Liepājas Universitātes students Jānis Zaļaiskalns Arktikas izaicinājumos iegūst otro vietu
Ideja par navigācijas sistēmu, kas kuģiem, šķeļot viļņus pie Arktikas, ļautu braukt ekonomiskāk un izvairīties no aisbergiem un ledus laukiem, Liepājas Universitātes studentam Jānim Zaļaiskalnam ar komandas biedriem atnesa godalgotu vietu ”Cassini” hakatonā, kura norisi Latvijā koordinēja biedrība ”Zaļo un viedo tehnoloģiju klasteris”.
Ligita Kupčus-Apēna
"Kurzemes Vārds"
Hakatonā jeb tehnoloģiju maratonā, kas ilgst 48 stundas, liepājnieks piedalījies pirmo reizi. ”Kad uzsāku studijas, mani mudināja piedalīties. Toreiz nesanāca. Bet, ieraugot šo piedāvājumu, nolēmu mēģināt, jo laiks man tam bija,” atminas ”Viedo tehnoloģiju” 1. kursa students.
Pieteicies, lai arī tobrīd nav bijuši ne komandas biedri, ne idejas, ne arī zināšanu. Galu galā J. Zaļaiskalns sastrādājies ar tādiem pašiem hakatona debitantiem, kā viņš pats, no Ogres un Cēsīm.
”CASSINI” tehnoloģiju maratona dalībnieki desmit valstīs risināja klimata pārmaiņu ietekmi uz cilvēku dzīvi, tautsaimniecību, kā arī savvaļas dzīvniekiem un dabu Arktikā. Lai koncentrētu dalībnieku uzmanību un fokusētu uz mērķi, komandām hakatonā bija jāizvēlas viens no trim Arktikas reģiona izaicinājumiem.
Liepājnieks ar saviem komandas biedriem izvēlējās tēmu ”Droša pārvietošanās jūrā”, kurā nācās izstrādāt produktus, ierīces vai pakalpojumus, kas ļautu konteineru kuģiem, kruīza laineriem un zvejas traleriem droši pārvietoties pa Ziemeļjūru. Turklāt, radot inovācijas ceļošanas maršrutos, bija jāizmanto satelītu navigācijas sistēmas dati, kā arī drošas savienojamības tehnoloģijas.
Kā izrādīsies, problēmu, ko definēt un risināt, atrast nebūs nemaz tik viegli, un puiši gandrīz padevušies: ”Atklājām, ka kuģiem ir ļoti liels degvielas patēriņš. Un satelīts savukārt piedāvā datus, kur parādītas jūras un okeānu straumes. Paskatījāmies, kā kuģi ceļo, maršrutus, kur tie redzami reāllaikā. Pamanījām, ka daudzviet tie brauc pret straumēm. Izdomājam – ja jau ir pieejami šādi satelītdati, varētu uztaisīt navigācijas sistēmu, kur būtu redzamas straumes, un līdz ar to kuģi varētu izvēlēties labāko maršrutu, tādējādi ietaupot degvielu, laiku un reizē samazinot CO2 izmešus. Plus navigācijas sistēma piedāvātu aisbergu datus, ledus laukus, lai var no tiem laikus izvairīties, apbraukt.”
Cik reāli šo ideju varētu izmantot un realizēt dzīvē, J. Zaļaiskalns nemācēja atbildēt, bet žūrija novērtējusi, jo mūsējie piekāpās vien komandai no Polijas, kuru ideja bija ļoti līdzīga latviešu izstrādātajai – arī navigācijas sistēma kuģiem.
J. Zaļaiskalns atzīst, ka ir priecīgs par 2. vietu, un apmierināti ir arī pārējie viņa komandas biedri. Balvā iegūti 950 eiro un biznesa attīstības mentoringa sesija ”Kurzemes Biznesa inkubatorā”. Puiši sastrādājušies tik labi, ka nolēmuši piedalīties vēl vienā hakatonā, šoreiz par robotu tēmu.