Romāns Andrijauskas: 112 – numurs, kas jāatceras vienmēr
Šogad pirmo reizi Latvijā notika sabiedrības informēšanas kampaņa “112”. Cilvēki bieži vien ārkārtas situācijās apjūk, nezina, ko darīt, kam zvanīt un prasīt pēc palīdzības. Viens no kampaņas mērķiem ir panākt, lai šis numurs 112 sabiedrībai iespiežas galvā, un, notiekot kam satraucošam, par to atcerēties, tādējādi nezaudējot vērtīgo laiku.
Biežākās kļūdas, ko cilvēki pieļauj, ir nespēja īsi un kodolīgi formulēt problēmu. Piemēram, zādzības gadījumā operatoram nav jāzina, kā notikusi zādzība. Šī informācija būs lietderīgāka policijas pārstāvjiem. Protams, visbiežāk šādai rīcībai pie vainas ir satraukums, taču tam jātiek pāri. Tādā gadījumā ļaujiet mums uzdot jautājumus, lai noskaidrotu, kas par lietu.
Aicinu iedzīvotājus zvanīt tikai tad, kas tas ir nepieciešams. Atceros, ka ir bijuši gadījumi, kad zvana, lai paprasītu, cik ir pulkstenis. Iespējams, ka tajā brīdī zvana kāds, kam nepieciešama palīdzība ugunsgrēka gadījumā. Šādu tukšo zvanu ir gandrīz puse no dienā saņemto zvanu skaita. Kopumā katru dienu saņemam aptuveni 250 zvanus, bet vērtīgie zvani ir tikai puse – 120. Kūlas dedzināšanas laikā zvanu ir vairāk, tāpat arī ziemas mēnešos, kad ir pastiprināts elektrisko ierīču un svecīšu dedzināšanas laiks.
Mobilie tālruņi ir gandrīz visiem, un tos ir visērtāk izmantot, lai sazvanītu operatīvos dienestus. Tāpat 112 numurs darbosies, ja tālrunī nebūs SIM kartes. Zvanot no stacionārā tālruņa, ir tomēr jāpiedomā, vai spiest 01, 02, 03 utt., bet dārgais laiks rit. Turklāt numurs 112 darbojas visās Eiropas Savienības dalībvalstīs. To iegaumējot, nepieciešamo palīdzību saņemsiet arī ārpus Latvijas.
Eiropā katru gadu 11.februārī tiek atzīmēta “112 diena”, jo šis datums veido skaitli “112”. Sabiedrības informēšanas kampaņu “112” organizē Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests kopā ar Valsts policiju, Pašvaldības policiju, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu, Latvijas Gāzes avārijas dienestu un sadarbības partneri apdrošināšanas kompāniju “IF Latvija”. Tās laikā iedzīvotāji tiek informēti par operatīvo dienestu tālruņa numuru 112, kad un kādos gadījumos ir jāzvana, kā šis numurs darbojas Latvijā un Eiropas Savienības dalībvalstīs. Tādējādi veicinot iedzīvotāju gatavība pareizi reaģēt ārkārtas situācijās, zvanot 112, kā arī pievērsta uzmanība citiem ar 112 saistītiem jautājumiem.
Romāns Andrijauskas,
VUGD Liepājas 1.daļas komandieris