Piektdiena, 29. marts Agija, Aldonis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Sper pirmos soļus biznesā

Sper pirmos soļus biznesā
Foto: Egons Zīverts
21.05.2016 07:09

liepajniekiem.lv

Atrast īsto ideju, ko ražot, nav viegli, atzīst skolēni – mācību uzņēmumu dibinātāji. Bet, ja tomēr izdodas radīt ko unikālu un arī citiem tas patīk, prieks ir neizmērojams. Attīstot savu mācību uzņēmumu, nākas risināt dažādas grūtības, tāpēc tā ir laba dzīves skola. Savukārt kādu tas iedrošinās nākotnē startēt jau lielajā biznesā. Skolēnu mācību uzņēmumi ražo ne tikai tradicionālas lietas – sveces, vannas bumbas, rotaslietas, apsveikuma kartītes, bet arī ko neparastāku.

Grib atšķirties

Skolēnu mācību uzņēmuma “HEK Logos” darbības veids ir koka izstrādājumu ražošana un tirdzniecība. To dibinātāji ir Draudzīgā aicinājuma Liepājas pilsētas 5.vidusskolas 11.b klases audzēkņi Kārlis Pupils, Edgars Freimanis un Helvijs Klāvs Bernāts. Sākotnēji puiši ražojuši atslēgu piekariņus ar iegravētām latviešu rakstu zīmēm, taču vēlāk izdomājuši taisīt arī koka tauriņus. Lai tie atšķirtos no citu piedāvājuma, īpaši piedomāts pie dizaina. “Mūsu tauriņi ir ērtāki, modernāki, arī skaistāki,” uzskata Kārlis, vērtējot pašu radīto produktu. To, ka atrasts īstais tauriņa variants, apliecinājusi arī lielā pircēju interese. “Piedalījāmies kādos piecos tirdziņos, un divos no tiem izdevās nopārdot pilnīgi visus līdzpaņemtos tauriņus,” atminas Edgars.

Taču ceļš līdz gala variantam nav bijis viegls. Vienā mirklī pat domājuši, ka iesāktajam jāmet miers. 

“Tauriņi ir veidoti no nažfiniera. Šo materiālu mums ieteica cilvēki, kas strādā galdniecībā, kad bijām izklāstījuši, ko esam iecerējuši. Nažfinieris labi lokās, un tas bija tieši tas, kas mums vajadzīgs,” sākumu atminas Kārlis.

Edgars papildina, ka no izgatavošanas procesa neko nav zinājuši. “Daudz kas bija jāapgūst. Tauriņš sprēgāja, lūza, kad mēģinājām to locīt vajadzīgajā formā. Pagāja ilgs laiks, līdz viss sanāca tāds, kādu bijām domājuši.” Viena tauriņa izgatavošana prasot trīs, četras dienas.

“Savu produktu reklamējām arī sociālajos tīklos. Ļoti daudz pasūtījumu bija feisbukā,” priecājas Kārlis. Jaunajiem uzņēmējiem īpaši labi veicies tieši Ziemassvētku laikā, jo tauriņus daudzi iegādājušies kā dāvanu. Tad arī iedomājušies, ka vajadzētu īpašas kastītes, kuros tauriņus ielikt, – lai skaistāk un uzreiz būtu gatava dāvana. Kastītes izgatavojis cits klases mācību uzņēmums. Tādējādi gūta pieredze arī sadarbības jomā.

Tas, ka “HEK Logos” savus tauriņus redzējuši arī nēsājam – gan pazīstamus cilvēkus, gan pilnīgi svešus, motivējis iesākto turpināt. “Protams, arī gūtā peļņa bija labs stimuls, bet tas, ka cilvēkiem patīk mūsu produkts, iepriecināja visvairāk,” atzīst Edgars. Savukārt Kārlis piebilst, ka, dibinot mācību uzņēmumu, gribējuši gūt pieredzi uzņēmējdarbībā. “Arī stundās ir interesantāk klausīties, ja esi tajā visā iekšā. Ka nav tikai teorija, bet arī prakse.” Arī nākamajā mācību gadā puiši plāno dibināt skolēnu mācību uzņēmumu, bet jau tagad zināms, ka viņi neturpinās koka tauriņu biznesu. “Mums ir padomā kas cits,” noslēpumaini sacīja Edgars, neko sīkāk neatklājot. “Gūtā pieredze mums noteikti noderēs.”

Domā, kā ieinteresēt pircējus

Savukārt skolēnu mācību uzņēmums “AKA-G”, kuras dibinātājas ir trīs meitenes – DALP 5.vidusskolas 11.b klases audzēknes Annija Arone, Aiga Bernāte un Kristīne Birzniece, darbības veids ir spēļu izgatavošana un tirdzniecība. Annija atzīst, ka ideja, ko ražot, nākusi grūti. “Tiešām domājām ilgi. Jo liekas, – viss jau ir, ko tad vēl varam izdomāt,” iedvesmu meklējot, meitenes skatījušās internetā. Un tur arī nākusi apjausma par mini galda spēlēm. “Izgatavojam tādas bērnības spēles, kas jau aizmirstas – desas, kuģus. Piedāvājām arī puzuru veidošanas komplektu un funkcionālo atmiņas spēli, kur var rēķināt, zīmēt virsū burtiņus un darīt vēl daudz citu lietu,” Annija iepazīstina ar “AKA-G” produkciju.

Pašām meitenēm viņu piedāvātās preces, kas turklāt ir no dabai draudzīgiem materiāliem, ļoti patīkot. Uzņēmuma “AKA-G” pārstāve neslēpj, ka īpaši par to domāts, lai materiāls būtu eko. “Tas jau tagad ir topā, vecāki domā, ko bērniem dod,” Annija teic, ka, domājot par iespējamiem panākumiem, ņemtas vērā šā brīža pircēju vēlmes un uzskati. Taču ar visu to meitenes bažījušās, vai tirdziņos kādu spēs ieinteresēt.

“Domājām, ka mums paies garām, nevienam mūsu preci nevajadzēs. Bet nē! Cilvēki pienāca, apbrīnoja un arī nopirka. Tas bija lielākais motivators iesākto turpināt,” Annija neslēpa, ka no apkārtējiem ir bijis svarīgi dzirdēt labus vārdus.

Vaicāta, kas, darbojoties skolēnu mācību uzņēmumā, paticis visvairāk, Annija atbild, ka tieši sadarbība ar klientiem. “Man patīk runāt,” viņa smaidot teic. “Kad cilvēkam pastāsti un viņš preci arī nopērk, – tas man bija lielākais apbalvojums.” Komunikāciju prasmju attīstīšanu arī Annija uzskata par lielāko ieguvumu. Savukārt, runājot par grūtībām, ko nācies risināt uzņēmuma darbības laikā, jauniete norāda, ka tās bijušas visdažādākās. Piemēram, tas, kā tirdziņos noformēt stendu, lai piesaistītu uzmanību un lai tas izceltos starp pārējiem. Arī savstarpējā sadarbība ne vienmēr noritējusi gludi. “Mums katrai ir savi uzskati, domas, un ne vienmēr tās sakrita, bet tomēr spējām vienoties,” Annija uzskata, ka arī šī pieredze ir laba dzīves skola.

Šobrīd meitenēm nav plāna nākamajā mācību gadā turpināt iesākto. “Tomēr iesim 12.klasē, jākoncentrējas mācībām. Uzņēmums prasa ļoti daudz laika,” Annija paskaidro. Taču, ja ienāks prātā kāda laba ideja, meitenes pieļauj domu atgriezties biznesa vidē.

Redzēt un iepazīt biznesa vidi

PIKC “Liepājas Valsts tehnikums” skolēnu mācību uzņēmums “White diamond”, kurā darbojas Diāna Kaļiņina, Alise Strēle, Dāvids Kokainis, Laura Bumbule un Laura Kreicberga, ražo mitrās salvetes balto gumijas zoļu maliņu tīrīšanai un kopšanai. D.Kaļiņina pastāsta, ka ideja radusies jau pērn, kad daži komandas biedri piedalījušies “Start-up” programmas uzņēmumu konkursā. “Produkts, ko piedāvājam šobrīd, gan ir jau uzlabots un attīstīts,” uzsver Diāna.

Dāvids pastāsta, ka šķidrumu, ar ko piesūcinātas salvetes, radījuši viņi paši. Tas tiekot izgatavots mājas apstākļos. Ķīmisko sastāvu gan jaunieši neatklāj, vien teic, ka apvienoti četri elementi.

Vaicāti, vai tas ir aktuāli – tīrīt balto gumijas zoļu maliņas, jaunieši uzskata, ka jā. “Daudziem ir svarīgi, lai apavi būtu tīri un kopti,” novērojis Dāvids. Viņš pasmejas, ka tagad, ejot pa ielu, pie sevis nodomājot: “Jā, viņam derētu mūsu produkts.” Dāvids atminas, kad apmaiņas programmas “Erasmus” ietvaros bijuši Portugālē, daudz staigājuši un līdz ar to noputējuši arī apavi. “To bija tik vienkārši notīrīt – tikai izvelkot salvetīti, nevajadzēja ne meklēt ūdeni, ne kādu lupatiņu.”

“White diamond” dibinātāji pārliecināti – tā kā cilvēki sporta apavus velk cauru gadu, viņu radītās mitrās salvetes nevar ierindot sezonālo preču kategorijā. “Un ne jau tikai sporta apaviem ir baltās zolītes,” uzsver Dāvids. Auduma apavus gan ar šīm salvetēm notīrīt nevarēšot, bet netīrumus no ādas kurpēm gan varot dabūt nost.

Jaunieši teic, ka viņiem patīkot būt par jaunajiem uzņēmējiem. Tas arī atbilstot profesijai, ko šobrīd apgūstot – Komersantu specializāciju 2. kursā. “Dzīvē noteikti noderēs,” uzskata Diāna.

Savukārt Dāvids papildina, ka šī ir iespēja, kad vari vienkārši gatavot un pārdot, nemaksājot par to nodokļus valstij. “Tev viss ir dots, lai tu iepazītu un redzētu biznesa vidi, saprastu, vai tur iederies vai nē,” viņš min dažus no ieguvumiem. Taču, lai patiešām nākotnē varētu uzsākt reālu uzņēmējdarbību, vēl esot daudz jāmācās. Bet pirmie soļi jau būšot apgūti.

Jāpiebilst, ka Biznesa izglītības biedrības “Junior Achievement Latvija” organizētajā “Jauno uzņēmēju dienā 2016”, kur tika noskaidroti šī mācību gada labākie skolēnu mācību uzņēmumi un labākie studentu “Start-up” programmas uzņēmumi valsts mērogā, “White diamond” vidusskolu grupā ieguva 2.vietu.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz