Lai nodrošinātu ērtu vietnes izmantošanu un uzlabotu šīs vietnes veiktspēju un funkcionalitāti, mēs izmantojam sīkdatnes. Turpinot pārskatīt šo lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu saglabāšanai Jūsu ierīces atmiņā. Turpināt Vairāk informācijas

Trešdiena, 18. jūlijs

+22°C
Vējš: ZA 4.7 m/s
Laika ziņas Liepājā

Vārdadiena: Roze, Rozālija

Ēdiens kā zāles  (5)

Atslēgvārdi ēdiens | veselīgs uzturs

Arī tā mēdz notikt, ka vienā brīdī cilvēks izmaina dažādus savus paradumus, arī ēšanas. Viena no tām, kas tā izdarījusi, ir biedrības "Velte" veselīga dzīvesveida instruktore Zigrīda Sproģe.

Skaidrības labad gan tūlīt jāpasaka, ka biedrība "Velte" nāca pēc tam. Vispirms Zigrīda ļoti kardināli mainīja savu dzīvi.

Garšas izjūta pielāgojas izmaiņām

Pati savus ēšanas principus Zigrīda izmainīja jau pirms 13 gadiem, kad iepazinās ar pavisam vienkāršiem dabas principiem. Vēlāk viņai bija iespēja mācīties veselīga dzīvesveida skolā Ukrainā, no kurienes arī nāk daudz gudrību gan dzīvesveida maiņā, gan arī ēšanas jautājumos.

"Mana ēdienkarte ir mainījusies pilnībā," saka Zigrīda. Tajā vairs nav taukos ceptas karbonādes vai kotletes, tajā vispār vairs nav gaļas, taču ļoti liela vieta ir atvēlēta augļiem, dārzeņiem pākšaugiem, dažādiem zaļumiem un arī sojas produktiem," viņa skaidro. Un pati ir pārliecināta, ka tieši ēšanas paradumu izmainīšana bija pamats tam, ka krasi uzlabojās arī veselība. "Tagad es vairs nezinu, ko nozīmē iet pie ārsta," viņa saka. Taču agrāk paaugstināts asinsspiediens, kuņģa kaites, dažādi vīrusi un citas slimības bija ierasta lieta. "Tāpēc es tagad ar pārliecību no pašas pieredzes uzsveru, ka ēdiens arī ir zāles," saka Zigrīda.

Pirms dažiem gadiem viņa kopā ar veselīga dzīvesveids un dabas principu ievērošanas domubiedriem izveidoja biedrību "Velte", kurā cilvēkiem, kam tas interesē, ir iespējams apgūt gan veselīga dzīvesveida pamatprincipus, gan arī iemācīties pagatavot dažādus veselīgus ēdienu. Daudzus no tiem – no produktiem, ko ikdienā lietojam maz vai pat nemaz, taču kas organismam ir ļoti, ļoti vajadzīgi. Šo kulinārijas klasi vada Zigrīda pati. Un piebilst – uzskats, ēst veselīgi ir dārgi un negaršīgi, nav taisnība. "Es teiktu citādi – kad cilvēks ir sācis pārveidot savu ēdienkarti un izvēlēties produktus, ko agrāk nav lietojis, pavisam īsā laikā šīm izmaiņām piebiedrojas arī garšas izjūta," saka Zigrīda.

Un viņa mazliet ievada dažos savos ēšanas noslēpumos. "Pie mums cilvēki praktiski nelieto prosu, un agrāk tās nebija arī manā ēdienkartē," viņa atklāj. "Taču šis vērtīgais produkts satur magnēziju, fluoru, kāliju, fosforu, dzelzi un daudz citu labu vielu, kas vajadzīgas mūsu organismam. Tā ir ļoti laba ādai, nagiem un matiem. Tagad es to pievienoju, vārot auzu pārslu putru." Par maz novērtētas ir olīves, kas ir lielisks E vitamīna avots, un īpaši labas tās ir kuņģim un nierēm, saka Zigrīda. Viņa vislabāk lieto zaļās, taču nenoniecina arī melnās. Un tad vēl rieksti. "Tie ir neaizstājams B grupas vitamīnu avots un lielisks palīgs nervu sistēmas uzturēšanai kārtībā," skaidro Zigrīda, piebilstot, ka pietiktu, ja katrs cilvēks dienā apēstu 6 – 7 riekstus. Un tāpat viņa piemin visus pie mums pieejamos zaļumus: lociņus, dilles, selerijas, pētersīļus un daudz cita – tos nu gan vajadzētu lietot lielos daudzumos.

Tādu un līdzīgu gudrību Zigrīdai ir daudz, tāpēc, kad rudenī sāksies jaunās kulinārijas klases nodarbības, viņa aicinās uz tām visus interesentus.

No Zigrīdas recepšu krājumiem

Riekstu kotletes
1 glāze riekstu, 1 sīki sagriezts sīpols, 1 sasmalcināta ķiploka daiviņa, šķipsniņa sāls, 1 bulciņa (100 gramu), pusglāze ūdens, 3 ēdamkarotes vārītu auzu pārslu (tās vāra ar ūdeni attiecībā 1:2) un 2 ēdamkarotes miltu panēšanai.

Bulciņu izmērcē ūdenī, sīpolus un ķiplokus uz pannas pasautē, riekstus smalki sasmalcina un visas sastāvdaļas cītīgi samīca viendabīgā masā. Veido kotletes un cep gatavas. Lieliska piedeva salātiem.

Sīpolu kotletes mērcē
Kotletēm: 4 glāzes sīpolu, 4 ēdamkarotes auzu miltu, 4 ēdamkarotes miltu, 4 ēdamkarotes mannas, 1 tējkarote sāls.
Mērcei: 1 glāze ūdens vai dārzeņu buljona, 2 ēdamkarotes tomātu pastas, 2 ēdamkarotes sojas krējuma.

Kotletēm domātās sastāvdaļas kārtīgi samīca, veido kotletes un cep cepeškrāsnī uz plāts, kas ieziesta ar eļļu. Traukā sajauc mērcei domātās sastāvdaļas un pārlej ar tām kotletes. Uz lēnas uguns sautē apmēram 15 minūtes.

Prosas pudiņš
2 glāzes karstas prosas biezputras, 1 tējkarote vanilīna, šķipsniņa sāls, glāze ananāsu vai citas augļu sulas (var mazliet vairāk) un medus pēc garšas.

Visas sastāvdaļas cītīgi sajauc un sakuļ blenderī, līdz iegūst viendabīgu masu. Pasniedz kopā ar šķidru ķīseli.

Kristīne Pastore,
"Kurzemes Vārds"

Jau 13 gadu Zigrīda Sproģe dzīvo pēc dabas principiem, ievērojot tos arī savā ēdienkartē, un ar pārliecību apgalvo – kopš izmainījusi savu ēdienkarti, uzlabojusies arī viņas veselība.

  • Komentāri (5)
  • 0
+ skatīt visus Atlikušie simboli: 500

Pievieno komentāru

liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Portālā aizliegts ievietot:
- personas godu un cieņu aizskarošu, draudošu, apmelojošu informāciju;
-musināt uz rasu vai etnisko neiecietību;
-komentārus, kas neatbilst Latvijas Republikas likumdošanai;
- komerciāla rakstura informāciju vai jebkāda veida reklāmu un aģitāciju.

Noteikumu neievērošanas gadījumā, liepajniekiem.lv patur tiesības komentārus dzēst, slēgt iespēju komentēt un ziņot tiesībsargājošām iestādēm.

Uzmanību!!!
Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Aktīvā zona

Saistītās ziņas

Pamanīji neatbilstošu saturu? Būsim pateicīgi, ka par to informēsi mūs!