Pirmdiena, 6. maijs Didzis, Gaidis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Lauris Freibergs atkal “apseglo” jamahu

Lauris Freibergs atkal “apseglo” jamahu
05.03.2007 10:51

0

Atslēgvārdi

Nedaudz mazāk par mēnesi atlicis līdz pasaules čempionāta pirmajam posmam motokrosā abās svarīgākajās solomotociklu klasēs – MX-1 un MX-2. Joku dienā 1. aprīlī pasaules labākie motokrosa meistari sacentīsies Valkensvārdes trasē Nīderlandē. Beniluksa valstu “Grand Prix” izcīņā MX-1 jeb elites klasē ar 22. numuru piedalīsies arī Lauris Freibergs, kurš jaunajā sezonā ir jaunā komandā un ar jaunām cerībām. Pēc deviņu gadu pārtraukuma Lauris Freibergs atkal brauks ar “Yamaha” motociklu, bet galvenais ir tas, ka Latvijas motokrosa līderis ir iekļuvis labā komandā – holandieša Adrija van Bēra vienībā “Van Beers Racing”.

Savulaik tajā brauca Aigars Bobkovs un tieši zem šīs komandas karoga ieguva 4. vietu pasaules čempionāta kopvērtējumā MX-3 klasē, kā arī kļuva par pirmo Latvijas motokrosistu, kurš iekļuvis trijniekā pasaules čempionāta braucienā un posmā.

Laura iekļūšanai van Bēra komandā ar Bobkovu nav sakara, vienkārši holandietim vajadzēja vēl vienu braucēju MX-1 klasē pasaules čempionātam, un viņš uzaicināja Lauri Freibergu. 26 gadus vecais grobiņnieks būs vecākais un pieredzējušākais komandā, kurā jau pirms viņa bija iekļāvies nepilnus 22 gadus vecais igaunis Aigars Leoks (1999. gada Eiropas čempions 80 cm3 klasē, desmitais pasaules čempionātā MX-2 klasē 2004. gadā, šajā klasē četras reizes kāpis uz goda pjedestāla “Grand Prix” posmos), kurš šosezon debitēs MX-1 klasē pasaules čempionātā, kā arī nepilnus 20 gadus vecais talantīgais beļģis Deniss Verbrugens (2002. gada pasaules un Eiropas čempions 85 cm3 klasē, 2004. gada pasaules vicečempions U-18 vecuma grupā 125 cm3 klasē, 2005. gada pasaules čempions un Eiropas vicečempions šajā klasē junioriem, pagājušā gada Eiropas čempions 125 cm3 klasē pieaugušajiem). Verbrugens pasaules čempionātā startēs MX-2 klasē.

Visi trīs startēs savās klasēs arī visos Nīderlandes čempionāta posmos, kā arī vairākos motokrosos Beļģijā un citur ārzemēs, visi trīs pasaules čempionātā cer iekļūt pirmajā desmitniekā.

Par “Yamaha” motociklu jāatzīmē, ka ar šī markas japāņu ražojumu Lauris savā karjerā jau ir braucis. Tas bija 1998. gadā, tas bija “Linto Yamaha” komandā tepat Latvijā, un tas bija gandrīz tikai Latvijas čempionātā un citos pašmāju krosos 250 cm3 klasē. Tajā gadā Lauris pirmo reizi kļuva arī par valsts čempionu “Open” (atklātajā) klasē, kā arī piedalījās dažos Eiropas čempionāta posmos.

“Atceros, ka tas bija pilnīgi jauns standartmotocikls – bez jebkādiem speciāliem uzlabojumiem, turklāt tas bija divtaktu dzinēja braucamais, bet šis ir četrtaktu dzinēja motocikls un ar dažiem uzlabojumiem, piemēram, ar izvīlētu cilindru, ar speciāliem “Ohlins” amortizatoriem… Ar divtaktu dzinēju motocikliem es beidzu braukt jau 2000. gadā, kad kļuvu par Eiropas čempionu “Open” klasē. Tā ka – tā ir pavisam cita jamaha,” salīdzina Lauris. “Lielas atšķirības starp japāņu firmu motocikliem nav, piemēram, hondai viegli darbojās sajūgs un tas bija ļoti izturīgs, bet “Suzuki” sajūgu nācās bieži mainīt. Jamahai sajūgs pēc nepilnām divdesmit nobrauktām stundām sāk nedaudz slīdēt. Vispār jau visi japāņu motocikli ir labi, viss ir atkarīgs no iespējām tos sagatavot un no paša meistarības.”

Jaunajā komandā Lauris vēl ir pavadījis maz laika (četras dienas īsa treniņnometne Spānijā, treniņnometnes Nīderlandē un Beļģijā), taču jau paspējis secināt, ka attieksme pret braucējiem šeit ir cilvēcīgāka un arī savstarpējās attiecības ir draudzīgākas. Trīs reizes nedēļa notiek braukšana, pārējā laikā katrs darbojas patstāvīgi – sporta zālē vai svaigā gaisā uztur sevi sportiskā formā, kā arī darbojas pie motocikla.

“Kaut kā sanāk tā, ka laika vienmēr ir par maz,” smej Lauris. “Šī būs pirmā sezona, kad kopā ar mani nebūs viena no vecākajiem brāļiem Mārtiņa, kurš bija mehāniķis. Viņš bija uz nedēļu atbraucis, piestrādāja pie motocikla, viņš dažreiz atbrauks uz pāris dienām sezonas laikā, bet ikdienā mehāniķis man ir no komandas. Tāpat, kā Āvo un Denisam. Komandas vadītājs nav strikti noteicis, kura vieta man ir jāieņem, taču man pirmām kārtām pašam gribas būt augstāk nekā pagājušajā sezonā [23. vieta kopvērtējumā MX-1 klasē, četras reizes 12. vieta un vienreiz 8. vieta GP braucienos. – A.K.], gribas biežāk tikt desmitniekā, gribas arī sešniekā un trijniekā, uzvarēt gribas, taču… Jābūt reālistam. Jāplāno sasniedzami mērķi. Kas tie būtu? Ja viss būs kārtībā ar veselību (pagājušā sezona bija pēc ilgāka laika pirmā bez nopietnām traumām), tad iebraukt sešniekā un paspēkoties par vietu desmitniekā kopvērtējumā nav nereāli. Līgums man ir parakstīts uz šo sezonu, es tajā iekļāvos jau gandrīz pēdējā brīdī un tāpēc pieņēmu tos noteikumus, ko piedāvāja, pašam vairs nebija lielu iespēju kaut ko prasīt. Tālākā sadarbība būs atkarīga no šīs sezonas rezultātiem, no abpusējas ieinteresētības sadarboties, un par to ar van Bēru rudenī arī vienojāmies.”

Nokļūšana jaunā komandā (pērn Lauris brauca vācu “Kurz Suzuki” vienībā, kas tagad vairs “Grand Prix” sacensību līmenī nepastāv) nenozīmē, ka Freibergam tagad kāds katru rītu pienesīs kafiju ar medusmaizi un ka Lauris dzīvos kā niere taukos. Viņam ir piešķirti trīs “Yamaha” motocikli, komanda nodrošina motocikla apkopi un paša medicīnisko aprūpi, taču pilnīgi ar visu nenodrošina un algu Laurim arī neviens nemaksā (Āvo un Denisam, kas pirmie parakstīja līgumu, kaut kas tiekot maksāts, taču tā tāda iztikas nauda vien esot). Komanda nodrošina visu nepieciešamāko, bet, piemēram, nauda motocikla uzlabošanai jāmeklē pašiem.
Arī dzīvošana (Laura otrās mājas joprojām ir beļģu Vustvēzelē), transports un iztika ir uz pašu rēķina, un šeit brāļiem Freibergiem (ar naudas gādāšanu joprojām nodarbojas vecākais no trim brāļiem Gatis) neiztikt bez atbalstītājiem. Turpinās sadarbība ar būvfirmu “Vītols”, kas savulaik pacēla Freibergu pasaules līmenī (zem “Vītola” karoga viņš kļuva par Eiropas čempionu), ir elektrofirma “Jauda”, ir Liepājas CTB (Ceļu un tiltu būvniecība), ir “Latvijas meži” un vairāki mazāki, taču arī ļoti svarīgi atbalstītāji.

Līgumā ar komandu ir paredzēts, ka pienākas bonusi jeb prēmijas par iekļūšanu desmitā pasaules čempionāta braucienā, kā arī par vietu trijniekā Nīderlandes čempionāta braucienā, kur līmenis ir tikai nedaudz zemāks nekā “Grand Prix” sacensībās. Pārējos motokrosos – kā iznāk vienoties ar to rīkotājiem. Tā arī ir visa samaksa. Šosezon Laurim ir labākas iespējas sevi apliecināt, taču tikai un vienīgi viņam pašam kopā ar brāļiem un atbalstītājiem tās ir jāizmanto, tikai ar braukšanu viņš var kaut ko arī nopelnīt. Ja neesi pasaules līmeņa zvaigzne un ja neesi rūpnīcas komandā, tad motokross nav tik ienesīgs sporta veids, lai varētu sevi pilnībā nodrošināt.

Laura Freiberga līdz šim augstākā vieta pasaules čempionātu braucienos ir septītā – 2000. gada 30. aprīlī Mantujas trasē Itālijā 19 gadu vecais latvietis lika trūkties visai motokrosa elitei, abos braucienos būdams starp līderiem un ieņemdams tajos attiecīgi 7. un 9. vietu. Turklāt tie Laurim bija pirmie punkti pasaules čempionātos! Kas zina, kāds būtu turpinājums, ja nebūtu divu ļoti smagu traumu… Karjeras turpinājumā Lauris vēl 11 reižu ir bijis pirmajā desmitniekā un tajā skaitā trīs reizes finišējis astotais. Veiksmīgākā līdz šim ir bijusi 2004. gada sezona, kurā Freibergs guva punktus 26 braucienos no 32, septiņas reizes finišēja pirmajā desmitniekā un kopvērtējumā ierindojās 13. vietā.

Latvijas motokrosa līdzjutēji jaunajā sezonā Lauri Freibergu biežāk nekā agrāk redzēs pašmāju trasēs: jaunais Latvijas Motosporta federācijas Krosa komitejas vadītājs Jānis Kempelis un motoklubs “Elkšņi” sarūpējis Laurim motociklu “Yamaha”, lai viņš varētu biežāk startēt Latvijā (motocikls atradīsies mājās Grobiņā), un tāpēc Freibergu šosezon četras reizes redzēsim pašmāju sacensībās: 29. aprīlī Jēkabpilī, 20. maijā Aizputē, 8. jūlijā Apē un 9. septembrī atkal Aizputē.

Jau pagājušajā gadā bija skaidrs, ka MX-1 klasē būs jauns čempions – ieguvis savu 10. pasaules čempiona titulu un uzvarējis vairāk nekā 100 “Grand Prix” braucienos, beļģis Stefans Evertss beidza karjeru (tagad viņš ir viens no galvenajiem cilvēkiem KTM rūpnīcas komandā). “Par čempiona titulu cīnīsies vismaz trīs četri braucēji, un pirmām kārtām tie būs Strīboss, Kopinss, Ramons un Baragans. Tanels Leoks? Viņš varētu paspēkoties par vietu trijniekā,” prognozē Lauris. Uz enduro pārgājis Pišons, bez Evertsa beidzis karjeru arī Tortelli, toties no MX-2 klasē klāt nākuši Filipērts un Kjodi. Konkurence mazāka nebūs, par to var neuztraukties, savukārt spēkošanās par titulu solās būt īpaši aizraujoša.

Vēl Lauris piedalīsies visos sešos Nīderlandes atklātā čempionāta posmos, un pirmais no tiem būs jau 18. martā Gemertā.

“Nāciju motokross” jeb neoficiālais komandu pasaules čempionāts šogad risināsies 23. septembrī Badskrīkā (ASV).

Anatolijs Kreipāns,
Sporta Avīze

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz