Piektdiena, 29. marts Agija, Aldonis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Pasakas maina, attīsta un dziedē

Pasakas maina, attīsta un dziedē
Foto: Egons Zīverts
22.01.2018 07:09

liepajniekiem.lv

Atslēgvārdi

Gandrīz katrs bērns kādreiz klausījies pasakas vai lasījis tās pats, dzīvojis līdzi varoņu dēkām un guvis atziņas par tām. Tomēr pasaku grāmatās dzīvojošie tēli un notikumi ne vien izklaidē un aicina piedzīvojumos, bet arī dziedē un attīsta.

Psihologu praksē bieži vien tiek izmantota pasaku terapija, kas palīdz ieraudzīt un atrisināt kādu samilzušu cilvēcisku problēmu ar pasakas, stāsta, mīta vai anekdotes palīdzību. Šis terapijas veids tiek izmantots gan strādājot ar bērniem, gan pieaugušajiem.

Psiholoģe un pasaku terapeite Iveta Gēbele stāsta, ka ņemot palīgā pasaku vai mītu kā instrumentu, cilvēks atrod jaunu veidu un ceļu  kā nodot zināšanas par dvēseles garīgo ceļu un cilvēka sociālo realizāciju.

”Pasaku terapija jeb palīdzēšana ar pasaku ir process, kura rezultātā tiek veidota saikne starp notikumiem pasakās un notikumiem reālajā dzīvē. Tā ir iespēja, izmantojot pasakas kodolā esošo metaforu, atrisināt attīstības grūtību vai krīzes izvirzītos uzdevumus. Pasakas var izmantot dziedinot arī piedzīvotās traumas sekas.

Tas ir tas pats, ko mūsu viedie senči darīja intuitīvi – ja saskārās ar kādu ķibeli, radīja uz vietas vai savā pūra lādē atrada kādu stāstu vai pasaku un tādējādi palīdzēja klausītājam nostāties it kā ārpus šīs problēmas, ieraudzīt to un atrast arī atrisinājumu.”

Kopā ar psiholoģi kāda Liepājas Universitātes studente savā bakalaura darbā logopēdijā pētījusi pasaku nozīmi valodas attīstībā, kas lielā mērā ietekmē arī bērna emocionālo attīstību.

”Studente nonāca pie secinājumiem, ka nodarbību rezultātā bērniem ir paplašinājies vārdu krājums, uzlabojušās teikumu veidošanas prasmes, kā arī veiksmīgāk izdodas saskaņot vārdus teikumā dzimtē, skaitlī un locījumā. Bērni vairāk iesaistās komunikācijas situācijās. Pēc projekta saņēmām arī pozitīvas atsauksmes no pedagogiem un vecākiem,” atklāj I. Gēbele.

Šobrīd metodika tiek vēl pilnveidota un tiks piedāvāta kā gatavs produkts pirmsskolas iestādēm.

Arī divu bērnu mamma Inga Laugale kopā ar psiholoģi veikusi pētījumu un šobrīd izstrādā metodi ”Pasaku lādīte”, kā ar latviešu tautas pasakām attīstīt bērnu valodas attīstību, fantāziju četrus un piecus gadus veciem bērniem.

Inga Laugale stāsta, ka ar pasakām ir uz ”tu”. Viņa arī apmeklējusi kursus pie Ivetas Gēbeles, kur uzzinājusi par pasaku nozīmi. ”Sākotnēji es to visu nepārzināju. Interesanta šķita pati pasaku tēma, jo mirklī, kad bērniem sāku lasīt pasakas, protams, viņiem radās dažādi jautājumi.”

Lasot bērniem pasakas, kurās beigās notiek kas slikts, Inga pat reizēm mainījusi to saturu, domājot, ka tas viss ir pārāk traģiski.

”Kad biju apmeklējusi semināru par pasakām, sapratu, ka nevēlos mainīt pasaku beigas, jo bērniem ir pavisam citāda uztvere nekā pieaugušajiem. Pēc kursiem man ir radusies lielāka izpratne par to, kas ir tā pasaku ”sāls”, kas tajās ir iekšā – kāpēc tā ir jālasa un nedrīkst neko mainīt, lai bērns to var izdzīvot. Kādam reizēm ir jāmirst, lai rastos vietā kas jauns.”

Ingai ideja par pasaku projektu radusies, kad viņa sēdējusi mājās ar otro bērnu un vēlējusies ar viņu iesaistīt pasaku veidošanas procesā.

Kad bērns sacerējis savas pasakas, viņa novērojusi dažādas interesantas lietas. ”Pasakas parasti taču raksta pieaugušie, bet paklausoties tajā, ko rada bērns, tu lieliski pamani, kā pasakas dziedē, maina pašu bērnu un arī vecāku.  Man kā mammai šobrīd nav bail lasīt nevienu pasaku, jo zinu, ka bērns to uztver pavisam citādāk. Manuprāt, vecākiem vairāk vajadzētu saskarties ar šo terapeitisko pusi un to izzināt, lai varētu savam bērnam lasīt vispiemērotāko pasaku īstajā mirklī.”

Arī projekta ietvaros Inga novērojusi, ka vecāku attieksme mēdz būt dažāda. ”Iedot bērnam planšeti vai telefonu ir daudz vieglāk, nekā ar viņu kopā lasīt pasakas. Protams, bieži vien vecākiem tas viss nešķiet interesanti. Kad mēs veidojām šo projektu ”Pasaku lādīte”, man tiešām bija vēlme, lai vecāki iesaistās un lasa pasakas arī mājās. Beigās no 24 vecākiem tikai septiņi bija tādi, kas iesaistījās un aktīvi līdzdarbojās projektā. Šajā laikā tiešām pasakai ir ļoti grūti izkonkurēt kādu ”Youtube” klipu vai multfilmu.”

Viņa uzskata, ka svarīga ir vecāku izglītošana, lai viņi apzinātos, kāds ir pasaku spēks.

Arī psiholoģe atzīst, ka vecāki, kas ir apmeklējuši seminārus, pēc tam saka, ka viņiem atvērušās acis un pasakas nu ieraudzītas pavisam citā gaismā.

”Bērni pasakas mīlēs, ja tās viņiem jau no mazām dienām ”piebaros”. Tas ir tāpat kā ar ēdienu, pie kā vecāki pieradina, to bērni labprāt ēd. Bērniem pasakas ir vitāli nepieciešamas attīstībai, jo pasakās ir iekodēta visa informācija par psihes veselīgu attīstību. Ir svarīgi arī ”nepārbarot” ar pasakām, tikai tāpēc, ka tā ir jādara, lai nerodas nepatika. Labāk, ja tas ir nepiespiesti un intuitīvi.

Psiholoģe atgādina, ka galvenais nosacījums ir just bērna vajadzības un iespējas – ir jāredz, kas ar bērnu kādā vecumposmā notiek, jāsadzird viņa uzdotie jautājumi.  

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz