Jāmācās sadzirdēt citam citu
"Kurzemes Vārds"
“Skroderu dienas Silmačos sākas,” ar priecīgo dziesmu no labi zināmās lugas uz skatuves kāpj melnā tērpušies pieci puiši un sešas meitenes. Nemaz neskan tik jautri, un tas ir saprotams, jo tā iesākas Liepājas teātra aktierkursa ieskaite vokālo ansambļu dziedāšanā. Jaunieši ir nopietni un satraukušies. Liepājas Universitātes studiju programmā “Aktiermāksla” no sešpadsmit pirms pusotra gada uzņemtajiem audzēkņiem palikuši vienpadsmit.
“Ir normāli, ka notiek atbirums,” saka aktiermākslas studiju programmas direktors, Liepājas teātra valdes loceklis Herberts Laukšteins. “Šī profesija ir maratons visa mūža garumā. Tas, kurš sākumā ir spilgts, vēlāk var sastingt. Tas, kurš sākumā varbūt ir aizvērtāks, var atvērties. Kāds pats ar sevi netiek galā. Citam iesakām nebojāt savu dzīvi, labāk ātrāk pielikt punktu, nekā zaudēt gadus.” Viņš pastāsta, ka atskaitīšanas process vēl turpināsies, un domā, ka “tie, kas pabeigs otro kursu, tie arī līdz galam ies.” Pašlaik Kārlis Elvis Artejevs, Agnija Dreimane, Inga Dzintare, Kārlis Rūdolfs Ērglis, Estere Graumane, Artūrs Irbe, Madara Krživeca, Hugo Puriņš, Valts Skuja, Kintija Stūre un Madara Viļčuka.
Ansambļa dziedāšanu 2. kursa aktiermākslas studentiem māca Ilze Valce. “Šī gada uzdevums bija dziedāt vairāk par vienu balsi,” pastāsta pedagoģe. Ieskaitē izpildītās dziesmas no dažādu laikmetu izrādēm Latvijas teātros atlasītas tā, lai demonstrētu gan dziedāšanu unisonā, gan daudzbalsību, kā arī izkoptu ātrrunu un dikciju. “Bija uzdevums nepazust lielajā skaņu haosā, un neviens arī nepazuda, visi ir sekmīgi izturējuši pārbaudījumu,” vērtē I. Valce un piezīmē, ka otrajā pusgadā varētu sarīkot arī kādu publisku koncertu.
Madara Krživeca aktiermākslas studijas raksturo kā sarežģītas un grūtas, bet kopumā esot labi. “Sesijā kā jau sesijā, visiem daudz darba. Dziedāšana ir grūts uzdevums, ja nav iepriekšējas pieredzes. Pirms es sāku te mācīties, man nebija nekādas pieredzes, mūzikas skolā neesmu gājusi. Sarežģīti ir dziedāt daudzbalsīgi. Ir daudz dziesmu, tās visas ir jāatceras – vārdi un sava balss,” saka meitene. Viņas mērķis esot strādāt profesijā. Arī Madarai Viļčukai dziedāt esot grūti pieredzes trūkuma dēļ. “Maza, spalga balss jātrenē daudz un dikti,” studente ir paškritiska. “Četru gadu laikā ir jāpaspēj apgūt tik daudz. Tā nav tikai skola, bet dzīvesveids, ar to ir jārēķinās.”
H. Laukšteins pastāsta, ka dienu iepriekš studentiem bija ieskaite solo dziedāšanā, kur jaunieši bijuši ļoti spilgti: “Katrs izstāstīja savu stāstu, rādīja, kā saslēdzas ar publiku. Ilze prot visus piespiest dziedāt korī, šodien viņi tiešām bija ansamblis.” Vaicāts, vai topošo aktieru ansamblis neskan pārāk akadēmiski, kursa vadītājs uzsver, ka viņiem tas ir jāprot. “Viņi nebūs operas dziedātāji, bet aktieriem ir jāzina artikulācija, jāizrunā vārdu galotnes, jāsadzird citam cits, jāprot dziedāt daudzbalsīgi. Tas ir treniņš. Galarezultātā viņi dziedās kā dramatiskā teātra aktieri un pieliks klāt savu stāstu,” saka H. Laukšteins.