Labības vedēju rinda Brīvostas ielā stiepusies līdz pat muitas svariem
Kalendārās vasaras pēdējā mēnesī par graudu sezonu Liepājas ostā katru gadu vēsta labību vedošu smago automašīnu rinda, kas Brīvostas ielā stiepusies līdz pat muitas svariem.
liepajniekiem.lv
Pagaidām gan vēl grūti prognozēt, cik rosīga šī sezona būs, jo ražu ietekmējis gan ilgstošais sausums vasaras pirmajā pusē, gan arī spēcīgās lietus gāzes ar vēju un krusu, kas dažviet nodarīja nopietnus postījumus augusta sākumā, pauž Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (LSEZ) pārstāve Līga Ratniece-Kadeģe.
Trešdien ap pusdienas laiku Brīvostas ielā sastopam kravas automašīnas vadītāju Nikolaju, kurš uz Liepājas ostu no Zirņu pagasta atvedis kviešus. “Kravas vedu pa visu Latviju, arī uz Ventspils un Rīgas ostu,” viņš pastāsta.
Pagaidām graudu pieņemšana Liepājas ostas termināļos notiekot diezgan raiti un ļoti ilgi rindā uz kravas nodošanu neesot jāgaida.
Savukārt kravas automašīnas vadītājs Oto, kurš uz ostu atvedis kooperatīvās sabiedrības “Durbes grauds” kviešus, pastāsta, ka trešdienas rītā fūru rinda Brīvostas ielā stiepusies līdz pat muitas svariem.
LSEZ SIA “Dan Store” graudu terminālis šosezon pirmo miežu kravu pieņēmis jau 14. jūlijā, nedaudz vēlāk arī kviešus un rapsi, informē L. Ratniece-Kadeģe.
”Šobrīd mūsu terminālī norit aktīvi darbi, katru dienu pieņemam vairāk nekā 100 automašīnu ar jauno graudu ražu.
Pēdējās dienās novērojam, ka pasliktinās piegādāto kviešu kvalitāte un daļa atbilst lopbarības graudiem, kas bija sagaidāms slikto laika apstākļu dēļ.
Ir skaidrs, ka arī kopraža būs zemāka, bet šobrīd visi ir piesardzīgi, izsakot prognozes, jo vairāk nekā 50% lauku vēl nav nokulti. Jebkurā gadījumā sagaidām, ka jaunā sezona nesīs izaicinājumus.
Es terminālī ”Dan Store” strādāju jau 17 gadus un varu droši apgalvot, ka katru gadu gūstu jaunu pieredzi,” pauž “Dan Store” termināļa, sadarbības un loģistikas vadītāja Evita Dambe.
Lauksaimniecības produkcija ir lielākā kravu grupu Liepājas ostā – 2022. gadā tās veidoja 41% no visām kravām.
Arī šī gada gada septiņos mēnešos lauksaimniecības kravu īpatsvars bija 44% no kopapjoma, pārkrauts 1,8 miljoni tonnu, kas ir par 2,1% vairāk nekā 2022. gada septiņos mēnešos.
LSEZ informē, ka, mainoties tirgus konjuktūrai un ģeopolitiskajai situācijai, 2023. gadā palielinājies graudu īpatsvars salīdzinājumā ar citām lauksaimniecības kravām.
Kopumā Liepājas ostas uzņēmēji pārkrauj vairāk nekā 30 dažādu veidu lauksaimniecības kravas.
Augusta sākumā aktualizējās jautājums par Ukrainas graudu eksportu, piedāvājot Latvijas ostas kā graudu eksporta alternatīvu šobrīd slēgtajai Melnajai jūrai.
Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis norāda, ka mūsu ostā katru gadu pārkrauj vidēji 3 miljonus tonnu lauksaimniecības kravu un zināma kapacitāte vēl ir.
Tomēr, lai šo apjomu varētu kāpināt, nepieciešams Eiropas Savienības līmenī atvieglot loģistiku starp Ukrainu un Baltijas valstīm, izveidot zaļo koridoru, kas saistīts ar muitas un sanitārajām pārbaudēm un citiem nosacījumiem.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par sagatavoto saturu atbild portāls liepajniekiem.lv.