Edgars Beihmanis: Sliktākais, ko auto vadītājs var darīt – žēlot naudu riepām
liepajniekiem.lv
Kaut arī sācies aukstais laiks un būtu jāsāk domāt par vasaras riepu nomaiņu, man šķiet, ka puse Liepājas vēl braukā ar vasaras riepām. Ir cilvēki, kuri domā: ”Ar 4 milimetru protektora dziļumu šogad vēl izbraukšu”. Reizēm gadās situācija – kamēr ar pirkstu neparāda, tikmēr arī brauc, riepas nemainot.
Es domāju, ka riepas būtu jāmaina jau tagad. Tikko kā asfalta temperatūra pazeminās līdz +5 grādiem, tā vasaras riepas vairs savu funkciju pilnvērtīgi nepilda.
Ne vienu vien reizi redzēts, kā riepu nemainīšana cilvēkam neko labu nenes. Citi apzinās, ka riepas tādas ”nekādas”, brauc pa pilsētu ar ātrumu 30 km/h, kavējot pārējo satiksmi… Un ja vēl jābremzē… Ir nācies pašam redzēt. Arī pagājušajā gadā pie mūsu servisa bija melnais ledus.
Auto vadītājs brauca ar aptuveni 60 km/h, it kā bremzēja, bet nekas nenotika – tā krustojumā pāršļūca pāri galvenajam ceļam.
Bieži cilvēki neapzinās savu ātrumu un domā, ka viss būs tāpat, kā braucot vasarā. Ir jāatceras, ka ziemas riepu minimālais protektoru dziļums ir 4 mm, kas, manuprāt, praktiski ir vasaras riepu dziļums. Vasarā, ar atļauto 2 mm dziļumu ar 90 km/h iebraucot peļķē, uzreiz sāksies akvaplanēšana, jo protektors ir tik sekls, ka tas nespēj ūdeni izspiest ārā.
Nezinu, kas kādus testus veicis, taču pēc pieredzes secinu, ka no 4 mm nav jēgas, jo ekstrēmākos apstākļos tie savu funkciju nepildīs, tādēļ sliktākais, ko auto vadītājs var izdarīt, ir žēlot naudu ziemas riepām. Jaunām riepām protektoru dziļums ir no 8 līdz 10 mm, kas arī ir piemērots ziemas braukšanai.
Parasti cilvēki liek budžeta klases Ķīnā ražotas riepas. Nesaku, ka tās ir sliktas riepas, bet, kā rāda pieredze, ir gadījumi, kad pēc divām, trim nedēļām riepai pārtrūkst audi un ”uzmetas bumbulis”. Savukārt, uzliekot kādas premium klases riepas, ir jūtama to kvalitāte. Tās, kas kalpo ilgāk, ne vienmēr ir labākais. Galvenais, lai riepas pilda funkciju, pat ja kalpo īsāku laiku.
Manuprāt, ļoti atbalstāmas ir arī policijas veiktās pārbaudes – ja cilvēks nesaprot, ka, braucot ar nobrauktām riepām, mašīna uz ceļa turas tikai kā ”ar četrām plaukstām”, viņš apdraud ne tikai sevi, bet arī citus.
Reizēm uz servisu atbrauc cilvēks, un tā vien gribas viņam pajautāt: “Kāpēc tev ir vajadzīga mašīna, ja tu nespēj par to parūpēties un brauc ar “mizām”, apdraudot citus?”
Edgars Beihmanis, automehāniķis