Ceturtdiena, 18. aprīlis Laura, Jadviga
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Kā uzsākt savu uzņēmējdarbību Latvijā?

Par savu biznesu sapņo daudzi, bet līdz izšķirošajam solim, kas saucas ”uzņēmuma dibināšana”, nonāk vien retais. To var saprast – uzņēmuma dibināšana nozīmē mešanos nezināmajā – jābūt gatavam mācīties, kļūdīties, un iet uz priekšu tālāk.

Kā uzsākt savu uzņēmējdarbību Latvijā?
Foto: Publicitātes
21.02.2024 14:22

Apmaksāta informācija

Reti kurš uzsāk uzņēmējdarbību jau ar visām vajadzīgajām zināšanām un pieredzi, lai gan iemeslu uzsākt uzņēmējdarbību ir daudz – tā ir iespēja realizēt sevi un savas idejas, gūt panākumus un peļņu, apliecināt sevi, pašam būvēt savas karjeras kāpnes un veidot savu nākotni. Uzņēmējdarbības uzsākšana ir nopietns lēmums. Lai izaicinājumi, ar ko būs jāsaskaras, uzsākot uzņēmējdarbību, nešķistu kā nepārvarami šķēršļi, ir vērts iepriekš sagatavoties visam.

Tālāk lasi, kā uzsākt uzņēmējdarbību Latvijā!

Uzņēmējdarbības idejas apzināšana un izpēte

Uzņēmējdarbībā, precīzāk, tās uzsākšanā, nav klasiskās ”kurš bija pirmais – vista vai ola?” dilemmas – uzņēmējdarbībā vispirms ir ideja un tad bizness. Tāpēc, pirms domāt, kā uzsākt savu biznesu, vispirms jāizdomā, vai iedomātā biznesa ideja būs tāda, kas nesīs peļņu, tāda, kuru reālistiski var īstenot, kā arī vai esi gatavs tāda biznesa uzsākšanai. Respektīvi, jāizvērtē biznesa ideju un jānovērtē tās potenciāls biznesa uzsākšanai.

Kā novērtēt savas biznesa idejas dzīvotspēju? Lai pirms sava laika, naudas un darba ieguldīšanas noskaidrotu, vai ideja būs dzīvotspējīga, jāķeras klāt pamatīgai izpētei, lai saprastu, vai to varēs pārvērst reālā biznesa iespējā.

Pāris jautājumi, kam būtu jāpalīdz paraudzīties uz savu ideju no nedaudz attālinātas perspektīvas un izvērtēt to.

Vai idejai – produktam, pakalpojumam – ko esi izsapņojis, ir vieta tirgū? Kādu vajadzību tā apmierina, ko palīdz atrisināt, kā arī vai klienti būs gatavi un vēlēsies par to maksāt? Daudzi uzņēmēji uzskata, ka klienti, kas ir gatavi maksāt un vēlas maksāt, patiesībā ir tie, kas nosaka idejas vērtību. Jautājums ir vienkāršs: vai potenciālais klients būtu gatavs pirkt piedāvāto produktu vai pakalpojumu? Izmanto visas pieejamās izpētes iespējas – sarunas draugu un paziņu lokā, aptaujas internetā, fokusgrupas u.c.. Ja ir kāda ideja – svarīgi ir to ”kustināt”, ievācot viedokļus no citiem cilvēkiem, sākot to vizualizēt un rādot to potenciālajiem klientiem. Tikai tā var saprast, vai ir vērts ar to tālāk strādāt vai nē.

Daudz labu ideju pie to autoriem atnāk brīdī, kad viņi kaut ko meklē, bet neatrod. Tomēr jāapsver – vai tas, ka produkts ir vajadzīgs Tev, nozīmē, ka tas vajadzīgs arī citiem? Kā ir ar eksporta iespējām – vai citur pasaulē pēc šī produkta arī varētu būt pieprasījums? Varbūt tas ir tikai Latvijas tirgum specifiski paredzēts produkts, kas nozīmē, ka izaugsmes potenciāls ir ierobežots?

Vai biznesa ideja nesīs peļņu? Sākt vari ar pārliecināšanos, ka sava biznesa piedāvātais produkts vai pakalpojums pašam neizmaksās vairāk nekā cena, par kuru to varēsi pārdot klientiem. Galu galā, diez vai veiksmīgs uzņēmums būs tāds, kurš nespēj izpildīt primāro funkciju – nest peļņu. Aprēķini savas idejas īstenošanas vidējās izmaksas, apsver, kāda būtu tās ideālā cena tirgū.

Nākamais posms – vai ideju iespējams attīstīt tālāk, vai tur ir izaugsmes iespējas? Jau uzsākot uzņēmējdarbību, vajadzīgas ne tikai biznesa idejas, bet arī jau sākotnējais plāns par to, kā attīstīties un paplašināt biznesu – nu, vai vismaz reāla vīzija par tālāko uzņēmējdarbības virzību. Konkurenti nesnauž un, kā paredz dabas un ekonomikas likumi, izdzīvos tas, kurš pielāgosies un attīstīsies.

Un visbeidzot – vai piedāvājums ir unikāls? Jo, kā zināms, kopija ir un paliek kopija. Biznesa ideja, kas ne ar ko neatšķiras no jau tirgū esošajiem konkurentiem, nav īsta biznesa ideja. Apsver un, ja nepieciešams, atrodi sava produkta vai pakalpojuma unikālos aspektus. Kas ir tas, ko ar šo ideju tu uzlabo, ko atrisini?

To, vai iecerētā ideja ir ar reālu biznesa potenciālu, ietekmē arī nozare, kurā grasies ieiet. Iepazīsti iespējas, izaicinājumus un svarīgāko informāciju par jomu, kurā darbosies. Noskaidro, vai pēc iecerētā pakalpojuma vai produkta varētu būt pieprasījums, ar ko nodarbojas potenciālie konkurenti, apzini to, cik liela ir konkurence kopumā, izpēti tirgus tendences un iepazīsties ar nākotnes prognozēm konkrētajai nišai – piemēram, produktu ražošanā noteikti ir vērts apzināt jautājumus saistībā ar resursu pieejamību, cenām un citus aspektus.

Uzņēmējdarbības plānošana

Domājot, kā uzsākt savu biznesu, vienmēr jāpatur prātā paralēlais jautājums – kā gūt peļņu. Tāpēc, kad ideja ir noformulēta, jāsaprot, vai tā ir finansiāli dzīvotspējīga. Te noderēs biznesa plāns, bez kura uzsākt savu biznesu nevarēs nekādi.

Biznesa plāna ”obligātais minimums”:

(1) produkta apraksts – apraksta pielietojamās tehnoloģijas, izejvielas, to ieguves vietu un veidu, potenciālo cenu un to ietekmējošos faktorus, arī mērķauditorijas analīzi;

(2) tirgus situācijas analīze – apraksta nozari, eksporta potenciālu, tirgus piesātinātības līmeni, konkurences izvērtējumu, konkurentu produktu vai pakalpojumu cenu izvērtējumu, produkta unikālo piedāvājumu salīdzinājumā ar konkurentiem;

(3) mārketinga plāns – produkta pārdošanas īpašības, cenu un atlaižu politika, produkta dizains, reklāma, tirdzniecības veidi, sabiedriskās attiecības u.c. Nepareizi izvēlēta mārketinga stratēģija var ātri nogremdēt arī lielisku produktu!;

(4) projekta realizācijas plāns – nepieciešamie resursi: no telpām darbam līdz licencēm, ja tādas nepieciešamas;

(5) uzņēmējdarbības veids – pieejamas dažādas saimnieciskās darbības formas;

(6) norēķinu veidi – rēķinu izrakstīšana online, priekšapmaksa, avanss;

(7), īstenošanas laika grafiks;

(8) kopējās izmaksas un finansējums – paša kapitāls, investoru piesaiste, maziem un vidējiem uzņēmumiem – kredīts.

Juridiskās formas izvēle un uzņēmuma reģistrācija

Noskaidro, kura no uzņēmējdarbības formām ir tev piemērotākā. Ja uzņēmējs vēlas darboties kā fiziska persona, tad viņš var reģistrēties kā pašnodarbināta persona vai individuālais komersants. Juridisko personu veidu ir vairāki. Tās ir SIA (sabiedrība ar ierobežotu atbildību); AS (akciju sabiedrība); pilnsabiedrība; komandītsabiedrība; zvejnieka saimniecība; zemnieka saimniecība; individuālais jeb ģimenes uzņēmums; kooperatīva sabiedrība. Katrai no uzņēmējdarbības formām ir savi plusi un mīnusi, kā arī virkne svarīgu nianšu, kas ietekmēs tālāko uzņēmuma darbību. Tāpēc vērts pirms uzņēmuma reģistrācijas rūpīgi izpētīt, kura no tām ir tev piemērotākā.

Latvijā vispopulārākā uzņēmējdarbības forma ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību (SIA). Dibināšanas process ir salīdzinoši vienkāršs un ātrs. Pastāv divi SIA veidi – parasta SIA un SIA ar samazinātu pamatkapitālu jeb mazkapitāla SIA.

Visvieglāk uzņēmumu reģistrēt būs digitāli, reģistrējoties caur portālu latvija.lv. Visām personām, kas saistītas ar uzņēmumu (valdes locekļi, dibinātāji, padomes locekļi) būs vajadzīgs e-paraksts. Jāsagatavo dibināšanas lēmums: ja ir viens dibinātājs, sastādāms dibināšanas lēmums, ja ir divi vai vairāki dibinātāji – slēdzams dibināšanas līgums. Tāpat nepieciešami statūti, kuros nosaka uzņēmuma darbības svarīgākos principus. Tos paraksta sabiedrības dibinātājs vai visi dibinātāji. Lai tālāk reģistrētu uzņēmumu Latvijas Uzņēmumu reģistrā, nepieciešams pagaidu konts. Pagaidu konts būs vajadzīgs pamatkapitāla iemaksai un uzņēmuma reģistrācijai. Tālāk jau vairs tikai jāaizpilda pieteikuma veidlapa KR4, kuru pienākums ir parakstīt visiem dibinātājiem, vai arī pieteikumu paraksta jebkura cita persona, kurai dibinātāji to ir uzticējuši darīt, papildus iesniedzot notariāli apliecinātu pilnvaru.

Lai iesniegtu reģistrāciju, pirms pieteikuma iesniegšanas reģistrācijai jāsamaksā valsts nodeva, iemaksājot to Valsts kasē. Un – tas arī viss!

Nodokļu režīma izpratne un finanšu plānošana

Pieredze liecina, ka, uzsākot uzņēmējdarbību, ļoti būtisks slogs uzņēmējiem ir tieši finanšu administrēšana – grāmatvedība, atskaišu sagatavošana, nodokļu aprēķināšana.

Uzsākot savu uzņēmējdarbību, būtiski apzināties, kā rīkoties tālāk, kādā formā un nodokļu režīmā strādāt, kādā kārtībā reģistrēties. Pastāv iespēja reģistrēties kā saimnieciskās darbības veicējam – fiziskai personai – Valsts ieņēmumu dienesta (VID) reģistrā un turpināt veikt savu saimniecisko darbību kā pašnodarbinātajam. Šis variants piemērots nelielam biznesam, un katrā gadījumā jānovērtē vairāki faktori. Otrais variants ir reģistrēt savu uzņēmumu un kļūt par komersantu, tas jau nozīmē papildu saistību uzņemšanu. Darbības forma arī būtiski ietekmē iespējamo nodokļu režīmu izvēli.

Lai veiktu uzņēmējdarbību, iespējams gan izveidot kapitālsabiedrību vai individuālo komersantu (reģistrējot Uzņēmumu reģistrā), gan kā fiziskai personai reģistrēt saimniecisko darbību Valsts ieņēmumu dienestā. Arī saimnieciskās darbības veicējs/pašnodarbinātais var algot darbiniekus. Izvēloties uzņēmējdarbības formu, jāņem vērā plānotais apgrozījums, atšķirīgie nodokļu režīmi.

Informācija par uzņēmējdarbības formu un nodokļu režīmiem (tostarp par mikrouzņēmumu nodokli) soli pa solim ir izklāstīta Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļa vietnē: norādē Pirmie soļi topošajiem uzņēmējiem. Iegūstot informāciju, jaunajiem uzņēmējiem pašam jāpieņem lēmums, ko dibināt. No tā atkarīga arī nodokļu režīma izvēle.

Uzņēmējdarbībai Latvijā ir potenciāls

Uzņēmējdarbībai Latvijā ir liels potenciāls – ekonomiskās aktivitātes ziņā Latvijas sabiedrībai vēl ir, kur augt un arī statistika rāda, ka Latvijas iedzīvotājiem piemīt uzņēmēja domāšana un ir dzīvs uzņēmēja gars. Biznesa vide Latvijā ir ļoti konkurētspējīga un, jāsaka, ka arī uzņēmuma dibināšana Latvijā ir gana vienkāršs un saprotams process, un tas ir atzīts starptautiskā mērogā – Latvija ierindojas augstajā 19. vietā no 190 pasaules ekonomikām Pasaules Bankas ikgadējā reitingā “Doing Business”.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz