Piektdiena, 29. marts Agija, Aldonis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Burāšana – ikdienas tempa nomešanai un bateriju pārlādēšanai

Reizi pa reizei pārlādēt savas iekšējās jaudas rezerves ar kādu aizraujošu piedzīvojumu ir ne vien vērtīgi, bet pat nepieciešams. Latvijā radītā veselības tehnoloģiju jaunuzņēmuma Nutrameg līdzdibinātājs Kristofs Blaus stresu noliek uz pauzes, burājot jūru un okeānu plašumos. Viņš saka – jo dinamiskāka ikdiena, jo vērienīgāka atslēgšanās vajadzīga, tāpēc tas ir īpaši svarīgi uzņēmējiem un vadītājiem.

Burāšana – ikdienas tempa nomešanai un bateriju pārlādēšanai
Foto: Kristofs Blaus
06.09.2023 13:15

Apmaksāta informācija

Komanda – vissvarīgākā gan burāšanā, gan biznesā… 

Kristofs Blaus ar jūru ir uz ”tu” gandrīz 20 gadus – burāt sācis 16 gadu vecumā, izmēģinājis arī vējdēli, bet pēdējos 10 gadus ir jahtu kapteinis. Viss sācies kādā vasarā pusaudžu gados, kad gribējies nopelnīt naudu, tāpēc Kristofs piedalījās ģimenes draugu jahtas atjaunošanā, slīpējot klāju. Uz skolas beigšanu dāvanā saņēmis mācību braucienu – vietu ekipāžā uz viena no pasaulē lielākajiem buriniekiem, kur pavadījis nedēļu. Tā arī jūra iepatikusies.

Bet par hobiju burāšana kļuvusi, kad Kristofam bija 24 gadi un viņš meklēja veidu, kā atbrīvoties no stresa, ko radīja darba ikdiena tikko uzsāktajā biznesā. ”Izejot jūrā, rodas sajūta, ka visa kņada un problēmas paliek krastā. Ikdienā esmu kopā ar 60 cilvēkiem, bet burājot to visu var nolikt uz pauzes uz kādu nedēļu vai ilgāk – ir tikai laiva, daži cilvēki, jūra, laikapstākļi un kartes, un tas ļauj nomest tempu. Mans otrs hobijs – teniss – tik ilgstošu atpūtu nesniedz. To stundu, kamēr spēlēju, protams, par darbu nedomāju, bet tenisu nevar spēlēt nedēļu no vietas,” stāsta uzņēmējs.

Kristofs ir burājis Adrijas, Egejas, Jonijas, Karību, Baltijas jūrā, pāri Atlantijas okeānam, un ir piedzīvotas dažādas situācijas – gan neaizmirstami skaisti brīži, gan slikti laikapstākļi un tehniskas problēmas. Viņš uzsver – laikapstākļi, maršruts un jahta ir tikai ārējie apstākļi, īsto brauciena raksturu veido komanda, kas par 80% nosaka, cik šis piedzīvojums būs atmiņā paliekošs: ”Vairāku dienu brauciens – tas nav uz pāris stundām iziet līcī paburāt, kopā dažos kvadrātmetros būs jāpavada daudz laika. Ir nācies piedzīvot braucienu, kurā ir ļoti slikts laiks, bet komanda salasījusies forša, un tas ir bijis viens no labākajiem ceļojumiem.”

…un citas līdzības

Tieši tāpat kā biznesā ir procesi, kurus var īstenot, tikai skaidri sadalot pienākumus, arī uz jahtas katram ir jāzina sava loma. 

”Lietas nenotiek pašas no sevis, uz laivas katram ir savs pienākums. Kāds atbild par dzeramo ūdeni, cits – par galda vai klāja sakopšanu, vēl kāds – par enkuru vai stūrēšanu. Tas ir līdzīgi kā biznesā, kur mārketinga speciālisti atbild par mārketingu, bet programmētāji – programmē,” stāsta Kristofs Blaus. ”Kapteinim vēl krastā ir jāizskaidro komandai klāja noteikumi: gan ļoti praktiski – kā apsaimniekot ūdens krājumus, pārtiku, atkritumus, ikdienas paradumus, gan mentāli – ko darīsim, ja būs auksti, šūpos, radīsies tehniskas problēmas, pazudīs elektrība, apstāsies dzinējs, niķosies enkurs. Kad ir auksti, gribēsies ielīst vienā no divām vietām uz laivas, kur ir aizvējš, bet padomā, ka salst visiem, un tā vietā, lai censtos ieņemt labāko vietu, parūpējies par citiem. Ja gribas ēst un ir nelaba dūša, atceries, ka visi kopā ēda pirms septiņām stundām un visiem ir nelabi. Ir svarīgi nesākt uzstāties kā cietējam, bet rūpēties, lai katrs justos, cik iespējams, labi. Tad parasti viss izdodas ļoti forši un slikti apstākļi tikai vēl vairāk izceļ savstarpējo labestību.” 

Arī burāšanā tāpat kā biznesā jebkura situācija var eskalēties pilnīgi negaidīti, un ekstrēmas situācijas veidojas no nekā. ”No burāšanas baidīties nevajag, taču mazliet jāiespringst ir vienmēr – arī kapteinim, jo vajadzīga liela rūpība un komandas koordinēšana, lai viss droši izdotos. Īpaši riskanta parasti ir jahtas pienākšana un atiešana no ostas, jo tieši piestātnēs notiek lielākā daļa avāriju – sadursmes ar citām laivām, nejauši izrauj kādai laivai enkuru, kaut kas uztinas uz dzenskrūves. Atklātā jūrā uz visām pusēm ir jūdzēm daudz vietas un daudz laika, lai situāciju risinātu, bet piestātnē – tikai dažas sekundes, jo tu esi pāris metru attālumā no betona apmales vai citas laivas, kurā nevajadzētu ietriekties. Svarīgi, lai katrs zina savu lomu šajā manevrā un atbilstoši reaģē, ja rodas sarežģījumi,” stāsta Kristofs Blaus.

Gatavoties vajag krastā, baudīt braucienu – jūrā 

”Visos braucienos pienāk brīdis, kad komanda ir sadraudzējusies un tik labi sastrādājusies, ka iestājas īsts kaifs un liekas – šitā varētu vēl mēnesi. Tas parasti notiek apmēram trešajā dienā. Organizējot jaunu braucienu, tieši to momentu gaidu,” stāsta uzņēmējs. Kā vienu no skaistākajiem braucieniem viņš atceras ceļojumu no Rīgas uz Roņu salu: ”Tur ir tāds posms, kur zona pazūd uz četrām stundām un nekas nav redzams, apkārt tikai skaisti pelēkā Baltijas jūra un pelēkas debesis. Kāds spēlē ģitāru, mēs tur lēnām slīdam, ir mierīgi ūdeņi un sajūta, ka esam tikai četri cilvēki uz pasaules. Maģiska pieredze.” 

Citā reizē ar draugiem burājuši pāri Atlantijas okeānam. Tuvojoties Karību jūrai, sastapuši ap simt delfīnu baru, kas krietnu brīdi ziņkārīgi lēkāja apkārt jahtai un mēģināja iedraudzēties. Kristofs Blaus ar smaidu atceras pirmo sabiedrību, kas satikta pēc divām jūrā pavadītām nedēļām. 

Viņš atzīst – jo vairāk iespringsi gatavojoties, jo labāk varēsi izbaudīt savu piedzīvojumu. Arī visizsmeļošākās zināšanas un plašākā pieredze neglābj no kļūdām, un pat vislabākie kļūdās. Taču riskantu situāciju risināšana prasa visas komandas spēju patstāvīgi saskatīt problēmas un rīkoties, nevis noskatīties no malas. Bezrūpīgi un laimīgi pasažieri var izbaudīt maģiskos mirkļus, kurus katrā braucienā dāvina jūra, ja krastā paveikts pienācīgs sagatavošanās darbs.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz