Ceturtdiena, 28. marts Ginta, Gunda, Gunta
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Juta Birzniece: Pateicoties Ēnu dienai, vari nonākt tur, kur parasti nevarētu

Šodien notiek jau divdesmit otrā izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” rīkotā Ēnu diena, kas piedāvā jauniešiem iespējas iepazīt dažādas profesionālās nozares. Skolēnu pieprasītākās profesijas bija programmētājs, gaisa kuģa kapteinis, pilots, inspektors, gaisa kuģa stjuarts, arhitekts, fizioterapeits, farmaceits un ugunsdzēsējs glābējs.

Juta Birzniece: Pateicoties Ēnu dienai, vari nonākt tur, kur parasti nevarētu
Foto: Publicitātes
05.04.2023 06:00

"Kurzemes Vārds"

Ēnu dienā piedalās visi mūsu skolas audzēkņi no 9. līdz 12. klasei. To, kuras profesijas šogad viņiem ir populārākās un ko viņi vēlas iepazīt, varēšu pateikt tikai pēc tam, kad būšu noklausījusies viņu sagatavotās prezentācijas jau pēc Ēnu dienas.

Savas korekcijas pasākumā ieviesa pandēmija, līdz ar to patlaban ir ārkārtīgi grūti pateikt, kas skolēnus interesē un ko viņi grib ēnot.

Nav labi, ka Ēnu dienas ietvaros tiek realizētas ne sevišķi patīkamas lietas. Piemēram,

ir deputāti, kas to izvērš par tādu kā savu reklāmas pasākumu, paņemot padsmit ēnas, un nu visi viņam seko.

Vēl ir bijuši gadījumi, kad profesionālās vidusskolas to pārvērš par vilināšanas pasākumu. Bērnus izvadā pa izglītības iestādi ekskursijā, un tas arī viss.

Labi, ka visi zina, kas ir Ēnu diena. Tas vairs nevienam nav jāskaidro. Katrai iestādei ir savi nosacījumi, ir skaidri zināma uzņemšanas kārtība un, kad bērni ar darbiniekiem komunicē, tā informē, vai vajadzīga atļauja, cikos bērniem ir jābūt, un izrunā citas specifiskas lietas.

Tas vairs nav uz skolotāju pleciem. Ir arī vietas, kur jāparaksta dokumenti par konfidencialitāti, piemēram, medicīnas iestādēs. Tās ir privātas lietas, ko nevar stāstīt tālāk. Un bērni to lieliski saprot un šīs robežas ievēro.

Skolēniem ir vairākas iespējas, kā viņi var nokļūt līdz savam ēnojamam cilvēkam. Pirmais – ir doties uz Ēnu dienas mājaslapu. Otrais – viņi paši var uzņemties iniciatīvu un rakstīt vai zvanīt, jo ne visi piesaka savu vakanci Ēnu dienai. Ja skolēns zina, ko grib ēnot, tad sameklē šī cilvēka kontaktus un pats visu sarunā. Trešais – pajautāt saviem klasesbiedriem, ja zina, ka viņu vecāki strādā kādās noteiktās darbavietās, kas viņus interesē. Vēl ir variants, ka var iet pie saviem radiem, bet 9.–12. klašu grupā tā nebūtu plaši atbalstāma lieta.

Reiz man 12. klasē bija puisis, kurš teica – es zinu, ka nekad netikšu sava tēva darbavietā, jo tas ir slēgts uzņēmums, tur nevar iekļūt kurš katrs, tomēr gribu zināt, ko mans tētis dara. Un viņam izdevās tur iekļūt, tieši pateicoties Ēnu dienai, jo, kā jau minēju,

visi zina, kas ir Ēnu diena, un uzņēmumi kļūst atvērtāki, un tu vari nonākt tur, kur parasti nevarētu.

Vēl kāds piemērs: ģimenē nav savstarpēji labas attiecības, un starp vectēvu un mazdēlu kaut kas pa vidu ir iztrūcis. Mazdēls pieņem lēmumu, ka grib sarunāties ar savu vectēvu vairāk. Un viņš piesakās pie vectēva Ēnu dienā.

Varbūt viņu tik daudz neinteresē šī profesija, kurā viņš strādā, bet darba vidē tik un tā notiek komunikācija un attiecības atjaunojas. Tā ka arī tas ir forši.

Ir vēl vairākas labas lietas. Jauniešiem saku – esiet uzmanīgi, atvērti utt. Un tiešām ir bijis daudz gadījumu, kad bērni atgriezušies no Ēnu dienām jau ar sarunātiem darbiņiem vasaras brīvlaikā.

Darba devējs jau sarunās redz, kāds jaunietis ir, būs vai nebūs labs darbinieks.

Vasarā ļoti daudzi dodas atvaļinājumos un, ja nav nepieciešamas specifiskas prasmes vai profesionālas iemaņas, bez kurām šo darbu veikt nav iespējams, tad darba devēji labprāt piesaista sev palīgus.

Piedaloties Ēnu dienā, bērniem tiek dots līdzi apliecinājums, kas otrai pusei jāparaksta, – ka viņi tur tiešām bijuši un nav nogulējuši to dienu mājās uz dīvāna. Vēl viņiem ir iedota karjeras konsultanta sagatavota darba lapa, kura jāaizpilda.

Desmitās klases skolēniem, kuriem ir ekonomika sociālā zinātņu blokā, ir vēl papildu uzdevums, jo mēs mācību procesā tieši skatām darba tirgus tēmu. Tur par profesijām jāgatavo nelieli pārskati, ko vēlāk jāprezentē. Un tad arī uzzināšu, kādas ir tendences, kas jauniešus interesē.

Es personīgi domāju – ir ļoti svarīgi, ka skolēni pēc tam sagatavo īsu pārskatu par to, ko ir redzējuši, ko piedzīvojuši, un to pastāsta visiem pārējiem, jo tad ir vēl viena pievienotā vērtība – varbūt kāds, kuram ne tik labi veicās ar ēnošanu, redz, ka varēja būt arī citādāk.

Un viņš var sākt domāt, kur bija vaina – vai viņā pašā, jo nebija pietiekami atvērts un neuzdeva jautājumus, vai arī viņam vienkārši nepaveicās. Un nākamajā reizē viņam jau ir mācība.

Juta Birzniece, Draudzīgā aicinājuma Liepājas pilsētas 5. vidusskolas skolotāja

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz