“112” dienu atzīmē ar viesu uzņemšanu
liepajniekiem.lv
Šodien, 11.februārī, tiek atzīmēta vienotā ārkārtas notikumu
izsaukuma tālruņa numura “112” diena, un tās ietvaros VUGD Kurzemes
reģiona brigādes Liepājas 1.daļā notika atvērto durvju diena, kad pie glābējiem
viesos ieradās jaunā paaudze, portāls novēroja VUGD Kurzemes reģiona brigādes
Liepājas 1.daļā.
Eiropas “112” diena tradicionāli tiek atzīmēta ar
mērķi veicināt sabiedrības informētību par vienotā ārkārtas izsaukuma numura
izmantošanu. Un lai šo mērķi īstenotu, VUGD Kurzemes reģiona brigādes Liepājas
1.daļā tika rīkota atvērto durvju diena. Paši pirmie, kas no rīta ieradās
viesos pie glābējiem, bija Liepājas 8.vidusskolas 2.klases skolēni.
Viņiem bija iespēja ne tikai iepazīt glābēju darbu, bet arī apskatīt
ugunsdzēsības tehniku, inventāru un uzdod interesējošos jautājumus. Vislielākās
emocijas skolēnos raisīja iespēja iekāpt glābēju automašīnās un iejusties
ugunsdzēsēju lomās – pagrozīt vareno operatīvo transportlīdzekļu stūri un
pieskarties rācijai. Sajūsmu pauda ne tikai puikas, bet arī meitenes.
Ārkārtas numurs ”112” pastāv jau gandrīz 20 gadus – Latvijā
vienotais ārkārtējo notikumu tālrunis 112 darbojas kopš 1997.gada, un zvanu
apstrādi un pāradresēšanu citiem operatīvajiem dienestiem veic Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienests. Zvanot pa tālruņa numuru ”112”, jebkurā ES dalībvalstī zvanītājs
tiks savienots ar vajadzīgo palīdzības dienestu – Ātro palīdzību, policiju u.c.
2011.gada 1.februārī Latvijā tika pabeigta 112 sakaru punktu
restrukturizācija un šobrīd Latvijā darbojas pieci reģionālie sakaru punkti –
pa vienam katrā novadā. 112 zvani tiek saņemti un apstrādāti Rīgas reģiona
zvanu centrā, Vidzemes reģiona zvanu centrā – Valmierā, Latgales reģiona zvanu
centrā – Daugavpilī, Zemgales reģiona zvanu centrā – Jelgavā un Kurzemes
reģiona zvanu centrā – Liepājā. Diennaktī tiek saņemti vidēji 5 000 zvani.
Glābēji piebilst, ka zvanīt 112 bez maksas var jebkurā
diennakts laikā tiklab no fiksētā tālruņa, kā no mobilā tālruņa un taksofona –
pat tad, ja ir iztērēta zvanu priekšapmaksas karte vai zvanītājs atrodas ārpus
mobilā tīkla uztveršanas zonas.
Ugunsnelaimēs un situācijās, kad tiek apdraudēta cilvēku
dzīvība, izšķirošas ir sekundes, tāpēc, jo zinošāks būs iedzīvotājs, par to, uz
kādu numuru zvanīt un kādu informāciju nodot dispečeriem, jo ātrāk notikuma
vietā ieradīsies ugunsdzēsēji glābēji. Svarīgi atcerēties, ka, zvanot uz 112,
ir iespējams saņemt arī citu operatīvo dienestu palīdzību.
Jāpiebilst, ka Iekšlietu ministrija (IeM) iecerējusi
modernizēt Latvijas vienoto ārkārtējo notikumu tālruņa 112 sistēmu; tās
modernizācijai paredzēts piesaistīt Eiropas reģionālā attīstība fonda līdzekļus.
Tas paredzēts valdības rīcības plānā. Mērķis tālruņa modernizācijai ir
tiesībaizsardzības iestāžu darbības efektivitātes paaugstināšana.
Kā portālam norādīja VUGD Preses un sabiedrisko attiecību nodaļas priekšniece Inga Vetere, pētījumi liecina, ka ārkārtas situācijā, kad nepieciešama ugunsdzēsēju, mediķu vai policijas palīdzība, 71% Latvijas iedzīvotāju zvanītu uz Eiropas vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112. Savukārt, 37% zvanītu uz citiem nacionālajiem glābšanas dienestu numuriem (piem., 113 vai 110), 14% – uz citiem numuriem, bet 5% nezina, kur zvanīt ārkārtas situācijā. Savukārt Eiropā vidēji tikai 51% iedzīvotāju ārkārtas situācijā zvanītu uz 112.