Lai nodrošinātu ērtu vietnes izmantošanu un uzlabotu šīs vietnes veiktspēju un funkcionalitāti, mēs izmantojam sīkdatnes. Turpinot pārskatīt šo lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu saglabāšanai Jūsu ierīces atmiņā. Turpināt Vairāk informācijas

Piektdiena, 22. novembris

Vārdadiena: Aldis, Aldris, Alfons

Nūjošana aizved uz vietām, kur citādi neiegrieztos  (2)

Atslēgvārdi nūjošana | veselība | veselīgs dzīvesveids | imants ločmelis

Foto: Egons Zīverts

Aizvien biežāk varam redzēt cilvēkus, kuri gar jūras krastu, pa mežu takām, lauku ceļiem vai pilsētas centru pārvietojas, staigājot raitā solī, rokās turēdami nūjas. Sākumā varētu likties, ka aktīvisti nodarbojas ar slēpošanu, iztēlojoties baltās sniega kupenas, taču patiesībā viņi nūjo. Pēdējo gadu laikā nūjošana ir kļuvusi par populāru brīvā laika nodarbi, taču, kādēļ izvēlēties tieši šo sporta veidu, nevis vienkāršu pastaigu, skriešanu vai riteņošanu?

Aktīvs nūjotājs un instruktors Imants Ločmelis norāda, ka jebkura fiziska nodarbe ir pozitīva un ikviens var izvēlēties sev piemērotāko, taču nūjošanas popularitāte un nūjotāju skaita pieaugums ir saistīts ar to, ka tā ir ļoti demokrātiska aktivitāte. "Nūjošana ir piemērota ikvienam, neatkarīgi no mērķa un spējām, kā arī neprasa iepriekšēju fizisko sagatavotību un lielus finansiālus ieguldījumus," tā Imants. 

No malas skatoties var likties, ka nūjošana vienkārši pastaiga, taču patiesībā tas tā nav. Tā ir pastaiga ar īpaši izstrādātām nūjām, kas palīdz nostiprināt un attīstīt dažādas muskuļu grupas. Nūjošanas tehnikas pamatā ir staigāšana, kombinējot roku un ķermeņu augšdaļas kustības.

Nūjošanas laikā tiek nodarbināti teju 600 muskuļi, jeb 90 procenti visas ķermeņa muskulatūras, tiesa ne vienādā intensitātē. Nūjojot tiek trenēts spēks, izturība, līdzsvars un koordinācija.

"Nūjotāja rokās nūjas kļūst par otru kāju pāri, ļaujot uzņemties daļu kāju slodzes. Atgrūšanās ar rokām palīdz noņemt vismaz 10 līdz 15 procentus slodzes no apakšējām locītavām un saitēm. Darbojoties ar nūjām, mugurai, ceļiem un gurniem ir daudz mazāka slodze, nekā, piemēram, skriešanas vai aerobikas atspērienu laikā," skaidro I. Ločmelis. Nūjošanā intensīvi tiek strādāts ar rokām, notiek ķermeņa rotācija, tiek nodarbināti visi skriemeļi pagriežas sāna muskuļi, līdz ar to, samazinās sāpes un sasprindzinājums plecu – kakla daļā. 

Nūjošana palīdz arī cīņā ar lieko svaru. Salīdzinājumā ar parastu pastaigu, tādā pašā ātrumā, nūjojot enerģijas patēriņš ir līdz pat 46 procentiem lielāks. Tātad, cilvēks trenējas intensīvāk, neieguldot papildus laika resursu. Taču, lai sasniegtu rezultātus, instruktors norāda, ka ir jāstrādā sistemātiski. Protams cilvēki un viņu spējas ir dažādas, taču Imants iesaka doties nūjot vismaz divas, trīs reizes nedēļā, kopsummā nostaigājot četras līdz piecas stundas.

Lai uzsāktu nūjošanu un iemācītos pareizu tehniku instruktors iesaka sākumā pastaigas pa jūrmalu. Taču, lai progresētu ir jādodas meža takās, kur ir mazliet reljefains segums. Savukārt, ja ir vēlme palielināt slodzi, jāizvēlas segums ar dziļām smiltīm, vai kalnains apvidus, piemēram, Beberliņu vai Bernātu kalni.

Lai iemācītos pareizu nūjošanas tehniku, Imants iesaka vismaz pirmās divas reizes to darīt instruktora vadībā. "Instruktors palīdzēs izvēlēties nūjas, izskaidros pareizu tehniku, stāju, iesildīšanās un atsildīšanās vingrinājumus, kas ir svarīgi, lai noņemtu muskuļu spriedzi." Standart tehnika paredz, ka nūjošana pamatā ir dabiska iešana ar lielu atvēziena amplitūdu. Atšķirībā no ikdienas soļa, nūjojot ir jācenšas aizlikt rokas uz mugurpusi, lai tā sagrieztos un notiktu muguras rotācija, iegūstot lielāku slodzi uz ķermeņa augšējo korpusu. Tāpat ir jāsaprot, kāda nūjas izvēlēties. Nūjošanas nūjas ir izgatavotas no izturīga materiāla un tām ir piestiprināts speciāls “cimdiņš”. Tieši nūju rokturis un saitīte nodrošina iešanu ar atbrīvotu roku. Ja nūjas tiek pirktas attālināti, tad var vadīties pēc formulas - 0,67 reizināt ar ķermeņa augstumu, iegūstot nūjas garumu centimetros. Nūju izmēri ir pieejami ik pa pieciem centimetriem. Pārāk īsas nūjas radīs nepareizu gaitu, savukārt pārāk garas nūjas būs grūti pacelt un ievēzēt un priekšu, traucējot muguras rotācijai. 

Imants skaidro, ka nūjošana ir piemērota cilvēkiem, kuri ir pārāk ilgi “aizsēdējušies dīvānā” un ķermenis ir ierūsējis mazkustīguma dēļ. Nūjošana ir saudzīgs veids kā pievērsties fiziskajām aktivitātēm un sevi iekustināt. Tā, kā nūjošana notiek svaigā dabā, tas ir dabisks, patīkams un veselīgs līdzeklis pret stresu, kā arī svaigais gaiss palielina šūnu apgādi ar skābekli, kas palīdzēs tikt galā ar spriedzi un nepatīkamām emocijām, veicinās veselīgu miegu. Nūjošana, kā jau jebkura sportiska nodarbe, veicina laimes hormona veidošanos organismā, radot gan fizisku, gan emocionālu labsajūtu. Nūjošana cilvēku aizved uz vietām, kur citādi neiegrieztos un sniedz citādu pieredzi, kāda ierasta brīvdienas baudot caur mašīnas logu vai uz velosipēda.

  • Komentāri (2)
  • 0
+ skatīt visus Atlikušie simboli: 500

Pievieno komentāru

liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Portālā aizliegts ievietot:
- personas godu un cieņu aizskarošu, draudošu, apmelojošu informāciju;
-musināt uz rasu vai etnisko neiecietību;
-komentārus, kas neatbilst Latvijas Republikas likumdošanai;
- komerciāla rakstura informāciju vai jebkāda veida reklāmu un aģitāciju.

Noteikumu neievērošanas gadījumā, liepajniekiem.lv patur tiesības komentārus dzēst, slēgt iespēju komentēt un ziņot tiesībsargājošām iestādēm.

Uzmanību!!!
Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Aktīvā zona

Saistītās ziņas

Pamanīji neatbilstošu saturu? Būsim pateicīgi, ka par to informēsi mūs!