Nākotnes arhitekti nekad nenogurst
"Kurzemes Vārds"
Teju ik uz soļa jūtama tuvojošo svētku noskaņa – skan jautras melodijas, viz un mirguļo gaismiņas, eglītes gozējas rotājumu atspulgos. Visvairāk patīkama satraukuma šajā laikā ir bērniem, kas loka, līmē, griež un darina visdažādākos rotājumus, lai radītu svētku gaisotni. To skaitā ir arī bērnudārza “Liesmiņa” audzēkņi, kuriem bija darba pilnas rokas – jāgriež sniegpārsliņas, jādarina zvaigznes un jācep piparkūkas.
“Sniegpārslas taisām, jo laukā nevienas nav. Kad pirmais sniegs nokusa, bērni bija pavisam sašutuši – kā, vai tad ziema jau beidzās?” stāsta pirmsskolas izglītības iestādes “Liesmiņa” metodiķe Anita Dzintarniece. Daļu no sniegpārslām bērni kopā ar vecākiem darinājuši jau mājās un rīta pusē organizēts arī pārsliņu skaistumkonkurss. “Katram bērnam bija viena smaidīga sejiņa, ar kuru novērtēja pēc pašu domām visskaistāko,” skaidro audzinātāja Svetlana Matvējeva. “Pēc tam kopā cepsim piparkūkas.” Bet A. Dzintarniece rāda uz durvīm, kas aplīmētas ar slēgtām kartītēm. “Tur ir slepenā informācija Ziemassvētku vecītim. Kaut kā jau vecākiem jāpalīdz saprast, ko bērni visvairāk vēlas,” viņa piemiedz ar aci.
Tomēr vairums Ziemassvētku rotājumu dārziņā veltīti būvniecības tēmai – mājas, ēkas, namiņi. Kā pastāsta “Liesmiņas” metodiķe, tā tas ir pateicoties projektam “Latvijas nākotnes arhitekti”, kas no šī mācību gada norisinājies iestādē. Tā laikā bērnudārzs iegādājies divus “J.A. WOOD COUNTRY” liela izmēra dabīgā koka konstruktorus, no kuriem var izveidot visdažādākos objektus – māju, veikalu, leļļu teātri, galdu, krēslu.
“Bērni ir ļoti aizrāvušies ar konstruktoru, kopš gada sākuma tad arī saistībā ar šo tēmu esam apguvuši ļoti daudz dažādu aspektu. Iepazīstinājām bērnus ar būvniecības būtību, ka vispirms jābūt būvbedrei, jālej pamati, jāvelk komunikācijas. Gājām pastaigā pa pilsētu pētījām mājas, arī internetā meklējām, cik dažādas var būt būves. Parunājām par dažādām profesijām šajā jomā, iepazinām instrumentus,” stāsta S. Matvējeva. Pirms svētkiem audzēkņi darinājuši atklātnes un visas kā viena izveidotas mājas formā – citam māja ar durvīm un lodziņiem, citam māja sniega kupenā. “Bērni patiešām tik dziļi šajā tēmā iegājuši,” secina grupiņas audzinātāja.
Tomēr par svarīgāko ieguvumu, ko sniedzis projekts, S. Matvējeva uzskata tieši bērnu iztēles attīstīšanu un vēlmi darboties radoši. “Konstruktoram ir pamācība, kurā ir sešu dažādu objektu būvēšanas shēmas. Nedēļu mums pastāv viens, bet, kad apnīk, būvējam nākamo. Uztaisījām teātri – ņēmām lellītes un spēlējām teātri. Kad tas apnika, uzcēlām veikalu – mums ir mazs kases aparāts, iedevām bērniem maciņus un, ja jūs zinātu, kāda rinda bija pie veikala letes! Bērniem ļoti patīk šādi darboties,” audzinātāja stāsta. Viņa uzskata, ka šāds konstruktoram līdzi esošās shēmas ir tikai sākums – tās palīdz izprast darināšanas principus un tālāk jau bērni var likt lietā iztēli un darināt paši savas konstrukcijas, piemēram, tiltu, garāžu mašīnām. “Var redzēt, ka arī strādājot ar parasto konstruktoru, bērniem ir daudz vairāk ideju!” S. Matvējeva novērojusi.
Otra grupa, kurā novietots koka konstruktors, ir vecākie iestādes audzēkņi un arī viņiem tas ļoti gājis pie sirds. “Kad bija karjeras nedēļa, bērni paši maisījuši betonu un formiņās veidojuši ķieģelīšus. Nu tie skaisti apgleznoti un gaida, kad tiks uzdāvināti vecākiem,” pastāsta A. Dzintarniece.