Piektdiena, 29. marts Agija, Aldonis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

“Man, lūdzu, vienu taksi!”

“Man, lūdzu, vienu taksi!”
17.07.2007 19:07

0

Atslēgvārdi

Taksometru bizness

Tā, zvanot kādai firmai un pasūtot taksometru, diezgan bieži sakot klienti. Taksi pasūta, taksi ķer, taksi izsauc utt. Ar taksometru, nenoliedzami, ir ērtāk braukt nekā ar autobusu vai tramvaju, jo tajā mazāk pasažieru, un šoferis, izpildot klienta vēlmi, pievedīs pie pašām namdurvīm. Jā, cena gan augstāka, bet par ērtībām ir jāmaksā. Kā taksometru pakalpojumu piedāvātājiem Liepājā sokas bizness? Kādas ir šā darba gaišās un ne tik gaišās puses? Liepājā ir gandrīz desmit firmu, kas piedāvā taksometru pakalpojumus. Precīzu automašīnu skaitu neizdevās noskaidrot, jo katrs avots sniedza atšķirīgas ziņas. Aptuvenais skaits – no 70 līdz 90 automašīnu.

Viss pēc noteikumiem

Taksometru darbu regulē Ministru kabineta un katras pašvaldības izstrādātie noteikumi. Pašvaldība arī nosaka tarifu griestus. Par katru iekāpšanu jāmaksā 1 lats (šī summa var būt arī mazāka), par katru nobraukto kilometru no pulksten 6 līdz 22 jāšķiras no 40 santīmiem, bet laikā no 22 līdz 6 tarifs vēl par 10 santīmiem dārgāks.

Taksometriem jābūt ar dzeltenām valsts numura zīmēm un uz automašīnas sāniem – informācijai par firmu. Ir taksometru vadītāji – individuālā darba veicēji, kas pašvaldībā saņēmuši atbilstošu licenci. Ir taksisti, kas apvienojušies zem kompānijas jumta un strādā pēc līguma. Kā izdevās noskaidrot sarunās ar firmu pārstāvjiem, pašlaik Liepājā dušmaņi jeb nekur nereģistrēti, individuāli strādājoši un nodokļus nemaksājoši taksometru pakalpojumu sniedzēji neesot manīti. To, lai visi noteikumi būtu ievēroti, skaitītāji darbotos un papīri kārtībā, kontrolē pašvaldības policisti. Un atkal firmu pārstāvju viedoklis: tie savus pienākumus pildot diezgan čakli, tā kā “atslābināties nevaram atļauties…”

Jauns bizness

Jaunākā reģistrētā firma, kas sniedz taksometru pakalpojumus, ir “Līvu vikings”, kas šajā biznesā Liepājā darbojas tikai divus mēnešus. Kompānijas vadītājs Andris Līvs pastāstīja, ka par šāda biznesa attīstību nolēmis tādēļ, ka tas, viņaprāt, vēl ir gana “brīvs lauciņš”. Sācis ar automašīnu iegādi, darbinieku meklēšanu. Firmā pašlaik ir 7 takši un, starp citu, divas Liepājā vienīgās taksometra vadītājas sievietes.  

Klientu skaits “Līvu vikingam” augot un nostiprinoties.  Nav noslēpums, ka katrai firmai, katram takša vadītājam ir savs stabils pastāvīgo klientu loks. Tā teikt, zelta fonds. Gluži tāpat kā, piemēram, frizieriem ir savi ilggadējie, uzticamie klienti. Un arī taksisti, tāpat kā bārmeņi, mēdz saņemt tējas naudu.

Taksometram jābūt apritē, izmantojamam visu diennakti. Kā teica A.Līvs, kurš arī pats bieži vien sēžas pie auto stūres un kļūst par taksistu: “Taksometru vadītāju darbu zināmā mērā var salīdzināt ar bārmeņu darbu, jo arī tie zina visu, kas notiek pilsētā. Mums ir diezgan specifisks, grūts un… jautrs darbs.”

Spalvaini dzīvnieki, atvērtas pudeles

Ikvienam apkalpojošajā jomā strādājošajam pats galvenais ir klients, kurš nes naudu. Taču taksometru vadītājiem ir arī tādi klienti, kurus labāk redz ejam, nekā nākam. Firmas pat izveido savus tā saucamos melnos sarakstus, kuros ir klienti, kas netiek apkalpoti. Piemēram? Nu, tādi, kas nemazgājas un… nežēlīgi smird. Tā, ka nelīdz ne loga atvēršana braucot, ne automašīnas vēdināšana pēc cilvēka izkāpšanas. Kā jutīsies nākamie klienti, kas šādā smirdošā taksī iekāps saposušies un vēlēsies aizbraukt uz teātri?

Vēl īpaša klientu kategorija, kas rīkojas šādi. Piezvana uz trim vai četrām firmām vienlaikus, izsauc taksometru un, rokas berzējot, gaida, kurš atbrauks pirmais. Diezgan bieži norādītajā vietā ierodas divi, trīs takši uzreiz. A.Līvs uzskata, ka vispareizākais klienta audzināšanas nolūkā būtu solidarizēties un šādā situācijā visiem atbraukušajiem apgriezties un braukt prom. Klientu atstājot domājot…

Vēl kandidāti melnajam sarakstam ir tie, kuri taksi izsauc konkrētā laikā un vietā, bet, piemēram, no dzīvokļa ārā nenāk. Taksometrs gaida, klienta nav, uz tālruņa zvanu viņš neatbild. Taksis aizbrauc. Pēc pusstundas, stundas (!) tas pats klients zvana un ir neapmierināts, kādēļ pasūtītās automašīnas nav pie mājas. Te nu vietā atziņa: “Cieni citus un arī tevi cienīs!”

Daudzi vadītāji jau atsakās uzņemt pasažierus, kuriem rokās atvērtas pudeles, vai arī apstājas, ja dzērieni tiek lietoti braucot. Ja alkohols izlīst, sēdekļi paliek slapji, tie jāmazgā, jāžāvē. Tas viss prasa laiku, un taksis nevar būt apritē. Vislielākās problēmas ar iereibušiem, agresīviem braucējiem. Bijis gadījums, kad piedzēries pasažieris izsitis mašīnas logu. Izsaukta policija, noformēti visi dokumenti. Otrā rītā atskurbušais vainīgais ieradies, dziļi nelaimīgs, un uz līdzenas vietas samaksājis par nodarīto skādi.

Ļoti nevēlami ir klienti ar dzīvniekiem, suņiem, kaķiem, ja to pārvadāšanai saimnieks neizmanto speciālas somas un konteinerus. Lai arī kā četrkājainie tiek pieskatīti, dzīvniekiem tomēr krīt spalva un paliek salonā uz sēdekļiem. Un atkal – kā jutīsies nākamais klients, tas pats, kurš saposies grib aizbraukt uz teātri? Vai viņam patiks no takša izkāpt, no uzvalka nolasot, piemēram, kaķa spalvas?

Taksometra šoferis – profesija

Velkot paralēles starp taksometra vadītāja un bārmeņa darbu, abām šīm profesijām vēl līdzīgs tas, ka jāpārzina (vai darba gados labi tiek iepazīta) cilvēku psiholoģija. Arī taksistiem, tāpat kā bārmeņiem, nākas uzklausīt dažādus dzīvesstāstus, no viņiem gaida padomus un risinājumus. Ar pastāvīgajiem klientiem sarunas risinās gluži citādā līmenī nekā ar braucēju, kurš ieraudzīts pirmo reizi. Labs taksometra vadītājs nekad klientu pirmais netraucēs ar savu runāšanu.

Marka Berezovska vadītajā uzņēmumā darbā dodas 15 autovadītāji ar savām automašīnām, un kompānija darbojas no 1996.gada. Viņš saka, ka būt par taksometra šoferi vispirms ir liela atbildība. Atbildība par klienta drošību, veselību. Viņa uzņēmumā darbinieki mainoties reti, un vadītājs to novērtē. M.Berezovskis: “Manuprāt, taksometra vadītājam jābūt izturētam, inteliģentam, labi audzinātam, pacietīgam. Naktī, tumsā braucot, vienmēr jāuzmanās, jāprot sadzīvot ar dažādiem klientiem. Katrai maizei sava garoza. Lai būtu par takša šoferi, šim darbam noteikti  jābūt pie sirds. Gadījuma rakstura darbinieku šajā profesijā nebūs”.

Par savu zelta fondu Berezovska kungs sauc šoferus Hariju Razmu, Jāni Gurecki, Jevgeņiju Aleksejevu, Jevgeņiju Gorbunu un vēl virkni citu. Viņš piebilst, ka, neskatoties uz personīgo automašīnu skaita palielināšanos un jaunu konkurentu rašanos, no konkurences nebaidoties, jo esot pārliecināts par saviem darbiniekiem, viņu profesionālismu.

Taksometra vadītājs Vladimirs Sergejevs pastāstīja, ka taksi vadot gadus četrus, bet viņa autovadītāja stāžs esot 26 gadi. Un bez avārijām. Arī viņam esot savi pastāvīgie klienti. Ārpus Liepājas izbraukt nenākoties pārāk bieži, bet tad, kad visu dienu riņķots pa pilsētu no adreses līdz adresei, tā vien griboties kādu garāku, taisnāku braucienu. Kas grūtākais? Gaidīt izsaukumu, gaidīt, kad nav klientu. Vladimirs jau kopš bērnības sapņojis kļūt par taksometra šoferi. Reiz, kad septiņu gadu vecumā mamma viņu vedusi uz slimnīcu ar taksometru, sapratis, ka arī viņš, liels izaudzis, noteikti kļūšot par taksometra vadītāju. Šis sapnis piepildījies.

Gan Vladimirs Sergejevs, gan viņa kolēģis Jevgeņijs Aleksejevs visiem lieku reiz atgādina, ka labāk par takša pakalpojumiem samaksāt trīs, četrus latus, nevis pēc izklaides, kur lietots alkohols, braukt pašam pie stūres dzērušam. Pāris latu tomēr nav salīdzināmi ar 500 latiem, tiesību atņemšanu un arestu, ja tiec noķerts pie stūres iedzēris. Abi šoferi atklāti atzīst, ka pēc tam, kad sodi par braukšanu dzērumā Latvijā kļuva bargāki, brīvdienu vakaros pēc ballītēm viņiem ir vairāk darba, jo vairumā gadījumu izklaides vietās iedzērušie tomēr izvairās paši braukt.

Dur, šauj, žņaudz

Jā, ir taksometra vadītāji, kas piedzīvojuši nopietnus uzbrukumus. “Cilvēki jau nemainās, viens otrs varbūt pat paliek vēl nejaukāks,” stāstīja uzrunātie. Viņi atcerējās, ka īpaši daudz uzbrukumu bijis pirms gadiem desmit. Uzbrucēji – vairumā gadījumu sadzērušās personas, arī nepilngadīgie. Kādam šoferim no aizmugurējā sēdekļa ap kaklu apmesta cilpa un viņš žņaugts. Citam iedurts plecā, vēl cits, roku dzelžos saslēgts, vadāts savas automašīnas bagāžniekā…

Darbīgākā – nedēļas nogale

SIA “Kurzemes Avio” valdes locekle Kristīne Mūrniece domā, ka pastāv konkurence starp firmām, kas sniedz taksometru pakalpojumus. Viņai piekrīt arī SIA “Draiv-TB” vadītājs Anatolijs Bobko. Tāpat šo darbu ietekmē visi procesi, kas notiek sabiedrībā, valsts saimnieciskajā dzīvē. Vai tā būtu cenas celšanās degvielai un rezerves daļām, vai, šaurāk vērtējot, Liepājas attīstība. Visdarbīgākās taksometra vadītājiem esot nedēļas nogale, ar piektdienu sākot. Tad vēl agras rīta un vēlas vakara, arī nakts, stundas, kad sabiedriskais transports beidzis savu darbu. Taksometru pakalpojumus labprāt izvēlas pilsētas viesi. Jo to Liepājā vairāk, jo taksistiem peļņa lielāka. K.Mūrniece sacīja, ka viss liecinot – arī iedzīvotāju dzīves līmenis pamazām ceļas, jo aizvien vairāk pilsētnieku, neskatoties uz to, ka viņiem ir savas personīgās automašīnas, izmanto taksometru pakalpojumus, lai pārvietotos kā pilsētas, tā rajona robežās.

Un kā cits pret citu izturas taksometru vadītāji? Tā – konkurenci apzinoties. Tikai nianse, ko atklāja kādas firmas pārstāvis: lai arī taksometriem atvēlētās, iezīmētās stāvvietas pilsētā ir paredzētas visu kompāniju takšiem, labākās, ērtākās, finansiāli izdevīgākās atsevišķu firmu pārstāvji mēdzot okupēt. Tiekot ņemti talkā pat mutiski draudi, lai konkurentus – citus taksistus – aizbaidītu…

Uzziņai
Taksometru pakalpojumi

“Vārtāja” – 3488888
“Draiv-SS” – 8008833
“Draiv-TB” – 8000033
M.Berezovskis – 3407000
“Kurzemes Avio” – 3422222
“Līvu vikings” – 3466666
“Vecliepāja Taxi” – 3421111
“Livonija 1” – 3422255

Daiga Lutere,
“Kurzemes Vārds”

Liepājā taksometrus vada arī divas sievietes – Inese Ruicēna un Kristīne Vanaga.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz