Piektdiena, 29. marts Agija, Aldonis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Glābēji 112 dienā gatavo jauno maiņu

Glābēji 112 dienā gatavo jauno maiņu
11.02.2015 14:02

liepajniekiem.lv

Šodien, 11.februārī, dienas pirmajā pusē kā bišu strops
zumēja VUGD Kurzemes reģiona brigādes Liepājas 1.daļa un tās apkārtne Ganību
ielā, pārliecinājās portāls. Atzīmējot 112 dienu, mūsu glābēji uzņēma ciemiņus
– gan jaunāko klašu skolēnus, gan jauniešus, tādējādi popularizējot dienestu un
gatavojot sev jauno maiņu.

Jau agrā rīta stundā, ap desmitiem no rīta, glābēju depo
ciemojās gan 1.līdz 4.klašu skolēni no Liepājas 15.vidusskolas un Ezerkrasta
sākumskolas, gan jaunieši no dažādām Liepājas un novada mācību iestādēm, kuri
apsver iespēju dienās kļūt par ugunsdzēsējiem glābējiem.

Ciemiņiem bija iespēja iepazīt glābēju depo un ugunsdzēsēju
darbu no ”pagraba līdz bēniņiem”. Bērni un jaunieši tika iepazīstināti ar
glābēju ikdienu un veicamajiem pienākumiem, devās ekskursijā pa depo, viņiem
tika demonstrēta ugunsdzēsēju tehnika un ekipējums. Vislielākās emocijas
mazajos ciemiņos raisīja iespēja ietērpties glābēju kostīmos, tādējādi uz brīdi
pārvēršoties par maziem ugunsdzēsējiņiem.

Kā portālam pastāstīja VUGD Kurzemes reģiona brigādes
Liepājas 1.daļas komandieris Romāns Andrijauskas, ciemos pie ugunsdzēsējiem
bija ieradušās arī vairākas meitenes, kuras vēlas kļūt par ugunsdzēsējām:
”Viņām tika izskaidrots, ka meitenes – ugunsdzēsējas šobrīd nav aktuāls
jautājums. Taču meitenēm tika ieteikts izglītoties Ugunsdzēsības koledžā un
kļūt par inspektorēm.”

”Jaunāko klašu skolēnus ne tikai iepazīstinām ar glābēju
darbu. Viņiem tiks rādītas filmiņas par mūsu darbu, kā arī bērniem ir iespēja
veidot praktisko darbu, attēlojot, kā viņi redz VUGD darbu. Bērni veido mākslas
darbu no zīmējumiem, kuru vēlāk prezentēs. Tādējādi – caur rotaļām un praktisku
darbošanos – bērni apgūst jaunas zināšanas. Un mēs varēsim būt pārliecināti, ka
šie bērni nākotnē nekļūs par ļaunprātīgiem dedzinātājiem,” turpina
R.Andrijauskas.

Un skaidro: ”Nevienam jau nav noslēpums, ka daudziem
glābējiem tuvojas pensijas vecums un mūsu vietā būs vajadzīgi jauni kadri. Lai
popularizētu glābšanas dienestu, lai ieinteresētu jauno paaudzi, kuros redzam
potenciālos mūsu pēctečus, skaidrojam bērniem un jauniešiem par savu darbu, tā
specifiku.”

Liepājas 1.daļas komandieris uzsver, ka ārkārtas zvanu
centrs ”112” ir viena no būtiskākajām operatīvo dienestu šūniņām: ”Caur to iet
teju visi izsaukumi operatīvajiem dienestiem. Tiesa, cilvēkiem Latvijā bija
jāpierod pie šī visā Eiropā vienotā numura 112, jo, kā zināms, iepriekš glābēji
bija sazvanāmi pa tālruni ”01”. Zvanot uz ārkārtas numuru 112, cilvēki var
saņemt dažāda veida palīdzību. Lai ārkārtas situācijā, kad cilvēkam ir stress,
viņam nebūtu jādomā, kā atrast palīdzību, zvanot uz 112, var izsaukt ne tikai
ugunsdzēsējus, bet arī Gāzes dienestu, Neatliekamo medicīnisko palīdzību, policiju
u.c.”

”112 zvanu centrs izskata visus zvanus,” viņš turpina: ”Gan
gadījumus, kad cilvēkam ir veselības problēmas, gan ugunsgrēku gadījumos un
citās krīzes situācijās. Zvanu centra darbinieki ir apmācīti un zina, kur zvanu
novirzīt tālāk. Protams, izņemot gadījumus, kad tiek saņemti nepamatoti zvani.
Un tieši šajā dienā skaidrojam, ka saņemto zvanu ir ļoti daudz, bet liela daļa
no tiem – viltus zvani.”

”Tā kā zvans uz 112 ir bezmaksas, no mobilā tālruņa uz šo
numuru var piezvanīt bez SIM kartes, bieži cilvēki, zvanot uz 112, vēlas
pajokot. Kaut arī ārkārtas tālrunim ir četras līnijas, var izveidoties situācija,
kad gadījumā, ja uz visām četrām līnijām piezvanījuši ”jokdari”, piektais
zvanītājs, kuram patiesi nepieciešama palīdzība, operatīvi to nevarēs saņemt.
Tādēļ cenšamies cilvēkiem skaidrot, cik būtiski ir nejokoties, zvanot uz 112,”
uzsver R.Andrijauskas.

Jāpiebilst, ka visi zvani uz 112 no Kurzemes reģiona nonāk
zvanu centrā Liepājā. Situācijā, kad visas līnijas Liepājā esošajā zvanu centrā
būs aizņemtas, zvans tiks pāradresēts uz Rīgu, līdz ar ko bez palīdzības
cilvēki nepaliks. Tiesa gan, šādā situācijā palīdzības sniegšana prasīs vairāk
laika.

11.februārī, atzīmējot vienotā ārkārtas palīdzības
izsaukumu numura 112 dienu, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
(VUGD) visā Latvijā organizē informatīvos pasākumus tālruņa numura
popularizēšanai, portālam skaidroja VUGD Preses un sabiedrisko attiecību
nodaļas vecākā speciāliste Viktorija Gribuste.

Šajā dienā ugunsdrošības inspektori un Zvanu centru
dispečeri visā Latvijā stāsta bērniem par to, kas ir 112, kādos gadījumos uz šo
numuru zvanīt, kas ir viltus zvani un kādu kaitējumu tie nodara. ”Skolēni ir
tie, kas visbiežāk blēņojoties piezvana uz 112, jo neapzinās, ka zvanītāju var
identificēt un vēl kādam tajā brīdī ir vajadzīga reāla palīdzība,” tā
V.Gribuste.

Latvijā 2014.gadā uz tālruņa numuru 112 kopumā saņemti
812 332 zvani, no tiem ceturtā daļa zvanu pāradresēti citiem operatīvajiem
dienestiem.

”Operatīvie dienesti atgādina, ka zvanot uz ”112” palīdzība
jāizsauc, ja esat cietis vai bijis klāt smagā ceļu satiksmes negadījumā, ja
nepieciešama policija, ja redzat, ka izcēlies ugunsgrēks, ja jūtama gāzes
smaka, atrasta ķīmiska viela vai saņemts aizdomīgs pasta sūtījums. Zvanīt var
no fiksētā vai mobilā tālruņa bez maksas. Lielākajā daļā Eiropas Savienības
dalībvalstu piezvanīt uz ”112” var arī no mobilā tālruņa, ja jūsu mobilo sakaru
tīkls neaptver zonu, kurā atrodaties,” skaidro VUGD pārstāve.

Cilvēkiem, zvanot uz tālruni 112, vispirms jānosauc precīza
notikuma vieta, kur nepieciešama palīdzība, īpaši svarīgi ir nosaukt pilsētu,
novadu vai pagastu, lai nerastos pārpratumi, piemēram, meklējot notikuma vietu
citā pilsētā. Par to, kas noticis un vai ir cietušie, dispečere uzzina tieši no
zvanītāja, tādēļ, jo precīzāka, būs informācija, jo ātrāk operatīvie dienesti
steigsies uz notikuma vietu.

Ja nepieciešama policijas vai mediķu palīdzība, tad uzreiz
arī jāpavēsta, ka nepieciešams savienot ar vajadzīgo dienestu, jo arī tas
ieekonomēs kritiskajos brīžos tik dārgās sekundes. Ja ir noticis nelaimes
gadījums, kad nepieciešama vairāku dienestu palīdzība, piemēram, smags ceļu
satiksmes negadījums, kur ir cietušie, kas iesprostoti avarējušajā automašīnā,
tad zvanot uz 112 un pavēstot par situāciju, jums nebūs jādomā, vai vēl zvanīt
atsevišķi mediķiem, vai saukt policiju – to visu izdarīs 112 dispečere.

Numuru 112 Eiropas Savienībā ieviesa jau 1991.gadā, bet
Latvijā tas darbojas no 1997.gada. 2013.gadā Eiropas Komisijas veiktā pētījuma
rezultāti liek secināt, ka Latvijā lielākā daļa (71%) iedzīvotāju zina, ka
nelaimes gadījumā jāzvana uz 112. 47% no iedzīvotājiem zina, ka uz 112 var
zvanīt no jebkuras valsts Eiropas Savienībā, kas ir augstāks rezultāts nekā
2012.gadā (28%).

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz