Ceturtdiena, 28. marts Ginta, Gunda, Gunta
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Jānis Lapiņš: Lidosta ar starptautisku nozīmi – goda jautājums, džentlmeņa komplekta neatņemama sastāvdaļa

Jānis Lapiņš: Lidosta ar starptautisku nozīmi – goda jautājums, džentlmeņa komplekta neatņemama sastāvdaļa
Foto: Egons Zīverts
22.09.2016 07:06

liepajniekiem.lv

No tā, ka Liepājas lidosta sertificēta komerclidojumiem ieguvēji būs ne tikai Liepājas uzņēmēji. Iegūs visa pilsēta un es pat teiktu – viss reģions. Vienkārši runājot, cilvēkam, pasažierim, uzņēmējam ir iespēja izmantot Liepājas lidostu kā vienu no punktiem, caur kuru nokļūt no punkta A uz punktu B.

Bet, ja runājam nopietni, tad, protams, tas ir pilsētas un reģiona goda jautājums, ja ir lidosta ar starptautisku nozīmi. Tas ir viens no džentlmeņa komplekta neatņemamām sastāvdaļām.

Līdzīgi kā Liepājā ir prāmju satiksme. Protams, mēs vēlētos vēl lielāku intensitāti un lielāku atdevi. Un ne tikai kravām. Jā, uzņēmējdarbībā viss notiek ļoti labi – prāmju aizpildījums ir tuvu maksimālajam. Taču vēlamies vēl biežāku prāmju intensitāti, biežāku prāmju ienācienu skaitu.

Līdzīgi ir ar lidostu. Ja kādā punktā parādās lidosta, cilvēki viņu agri vai vēlu sāk izmantot. Protams, ka ir jāsaprot ekonomiskās darbības pamatojums. Jābūt aprēķiniem. Un katra kompānija, kuru uzrunā un uzrunās nākotnē lidostas administrācija, pašvaldība un mēs, Speciālā ekonomiskā zona, veiks aprēķinus, cik tas ir rentabli, kāda ir izmantojamības intensitāte utt.

Bet skaidrs, ka jebkurā gadījumā tas visiem būs ieguvums, jo, piemēram, mūsu skandināvu partneri, kas ļoti veiksmīgi jau gadu gadiem darbojas Liepājā, bieži vien uzdod jautājumu: kad būs kāds tiešais reiss? Jo visiem labā atmiņā ir reisi uz Hamburgu un uz Kopenhāgenu, kad pamatā visi šie reisi bija pilni.

Protams, šeit ir jautājums, ko jau minēju, par ekonomisko pamatojumu un aprēķiniem, ko kompānijas veic. Bet viennozīmīgi ir kaut kāds nosacītais ieskriešanās laiks, kad jārēķinās ar ne tik aizpildītiem reisiem, ar izdevumiem. Visam jābūt pārdomātam – plānveidīgam darbam.

Skatoties no mūsu skatu punkta, lidosta kā teritorija ir arī Speciālās ekonomiskās zonas neatņemama sastāvdaļa un arī mēs šajā sektorā, runājot ar dažādām kompānijām, ar dažādu valstu pārstāvjiem, esam šo jautājumu cilājuši. Jo šo teritoriju varētu veiksmīgi izmantot ne tikai pasažieru pārvadājumiem, bet arī kravu pārvadājumiem. Arī tā ir viena no idejām, kurā gan mūsu cilvēki, gan lidostas administrācija ir ieinteresēti.

Skatīsimies, kādas ir iespējas. Jo šīs teritorijas ir pietiekoši plašas. Ir iespēja uzbūvēt noliktavu kompleksus. Arī jaunizbūvētais skrejceļš, navigācijas gaismas u.c. lidostā ir modernas un atbilstošas tam, kā tas nepieciešams ne tikai pasažieru pārvadājumiem. Tādēļ šajā gadījumā kravu pārvadājumi ir viena no tēmām, par ko ir vērts runāt.

Skandināvu partneri pie katras sarunas taujā: kad mēs varēsim lidot pa tiešo? Nelidojot caur Palangu vai citām lidostām.

Manuprāt, uz Palangu un citām lidostām nav jāskatās kā uz niknākajiem konkurentiem. Gluži pretēji! Ir jāmeklē sadarbības modeļi, jo ”Air Baltic” taču lido arī uz Palangu! Un tā tomēr ir Latvijas nacionālā lidkompānija. Tādēļ ir iespējami risinājumi sadarbībai.

Protams, šobrīd tās ir aplēses, domājot teorētiski. Domājot par sadarbības modeļiem, iespējas ir daudzas un dažādas. Pasažieru pārvadāšana starp lidostām, kopuzņēmumi utt. Priekšā ir ļoti nopietns darbs, bet visi priekšnoteikumi ir izdevīgi.

Liepājas lidosta ir sertificēta atbilstoši jaunajam Eiropas regulējumam. Tas parāda, ka lidostā viss ir vislabākajā kārtībā. Domāju, lidostas administrācija neļaus man sameloties, taču Liepājas lidosta ir viena no pirmajām reģionālajām lidostām, kas šo sarežģīto sertifikācijas procesu ir izgājusi.

Līdz ar to tas ir viens no kvalitātes apstiprinājumiem. Un apstiprinājums, ka kompānijas, kuras ienāks, zina, ka šeit ir apstākļi, kas atbilstoši visiem starptautiskajiem standartiem, labākajiem paraugiem un atliek sākt rēķināt matemātisko atdevi.

Jebkuram Biznesa parkā strādājošajam dāņu vai zviedru uzņēmuma vadītājam pajautājot, vai Liepājā ir vajadzīga lidosta, viņi atbildētu apstiprinoši. Jautājot: vai jūs lidosiet, ja būs reisi, viņi, visticamāk, atbildēs sekojoši: ja sakritīs faktori, kas saistīti ar lidojumu biežumu, virzieniem un cenu, protams, ka lidos.

Tie ir pamatfaktori, ar kuriem, domāju, tuvākajā laikā ir jāstrādā. Tie tiks likti uz galda un apsvērti. Tiks diskutēts, lai sakristu gan aviokompāniju intereses, gan lidojumu izmantotāju intereses. Būtiskākais panākt, lai lidojumi būtu rentabli. Un šīs prasības no abām pusēm ir jārespektē.

Tiesa, tas nav viegls darbs, kas šobrīd ir jāizdara, bet tas ir paveicams. Tas pats pieminētais Palangas piemērs ir pierādījums tam, ka arī reģionā var būt pietiekošs, pirmkārt, cilvēku skaits, otrkārt, aktīva uzņēmējdarbība.

Un Liepājā ir gan aktīva uzņēmējdarbība, gan reģionā ir vairākas ostas ar intensīvu kravu plūsmu. Līdz ar to ir potenciāli lidostas lietotāji.

Jānis Lapiņš, Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieks

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz