Vai skolās par maz izglīto veselības jautājumos?
Ligita Kupčus
Tēmas par fizisko un garīgo veselību, seksualitāti, atkarībām utt. mācību iestādēs ar skolēniem tiek pārrunātas sociālo zinību laikā, kā arī nedaudz skartas audzināšanas stundās. Taču Pasaules veselības organizācijas un Sabiedrības veselības centra veiktie pētījumi liecina, ka Latvijā joprojām pasliktinās bērnu un pusaudžu veselības stāvoklis. Liepājā skolēnu izglītošanu veselības jautājumos uzņēmies arī Liepājas Sabiedrības veselības daļas veselības veicināšanas konsultants, ārsts Armands Treimanis. Viņš skolās viesojas, saņemot pedagogu uzaicinājumu.
Kad 1996.gadā tika izveidots Liepājas Jaunatnes centrs, tajā aktīvi piedalījās arī A.Treimanis un daktere Ingūna Romāne. Sākotnēji viņiem izdevās īstenot iecerēto domu – informācijas sniegšanu jauniešiem par fizisko un garīgo veselību, seksualitāti, kontracepciju utt., tātad – organizēt profilakses pasākumus. Taču, gadiem ejot, daudz kas transformējies, sākotnējās funkcijas mainījušās un paši iesaistītie cilvēki no centra aizgājuši. Un līdz ar to zudusi jauniešu konsultēšana par šiem jautājumiem.
Taču, pateicoties Liepājas Sabiedrības veselības daļas vadītājas Inetas Stadgales ieinteresētībai, no pagājušā gada nolemts pilsētā izzudušo lietu – profilakses pasākumus un jaunieši informēšanu – atjaunot. Kopš tā laika A.Treimanis jau vairāku Liepājas skolu 7. un 8.klašu skolēniem, kā arī vidusskolas audzēkņiem un Liepājas Universitātes studentiem novadījis bezmaksas lekcijas. Turklāt iesaistīti un četru nedēļu semināros apmācīti vairāki jaunieši, kas pieteikušies brīvprātīgi, lai padziļinātāk apgūtu ar veselību saistītas tēmas un vēlāk ar tām iepazīstinātu savus klasesbiedrus un draugus. “Bieži vien sava vecuma vienaudzi bērns uztver draudzīgāk, tāpēc arī vairāk atvērts informācijai. Domāju, ka šīs “vienaudzis – vienaudzim” apmācības gūs labus panākumus,” uzskata A.Treimanis. Turklāt ne vienmēr pusaudzis par problēmām izvēlas runāt ar savu ģimenes ārstu.
“Piekritīsiet, ka profilakses pasākumi ir daudz lētāki, nekā slimošana un ārstēšana. Tāpēc arī sākam visu pamazām atgriezt atpakaļ,” pamatoja A.Treimanis. “Skolās pusaudžiem stāstu par seksuāli transmisīvajām slimībām, kontracepciju, atkarībām un daudzām citām lietām. Taču arī skolotājiem, skolu māsiņām, metodisko kabinetu pārstāvjiem Sabiedrības veselības daļa rīko seminārus par šīm tēmām, kas savukārt iegūto informāciju nodod iecerētajai mērķauditorijai – skolēniem,” pastāstīja A.Treimanis.
Kā skolās notiek lekcijas? “Lai izvairītos no liekām problēmām, klasi sadalu divās daļās: lekcijas nolasu atsevišķi meitenēm un atsevišķi zēniem. Tādējādi izvairos no mulsinošu situāciju radīšanas pašiem skolēniem un izlecējiem – tiem, kas šo lekciju laikā vēlas izrādīties un izlikties, ka tas viņu neinteresē,” uzskata A.Treimanis. Un šāda pieeja darbojoties veiksmīgi.
Diemžēl statistika ir nepielūdzama: strauji palielinās HIV infekciju nēsātāji, pieaudzis to nepilngadīgo skaits, kas pārtraukušas grūtniecību utt. Kā iespējamo iemeslu tam, A.Treimanis min kādreizējā atsevišķā priekšmeta veselības mācība integrēšanu sociālo zinību blokā, kas nozīmē, ka šobrīd veselības tēmām tiek veltīta daudz mazāk mācību stundu nekā agrāk. Tam piekrita arī viena no Liepājas skolu skolotājām, kas vēlējās palikt anonīma. Viņas audzināšanā ir 7.klases skolēni, ar kuriem būtu pienācis tas brīdis par šīm lietām runāt. “Nezinu, vai tas bija labākais variants, veselības mācību integrēt sociālajās zinībās, kur tiek runāts arī par ētikas lietām, ekonomiku. Turklāt pedagogiem, kuriem nebija diplomā rakstīts, ka drīkst mācīt sociālās zinības, bija jāiziet speciāli kursi,” atminējās skolotāja. “Man audzināšanas stundās par šīm lietām nav iznācis runāt. Ceru, ka to darīs bioloģijas skolotāja,” paļaujas pedagoģe.
“Vispirms skolēns informāciju var uzzināt un dažādus jautājums apspriest arī ar savu ģimenes ārstu, bet, ja viņu starpā nav tās labākās attiecības, tad pastāv vairākas sabiedriskās organizācijas, kas sniedz palīdzīgu roku, piemēram, “Papardes Zieds”. Viņi arī dažkārt viesojas Liepājā,” sacīja A.Treimanis. Informāciju var iegūt arī Liepājas Jaunatnes centrā vai vismaz tur saņemt norādījumus, kur to meklēt. Vai šobrīd ir manāma atdeve no veiktajām lekcijām? ”Atdeve ir visu laiku. Pierādījums tam ir vesels cilvēks, un tas nav izrēķināms lielums. Taču sniedzu informatīvo pusi, pārējais ir katra paša rokās. Un vienmēr pastāv izvēle starp jā un nē,” atgādināja A.Treimanis.
“Katru gadu ir jauni astotie un devītie. Galvenais, lai dzirdētā informācija nosēžas viņiem kaut kur zemapziņā, lai ataust atmiņā, ka kaut kad par šo tēmu ir kas dzirdēts. Lai arī šķiet, ka informācija izskan un redzama visapkārt – televīzijā, presē, internetā, statistikas dati liecina pavisam par ko citu. Neinformētība ir augusi. Tāpēc šo nišu cenšos aizpildīt ar savām lekcijām,” noteica A.Treimanis.
Uzziņai
Pēc mācību priekšmeta “sociālās zinības” programmas 7.klasē skolēnam būtu jāapgūst šādas tēmas:
– Seksuālā un reproduktīvā veselība (ķermenis, fizioloģiskās pārmaiņas pusaudžu un jauniešu vecumā, seksualitāte, tās izpausmes, dzimumu līdztiesība) – apguve līdz 3 mācību stundām
– Mans ieguldījums veselībā (veselību veicinošie paradumi (higiēna, uzturs, fiziskās aktivitātes, atkarību profilakse – smēķēšana), uzvedība uz ielas un ceļiem, rīcība nelaimes gadījumos – apguve līdz 5 mācību stundām
Pēc mācību priekšmeta “sociālās zinības” programmas 8.klasē skolēnam būtu jāapgūst šādas tēmas:
– Vēlos būt vesels (fiziskā veselība, garīgā veselība, to savstarpējās likumsakarības, atkarības (smēķēšana, alkoholisms, narkotiskās vielas, spēļu atkarība), to ietekme uz fizisko, psihisko un sociālo veselību, ēšanas paradumi, diētas, anoreksija, bulīmija, to ietekme uz fizisko un psihisko veselību) – apguve līdz 7 mācību stundām
Pēc mācību priekšmeta “sociālās zinības” programmas 9.klasē skolēnam būtu jāapgūst šādas tēmas:
– Gribu būt vesels (infekcijas slimības, to izplatīšanās, imunitāte, seksuāli transmisīvo slimību, HIV/AIDS profilakses nozīme) – apguve līdz 3 stundām
– Mana šodiena – nākotnei (seksuālās attiecības un atbildība, ģimenes plānošana, seksuālās attiecības, kontracepcija) – apguve līdz 7 stundām
Avots: www.isec.gov.lv