Arnis Jekste: Aicinu autovadītājus respektēt velobraucējus, bet viņus savukārt – neaizņemt visu ceļu
Sākusies aktīvā velosezona. Daudzi autovadītāji pārmet riteņbraucējiem nevērību satiksmē, taču pedāļu minēji, īpaši velosportisti, pauž, ka šoferi ne tikai ar viņiem nerēķinās, bet vēl cenšas nostumt no šosejas. Kā sadzīvot automašīnām un velobraucējiem?
"Kurzemes Vārds"
Pilsētā infrastruktūra ir drošāka, satiksmes telpas gājējiem, velosipēdistiem un autobraucējiem ir vairāk nodalītas. Tas ir pozitīvi, taču ir arī saskares punkti, kur visas trajektorijas krustojas, visbiežāk – neregulējamas gājēju pārejas.
Velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītājiem ir jābūt atbildīgiem, jo jūsu ātrums ir lielāks. Ja tuvojaties no aizmugures vadītājam, kurš jūs neredz, ir palaidis gājējus, nevajag pēkšņi izbraukt aiz gājējiem, kad auto jau uzsācis kustību.
Nodibiniet acu kontaktu ar vadītāju, pārliecinieties, ka esat pamanīts, pirms šķērsojat neregulējamu pāreju.
Pretējā gadījumā “uzvarētāju” mēs zinām un sekas var būt smagas.
Autovadītājiem, zinot, ka sezona sākas, arī jābūt vērīgākiem, nogriežoties vajag skatīties, kur trajektorijas krustojas, un izvērtēt, ierēķināt velosipēdista pārvietošanās ātrumu.
Divreiz jāpārliecinās par manevra drošību, mainot joslu, jāskatās spoguļos uz šķērsojamām daļām nogriežoties, jo satiksmē arvien vairāk iesaistās mopēdisti un motociklisti.
Ārpus pilsētām velosipēdistam galvenais ir būt redzamam. Atceramies par vesti, par lukturiem. Sportistiem, kuri vasarās trenējas, – velciet kaut ko spilgtāku! Autovadītāji ļoti novērtē to, ka riteņbraucējs ir pamanāms.
Sportiskajiem braucējiem jāatceras tas, kas teikts satiksmes noteikumos, – nebrauciet blakus! Jābrauc vienam aiz otra.
Konflikti bieži rodas tad, kad velosipēdisti brauc blakus.
Ārpus apdzīvotām vietām automašīnas 90 kilometri stundā ar riteņbraucēja ātrumu ir nesamērojami. Ja vēl pretī brauc mašīna, apdzīt nevar, tad vadītājam ir jāsabremzējas līdz divriteņa ātrumam, un tas nav korekti. Ja velobraucējs pieturas pie maliņas uz asfalta joslas starp nomali un līniju, tad gana labi var samainīties.
Esmu novērojis, ka kravas auto, ja vien nav pretimbraucošo, izdara savu atkāpi, lai mazinātu gaisa plūsmu. Protams, gadīsies kāds indivīds, kurš pats nav bijis velobraucējs un nesaprot, kāpēc vajadzētu ievērot drošu intervālu. Aicinu autovadītājus respektēt velobraucējus, bet viņus savukārt – neaizņemt visu ceļu.
Neesmu naivs, negadījumi diemžēl noteikti būs. Taču iesaku tieši mazāk aizsargātajiem satiksmes dalībniekiem rūpēties par savu drošību, nevis pārgalvīgi uzstāt uz savām priekšrocībām. Jābūt tolerantiem un abpusēji jāuzlabo attiecības.
Arnis Jekste, CSDD Liepājas Klientu apkalpošanas daļas vadītāja vietnieks