Lai nodrošinātu ērtu vietnes izmantošanu un uzlabotu šīs vietnes veiktspēju un funkcionalitāti, mēs izmantojam sīkdatnes. Turpinot pārskatīt šo lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu saglabāšanai Jūsu ierīces atmiņā. Turpināt Vairāk informācijas

Piektdiena, 23. februāris

-8°C
Vējš: DA 4.1 m/s
Laika ziņas Liepājā

Vārdadiena: Almants, Haralds

Ātrumu bauda uz ūdens  (10)

Atslēgvārdi ūdens motosports | vaļasprieks

Viens no tehniskajiem sporta veidiem, kurā gūt adrenalīnu, izjust ātrumu un pārbaudīt savu spēku robežu, ir jet ski jeb braukšana ar stāvošu ūdens motociklu.

Tā pirmsākumi Latvijā meklējami tikai pirms 10 gadiem, un nav daudz entuziastu, kas sadūšotos tam pievērsties. Bet redakcija satika liepājnieci, kas ar stāvošo ūdens motociklu brauc jau trešo gadu, – Elgu Uzari (28).

Mazā konkurence traucē attīstībai

Varbūt būsiet vairāk dzirdējuši par Elgas brāli Jāni Uzaru, kas šogad ir Latvijas, Igaunijas un Baltijas stāvošo ūdens motociklu čempions "Ski GP" un "Ski Stock" klasē. Jānis ir komandas "Latvia Jet Ski Racing Team" izveidošanas iniciators, un tās mērķis ir popularizēt ūdens motosportu Latvijā. Viņaprāt, lietpratējiem ir jānodod zināšanas jaunajiem braucējiem, kā arī jāsniedz iespēja piedalīties sacensībās vai vienkārši braukt ar ūdens motociklu. Treniņu bāze ir Jelgavas rajona Ozolnieku novadā, un reizi nedēļā Elga dodas turp, lai trenētu svarīgākos sacensību elementus – startu, apdzīšanu, boju apbraukšanu dažādos leņķos u.c. lietas. Jāatzīmē, ka šis sporta veids ir piemērots kā vīriešiem, tā sievietēm.

Pagaidām braukšana ar stāvošo ūdens moci Elgai ir vaļasprieks, jo, neskaitot viņu pašu, ar to Latvijā nodarbojas vēl tikai trīs daiļā dzimuma pārstāves – māsa Rota Uzare, kura pagaidām sacensībās nepiedalās, Liene Allere un Dana Igala, tāpēc īsti nav ar ko sacensties. Sportisko garu nedaudz piešauj igauniete Elina Kārnēma, kas regulāri sacenšas ar mūsu meitenēm. "Būtu vairāk, būtu lielāka motivācija," žēlojas Elga, taču smaidot piebilst, ka šāda situācija dod iespēju ik reizi no sacensībām atvest kausu un pudeli šampanieša. Elga brauc "Ski Ladies Limited" klasē. Lai gan sacensības notiek kopā ar puišiem, no pagājušā gada dāmas vērtē atsevišķi.

Sacensībās Elga nobrauc aptuveni 20 litru benzīna, treniņos –mazāk. "Ir trīs braucieni. Latvijā meitenēm katrs no tiem ilgst 10 minūtes, plus vēl divi apļi. Trase ir izlikta ar bojām, un atkarībā no tā, kādā krāsā ir boja, tā jāapbrauc pa vienu vai otru pusi. Sanāk visādi līkumot, taču ir arī taisnie gabali. Tāpat vienmēr ir paralēlās trases, lai var apdzīt," ar noteikumiem iepazīstina sportiste. Latvijā sacīkstes norisinās galvenokārt ezeros vai upēs. "Var arī jūrā. Pa viļņiem gan braukt ir grūtāk, taču, kā daudzi sportisti atzīst, interesantāk. Jūrā ir spēks, jūra spēku atņem un atdod arī atpakaļ, jo ir gandarījums par cīņu. Kanālos ir vēl grūtāk, jo viļņi atsitas pret to betona malām un nāk atpakaļ, un pūles jāpieliek divreiz lielākas," pastāsta Elga. Turklāt ne Rīgas, ne Liepājas kanālam nav vietas, kur motociklu nolaist ūdenī. Šā gada sacensībās Rīgā ūdens motociklus kanālā nolaida ar celtni. 

Uz moča kā uz baļķa?

Ski klases motocikls ir vienvietīgs, ar to brauc, stāvot kājās. Tāpēc arī radies nosaukums stāvošais, vēsta mājaslapa udensmocis.lv. Atšķirībā no sēdošā, ski motocikls ir mazāks un vieglāks, tādējādi nepiemērotāks smagiem braucējiem (virs 100 kg). Tā svars svārstās no 100 līdz 170 kilogramiem. Visi komandas "Latvia Jet Ski Racing Team" sportisti brauc ar "HSR-Benelli (Hydrospace)" motocikliem.

Iemācīties braukt ar ski motociklu nav viegli. To atzīst arī Elga: "Iedomājies peldošu baļķi, uz kura tev ir jāuzkāpj un jānostāv!" Bet, kolīdz tas ir apgūts, braukšana sagādā ne mazums prieka. Salīdzinot ar sēdošo motociklu, ski moča vadīšana patērē daudz vairāk fiziskā spēka, jo ir ne tikai jāstūrē, bet arī jābalansē ar augumu un augšā un lejā jācilā stūres stabs. Ski motocikls ir ļoti manevrēt spējīgs, ar to var apgriezties gandrīz ap savu asi, ir iespējams dažādos veidos ienirt ūdenī. Turklāt ar free stayle motociklu ir iespējams izpildīt dažādus trikus un pat salto. Diemžēl Latvijā free stayle sacensības nenotiek.

Standarta ski motocikla ātrums svārstās no 70 līdz 80 km/h, kas, salīdzinot ar sēdošo motociklu, ir maz, bet, atzīst ski braucēji, ātruma izjūtas ir pavisam citādākas.

Ātrums un adrenalīns

Lai gan vasara pamazām tuvojas beigām un laika apstākļi kļūst arvien nemīlīgāki, Elga saka: punkts braucieniem ar ūdens motociklu vēl netiks likts. Braucējus gan no aukstuma, gan sāpīgiem sasitumiem pasargā hidrotērps. Sportista ekipējumā ietilpst arī ķivere, muguras sargi, ūdens veste, sporta apavi un cimdi. "Lai to visu iegādātos, protams, ir nepieciešams sākuma kapitāls, jo hidrotērps, piemēram, maksā ap 70 latiem, ķivere tāpat, taču gribu teikt, ka tas nav tikai vienai sezonai. Man joprojām ir tas pats ekipējums, ko iegādājos pirms trim gadiem," sacīja Elga. Ziemā darbs turpinās trenažieru zālē.

Faktiski ūdens motociklu sacensību sezona Latvijā ir beigusies, un 19. septembrī Valmierā iecerēts nobeiguma pasākums, kurā piedalīsies arī biedrība "Latvia Jet Ski Racing Team". Tā ir Ūdens motosporta federācijas pakļautībā. Biedri galvenokārt ir cilvēki, kas paši aktīvi iesaistījušies un brauc ar ūdens motocikliem.

Uz jautājumu, kādiem cilvēkiem domāts šis sporta veids, Elga atbild pēc brīža: "Visiem pozitīviem cilvēkiem. Tiem, kuriem patīk ātrums un adrenalīns. Vajag tikai pamēģināt un, ja iepatīkas, turpināt."

Ligita Kupčus

Foto no Elgas Uzares personīgā arhīva

 

Stāvošie ūdens motocikli sacensībās tiek dalīti klasēs pēc jaudas. Pašlaik Elga Uzare ir trešā labākā braucēja sieviešu klasē.

  • Komentāri (10)
  • 0
+ skatīt visus Atlikušie simboli: 500

Pievieno komentāru

liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Portālā aizliegts ievietot:
- personas godu un cieņu aizskarošu, draudošu, apmelojošu informāciju;
-musināt uz rasu vai etnisko neiecietību;
-komentārus, kas neatbilst Latvijas Republikas likumdošanai;
- komerciāla rakstura informāciju vai jebkāda veida reklāmu un aģitāciju.

Noteikumu neievērošanas gadījumā, liepajniekiem.lv patur tiesības komentārus dzēst, slēgt iespēju komentēt un ziņot tiesībsargājošām iestādēm.

Uzmanību!!!
Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Aktīvā zona

Saistītās ziņas

Pamanīji neatbilstošu saturu? Būsim pateicīgi, ka par to informēsi mūs!