Liena Rimkus
"Kurzemes Vārds"
Vaicājam atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumiem – vai iespējams ierasto kārtību mainīt?
Atkritumu mašīnas gūstā
Tieši ar šādu jautājumu laikrakstā vērsās liepājnieks Uldis, kurš darba dienas rītā vedis savu atvasi uz bērnudārzu Klaipēdas ielā.
“Autostāvvietas brauktuves malā bija aizņemtas, tāpēc iespraucos neatļautā vietā pie vārtiem. Kamēr sieva ar mazo bērnudārzā, tikmēr pats paliku mašīnā, lai varētu atbrīvot vietu gadījumā, ja pie dārziņa kādam steidzīgi vajadzētu piebraukt, nu, piemēram, pārtikas piegādātājiem,” viņš stāsta.
Tā arī sanācis, ka, novietojot mašīnu uz laiku neatļautajā vietā, iztraucējis atkritumu savākšanas mašīnas darbu.
“No atkritumu auto izkāpa darbinieki, neko man neteica un neaizrādīja, uzreiz sāka fotografēt manu auto un nobloķēja iespēju pamest ieņemto vietu
līdz brīdim, kamēr nepabeidza darbu šajā objektā. Es gan uzrunāju viņus un aicināju, lai ļauj man izbraukt, un tad viņi varētu strādāt, bet nekā.
Portālam iesūtīts video, kuru, kā noprotams, uzņēmis viens no atkritumu izvēdējiem, un šajā video redzama liepājnieka aprakstītā situācija, proti, ka gružu transports nobloķējis vieglo automašīnu, kas novietota tam neparedzētā vietā.
Video iesūtījušais vīrieša notikušā versija ir šāda:
“Vieglās automašīnas vadītājam tika lūgts atbrīvot bērnudārza iebrauktuvi, bet šoferis atbildēja, ka to darīšot tikai, kad atgriezīsies sieva, ka viņš nekur nebraukšot, bet pēc konteineriem esot jābrauc ap pulksten 10.
Tā apkārt mašīnai tika izstumti konteineri uz Klaipēdas ielas un bērnudārzs apkalpots.
Tas vadītāju saniknoja, viņš bļāva un darbiniekus par teroristiem nosauca. Turpinājums ir tik tok redzams…”
“TikTok” vietnē tiešām publicēts cits video, kurā varētu būt fiksēts pirmās epizodes turpinājums, tikai nu jau Klaipēdas ielas pretējā pusē pie pasta nodaļas.
@jana_zlot88 Maziņš sastrēgums no rīta #auto #rīts #ceļš #liepāja #fyp #jana #latviantiktok #foryoupage ♬ оригинальный звук – Andrey Lem
Atkritumu vedēji pārliecināti, ka šis video pierāda – apvidus automašīna nobloķējusi ceļu atkritumu izvešanas transportam, kas iebraucis savākt gružu konteinerus
Tikmēr Uldis skaidro, ka nevis viņš ar savu automašīnu bloķējis iebrauktuvi pie pasta nodaļas, bet gružvedējs, viņaprāt, apzināti novietots tā, lai neļautu viņam piebraukt pie pasta, turklāt smagais auto no pagalma neesot ļāvis izkļūt vairākiem vieglajiem auto.
Tikai pēc aptuveni desmit minūtēm atkritumu izvešanas transports iegriezies stāvlaukumā, atbrīvojot ceļu.
“Kad darbi tika pabeigti, tiku ārā un braucu centra virzienā pa Uliha ielu, kur mani apturēja policija, kas pavēstīja, ka saņemta informācija, ka šī auto vadītājs esot iereibis. Saprotu, ka nepatieso informāciju policijai nodeva atkritumu izvedēji,” Uldis atceras darba dienas rītu.
Lai šādas neērtas situācijas nerastos, viņš mudina bez naida kurināšanas diskutēt par to, vai nevajadzētu citādi plānot maršrutus atkritumu vedējiem, kuri dara svarīgu darbu?
“Šobrīd nereti gadās tā, ka šis transports mēdz bloķēt satiksmi tā saucamajās pīķa stundās pie skolām vai bērnudārziem,
kad tur ir lielākā vecāku transporta koncentrācija. Arī policists, kurš mani pēc tā incidenta apturēja, teica, ka dienā tiek saņemti aptuveni 8–9 izsaukumi saistībā ar gružmašīnām.
Bērnudārzu un skolu sākuma laikus mainīt varētu būt problemātiski, tad, iespējams, to var darīt gružu vedēji?” vaicā liepājnieks.
Liepājas Pašvaldības policija (PP) apstiprina, ka ne reizi vien saņem sūdzības, ka novietotās automašīnas neļauj atkritumu izvedējiem veikt darbu – traucē iebraukt teritorijā, radot risku bojāt nepareizi novietotos transportlīdzekļus.
“Arī sūdzības par to, ka atkritumu izvedēju darbs traucē pārvietoties iedzīvotājiem, ir bijušas,
taču, risinot situāciju, ir noskaidrots, ka atkritumu izvedējiem dažādu tehnisku iemeslu dēļ ir radušās nobīdes grafikā.
Izvairīšanās no pīķa stundām varētu veicināt citas problēmas, piemēram, atkritumu izvešana pārāk vēlā vakara stundā vai atkritumu izvešana pārāk agri no rīta var traucēt mieru iedzīvotājiem,” pieļauj PP pārstāve Elva Lubāne.
Fotofiksācija kā pamatojums
Liepājas pašvaldībā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu iedzīvotājiem sniedz divi uzņēmumi atkarībā no pilsētas daļas, kurā iedzīvotājs dzīvo.
Liepājas pilsētas ziemeļu daļā (sākot no Tirdzniecības kanāla) atkritumu apsaimniekošanu nodrošina SIA “Eco Baltia vide”, savukārt pilsētas dienvidu daļā (sākot no Tirdzniecības kanāla) atkritumu apsaimniekošanu nodrošina “Vides pakalpojumu grupa”.
Abi atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumi gružu izvešanu nodrošina konkrētā laika periodā, proti, no pulksten 6 rītā līdz 20 vakarā.
Šādi laiki izvēlēti, lai netraucētu iedzīvotāju naktsmieru, turklāt tas noteikts arī pašvaldības saistošajos noteikumos.
“Katru dienu apkalpojam līdz 300 adrešu, no kurām liela daļa ir tādu, pie kurām grūti piekļūt dažādu šķēršļu, tai skaitā novietotu automobiļu, dēļ,
un tas būtiski paildzina pakalpojumu nodrošināšanu. Tāpēc šobrīd ir praktiski neiespējami pārplānot loģistiku tā, lai konkrētās stundās dienas laikā neapkalpotu klientus un vienlaikus iekļautos noteiktajā laika periodā, kad pakalpojumu drīkst sniegt.
Tomēr “Vides pakalpojumu grupa” plāno atkritumu izvešanu tā, lai daudzdzīvokļu namu pagalmos transportlīdzekļi nebrauktu agri no rīta un vakaros, kad iedzīvotāji pabeiguši darbu, jo šajā laikā pagalmos ir daudz privāto automobiļu un ir sarežģīti piebraukt pie konteineriem.
Tādējādi, iespējams, var rasties situācija, ka rīta stundās pirmie tiek apkalpoti uzņēmumi, valsts, pašvaldības iestādes utt.,” skaidro “Vides pakalpojumu grupas” izpilddirektors Gints Brunovskis.
Uzņēmums “Vides pakalpojumu grupa” regulāri veic pārrunas ar darbiniekiem, atgādinot, ka pret ikvienu satiksmes dalībnieku jāizturas saprotoši un cieņpilni, ja ir iespēja, jāpalūdz pārvietot automobili, ja tas traucē piekļuvi konteineriem; tāpat – saskaroties ar šķērsli, kas kavē pakalpojuma nodrošināšanu, darbiniekiem ir jāveic fotofiksācija, lai ir iespējams pamatot atkritumu neizvešanas iemeslu.
Risinājums – savstarpēja sadarbība
Lai arī, viņuprāt, nav noteiktas stundas, kurās pakalpojumu sniegšana būtu pārtraucama, SIA “Eco Baltia vide” stāsta, ka savus maršrutus plāno tā, lai tie būtu efektīvi, tostarp izvairoties no sastrēgumu stundām, lai netraucētu kopējo satiksmes plūsmu, kā arī lai pakalpojumu būtu iespējams nodrošināt bez kavēšanās visās adresēs.
“Raugoties uz uzņēmuma pieredzi, var gadīties situācijas, kad šoferiem nākas mērot ceļu arī aktīvajās stundās. Piemēram, ja no rīta paredzētajās adresēs bijuši kādi šķēršļi piekļūt konteineriem, uz ceļa uzsākti remontdarbi, par ko informācija nav nodota uzņēmumam, u.c. Šādos un arī citos gadījumos var tikt kavēta maršruta turpmāka izpilde.
“Eco Baltia vide” maršrutus ikdienā veido, balstoties uz paredzēto adresātu skaitu, katrā adresē paredzēto atkritumu izvešanas biežumu, kā arī plānoto atkritumu apjomu, ko vienā maršrutā būs jāsavāc. Tā kā klientu vēlmes, pieteikto konteineru izvešanas biežumi un konteineru izmēri var būt atšķirīgi,
gadās situācijas, kad blakus esošās adresēs grafiki var atšķirties.
Tāpēc divās dažādās dienās var tikt tukšoti konteineri divās blakus esošās adresēs. Tas ir atkarīgs no klientu atkritumu radīšanas paradumiem. Ja klients, novērojot šādas situācijas, vēlas veikt izmaiņas grafikos, uzņēmums var piedāvāt, piemēram, mazāku atkritumu konteineru nomainīt uz lielāku, tādējādi paredzot retāku tvertnes tukšošanu.
Tas palīdz arī samazināt specializētā transporta pārvietošanās biežumu konkrētos maršrutos,” detalizētāk paskaidro SIA “Eco Baltia vide” Liepājas filiāles vadītājs Ivo Skripko.
Lai sadarbība abpusēji izdotos un patiešām būtu iespējams izvairīties no sastrēgumu stundām, uzņēmums aicina īpašniekiem arī pašiem rūpēties, lai konteineri būtu novietoti tam paredzētajās līgumā noteiktajās vietās, to neaizšķērsotu nepareizi novietots transports un sniega kupenas.