Ceturtdiena, 28. marts Ginta, Gunda, Gunta
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Ielu remonts – vēl tikai mazliet… Un nākamgad atkal

Ielu remonts – vēl tikai mazliet… Un nākamgad atkal
01.11.2006 14:33

0

Ielas atgriezīsies ierastajā režīmā

Ziema vairs nav aiz kalniem, un tas nozīmē, ka Liepājas ielas atgriezīsies ierastajā režīmā – proti, tajās vairs nebūs ne speciālās ielu remonta tehnikas, ne būvnieku. Tos posmus, kas pagaidām vēl satiksmei slēgti, atvērs autobraucējiem un gājējiem. Jā, vasara liepājniekiem nebija viegla, jo par to, ka ielu remonts sagādā neērtības, šķiet, pārliecinājās ikviens.  Viegla tā nebija arī uzņēmumiem, kas konkursā ieguva tiesības veikt remontu, ne arī Komunālās pārvaldes speciālistiem, kuri sekoja darbu gaitai un tam, lai darbs tiktu paveikts laikus. Par to, kas, ziemu gaidot, padarīts, kas vēl ne, stāsta Komunālās pārvaldes valdes priekšsēdētājs Ģirts Reinbergs un tehniskā direktore būvniecības jautājumos Dina Kupača.    

Pie visa vainīga programma

Jāatgādina, ka tik intensīvs ielu remonts, rekonstrukcija, jaunu luksoforu uzstādīšana u.c. darbi varēja notikt tikai tādēļ, ka pērn Pilsētas dome apstiprināja asfaltbetona seguma ielu renovācijas un rekonstrukcijas programmu trim gadiem – no šā gada līdz 2008.gadam. Komunālās pārvaldes darbinieki kopīgi ar domes speciālistiem izvēlējās ielas, kurās darbus sāka šovasar. Tās bija gan nozīmes, izmantojamības ziņā svarīgākās, gan tādas, kur remontu vairs vienkārši nav ieteicams atlikt, jo vēl pēc kāda laika to atjaunošanā būtu jāiegulda vēl lielāki līdzekļi. Šogad ielu renovācijas un rekonstrukcijas programmai tika atvēlēti 3,9 miljoni latu, nākamgad apmēram 3 miljoni latu, 2008.gadā 2,2 miljoni latu. Programma šogad paredzēja sakārtot vairāk nekā 20 objektu: ielas, ielu posmus, luksoforus, krustojumus, pārejas, gājēju un velosipēdistu celiņus.

Kur kas notiek?

Liela daļa no sāktajiem objektiem jau nodoti ekspluatācijā, piemēram, Ziemeļu, Ganību, Vītolu, Dzērves iela, 14.novembra bulvāris u.c. Lielu spēku ieguldījumu prasīja Tirgus iela no Brīvības līdz 1905.gada ielai, jo nācās veikt nopietnāku remontu, nekā sākotnēji plānots. Tā kuru katru brīdi tiks atvērta autobraucējiem.

Ģ.Reinbergs: “Biju dzirdējis, ka rekonstruētais Līvas laukuma aplis esot grūti izbraucams. Izmēģināju pats, un, manuprāt, nekādu problēmu. Vai nav tā, ka vienkārši nav pierasts pie jaunās situācijas? Jā, tādas nekārtības vairs nav, kā bija. Labu laiku pēc tam, kad notikušas pārmaiņas kādā vietā, braucējiem tiešām grūti pārkārtot ierasto domāšanu. Tas pats sakāms par Ziemeļu ielu. Arī tur pirms rekonstrukcijas visi brauca, kā gribēja, neievērojot joslas. Vai tas labāk? Līdzīga situācija šobrīd vēl M.Ķempes ielā.” 

Ģenerāļa Baloža ielā segumu sakārtoja par Latvijas Autoceļu fonda līdzekļiem, bet ir ielu posmi, kuru plānotais remonts Karostā jāatliek. Tas saistīts gan ar remontu un celtniecību, ko turpmāko gadu laikā šajā pilsētas rajonā veiks uzņēmums “Liepājas ūdens”, apgūstot Eiropas fondu naudu, gan situāciju ar Karostas kanāla tiltu. Tas viss ielu remonta dēļ krietni apgrūtinātu šā rajona iedzīvotāju ikdienu, kaut vai meklējot apbraucamos ceļus. Nācies atlikt Lazaretes ielas rekonstrukciju, jo nav bijusi īsta skaidrība, vai savu atbalstu sniegs investors, kurš šeit plānoja būvēt apsveikuma kartīšu ražotni. Tas pārcēlis sava projekta īstenošanas termiņus. Lazaretes ielā bija plānoti plaši rekonstrukcijas darbi ar pazemes komunikāciju izbūvi un brauktuves seguma atjaunošanu. 

… un vēl papildu

Papildu šogad plānotajiem darbiem saistībā ar ielu rekonstrukcijas un renovācijas programmu klāt nāca vairāki jauni objekti. Centrā līdz novembra beigām vēl tiks atjaunotas gājēju ietves un saremontēts brauktuves segums. Pašlaik gājēju ietvju remonts notiek Peldu ielas posmā starp K.Ūliha un K.Valdemāra ielu, Kungu ielas posmā starp Lielo un Ganību ielu. Brauktuvi remontēja Kungu ielā starp Bāriņu un Dorupes ielu un Ezermalas ielā starp Jauno tiltu un uzņēmumu “Eko Kurzeme”.

Šie objekti ielu renovācijas programmā šogad nebija paredzēti, taču to labiekārtošana pēc Komunālās pārvaldes priekšlikuma kļuva iespējama, kad Autoceļu fonda padome pārdalīja līdzekļus, kas bija plānoti Lazaretes ielas rekonstrukcijai. Tie ir 460 390 latu. Gājēju ietvju un brauktuvju remontam Peldu, Kungu un Ezermalas ielā līdzekļi piesaistīti arī no ietaupījumiem, kas radušies, īstenojot citus ielu renovācijas programmas projektus. Nākamgad plānots turpināt trotuāru un ceļa segumu atjaunošanu Peldu ielā līdz pat estrādei. Taču vispirms Peldu ielā notiks zemes darbi, sakārtojot apakšzemes komunikācijas. Tieši tādēļ šogad šai ielai segumu neatjaunoja. Līdzīga situācija ir Kungu ielā. 

Autotransportam atvērts ilgu laiku slēgtais Ventspils ielas posms no Stārķu līdz Mucenieku ielai, kā arī Līvas laukums, kur izveidots apļveida krustojums ar autostāvvietām, gājēju ietvēm un citiem drošu kustību veicinošiem elementiem.

Oktobra beigās darbi bija pabeigti 17 no 22 ielu renovācijas un rekonstrukcijas programmas objektiem. Trijos objektos – Ganību ielā, Tirgus ielā un Siena ielā, kur tiks uzstādīts gājēju luksofors, darbi turpināsies novembrī un decembrī. Divos objektos – Stacijas laukumā un Lazaretes ielā – plānotie darbi atlikti.

Gaida Jūras ielas atvēršanu

To, cik liela nozīme ir Jūras ielai, autobraucēji šovasar pārliecinājās ļoti labi. Kad to slēdza, pilsētas centrā transporta plūsma kļuva ievērojami blīvāka un neērtāka. Taču nu jau var teikt, ka sunim pāri pārkāpts un palikusi tikai aste. Plānots, ka darbus jāpabeidz 30.novembrī. Kādēļ bija jāslēdz Jūras iela? Tika veikti apjomīgi darbi, lai izbūvētu riņķveida krustojumu, kas uzlabos satiksmi, un lai sagatavotu koncertzāles būvlaukumu. Nu jau apakšzemes komunikāciju sakārtošanas darbi pabeigti un sākusies Jūras ielas un blakus esošo ielu brauktuvju asfaltēšana, bruģēšana, gājēju ietvju un citu satiksmes plūsmas elementu izbūve. Šajā ielā veiktais remonts gan neiekļaujas šā gada programmā.

Plānotajiem darbiem klāt nāca uzdevumi, kurus iepriekš nebija iespējams paredzēt, bet kuri vajadzīgi infrastruktūras nevainojamai turpmākajai darbībai. Tā Jūras ielā vasaras mēnešos sakārtoja kanalizācijas un ūdensvada sistēmu, veica citus būtiskus apakšzemes infrastruktūras uzlabošanas darbus. Jau esam informējuši, ka Jūras un Radio ielas krustojumā būs aplis, kas padarīs ērtāku un drošāku satiksmes plūsmu pilsētas centrā. Jūras ielas vidū izbūvēs satiksmes plūsmu sadalošu saliņu. J.Dubelšteina, Zirgu iela, autostāvvietas blakus Radio ielai un pie Vecās ostmalas promenādes iegūs jaunu betona bruģa vai asfalta segumu. Autovadītāju un gājēju zināšanai – vēl šogad tiks uzstādīti jauni diožu luksofori Jūras, Lielās ielas, Tramvajtilta un K.Zāles laukuma krustojumā. Vecie luksofori savu mūžu nokalpojuši un to gaisma, salīdzinot ar diožu luksoforiem, ļoti slikti pamanāma.

 Sagatavojot koncertzāles būvlaukumu, jau atjaunotas vai pārvietotas sakaru, elektroapgādes, gāzes, siltuma, ūdens, kanalizācijas trases. Lai precīzi un augstā kvalitātē savienotu zemē esošo pārbūvēto siltumtrašu cauruļvadus un mezglus, viens no celtniecības ģenerāluzņēmējiem talkā pat uzaicināja speciālistus no Dānijas. Darbus Jūras ielā un apkaimē veic trīs galvenie būvuzņēmēji – SIA “Citrus Solution”, “Būvmehanizācija” un “Aizputes ceļinieks”.

Šogad Jūras ielā paveikto apakšzemes un virszemes darbu izmaksas vairāk nekā 950 000 latu apjomā segs no valsts piešķirtās mērķdotācijas koncertzāles projekta īstenošanai un arī no pilsētas budžeta līdzekļiem. Šis ir papildu finansējums tiem 3,9 miljoniem latu, kas no pilsētas budžeta šajā gadā piešķirti pilsētas ielu renovācijas un rekonstrukcijas programmai.

Remontēt var dažādi

Dina Kupača: “Ielas var remontēt dažādi. Gan veicot vienkāršoto renovāciju, gan rekonstrukciju, gan celtniecību. Rekonstrukcija prasa daudz vairāk darba, jo tad parasti tiek mainīti ielu parametri, nogriešanās rādiusi uz perpendikulārām ielām u.c.. Vai arī paredzēta pazemes komunikāciju izbūve. Vienkāršotā renovācija nozīmē, ka ielas parametri netiek mainīti. Parasti tikai nofrēzē vecā asfalta virskārtu un tad klāj jaunu segumu. Tas nozīmē, ka katrā gadījumā ir citas naudas summas, veicamo darbu termiņš utt. No šogad veicamajiem darbiem desmit ielās notika vienkāršotā renovācija, piecās – būvniecība un vienpadsmit – rekonstrukcija.”

Kā atzīst Ģ.Reinbergs un D.Kupača, Komunālajā pārvaldē strādājošiem aizvadītā vasara bijusi smaga. Tādēļ, ka veicamo darbu daudz un to termiņi ļoti ierobežoti. Praktiski vienlaikus veikta plānošana, projektēšana, konkursu izsludināšana utt. Pārāk maz laika bija kopš lēmuma pieņemšanas domē, naudas saņemšanas, projektēšanas un reālu darbu sākšanas katrā ielā.

Tagad jau esot izstrādāts galīgais variants nākamgad veicamajiem darbiem Liepājas ielās. Tā kā ielu remontēšanai ir sezonas raksturs, plānoto ritmu būtiski var ietekmēt laika apstākļi. Taču grēks sūdzēties! Šogad vasara bija ļoti piemērota. Vienīgi pavasarī nācies kavēties, gaidot atkāpjamies aukstumu. Atlikušajiem darbiem palicis tikai novembris. Jācer, ka bieži nelīs un nesals, jo pastāv noteiktas gaisa temperatūras robežas, līdz kurām darbu var veikt. Citādi būvnieki veicamajam ielu remontam garantiju nedod.

Komplekss process

Ielu remonts ir komplekss process, un nevar notikt tā – šodien izdomāju, rīt ķeros klāt, parīt gatavs. Zem ielas seguma atrodas dažādas komunikācijas, kas pieder vairākiem uzņēmumiem. Paredzot kādas ielas remontu, jau laikus notiek plānošana un informācijas apmaiņa ar vairākiem apakšzemes inženierkomunikāciju turētājiem – uzņēmumiem “Latvijas gāze”, “Liepājas ūdens”, RET, “Lattelecom”, kuru komunikācijas atrodas paredzētās būvniecības robežās. Arī šo uzņēmumu plānotie komunikāciju remontdarbi jāsaskaņo un jāveic laikus, jo saskaņā ar Liepājas pilsētas administratīvās atbildības noteikumiem, ir aizliegti jebkuri zemes darbi, kas saistīti ar asfaltbetona seguma uzlaušanu: uz ietvēm – triju gadu laikā, uz ielas brauktuves – piecu gadu laikā. Tāpēc jau pērn Komunālā pārvalde informēja uzņēmumus, kurās ielās šogad paredzēts remonts.
Arī remonta plānu saskaņošana starp uzņēmumiem prasa laiku, kā arī katram uzņēmumam, ja apjoms liels, ir jāpagūst veikt gan projektēšanu, gan būvniecību. 

Jaunbūve – Satiksmes iela

Satiksmes iela ir pati jaunākā Liepājas iela. To paralēli Brīvības ielai puskilometra garumā sāka būvēt pirms diviem gadiem un vairākos posmos. Līdz tam šī vieta bija pārpurvojusies. Vispirms izbūvēja pazemes komunikācijas – ūdenim, kanalizācijai, elektrībai, lietus ūdenim u.c. Tad bija grants segums, visbeidzot asfaltēšana un jaunās ielas savienošana ar Brīvības ielu. Šajā objektā strādāja SIA “Ceļu, tiltu būvnieks”. Ir izveidots rajons, kurā atradīsies galvenokārt automobiļu tirdzniecības vietas un ar tiem saistīti pakalpojumi. Turpat arī atrodas Ceļu satiksmes drošības direkcijas Liepājas rajona nodaļa. Satiksmes ielas kvartāla izveidē Liepājas pašvaldība ieguldījusi 376 tūkstošus latu, jaunās ielas savienošanai ar Brīvības ielu vēl apmēram 180 tūkstošu.

Trūkst strādājošo

Ģirts Reinbergs: “Liela problēma uzņēmējiem ir darbaroku, strādājošo katastrofālais trūkums. Nav iespējams nokomplektēt papildu brigādes, lai vairāk cilvēku objektos būtu darbā. Tās brigādes, kuras ir, vienu dienu vienā ielā liek, piemēram, trotuāru apmales, citu dienu tiek pārsviestas uz citu objektu. Cilvēks var dienā izdarīt tik, cik spēj. Līdz ar to darba temps atbilstošs.”

Var rasties jautājums: kādēļ Liepājas ielu renovācijas programma bija jāpieņem trim, nevis, teiksim, pieciem gadiem? Piecu gadu laikā visus veicamos darbus varbūt varēja padarīt bez steigas un harmoniskāk? Ģ.Reinbergs saka, ka, lai arī šovasar darbu grafiki tiešām bija saspringti, padarīts ir praktiski viss plānotais: “Jo vairāk paildzina, atliek ielu remontu, jo jārēķinās, ka pēc laika remontā būs jāiegulda daudz lielākas summas, jo ielas vienkārši nolietojas. Ja, piemēram, šogad vēl varam veikt vienkāršoto renovāciju, tad pēc gadiem diviem vajadzēs jau rekonstrukciju, un šim darbam būs nepieciešams pat divas reizes vairāk naudas.”

Valdes priekšsēdētājs stāsta, ka problēma visā valstī tā, ka ir maz ceļu būves uzņēmumu un Liepājā attiecīgajos konkursos vairumā gadījumu piedalās tikai divi uzņēmumi “Ceļu, tiltu būvnieks” un “Aizputes ceļinieks”. Ģirts Reinbergs un Dina Kupača diplomātiski atturējās no šo uzņēmumu paveikto darbu analīzes, piebilstot, ka galvenie vērtētāji būs liepājnieki, braucēji un gājēji. Darbu veicēji atbilstoši līgumam remontētajām ielām dod 4 gadu garantiju. Vai Liepājā ir veikts ielu garantijas remonts? Jā, Cukura ielā, Kuršu laukumā un dažās citās vietās.

Ģ.Reinbergs: “Jā, ielu remonta laikā bija ne mazums neērtību, bet gribu aicināt liepājniekus būt saprotošiem – citādā veidā pie salabotām ielām nav iespējams tikt. Tās ir neērtības un grūtības uz laiku. Lai pēc tam būtu labāk. Bet ideāli nebūs, jo šie 9 miljoni latu, kurus Liepājas ielās ieguldām trīs gadu laikā, ir tikai apmēram viena piektā, sestā daļa no asfaltētajām ielām nepieciešamās summas. Par grantētajām vispār nerunājot. Remonta deficīts ir ap 40 miljoniem latu.”

Šovasar remonts vairāk notika maģistrālajās ielās, un tādēļ neērtības daudziem bija jūtamas. Nākamgad plānā vairs ne tik izmantotas ielas. Nākamvasar remonts Liepājas ielās turpināsies. Tam no kredīta līdzekļiem atvēlēti 2 miljoni latu.

Daiga Borska,
“Kurzemes Vārds”

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz