Inta Freiberga: Centība tiek pamanīta vienmēr
Inta Freiberga, J.Čakstes Liepājas pilsētas 10.vidusskolas direktore
Kad mācību gads strauji tuvojas noslēgumam, ik gadu pilsētā sveic tos skolēnus, kuriem ir teicami un izcili sasniegumi mācībās un olimpiādēs.
Skolēnam, lai gūtu augstus mācību sasniegumus, ir jābūt neatlaidīgam, centīgam un apzinīgam. Daļai skolēnu mācības padodas viegli, daļai – grūtāk, taču nopietns darbs jāiegulda visiem, lai varētu runāt par kvalitatīviem rezultātiem. Ne vienmēr ir tā, ka skolēns jau no pirmās klases regulāri gūst augstus mācību sasniegumus. Skolotājs ir tas, kurš pamana potenciālu, mudina apmeklēt papildus nodarbības, iesaka dažādas grūtības pakāpes veicamos uzdevumus. Treniņuzdevumi – mājas darbi, kuriem nemaz nav jābūt apjomīgiem, palīdz nostiprināt mācību stundās apgūtās zināšanas, dod iespēju pārbaudīt tieši skolēnam pašam, vai mācību viela izprasta. Tas arī veido pamatu turpmākajai izaugsmei.
Īpaši sākumskolas klasēs bērnam ir ļoti svarīgi apzināties, ka viņš, saņemot labus vērtējumus, sagādā vecākiem un skolotājam prieku. Lielākās klasēs stimulu vēl vairāk censties dod dažādi motivējoši pasākumi, apbalvojumi, taču, protams, būtisks vēl joprojām paliek skolotāju un vecāku novērtējums.
Vislabākie rezultāti tiek panākti, ja savstarpēji ar vienotu mērķi un kopīgu atbalstu sadarbojas skolotājs- skolēns- vecāki, tad mācību sasniegumu dinamika vērojama vienmēr.
Mēs, pieaugušie, uzskatām, ka labi mācīties ir svarīgi un “stilīgi”, jo zinām, ka viss, ko apgūsti, ir tava dzīves bagātība. Ja arī iegūtās zināšanas nebūs nepieciešams turpmākajā dzīvē izmantot pilnībā, tad šā vai tā tās būs paplašinājušas tavu redzesloku. To, vai skolēni uzskata, ka mācīties ir stilīgi, viennozīmīgi atbildēt ir grūti – daļa jā, citi nē. Tas ļoti atkarīgs no tā, kāds ir skolēna raksturs, gribasspēks, vajadzības, kāda ir vide, kurā skolēns uzturas, kāds ir viņa vecāku viedoklis un daudz citu faktoru.
Uzskatu, ka ieguvējs ir jebkurš skolēns, kurš grib mācīties un to dara atbilstoši savām spējām, jo centība vienmēr tiek pamanīta, dod rezultātu un tiek novērtēta gan ar vārdiem, gan apbalvojumiem.
Skolēni, kuriem ir augstāki mācību sasniegumi, nereti sniedz palīdzību mācību jomā saviem klasesbiedriem, attīstot sevī sadarbības, līderības prasmes, kas noteikti noderēs nākotnē.
Liepājā ir daudz mācību jomā un dzīves gudru jauniešu. Liela daļa no viņiem ir aizņemti ar papildus nodarbēm pēcstundu laikā, kas saistītas ar savu interešu apmierināšanu un izvirzītajiem nākotnes plāniem. Tas arī ietekmē to, ka mācību sasniegumi atsevišķos mācību priekšmetos nav tik augsti, kā varētu būt, lai skolēnus oficiāli varētu saukt par izcilniekiem, lai gan patiesībā viņi tādi ir.