Nolietotas riepas – šodienas problēma vai nākotnes izejvielu atradnes?
Riepas ir izgatavotas tā, lai nodrošinātu to izturību un drošību. Šāds raksturlielumu kopums padara riepas ļoti neparocīgas to tālākai pārstrādei – lai izturētu slodzi, kuru rada riepas saķere ar brauktuves virsmu, riepu ražošanā tiek izmantoti pret ārējās vides, t. sk. bioloģisko un ķīmisko, iedarbību īpaši izturīgi materiāli, kā rezultātā dabīgā vidē, piemēram, mežā, riepas var saglabāties pat 150 gadus.

Apmaksāta informācija
No kā ir izgatavotas riepas? Visu riepu sastāvā ietilpst četri pamatmateriāli – dabiskais vai sintētiskais kaučuks, melnā ogle un kvarcs, metāls un tekstils kā stiprinošie materiāli un citu vielu komponenti, piemēram, pildeļļas.
Visbiežāk izmantotajās gumijas riepās ietilpst dabīgā gumija, stirola-butadiēna gumija un butadiēna gumija (vidēji 19% no kopējā riepā izmantoto materiālu apjoma). Melnā ogle un kvarcs tiek izmantoti, lai stiprinātu gumiju un sekmētu tās noturību pret nodilumu (22%). Pildeļļa, kas ir aromātisko ogļūdeņražu maisījums, kalpo, lai mīkstinātu gumiju un uzlabotu tās apstrādājamību (25%). Riepas satur arī sintētiskā tekstila materiālus, sēru, cinka oksīdu un stearīnskābi.
Labā ziņa – ja vēl pirms vairākiem gadu desmitiem vienīgā iespēja šo materiālu, izņemot tēraudu, pārstrādei bija dedzināšana, šodien visi riepu komponenti ir atgūstami un pārstrādājami.
Vispārēji nolietoto riepu pārstrāde iedalās procesos, kas ir vērsti uz enerģijas vai materiālu atgūšanu.
Enerģijas atgūšana jeb reģenerācija paredz riepu termisko apstrādi, pārveidojot nolietotās riepas siltumenerģijā un tādējādi aizvietojot citus enerģijas avotus.
Runājot par materiālu atgūšanu, Eiropā plaši tiek izmantota mehāniskā riepu pārstrāde jeb riepu sasmalcināšana. Riepu mehāniskās pārstrādes process ietver riepas sagriešanu sīkos gabalos jeb strēmelēs, mazinot tām nepieciešamo telpu un atvieglojot turpmāko pārstrādi, un tērauda tīklojuma izņemšanu. Pēc tam riepas tiek sasmalcinātas dažādās frakcijās.
Tomēr nolietoto riepu mehāniskās pārstrādes tehnoloģiju izmantošana ļauj nodrošināt ļoti ierobežotu to otrreizējo izmantošanu. Proti, šādi pārstrādāti materiāli ir izmantojami enerģijas ieguvei, kas ir uzskatāma par zemas pievienotās vērtības pārstrādi, vai ierobežotas nomenklatūras izstrādājumu ražošanai, piemēram, sporta laukumu segumiem, amortizācijas plāksnēm, kas industriālās vidēs absorbē troksni, akustiku un vibrācijas, vai piedevām asfaltbituma maisījumiem.
Vai ir iespējams nolietotās riepas pārstrādāt efektīvāk? Jā, izmantojot pirolīzes tehnoloģiju, kas ļauj sadalīt nolietoto riepu materiālu atsevišķās vielās.
Kas ir pirolīze? Vienkāršiem vārdiem pirolīze nozīmē organiskā vai neorganiskā materiāla karsēšanu bezskābekļa vidē. Atšķirībā no dedzināšanas pirolīzes process neizdala siltumu.
Nolietoto riepu pārstrāde, izmantojot pirolīzes procesu, ir salīdzinoši jauna tehnoloģija, kas tieši pašlaik gūst arvien lielāku ievērību un kļūst par vienu no labākajām alternatīvām riepu termiskai pārstrādei jeb dedzināšanai. To uzskata par ekonomiski pievilcīgāko un dzīvotspējīgāko tehnoloģisko ceļu riepu pārstrādei, jo procesā iegūtajiem materiāliem – melnajai oglei, eļļai, gāzei un tēraudam – piemīt ļoti augsts atkārtotās izmantošanas potenciāls, kas ir īpaši svarīgi fosilo resursu deficīta laikā.
Pirolīzes procesā temperatūra var variēt robežās no 200 līdz 450 °C atkarībā no vēlamās galaproduktu proporcijas. Pie zemākas temperatūras parasti tiek iegūts lielāks pirolīzes eļļas apjoms, savukārt pie augstākas temperatūras – lielāks gāzes apjoms, kā rezultātā process ir ļoti elastīgs.
Kopumā pirolīzes procesa termiskā efektivitāte ir aptuveni 70% un var pieaugt līdz 90%, ja pirolīzes procesā iegūtā gāze tiek izmantota kā kurināmais pirolīzes procesa nodrošināšanai. Aptuvenais riepu pirolīzes ceļā iegūstamais gāzes apjoms ir 10–30% no pārstrādājamā materiāla svara (atkarībā no pirolīzes procesa temperatūras), savukārt pirolīzes gāzes siltumspēja ir pietiekama, lai to izmantotu enerģētikā.
Pirolīzes eļļas ieguvums var sasniegt 50% no pārstrādājamo riepu svara, eļļai ir salīdzinoši augsta siltumspēja, un to var izmantot kā kurināmo rūpnieciskajās krāsnīs, elektrostacijās, kā izejvielu polimēru produktu ražošanā vai pievienot naftas produktiem.
Melnās ogles ieguvums ir aptuveni 30% no pārstrādājamo riepu svara. Pirolīzes procesā iegūtais ogles materiāls ir izmantojams kā sastāvdaļa gumijas un kā oglekļa piedeva tērauda ražošanā, ūdens un gaisa attīrīšanas iekārtās, kā arī elektrisko bateriju ražošanā.
Turklāt rūpniecisks un pareizi organizēts pirolīzes process ļauj nodrošināt ne tikai maksimāli efektīvu nolietoto riepu pārstrādi, bet arī izslēgt jebkādus ar to saistītos apkārtējās vides piesārņošanas riskus.
Par nolietoto riepu pārstrādi Liepājā ar pirolīzes metodi lasiet intervijā ar LSEZ SIA ”DG Termināls” izpilddirektoru Ivo Tikumu.