Latvijas dzelzceļa infrastruktūras modernizācijā līdz 2029.gadam paredzēts investēt 370 miljonus eiro
Latvijas dzelzceļa infrastruktūras modernizācijā un attīstībā no Eiropas Savienības (ES) 2021.-2027.gada plānošanas periodā pieejamā finansējuma līdz 2029.gadam paredzēts investēt 370 miljonus eiro, otrdien Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdē sacīja Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāra vietniece Ligita Austrupe.
LETA
Komisijas deputāti uzklausīja SM un VAS “Latvijas dzelzceļš” informāciju par dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu Latvijā.
Austrupe skaidroja, ka šobrīd Latvijā ir elektrificēti 16% kopējā dzelzceļa tīkla. Tostarp esošais elektrificētais tīkls tiek ekspluatēts vairāk nekā 50 gadu un darbojas 3,3 kilovoltu (kV) sistēmā pretēji 25 kV sistēmai, kas darbojas praktiski visā Eiropā.
Attiecīgi, pēc viņas teiktā, dzelzceļa tīkls kļūst riskants un neekspluatējams, darbojoties 3,3 kV sistēmā, un tas ir jāmaina, jo nespēj nodrošināt jauno elektrovilcienu prasības.
“Tāpat steidzami jādomā, kā nomainīt dīzeļvilcienu floti uz jaunu, funkcionālu un iedzīvotājiem draudzīgu,” uzsvēra Austrupe, skaidrojot, ka esošais AS “Pasažieru vilciens” ritošais sastāvs nav pietiekams, bet dīzeļvilcienus vairs iegādāties nevarēs.
SM ir veikusi izpēti par videi draudzīgajiem un pieejamākajiem vilces veidiem. Šobrīd plānots dīzeļvilcienus aizstāt ar bateriju vilcieniem, kas nozīmē, ka līnijās, kurās izmantos bateriju vilcienus, jābūt uzlādes stacijām galapunktos, kā arī līnijās ir jābūt “elektrificētām saliņām”.
Izmantojot iepriekšējā Eiropas Savienības (ES) fondu plānošanas perioda finansējumu, šogad par 133 miljoniem eiro plānots pabeigt četrus projektus – dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizāciju, dzelzceļa infrastruktūras modernizāciju vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai, Rīgas dzelzceļa mezgla posma Sarkandaugava-Mangaļi-Ziemeļblāzma modernizāciju un nožogojumu un gājēju pāreju ierīkošanu dzelzceļa infrastruktūras objektos.
Savukārt nākamajā ES fondu plānošanas periodā dzelzceļa modernizācijā paredzēts investēt vēl 370 miljonus eiro.
Tostarp līdz 2026.gada 1.martam par 72,7 miljoniem eiro, kas paredzēti no ES Atveseļošanās un noturības mehānisma finansējuma, plānots uzlabot bezemisiju dzelzceļa infrastruktūru Rīgas mezglā un līnijā Rīga-Tukums, kā arī paplašināt elektrificēto zonu Zasulauks-Bolderāja, nomainot un izbūvējot kontakktīklu, tādējādi nodrošinot nākotnē migrāciju uz 25 kV elektrifikācijas sistēmu.
Līdz 2029.gada beigām paredzēts par 225 miljoniem eiro veikt dzelzceļa elektrificētā tīkla modernizāciju un attīstību. Projekta mērķis ir esošā elektrificētā tīkla modernizācija un elektrificētās zonas paplašināšana, nomainot 3,3 kV sistēmu uz 25 kV sistēmu līnijās Rīga-Jelgava un Rīga-Krustpils.
Savukārt līdz 2028.gada beigām iecerēti vēl divi projekti. Par 38 miljoniem eiro plānots veikt dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizāciju. Projekta mērķis ir izbūvēt stacijās paaugstinātās pasažieru platformas, paaugstinot pasažieru un vilcienu kustības drošumu, pasažieru apkalpošanas kvalitāti un komfortu, kā arī samazinot ietekmi uz vidi.
Par 35 miljoniem eiro plānota dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma palielināšanai. Projekta mērķis ir palielināt vilcienu kustības ātrumu līdz 140 kilometriem stundā, paaugstināt satiksmes drošības līmeni uz dzelzceļa pārbrauktuvētm un likvidēt vilcienu kustības ātrumu ierobežojošās vietas.