Otrdiena, 16. aprīlis Mintauts, Alfs, Bernadeta
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Dators mācību stundā kļūst par normu

Pēdējo gadu laikā ar finansējumu no Eiropas Savienības fondiem izglītības iestādēs Latvijā uzlabots tehnoloģiskais nodrošinājums. Arī Liepājā skolas tikušas pie liela skaita portatīvo datoru. “Kurzemes Vārds” skaidroja, vai pedagogi tos savās stundās izmanto.

Dators mācību stundā kļūst par normu
Liepājas Liedaga vidusskolā Natālija Gutova savas ģeogrāfijas stundas dažkārt papildina ar datoru sniegtajām iespējām. Datori kabinetā ir pa rokai – glīti sarindoti uzlādes skapī, kopskaitā 20. “Mēs pildām uzdevumus, meklējam informāciju,” pedagoģe stāsta, kā tos pielieto. (Foto: Egons Zīverts)
Liepājas Liedaga vidusskolā Natālija Gutova savas ģeogrāfijas stundas dažkārt papildina ar datoru sniegtajām iespējām. Datori kabinetā ir pa rokai – glīti sarindoti uzlādes skapī, kopskaitā 20. “Mēs pildām uzdevumus, meklējam informāciju,” pedagoģe stāsta, kā tos pielieto. (Foto: Egons Zīverts)
14.02.2024 05:40

Ligita Kupčus-Apēna

"Kurzemes Vārds"

Liedaga vidusskolas direktore Aija Grīnberga uzskata, ka tehnoloģijas skolās ir nepieciešamas, tās dod iespēju vizualizēt informāciju, skolēniem ir vieglāk saprast, kā arī apgūt prasmes turpmākajai dzīvei.

Memoranda “Dators ikvienam bērnam” ietvaros skolu apgāde ar datortehniku turpināsies.

Vai lietot – pašu ziņā

Kovida laikā Liepājā skolām ar pašvaldības atbalstu piešķīra 170 datorus, pastāsta Izglītības pārvaldes komunikācijas vadītāja Renāte Meļķe.

Pašas skolas esot izvērtējušas, kuram audzēknim visvairāk tas ir nepieciešams, lai nodrošinātu attālināto mācību procesu.

“Atpakaļ neprasījām.

Ja mācību iestāde pēc pandēmijas teica, ka nav nepieciešami, tos tālāk novirzījām, piemēram, pirmsskolām, kurām bija kritiski nepieciešama datortehnika.”

Uz vietas pārvaldē nekas netiekot krāts, bibliotēku neveidojot. “Bet mums ir kaut kas rezervē krīzes gadījumam, ja nu kādai iestādei pēkšņi ir nepieciešams, tehnika ir sabojājusies vai savu laiku nokalpojusi, pirms tiek iegādāta jauna,” piebilst R. Meļķe.

Vērā ņemamu pienesumu devis valsts līmenī pieņemtais memorands “Dators ikvienam bērnam”, kas paredz datoru mērķtiecīgu iegādi, lai pašvaldību skolās izveidotu datoru bibliotēku skolēniem.

Pērn 7. līdz 9. klašu digitalizācijas ietvaros 10 izglītības iestādes Liepājā kopā saņēmušas 1028 portatīvos datorus.

Savukārt no 1. līdz 12. klasei digitālās plaisas mazināšanai (mazaizsargāto grupas skolēni) 11 izglītības iestādes kopā tikušas pie 1065 portatīvajiem datoriem.

Visvairāk datoru saņēmušas Draudzīgā aicinājuma vidusskola, Oskara Kalpaka vidusskola, Jāņa Čakstes vidusskola u.c.

Attiecīgi tās mācību iestādes, kurās arī skaitliski vairāk audzēkņu.

Līdz ar datoru piegādi nācās risināt praktiskus jautājumus. Piemēram, to apdrošināšanu, uzlādes skapju nepieciešamību, interneta un lielākas jaudas nodrošinājumu skolās.

Tā kā tie bija “ChromeBook” datori, ar pavisam citu darba vidi, kā līdz šim ierasts, tad pedagogiem nācās iziet apmācības.

Tas, kā katra izglītības iestāde piešķirtos datorus lieto, ir pašu ziņā. “No pēdējā “pienesuma” redzam, ka 90 procentos skolu datori tiek ieslēgti. Ir, protams, dzirdēts, ka īsti varbūt nepatīk tieši “ChromeBook”, bet, manuprāt,

viss ir atkarīgs no skolotāja un skolēna paša, vai vēlas izmantot dažādas tehnoloģijas un ierīces, vai vēlas apgūt ko jaunu un mācīties,

jo mūsdienās tas ir tikai ieguvums, ka spējam pielāgoties, strādāt ar dažādām iekārtām, dažādām sistēmām, nevis tikai vienu konkrētu. Un arī tas, ka valsts kaut ko nodrošina un piedāvā, ir tikai pozitīvi un apsveicami,” vērtē R. Meļķe.

Ja salīdzinot ar situāciju, kā bijis pirms pieciem gadiem un tagad, – iespējas esot augušas.

Atbalsta, lai rodas drosme

Kad “Kurzemes Vārds” viesojas Liepājas Liedaga vidusskolā, direktore A. Grīnberga rāda, kādas pārmaiņas tobrīd notiek. “Skolā būs jaudīgāks internets,” viņa priecājas, tiek uzstādīts uzņēmuma “MikroTik” saņemtais dāvinājums – astoņi tūkstoši eiro vērtībā.

“Mums it kā bija jaudīgs pieslēgums, bet dažkārt, kad visi stundas laikā pieslēdzas internetam ar jaunajiem hrombukiem, tā jauda skolā nepietiekama un datorā tīmekļa lappušu ielāde notiek lēni.”

Liedaga vidusskola bija viena no tām, kas kovida laikā saņēma atbalstu no pašvaldības, lai nepieciešamības gadījumā – pārejot uz attālinātām mācībām – skolēni būtu nodrošināti ar viedierīcēm.

“Mums iedeva septiņas planšetes, septiņus mobilos telefonus un 15 portatīvos datorus,”

uzskaita direktore.

Tas viss nav pazudis un joprojām ir skolas rīcībā, pēc attālinātām mācībām sabojāts gan ir ticis viens telefons un planšete.

Planšetes atrodas sociālo zinību kabinetā un tiek izmantotas ikdienā stundās. Telefonus izmanto anketēšanā, piemēram, pildot “EMU” aptauju, vēl citos projektos, arī stundās skolēnam tiek iedots, ja ir vajadzība brīdī, kad mājaslapā uzdevumi.lv vai kādā citā interneta vietnē nepieciešams izpildīt uzdevumus.

Savukārt datori mums ir fizikas kabinetā, tos izmanto laboratorijas darbiem.

Visam uzskaitītajam nākuši klāt arī 185 hrombuki. “Saņēmām divos piegājienos: kā atbalstu 7.–9. klasēm un maznodrošinātajiem 1.–6. klasēs,” precizē A. Grīnberga.

“Skolotāji savās stundās ļoti aktīvi tos izmanto,” viņa novērojusi, “visi skolotāji ir apmācīti darbam ar hrombukiem, direktores vietnieks IT jomā regulāri pilnveido kolēģu zināšanas par aktuālajām programmām un tehnoloģijām, atsaucīgs un atbalstošs, lai ikvienam skolotājam būtu drosme, ja stundā nepieciešams tehnoloģiju atbalsts.”

A. Grīnberga uzskata: skolēniem ir jāattīsta prasmes atrast, apstrādāt informāciju, sadarboties digitāli.

“Piemēram, ģeogrāfijā un programmēšanā valsts pārbaudījumi norit tiešsaistē, ģeogrāfijā jāprot strādāt ar specifiskām digitālām kartēm un datubāzēm. Bioloģijā, ķīmijā, fizikā – digitāli apstrādāt laboratorijas darba datus, matemātikā veikt statistiskos pētījumus,” norāda direktore.

Viens kabinets, kurā datori atrodas, ir pēc pieraksta. “Kad skolotājs zina, kurā stundā būs šāda nepieciešamība, viņš pierakstās un šo laiku attiecīgi aizņem.”

Patlaban dot skolēniem datorus uz mājām neesot nepieciešamība, saka direktore. “Bet, kad strādājām attālināti, tad, protams, devām.

Bija speciāli sastādītie līgumi, un pret parakstu datorus izsniedza,”

viņa atminas.

Skolā ir vēl divi kabineti, kuri aprīkoti ar stacionārajiem datoriem. “Skolas digitālos resursus nepieciešams regulāri pilnveidot un atjaunot,” norāda A. Grīnberga.

“Vairākos kabinetos ir nepieciešami jauni projektori, jo tie ir saplīsuši. Vairāki skolotāju datori ir novecojuši, lai strādātu ar elektroniskajiem resursiem nepieciešami jaudīgāki, laikam atbilstoši.”

Daudzums ir nepietiekams

Liepājas Dzintara vidusskola, pandēmijai noslēdzoties, pašvaldības piešķirtās ierīces atdevusi atpakaļ, neko nepaturot. “Lielākā auditorija bija maznodrošinātas personas,” atminas skolas direktors Pāvels Jurs.

“Datorus deva pret līgumu. Vecākiem bija jāuzņemas saistības, jāparakstās, un daļa to nemaz negribēja,” viņš novēroja.

“Jo, ja ar datoru kaut kas notiktu, vecākiem būtu jāatbild.”

Savukārt skolā ienākušos hrombukus patlaban pedagogi savās stundās regulāri izmantojot.

“Lai arī lietošanā datoriem ir dažādas nianses, tie nav portatīvie datori ar ierasto “Microsoft”, bet gan ar “Google” vidi, skolotāji ar tiem mācību procesā strādā. Bērniem ir savi konti, viņi pierakstās un darbojas.”

Vai tam ir būtiska ietekme vai korelācija ar mācību sasniegumiem, P. Jurs vēl neņemas apgalvot, tas būtu jāpapēta vairāk.

“Tie skolotāji, kuri datorus savās stundās lieto, saka, ka viss ir labi, tas ir interaktīvi. Tiek izmantotas dažādas vietnes, piemēram, soma.lv, uzdevumi.lv. Sākumskolā esmu redzējis, ka mazie bērni šajos datoros kaut ko modelē, pēc tam izdrukā uz mūsu 3D printera.”

Lai lietotu hrombukus, skolotāji izgājuši kursus, skolā ir atbilstoši IT mentori. “Mums ir divi uzlādes skapji, attiecīgi 20 datori katrā no tiem. Skolotāji savstarpēji vienojas, kuram kuru dienu vajadzēs, un sadala.

Izmantot datorus nav obligāta prasība,”

piebilst P. Jurs.

Jautāts, vai patlaban skola ir nodrošināta ar datortehniku nepieciešamā apjomā, direktors atbild noliedzoši: “Hrombuki ir ierobežoti savā lietošanā. Ar tiem nevar apgūt visu mācību vielu. Turklāt to skaits ir nepietiekams, patlaban nav katram bērnam.”

Skolā ir arī viena moderna datorklase, bet otra esot jāatjauno. “Es nevaru teikt, ka mums viss ir. Infrastruktūra ir jāuzlabo. Turklāt bez datoriem līdztekus jānostiprina optiskie tīkli, jābūt atbilstošām mēbelēm. Un tās ir lielas investīcijas.”

Lai arī modernās ierīces izmantot ir labi, tomēr P. Jurs uzsver: “Pārāk daudz tās lietot mācību procesā arī nevajag. Digitalizācija ir neizbēgams process, bet viss jādara ar mēru, pakāpeniski.

Ir labi, ja skolēns prot un māk, bet nedrīkst pazaudēt arī citas prasmes, piemēram, rakstīšanu.”

Viņš norāda, ka digitālo tehnoloģiju lietošanas paradumi veidojas ģimenēs, tāpēc ir būtiski īstenot tā saucamo digitālo audzināšanu ģimenēs, veicinot vecāku izpratni par digitālo tehnoloģiju saprātīgu lietošanu.

Domas dalās

Ko par moderno ierīču izmantošanu stundās domā paši skolēni? “Kurzemes Vārda” uzrunāto jauniešu viedokļi dalās.

Devītklasnieces Anna un Līna, kas mācās Liepājā, stāsta, ka visbiežāk datori, neskaitot datorikas stundas, ir vēsturē, matemātikā un angļu valodā. “Neteiktu, ka ļoti daudz, bet dažkārt ir,” meitenes vērtē.

Vai gribētu, lai ir biežāk? “Īsti nē,” skan atbilde. “Ir vieglāk vienkārši kladē no prezentācijas vai no projektora norakstīt,” viņas sapratušas. “Kamēr ieiet sistēmā, paiet ilgs laiks.”

Tomēr, ja šad un tad mācību process tiek dažādots, izmantojot arī datorus, jaunietēm tas patīk un pret to iebildumu nav.

Matemātikas stunda Liepājas Valsts ģimnāzijā. Tomēr nav tā, ka viss tikai digitāli. Skolēni piezīmes veic arī pa vecam – ar pildspalvu un kladītē. Foto: Egons Zīverts

Evelīna, Elza un Jūlija arī mācās 9. klasē, kādā no Dienvidkurzemes novada skolām. “Angļu valoda un fizika,” viņas nosauc priekšmetus, kuros visbiežāk pedagogs sagatavojis ko apgūt, palīgā ņemot datortehniku.

Jaunietes atzīst, ka viņām patīk. Pašām šķiet, ka datorā darboties ir interesantāk un vieglāk. Turklāt, ja kaut ko sajauc, var izdzēst, kladē vai burtnīcā paliktu svītrojumi.

“Mums uzdod interneta vietnēs soma.lv vai uzdevumi.lv pildīt darba lapas, uzdevumus un tamlīdzīgi. Esam pildījušas arī eksāmenu darbus.”

Ar interneta pieslēgumu skolā viss esot kārtībā, un darbs datoros sokas raiti.

“Bet stundās datoru nav daudz. Grāmatas lietojam vairāk.”

Dzirdami vecāku iebildumi pret datoru izmantošanu skolās, ņemot vērā, cik daudz ekrānu ikdienā bērnam ir acu priekšā.

Kad bijušas attālinātās mācības, vajadzība pēc datoriem un planšetēm bijusi saprotama, bet tagad, kad bērni ir klātienē klasē, varētu ar viņiem strādāt citādāk, uzskata daļa vecāku.

Plašākas iespējas organizēt mācību darbu

Edgars Plētiens, IZM Izglītības departamenta pārstāvis, Draudzīgā aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas vēstures skolotājs

Izglītības iestāžu apgādi ar datoriem, kas paredzēti tieši skolēniem, ministrija turpinās, lai mazinātu nevienlīdzību, kas rodas dažādu ekonomisko un sociālo apstākļu ietekmē reģionos.

Līdz 2025. gadam tiek plānots, ka visās izglītības iestādēs 7.–12. klasei piegāde sasniegs līmeni 1:1, 4.–6. klasēs – 1:2, bet 1.–3. klasēs – 1:3.

Tas nozīmē, ka vidusskolas un vecākajās pamatskolas klasēs uz katru skolēnu būs viens dators. Savukārt mazākajās klasēs uz katriem diviem vai trīs skolēniem būs viens dators.

Pašreiz uz vairākiem skolēniem ir viens dators.

Iesāktajam procesam nāk līdzi virkne pozitīvu aspektu, datori noderētu ne tikai, ja rastos vajadzība pāriet uz mācīšanos attālināti, ierīces dod skolām plašākās iespējas organizēt mācību darbu.

Pamatotas ir vecāku bažas, ka ekrānu bērnu dzīvēs ir pārāk daudz. Tādēļ datori nedrīkstētu būt katrā mācību procesa daļā. Bet mana atbilde – ir jāatrod veselīgs vidusceļš, tāpat kā daudzos citos jautājumos.

Skolās ir jācenšas datorus izmantot tur, kur tas vajadzīgs. Piemēram, ja skolēniem jāstrādā pie kāda projekta, kur ir kaut kas jāmeklē. Ir pagrūti to izdarīt ar telefonu.

Turklāt dators ļauj šo informāciju pēc tam ielikt konkrētā formātā, piemēram, ja projekta darbs ir saistīts ar vizuāļu izstrādi, tad attiecīgi paralēli tiek apgūti digitālie rīki. Lai to visu izdarītu, ir vajadzīgas dažādu veidu ierīces.

Un skolēniem šī vide ir saprotama, no skolēniem neskan jautājums: “Kāpēc atkal kaut kas jādara datoros?” Viņi to pieņem un ir tam gatavi.

Mēs esam pieraduši domāt, ka mūsdienu paaudze digitālajā vidē visu zina un saprot. Bet pēc pieredzes varu teikt, ka tā gluži nav.

Jā, viņi prot rīkoties ar aplikācijām telefonā. Bet tajā brīdī, kad sākam strādāt pie tā, kādā veidā izmantot digitālos rīkus, tos iepazīstam, izmantojam mākoņu pakalpojumus, koplietošanas lietas, daudziem skolēniem tas ir saturs, ko viņi vēl īsti neprot.

Ir labi, ka arī šajā jomā varu viņiem iemācīt ko jaunu.

12. klases skolēni drīz beigs skolu, viņi dosies tālāk uz augstskolām, kur notiek patstāvīga mācīšanās. Viņiem šīs prasmes, ko patlaban apgūst skolā, būs ļoti vajadzīgas: strādāt kopā mākoņu pakalpojumos, izmantot digitālos rīkus, lai vizualizētu kaut kādas lietas, utt. Un tieši šīs lietas nevar iemācīt ar grāmatu.

Pašlaik skolotājiem mācību stundās vajadzētu spēt izmantot datortehniku. Taču saistībā ar datoru izmantošanu konkrētos mācību priekšmetos iezīmējas cits aktuāls jautājums – vai skolotājiem profesionālajā pilnveidē ir bijusi iespēja apgūt datoru lietošanu tieši viņu pārstāvētajā mācību priekšmetā.

Patlaban ministrija plāno profesionālā atbalsta centra izveidi. Ir būtiski profesionālo atbalstu plānot tā, ka tehnoloģiju lietošana tiek mācīta caur attiecīgā mācību priekšmeta prizmu.

Ja ir apgūti vispārīgi kursi tehnoloģiju lietošanā, kuri nav bijuši bāzēti uz konkrētu mācību priekšmetu, tad ir diezgan sarežģīti uzzināto pārnest uz savām mācību stundām.

Tāpēc atsevišķi jārīko profesionālā pilnveide, piemēram, matemātiķiem vai vēsturniekiem par to, kā tehnoloģijas izmantot matemātikas vai vēstures saturā un mācību stundās. Tas uzreiz paredz citu pieeju.

Iespējams, šis ir iemesls, kādēļ daļa skolotāju tehnoloģijas mācību stundās izmanto mazāk. Es domāju, ka to var stiprināt ar papildu atbalstu.

Taču kopumā Latvijā skolotāji ir ar visai augstu tehnoloģisko pratību, un mēs esam labā pozīcijā salīdzinoši ar citām valstīm.

Uzziņai

Sadarbības memorands “Dators ikvienam bērnam”

– Izveidots 2021. g. 14. maijā, mērķis – radīt datoru bibliotēku katrā Latvijas valsts un pašvaldības skolā, kur ikviens skolēns un skolotājs pilnvērtīga mācību procesa nodrošināšanai to var iegūt savā lietošanā uz mācību laiku.

– Dalībnieki: Izglītības un zinātnes ministrija, Vides un reģionālās attīstības ministrija, Finanšu ministrija, Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija, Latvijas Pašvaldību savienība, Valsts prezidents.

Datori skolām 2021.–2027. g.

  • 1. posms: 2021.–2022. g. (25 tūkstoši datoru 7. un 9. klasēm).
  • 2. posms: 2023. g. (26,6 tūkstoši portatīvo datoru sociāli neaizsargātiem skolēniem).
  • 3. posms: 2024.–2027. g. (~100 tūkstoši datoru pieejami ikvienam skolēnam un pedagogam visās Latvijas skolās).
  • Covid-19 pandēmija: 2020. gadā skolas datorus un planšetes saņēma divreiz – pavasarī (5266 viedierīces) un rudenī (6261 portatīvais dators).

Avots: IZM

Es domāju tā: Kā ierobežot viedierīču lietošanu?

Sintija Lavrova – liepājniece:

– Manā jaunībā nebija tādu viedierīču kā šodien, un es no tām maz ko zinu. Priecājos, ka man ir krustmeitņa, kura man ar datoru palīdz, kad vajag. Jo vairāk cilvēks mācās, jo vairāk kaut ko saprot un iegūst no dzīves. Bērniem tomēr vajag kaut kādus ierobežojumus, bet nevaru precīzi pateikt, kādus. Katram vecākam savs kontroles līmenis.

Anda Meistere – rīdziniece:

– Noteikti. Esmu par to, lai bērni skolā vispār nelieto mobilos telefonus. Atnākot noliek, aizejot mājās, savāc. Bērni ir jāregulē, jāierobežo tādēļ, ka viņi paši to nespēj. Jo vairāk viedierīču, jo bērns vairs pats neprot pavadīt laiku un sevi bez tām izklaidēt. Vēl tas, ka telefonā, datorā pavadītais laiks atņem fiziskās aktivitātes, ar kurām vairs negribas nodarboties.

Linda – māmiņa:

– Vajag kontroli, bet nezinu, kā to darīt. Vecāki jau visu laiku nav blakus, bet telefons gan. Vecākiem, vecvecākiem ļoti nopietni jādomā, ko viņi var darīt, ja vien viņiem pašiem tas šķiet svarīgi. Daļai pieaugušo vieglāk iedot bērnam telefonu, nevis ar viņu sarunāties.

Ērika Ozerska – pedagoģe:

– Ja bērnam nebūs ar kaut ko interesantu aizpildīts laiks, nekas nemainīsies. Jākontrolē un jāseko, lai mazie bērni ar viedierīci nedarbojas ilgāk par 15 minūtēm. Tad noteikti jābūt pauzei. Pēc laika var atkal uz 15 minūtēm. Nereti vecāki telefonu bērnam iedod vakarā gultā, lai skatās, kamēr aizmieg. Tas nav pareizi. Bērni ļoti skatās, mācās no vecākiem, kā tie izmanto viedierīces.

Jasmīna Bebrīte – mācās:

– Bērni, it īpaši jaunākie, neko labu no viedierīcēm neiemācās. Vecākiem ļoti vajadzētu sekot, ko bērni telefonos dara, jo bieži tur nav labu lietu… Vecākiem jābūt stingriem un noteiktiem, jāturas pie saviem noteikumiem. Ja viedierīci neatļauj izmantot vairākas stundas, tad neļauj un nepiekāpjas. Un jārunā, jāpaskaidro, kas var būt slikts, kas labs.

Šobrīd aktuāli

Distances līgums

DISTANCES LĪGUMS PAR PAKALPOJUMA ABONEMENTA IEGĀDI INTERNETA VIDĒ 

VISPĀRĪGA INFORMĀCIJA 

Šis ir distances līgums par satura pakalpojuma pirkumu interneta vidē, turpmāk tekstā – Līgums, kas tiek slēgts starp SIA ”Kurzemes Vārds” (reģistrācijas numurs: 42103002455, juridiskā adrese: Pasta iela 3, Liepāja, LV-3401; epasts: [email protected]), turpmāk tekstā – KV, un personu, kas veic pirkumu, turpmāk tekstā PIRCĒJS, interneta vietnē liepajniekiem.lv, turpmāk tekstā – VIETNE, vai interneta vietnē kurzemes-vards.lv, turpmāk tekstā – VIETNE KV, un abi līgumslēdzēji kopā – LĪDZĒJI. PIRCĒJS, veicot pirkumu VIETNĒ/VIETNĒ KV šī Līguma ietvaros, izsaka piekrišanu tā noteikumiem, ir tiesīgs šos Līguma noteikumus izdrukāt un saglabāt.

 Šī Līguma ietvaros:

  1. PIRCĒJS ir fiziska vai juridiska persona, kura pērk VIETNĒ/VIETNĒ KV maksas satura pakalpojumu nolūkam, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību, turpmāk tekstā – PIRCĒJS; 
  2. PAKALPOJUMS ir kāds no šajā punktā uzskaitītajiem satura pakalpojumiem, kurš ir nopērkams VIETNĒ/VIETNĒ KV, un kura abonementu PIRCĒJS ir tiesīgs iegādāties:
  1. Liepajniekiem plus – maksas digitālā satura pakalpojums, tajā skaitā raksti, fotogrāfijas, kas tiek īpaši veidots, atlasīts un publicēts VIETNĒ ar norādi ”plus”,
  2. ”Kurzemes Vārds” elektroniskais abonements – maksas digitālā satura pakalpojums VIETNĒ KV, tajā skaitā drukātam laikrakstam ”Kurzemes Vārds” (reģistrēts masu informācijas reģistrā ar nr. 000700763, no 28.11.1991.) vizuālā un satura apjoma ziņā identiska elektroniska kopija, kā arī pieeja viena mēneša iepriekšējo elektronisko kopiju arhīvam,
  3. ”Kurzemes Vārds” drukātais laikraksts – papīra formātā iznākošs reģionālais laikraksts (reģistrēts masu informācijas reģistrā ar nr. 000700763, no 28.11.1991.), kura piegādi PIRCĒJAM Liepājā un Grobiņā (pilsētā) nodrošina SIA ”AC Kurzemes Vārds”, vai citur Latvijā VAS ”Latvijas Pasts” saskaņā ar tā piegādes grafiku.
  4. PAKALPOJUMA TERMIŅŠ UN CENA

PAKALPOJUMA abonements ir fiksēts termiņā, par noteiktu cenu, kuru KV var mainīt bez iepriekšēja brīdinājuma (izmaiņas neattiecas uz jau apmaksāto PAKALPOJUMA termiņu), par to PIRCĒJAM paziņojot ne vēlāk kā 30 dienas pirms jaunās cenas stāšanās spēkā. KV un PIRCĒJS  piekrīt, ka izmaiņas PAKALPOJUMA cenā tiek piemērotas jaunajam periodam, noslēdzoties iepriekš apmaksātajam PAKALPOJUMA abonementa termiņam. PAKALPOJUMA abonementa cenā ietverti ir visi uz to attiecināmie nodokļi, tajā skaitā pievienotās vērtības nodoklis (turpmāk – PVN) saskaņā ar LR normatīvajiem aktiem:

  1. Liepajniekiem plus ir 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par cenu – EUR 1.99 (viens euro un 99 centi).
  2. ”Kurzemes Vārds” elektroniskais abonements ir 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par cenu – EUR 4.99 (četri euro un 99 centi).
  3. ”Kurzemes Vārds” drukātais laikraksts ir papīra formāta izdevums par cenu – EUR 8.95 (astoņi euro un 95 centi) vienam mēnesim.
  4. PAKALPOJUMA IEGĀDE UN NORĒĶINI 

Šajā Līguma sadaļā tiek aprakstīta PAKALPOJUMA iegādes kārtība un samaksa par PAKALPOJUMA  abonementa iegādi. 

2.1. PAKALPOJUMU Pircējs var iegādāties tikai pēc reģistrēšanās VIETNĒ/VIETNĒ KV. Lai iegādātos PAKALPOJUMA abonementu, Pircējam jāizvēlas tā apmaksas veids, ievadot KV pieprasīto informāciju. Ar šī līguma akceptu PIRCĒJS apliecina, ka ir nepārprotami sapratis, ka PAKALPOJUMA  abonementa iegāde ir maksas pakalpojums, kā arī  ir iepazinies ar šī Līguma saturu. 

2.2. PAKALPOJUMA  abonementu PIRCĒJS  iegādājas, izmantojot norēķinu karti vai ar SMS (maksa tiks iekļauta PIRCĒJA mobilā sakaru pakalpojumu sniedzēja rēķinā), un tas tiek noformēts kā regulārs maksājums, tā termiņam automātiski pagarinoties uz nākamo fiksēto 4 (četru) nedēļu termiņu PAKALPOJUMAM Liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements, bet uz nākamo kalendāro mēnesi pagarinoties automātiski PAKAPLOJUMAM Kurzemes Vārds drukātais laikraksts abonementam , un samaksu  par PAKALPOJUMA abonementu automātiski ieskaitot KV bankas kontā, līdz brīdim, kad PIRCĒJS izvēlēsies pārtraukt PAKALPOJUMA abonementa pirkšanu VIETNĒ, reģistrētajā profilā aktivizējot PĀRTRAUKT ABONĒŠANU.

  1. PAKALPOJUMA ABONEMENTA KURZEMES VĀRDS DRUKĀTAIS LAIKRAKSTS PIEGĀDES UZSĀKŠANA.
    1. Ja PIRCĒJS ir veicis PAKALPOJUMA samaksu darba dienā līdz plkst.14.00, tad abonementa piegāde tiek uzsākta ar nākamo darba dienu, ja piegādi nodrošina AC Kurzemes Vārds, vai pēc divām darba dienām, ja piegādi nodrošina Latvijas Pasts;
    2. Ja PIRCĒJS ir veicis samaksu darba dienā pēc plkst 14:00, tad abonementa piegāde tiek uzsākta ar aiznākamo darba dienu, ja piegādi nodrošina AC Kurzemes Vārds, vai pēc trim darba dienām, ja piegādi nodrošina Latvijas Pasts;
  2. ATTEIKUMA TIESĪBAS 

KV Šī Līguma ietvaros ar PAKALPOJUMU Liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements sniedz pakalpojumu, kas atbilst digitālā satura priekšapmaksas pakalpojumam tiešsaitē (digitālā satura kā e-publikāciju piegāde, kas netiek piegādāta patstāvīgā datu nesējā), pieejams pēc pieprasījuma un tā piegāde tiek uzsākta ar PAKALPOJUMA  abonementa apmaksas brīdi, kurā automātiski PAKALPOJUMA abonements tiek aktivizēts. PIRCĒJS  piekrīt, ka ar PAKALPOJUMA  aktivizēšanas brīdi tiek uzsākta PAKALPOJUMA lietošana, līdz ar to PIRCĒJS atsakās no 14 dienu atteikuma tiesībām un samaksātās summas atmaksas, pamatojoties uz MK 20.05.2014. noteikumu Nr.255 ”Noteikumi par distances līgumu” 22.13.punkta noteikumiem.

  1. LĪDZĒJU ATBILDĪBA

LĪDZĒJS neatbild par otra LĪDZĒJA saistībām pret trešām pusēm, ja tādas veidojas saistībā ar šī līguma realizāciju. LĪDZĒJIi vienojas, ja kāds no tiem nepilda savus pienākumus saskaņā ar Līgumu Force majeure apstākļu dēļ, tas ir atbrīvojams no atbildības par Līguma neizpildi vispār vai Līguma pienācīgu neizpildi. Ar Force majeure tiek saprasti jebkādi no LĪDZĒJA gribas neatkarīgi apstākļi (ja LĪDZĒJS  ir rīkojies saprātīgi un godīgi), kuru rezultātā nav bijis iespējams izpildīt pienācīgi vai izpildīt vispār saistības un ja šos apstākļus nebija iespējams paredzēt ne vien attiecīgajam LĪDZĒJAM, bet jebkurai citai personai, kas darbojas vai darbotos attiecīgā LĪDZĒJA nozarē, kā arī, ja šos apstākļus nebija iespējams novērst ar saprātīgiem un godīgiem paņēmieniem.

  1. KONFIDENCIALITĀTE 

Visa informācija, kas nav publiski pieejama un ko kāds no LĪDZĒJIEM sniedz viens otram Līguma izpildes laikā vai tā atklājas pildot darba pienākumus, tajā skaitā informācija par finanšu stāvokli, izmantotām tehnoloģijām un datorprogrammām, PAKALPOJUMA un VIETNES attīstības plāniem, tiek atzīta un uzskatīta par konfidenciālu. 

Par konfidenciālu netiek uzskatīta šāda informācija, ja pirms tās iegūšanas, tāda jau bija otra LĪDZĒJA rīcībā, vai tā bija publiski vispārzināma, un, ja šādas informācijas  saņemšanas brīdī, uz to nebija attiecināts konfidencialitātes nosacījums; 

  1. AUTORTIESĪBAS

Šī Līguma ietvaros KV piešķir PIRCĒJAM  vispārējo licenci PAKALPOJUMAM. PIRCĒJAM aizliegts izmantot PAKALPOJUMA laikā pieejamo digitālo saturu darbībām, kuras neparedz šis līgums, t.sk., kopēt, pavairot, publicēt vai kā savādāk to izmantot  bez KV rakstveida piekrišanas un pretēji Autortiesību likuma tiesību normu prasībām. KV garantē, ka ar visām digitālā satura platformas liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements veidošanā iesaistītām personām ir noslēgts līgums, saskaņā ar kuru autortiesības uz PAKALPOJUMĀ pieejamo digitālo saturu un tā platformas risinājumiem pieder KV un tam nav zināma neviena trešā persona, kura varētu šīs KV tiesības apstrīdēt, kā arī likt šķēršļus PAKALPOJUMA izmantošanai un/vai izplatīšanai.

  1. DATU APSTRĀDE

LĪDZĒJI piekrīt, ka katrs LĪDZĒJS kā datu apstrādes pārzinis un personas datu operators šā Līguma darbības laikā manuāli un/vai elektroniski apstrādā (ieskaitot datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, pārveidošanu, izmantošanu, nodošanu, pārraidīšanu, bloķēšanu vai dzēšanu) no otra LĪDZĒJA saņemtus datus, tikai ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. Datu apstrādes mērķis un nolūks: līguma slēgšana, rēķinu sagatavošana un nosūtīšana, maksājumu pārvaldīšana, savstarpējā saziņa un sadarbības nodrošināšana, efektīvu KV pārvaldības procesu nodrošināšana, biznesa plānošana un analīze, pretenziju un/vai pieteikumu izskatīšana un apstrāde, jaunumu izsūtīšana ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. KV ievēro PIRCĒJA norādījumus, lieto nepieciešamos tehniskos līdzekļus un veic organizatoriskos pasākumus, lai aizsargātu fizisko personu datus un novērstu to nelikumīgu apstrādi. Personas dati tiks glabāti elektroniskā formā visā Līguma darbības laikā, kā arī piemērojamajos normatīvajos aktos noteiktajā noilguma termiņā, kura ietvaros var tikt iesniegtas sūdzības, celtas prasības un ierosināti līdzīgi procesi. LĪDZĒJS var nodot otra LĪDZĒJA personas datus piesaistītajiem apstrādātājiem, kuri šī līguma ietvaros sniedz grāmatvedības, juridiskos, IT vai cita līdzīga veida pakalpojumus. Noslēdzot Līgumu, PIRCĒJS piekrīt datu apstrādei, atjaunošanai un uzglabāšanai, identifikācijai, informācijas nosūtīšanai par PAKALPOJUMA izmaiņām un piedāvājumiem utml. PIRCĒJS, kurš šī Līguma ietvaros ir patērētājs, ir tiesīgs pieprasīt KV bez maksas izsniegt tā rīcībā esošo informāciju par PIRCĒJA personas datiem, ir tiesīgs pieprasīt to labošanu vai dzēšanu, kā arī nepieciešamības gadījumā ir tiesīgs atsaukt savu iepriekš izsniegto piekrišanu personas datu apstrādei. Šajā sadaļā noteiktie pienākumi ir spēkā neierobežotu laiku un paliek spēkā arī tad, ja kāds no LĪDZĒJIEM vienpusēji atkāpjas no Līguma, vai ja Līgums izbeidzas citādi.

  1. CITI NOTEIKUMI

Šis Līgums stājās spēkā, PIRCĒJAM veicot PAKALPOJUMA abonementa pirkumu VIETNĒ, piekrītot tā noteikumiem un samaksājot abonementa maksu. Līgums tiek noslēgts uz nenoteiktu laiku un ir spēkā līdz uzņemto saistību izpildei. Tāpat PIRCĒJS ir tiesīgs atteikties no PAKALPOJUMA abonementa, veicot atbilstošas izmaiņas VIETNĒ. Atteikums šajā gadījumā attiecas uz turpmāko abonēšanas periodu, par kuru PIRCĒJS nav veicis samaksu un/vai neplāno to darīt. Jebkuru strīdu starp LĪDZĒJIEM, kas izriet no šī Līguma, LĪDZĒJI apņemas risināt pārrunu ceļā. Ja nav izdevies atrisināt strīdu bez tiesas starpniecības, strīds tiek izskatīts Latvijas Republikas tiesā.

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz