Piektdiena, 26. aprīlis Rūsiņš, Sandris, Alīna
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Saules paneļi, energokopienas un mašīnu svētais burbulis. Liepājas pirmie soļi ceļā uz klimatneitralitāti

Energoresursu gudra izmantošana, klimata pārmaiņu mazināšana un tas, ko populāri saucam par “zaļo domāšanu”, ir Eiropas politiķu darba kārtībā. No runāšanas ir jānonāk līdz darbiem, un ikviens ir atbildīgs par savu ikdienas paradumu pārskatīšanu, eksperti uzsvēra Energoefektivitātes nedēļas pasākumā “Liepāja – klimatneitrāla un vieda pilsēta 2030”. Līdz minētajam gadskaitlim atlikuši nepilni septiņi gadi.

Saules paneļi, energokopienas un mašīnu svētais burbulis. Liepājas pirmie soļi ceļā uz klimatneitralitāti
Foto: Ģirts Gertsons
Foto: Ģirts Gertsons
21.06.2023 06:02

Linda Kilevica

"Kurzemes Vārds"

Mazāk nokurina, labāk klimatam

Starp simt Eiropas Savienības (ES) pilsētām, kuras līdz 2030. gadam pildīs uzdevumu kļūt par klimatneitrālām viedpilsētām, Latvijā ir divas – Liepāja un Rīga.

ES pilsētu teritorijās mīt 75% visu iedzīvotāju. Pasaules mērogā pilsētas patērē vairāk nekā 65% enerģijas un rada vairāk nekā 70% ogļskābās gāzes emisiju, norāda Eiropas Komisija. Tāpēc svarīgi, lai šīs simt pilsētas darbotos kā eksperimentēšanas un inovācijas ekosistēmas, kas palīdz citiem pārkārtoties un līdz 2050. gadam panākt klimatneitralitāti.

Uzdevuma izpildei no programmas “Apvāršņa Eiropa” paredzēts 360 miljonu eiro finansējums, lai pilsētas varētu sākt ceļu uz klimatneitralitāti 2030. gadā.

“Situācija ir globāli mainījusies pēc Krievijas uzsāktā kara Ukrainā.

Beidzot visa Eiropa ir sasniegusi skaidru apziņu, ka mums jāmeklē pēc iespējas vairāk alternatīvie energoresursi,”

uzsver Liepājas domes priekšsēdētājs un viens no Eiropas klimata pakta vēstniekiem Gunārs Ansiņš, vaicāts par to, ko Liepājai nozīmē dalība pilotprojektā un ko mēs darām, lai sasniegtu tā mērķus.

Vispirms jānodrošina energoefektivitāte, pārējie darbi – pēc tam, viņš pauž. Liepāja jau pierādījusi, ka ēku siltināšana samazina energoresursu patēriņu pēc būtības, taču pilsētā vēl esot ļoti daudz darāmā. “Mums vēl ir 400 nesiltinātas daudzdzīvokļu mājas, un tas mums kopīgiem spēkiem ir jāizdara,” norāda pašvaldības vadītājs.

Visas pašvaldībai piederošās ēkas ir nosiltinātas. Pirmajiem projektiem, piemēram, Veco ļaužu mājai Ganību ielā, kas īstenoti ar citiem materiāliem un tehnoloģijām, nekā to dara šodien, būs pienācis brīdis, kad jāatgriežas pie ēkas atjaunošanas.

“Maksimāli domājam par to, lai pēc iespējas vairāk energoapgādei lietotu šķeldu. Ar “Liepājas enerģijas” akcionāriem esam vienojušies šajā gadā dividendes novirzīt katlu mājas būvniecībai pie slimnīcas. Tas palielinās šķeldas sadaļu Liepājas kopīgajā energobilancē.

Esam viena no retajām lielajām pašvaldībām, kas var teikt, ka vairāk nekā 90 procenti ir šķeldas apkure.

Jo mazāk nepieciešami energoresursi, jo mazāk piesārņo vidi un ietekmē klimatu. Tā arī ir klimatneitralitāte,” skaidro G. Ansiņš.

Auto tik ātri malā nenoliks

Pēc viņa teiktā, “caurā vieta” esot valsts atbalsts transportlīdzekļu iegādei, lai veco autoparku, kas aprīkots ar iekšdedzes dzinējiem, ātrāk nomainītu. Īpaši sarežģīti tas ir kravas transporta jomā.

“Valsts pusē jāmeklē risinājumi, kā vairāk subsidēt zaļo transportu. Ticu un ceru, ka Latvijā šī sistēma tiks sakārtota un cilvēks droši varēs uzlādēt auto ceļā starp Liepāju un Rīgu, jo būs pietiekami jaudas un vietas. Tas pats attiecas uz publiskām uzlādes stacijām Liepājā. Nākotne piespiedīs domāt par uzlādi pie daudzdzīvokļu mājām. Tas rada nopietnas pārdomas – vai valsts ir gatava tik straujām pārmaiņām enerģētikā?

Jaudas sadales tīklos jau tagad nepietiek. Ja cilvēki tiešām iegādāsies elektrotransportu, iestāsies situācija, ka korķi sprāgs ārā un lampiņas degs mazāk. Tas nozīmē, ka būtu jāpārskata “Sadales tīklu” uzņēmuma darbība – kā pastiprināt jaudas.

Brīdī, kad pieaudzis elektrotransporta īpatsvars, nepieciešams arī enerģijas avots,” norāda G. Ansiņš.

Liepājai par 50 procentiem jāsamazina transporta emisijas, diskusijā par Liepāju kā klimatneitrālu un viedu pilsētubiedrības “Impact Hub” telpās atgādina SIA “Ekodoma” projektu vadītāja Marika Rošā.

“Lai to sasniegtu, par trešdaļu jāsamazina mašīnu skaits. Kā šo svēto burbuli ietekmēt? Jārunā ar katru iedzīvotāju par viņa mobilitātes vajadzībām. Tas nav noslēpums, ka attīstīta valsts nav tā, kur nabadzīgie brauc ar mašīnu, bet tā, kur bagātie brauc ar sabiedrisko transportu. Tas nav vajadzīgs Eiropai, bet mums pašiem kā cilvēkiem,” saka eksperte.

G. Ansiņa ieskatā pilsētas dotācija sabiedriskajam transportam Liepājā jau pašlaik esot pietiekami augsta. “Vai liepājnieki būtu gatavi nolikt malā mašīnas un pārvietoties vienīgi ar sabiedrisko transportu? Domāju, ka tam vēl vajadzīgs laiks. Ne tik strauji, kā gribētos, tomēr katru gadu pilnveidojam veloinfrastruktūru. Ir ienākuši jauni pakalpojumu veidi – elektroskrejriteņi un koplietošanas automašīnas. Ja valsts dotētu elektrotransporta izmaksas, process notiktu straujāk,” domā pilsētas vadītājs.

Nokļūt tuvāk cilvēkam

Meklējot alternatīvos resursus, labs piemērs ir SIA “Liepājas ūdens”, kas viens no pirmajiem pilsētā uzstādīja saules paneļus.

“Gaidām izmaiņas likumos, jo saskatām līdzīgu modeli kā Lietuvā, kur vairāki pašvaldības uzņēmumi izveido vienu energokopienu, kopīgi investē saules, vēja vai citos alternatīvos energoresursos. Tad nav tāda situācija kā Latvijā, arī Liepājā, ka tas ir tikai pašpatēriņam,” atzīmē domes priekšsēdētājs, kurš vēlas šeit redzēt vienotu energokopienu, kura nodrošina Liepājas pilsētas pašvaldības vajadzības, kā arī tāda būtu pietiekami efektīva iedzīvotāju vajadzību nodrošināšanai.

Tomēr pilsētā nav iespējams katram sev personīgi atrast pietiekami lielas platības, izņemot māju jumtus, kur varētu uzstādīt saules vai vēja kolektorus. Ja tas notiktu kaut kur ārpus pilsētas, enerģiju saražotu tur, bet lietotu visi.

Pilsētplānotājs Viesturs Celmiņš uzsver, ka uz šo mērķi vajadzētu iet nevis tāpēc, ka Eiropa liek un piešķir līdzekļus, bet gan tāpēc, ka tā radīsies patīkamāka dzīves vide.

Vai liepājnieki aptver šo ideju, virsuzdevumu? “Iedomājamies, ja uz daudzdzīvokļu māju jumtiem būtu solārie paneļi? Tad cilvēks gandrīz par brīvu varētu lietot savu elektroautomobili, nemaksājot par degvielu. Tagad zinām, ka ilgākos pārbraucienos īsti nevar tādu lietot,” atbild G. Ansiņš.

“Taču es esmu lepns par liepājniekiem, kuri enerģētikas jautājumus uztver ļoti nopietni. Esam nosiltinājuši visvairāk ēku visā valstī.

Liepājnieki ir pieraduši pie tā, ko nozīmē dzīvot nedaudz citādi.”

Ko vēl darīsim ceļā uz mērķi? “Mūsu pirmais uzdevums ir izstrādāt ļoti rūpīgu rīcības plānu, kā mēs to sasniegsim,” saka G. Ansiņš.

Pašvaldībā ir radīta jauna štata vieta – projektu vadītājs klimata pārmaiņu un energoefektivitātes jautājumos, šos pienākumus veic Kārlis Beihmanis, kurš koordinē procesu, apmeklē seminārus, tiekas ar sadarbības partneriem, lai saprastu, kāda ir pieredze citur.

“Esam inovāciju izpētes fāzē. Testējam inovatīvus produktus, kāds ir, piemēram, viedais luksofors. Tas nav stāsts tikai par drošību, bet arī par nebijušu produktu iedzīvināšanu pilsētas vidē. Pakāpeniski nomainītais apgaismojums dod pietiekami lielu ietaupījumu pilsētas budžetā.

Jo vairāk ietaupīsim, jo vairāk varēsim investēt citās nozarēs,” norāda pašvaldības vadītājs.

Pilsētām jārada iespējas, kā labāk sasniegt iedzīvotājus, pauž K. Beihmanis. “Ja esi ļoti tālu no cilvēka, tas palēnina procesu. Liepāja mēģina atrast veidus, kā cilvēkus iesaistīt. Tie ir plānošanas procesi, tāpat ļoti labs veids izteikties ir mobilā lietotne “Liepājas pilsēta”. Tā ļauj nepaturēt sakāmo pie sevis, kā arī nav vajadzības iet oficiālo ceļu, kad atbildi saņemsi pēc mēneša.”

Viņaprāt, lietotne parādot, ka Liepājā cilvēki jau domā citā līmenī un nav vairs jārunā par tām problēmām, kas bija aktuālas agrāk. Ja pirms gadiem svarīgi bija siltināt mājas, labiekārtot pagalmus un šķirot gružus, tad tagad iedzīvotāji runā par to, kā varētu izmantot atjaunojamos energoresursus un rīkot kopīgus pasākumus.

Piemērs un pretējais viedoklis

Pārmaiņas tikai daļēji ir pilsētas pusē, otra puse ir iedzīvotāji, ir pārliecināts V. Celmiņš. “Ja mēs runājam par zaļo kursu, tad 30 procenti transformāciju nāks no publiskā sektora, 70 – no privātā. Kur tie ir? Iedzīvotāju iesaiste vārda labākajā nozīmē ir absolūti kritiska.

Vārds “kopiena” jau robežojas ar lamuvārdu, bet bez tās mēs nonāksim nevis pie klimatneitrālām, bet absolūti bezcerīgām pilsētām,”

viņš atzīmē.

Sabiedrībā jebkuras pārmaiņas nāk no desmit procentiem cilvēku, to apliecina sociologi. “Nevaram gaidīt no visas sabiedrības, lai tā būtu par progresu. Mums ir vajadzīga vadība, kurai iedzīvotāji seko līdzi,” uzsver pilsētplānotājs.

Viņaprāt, katrai pilsētai normālā sarunu valodā, nevis gariem, iespaidīgiem teikumiem, būtu jāpasaka, ko nozīmē klimatneitralitāte, ko un kāpēc mēs darām.

Obligāts priekšnosacījums, lai kaut kur virzītos, – uz diskusijām jāaicina tie iedzīvotāji, kuriem ir pretējs viedoklis, atzīmē M. Rošā.

“Pašvaldībai ir ļoti svarīga loma – stiprināt sadarbību un motivēt uzņēmumus, aicināt domāt, rādot savu piemēru virzībā uz klimatneitralitāti. Jautāt Liepājas uzņēmumiem, nevalstiskajām organizācijām, kādas ir jūsu vajadzības?” viņa saka.

Liepāja šobrīd spēj piedāvāt to, kas svarīgs jaunajiem investoriem, uzskata Ekonomikas ministrijas Atjaunojamo energoresursu un energoefektivitātes departamenta direktore Aija Timofējeva.

Kāda varētu būt Liepāja 2030. gadā? “Mēs esam valsts politikas ķīlnieki,” vērtē G. Ansiņš. “Mēs nevaram izdarīt neko, lai dotētu iedzīvotājiem elektrotransportu. Ja gribam samazināt CO2 izmešus, varam, protams, cīnīties ar katru skursteni pilsētā. Taču transports ir viena no būtiskajām prioritātēm, līdzīgi arī energokopienas. Tur ir iespējas katram no mums ietaupīt naudu, bet likumdevējs nav to izdarījis.

Visi saka – gribam būt zaļāki, gribam dzīvot tīrākā vidē, bet tad sākas jautājumi, cik zaļš ir zaļš?

Atomenerģija ir vai nav zaļa? Tās lietas ir būtiski izrunāt.”

Ieguldījumiem jāatbilst mūsu iespējām

Raimonds Čudars, klimata un enerģētikas ministrs

Ne tikai Liepājā, bet Latvijā kopumā izaicinājumi saistīti ar transporta sistēmas zaļināšanu, lauksaimniecību un enerģētiku, tai skaitā māju siltināšanu.

Liepājā ir pavisam skaidra vīzija un plāni, tie ir ambiciozi un rada pozitīvu iespaidu uz visas valsts siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju samazināšanu. Liepāja domā par to, kā pilsētas mežu teritoriju iekļaut kopējā SEG emisiju samazināšanas plānā, definējot to kā CO2 piesaisti, kas ir jauna pieeja.

Transporta joma ir ļoti izaicinoša, ņemot vērā, ka esam valsts ar lielu relatīvi veca transporta apjomu. Atbilde ir sabiedriskais transports un, lai kā mums nepatiktu, privātā transporta lietošana.

Latvijā trīs tūkstoši elektroautomobiļu ir iegādāti ar valsts atbalstu, bet tie diemžēl nav pietiekami risinājumi, lai mērķus sasniegtu. Mums godīgi jāpasaka, ka finansējums nevar būt tik liels, lai ļoti strauji nomainītu veco autotransportu ar subsīdiju mājsaimniecībām.

Nevaram prasīt, lai iedzīvotāji izdod daudz vairāk naudas par produktu, kas labāks no klimatneitralitātes viedokļa.

Ko darīt? Mums ir pamatotas cerības uz tirgus atbildi – uz elektroautomobiļu ražošanas apjomiem un cenu piedāvājuma paplašināšanu, kas ļautu ģimenei uzreiz izšķirties par klimatneitrāla transportlīdzekļa veidu. 

Jau iepriekš valstī bija programma uzlādes staciju tīkla izveidei, arī privātais sektors ir ļoti aktīvs un attīsta pakalpojumus.

Problēma uzlādēt automobiļus pie daudzdzīvokļu namiem ir daudz sarežģītāka saistībā ar tīklu kapacitātes iespējām. Nepieciešamas lielākas investīcijas, lai nodrošinātu lielāku jaudu vietās, kur tās šobrīd nepietiek, kompleksā ar mikrorajonu attīstību un sadales tīklu uzņēmuma spēju sniegt uz to atbildi.

Energokopienas pašlaik ir vispārīgi noregulētas likumā, ir runa par detalizētu regulējumu šī gada laikā. Kopienas ir iespējamas, un pašvaldībās gan iestādes, gan kapitālsabiedrības var veidot kopēju patēriņu un arī elektroenerģijas ražošanas bāzi, balstītu uz atjaunīgajiem resursiem.

Ļoti lielu efektu dod centralizētās siltumapgādes paplašināšana.

Jebkurš, kas vairs pats nekurina ar malku vai gāzi, ir ļoti būtisks kopējai bilancei.

Izmaiņas sabiedrībā ir neizbēgamas, bet ir ļoti svarīgi, lai ieguldījumi atbilstu mūsu iespējām. Manuprāt, nedrīkstam pazaudēt mēra izjūtu, mums jāapzinās, ka nevar prasīt no mājsaimniecībām atbildēt uz klimatneitralitātes izaicinājumiem, būtiski iedragājot savu labklājību un ģimenes finansiālo stāvokli.

Visus soļus ir svarīgi definēt, pamatot un tad pildīt saskaņā ar mūsu sociālekonomisko situāciju.

Uzziņai

Liepāja kā piemērs klimatneitralitātes sasniegšanai

  • Energopārvaldības sistēma;
  • Online monitoringa sistēma;
  • Māju atjaunošana;
  • Pašvaldības atbalsta programmas;
  • Viedie risinājumi, satiksmes organizēšana;
  • Industriālo parku attīstība;
  • Labas pārvaldības principi, klientu apkalpošana, e-pakalpojumi;
  • Mobilā aplikācija.

Avots: Liepājas pašvaldība

Es domāju tā: Ko darāt, lai mazinātu klimata pārmaiņas?

Kristīne Jansone – strādā:

– Ģimenē visi ekonomējam ūdeni un elektrību, šķirojam atkritumus. Tas ir pašsaprotami. Kurš cits, ja ne mēs paši rūpēsimies par dabu. Varbūt šķiet, ka viens cilvēks neko nopietnu nevar darīt klimata uzlabošanā, bet patiesībā var gan. Tikai jārīkojas.

Irina Timbare – grobiņniece:

– Dzīvoju Grobiņā, un mums ir nodrošināta iespēja šķirot atkritumus. Pasaulē ir tik daudz nevajadzīgu mantu, un ir ļoti labi, ja tās var sašķirot un nodot otrreizējai pārstrādei. Domāju, ka daudziem grūtākais ir mājās atrast atsevišķu vietu, kur nolikt nevajadzīgo papīru, stiklu u.c.

Kaspars – bijušais liepājnieks:

– Es strādāju uzņēmumā, kas atbalsta zaļo kursu. Taupām elektroenerģiju, un visi atkritumi tiek šķiroti. Savā dzīvesvietā izmantoju viedās tehnoloģijas, piemēram, āra apgaismojums darbojas ar saules enerģiju. Rūpes par dabu daudziem kļūst interesantas tad, ja pats var savā maciņā ietaupīt kaut vai vienu eiro.

Tatjana Bažanova – pensionāre:

– Ģimenē vienmēr esam saudzējuši dabu. Kad ar mazbērnu ejam pa ielu un viņš ierauga nomestus papīrus, vienmēr paceļ. Bērns nesaprot, kāpēc cilvēki tā dara. Pie manas mājas agrāk bija trīs konteineri atkritumu šķirošanai, tagad nezin kāpēc palikuši tikai divi. Meita dzīvo Dānijā, un viņai pie mājām ir pat četri konteineri atkritumu šķirošanai.

Anna Streņģe – pensionāre:

– Pirmkārt, es nesmēķēju. Otrkārt, šķiroju atkritumus. Nesaprotu, kāpēc tik daudzi konteineros, kuros jāliek papīrs vai stikls, samet maisus ar sadzīves atkritumiem. Kas tad dabu sargās, ja ne mēs paši? Ja esmu mežā, nekad tur neatstāju savus gružus, aizvedu uz pilsētu, jo mežā aiz cilvēka neviens neko nevāks.

Šobrīd aktuāli

Distances līgums

DISTANCES LĪGUMS PAR PAKALPOJUMA ABONEMENTA IEGĀDI INTERNETA VIDĒ 

VISPĀRĪGA INFORMĀCIJA 

Šis ir distances līgums par satura pakalpojuma pirkumu interneta vidē, turpmāk tekstā – Līgums, kas tiek slēgts starp SIA ”Kurzemes Vārds” (reģistrācijas numurs: 42103002455, juridiskā adrese: Pasta iela 3, Liepāja, LV-3401; epasts: [email protected]), turpmāk tekstā – KV, un personu, kas veic pirkumu, turpmāk tekstā PIRCĒJS, interneta vietnē liepajniekiem.lv, turpmāk tekstā – VIETNE, vai interneta vietnē kurzemes-vards.lv, turpmāk tekstā – VIETNE KV, un abi līgumslēdzēji kopā – LĪDZĒJI. PIRCĒJS, veicot pirkumu VIETNĒ/VIETNĒ KV šī Līguma ietvaros, izsaka piekrišanu tā noteikumiem, ir tiesīgs šos Līguma noteikumus izdrukāt un saglabāt.

 Šī Līguma ietvaros:

  1. PIRCĒJS ir fiziska vai juridiska persona, kura pērk VIETNĒ/VIETNĒ KV maksas satura pakalpojumu nolūkam, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību, turpmāk tekstā – PIRCĒJS; 
  2. PAKALPOJUMS ir kāds no šajā punktā uzskaitītajiem satura pakalpojumiem, kurš ir nopērkams VIETNĒ/VIETNĒ KV, un kura abonementu PIRCĒJS ir tiesīgs iegādāties:
  1. Liepajniekiem plus – maksas digitālā satura pakalpojums, tajā skaitā raksti, fotogrāfijas, kas tiek īpaši veidots, atlasīts un publicēts VIETNĒ ar norādi ”plus”,
  2. ”Kurzemes Vārds” elektroniskais abonements – maksas digitālā satura pakalpojums VIETNĒ KV, tajā skaitā drukātam laikrakstam ”Kurzemes Vārds” (reģistrēts masu informācijas reģistrā ar nr. 000700763, no 28.11.1991.) vizuālā un satura apjoma ziņā identiska elektroniska kopija, kā arī pieeja viena mēneša iepriekšējo elektronisko kopiju arhīvam,
  3. ”Kurzemes Vārds” drukātais laikraksts – papīra formātā iznākošs reģionālais laikraksts (reģistrēts masu informācijas reģistrā ar nr. 000700763, no 28.11.1991.), kura piegādi PIRCĒJAM Liepājā un Grobiņā (pilsētā) nodrošina SIA ”AC Kurzemes Vārds”, vai citur Latvijā VAS ”Latvijas Pasts” saskaņā ar tā piegādes grafiku.
  4. PAKALPOJUMA TERMIŅŠ UN CENA

PAKALPOJUMA abonements ir fiksēts termiņā, par noteiktu cenu, kuru KV var mainīt bez iepriekšēja brīdinājuma (izmaiņas neattiecas uz jau apmaksāto PAKALPOJUMA termiņu), par to PIRCĒJAM paziņojot ne vēlāk kā 30 dienas pirms jaunās cenas stāšanās spēkā. KV un PIRCĒJS  piekrīt, ka izmaiņas PAKALPOJUMA cenā tiek piemērotas jaunajam periodam, noslēdzoties iepriekš apmaksātajam PAKALPOJUMA abonementa termiņam. PAKALPOJUMA abonementa cenā ietverti ir visi uz to attiecināmie nodokļi, tajā skaitā pievienotās vērtības nodoklis (turpmāk – PVN) saskaņā ar LR normatīvajiem aktiem:

  1. Liepajniekiem plus ir 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par cenu – EUR 1.99 (viens euro un 99 centi).
  2. ”Kurzemes Vārds” elektroniskais abonements ir 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par cenu – EUR 4.99 (četri euro un 99 centi).
  3. ”Kurzemes Vārds” drukātais laikraksts ir papīra formāta izdevums par cenu – EUR 8.95 (astoņi euro un 95 centi) vienam mēnesim.
  4. PAKALPOJUMA IEGĀDE UN NORĒĶINI 

Šajā Līguma sadaļā tiek aprakstīta PAKALPOJUMA iegādes kārtība un samaksa par PAKALPOJUMA  abonementa iegādi. 

2.1. PAKALPOJUMU Pircējs var iegādāties tikai pēc reģistrēšanās VIETNĒ/VIETNĒ KV. Lai iegādātos PAKALPOJUMA abonementu, Pircējam jāizvēlas tā apmaksas veids, ievadot KV pieprasīto informāciju. Ar šī līguma akceptu PIRCĒJS apliecina, ka ir nepārprotami sapratis, ka PAKALPOJUMA  abonementa iegāde ir maksas pakalpojums, kā arī  ir iepazinies ar šī Līguma saturu. 

2.2. PAKALPOJUMA  abonementu PIRCĒJS  iegādājas, izmantojot norēķinu karti vai ar SMS (maksa tiks iekļauta PIRCĒJA mobilā sakaru pakalpojumu sniedzēja rēķinā), un tas tiek noformēts kā regulārs maksājums, tā termiņam automātiski pagarinoties uz nākamo fiksēto 4 (četru) nedēļu termiņu PAKALPOJUMAM Liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements, bet uz nākamo kalendāro mēnesi pagarinoties automātiski PAKAPLOJUMAM Kurzemes Vārds drukātais laikraksts abonementam , un samaksu  par PAKALPOJUMA abonementu automātiski ieskaitot KV bankas kontā, līdz brīdim, kad PIRCĒJS izvēlēsies pārtraukt PAKALPOJUMA abonementa pirkšanu VIETNĒ, reģistrētajā profilā aktivizējot PĀRTRAUKT ABONĒŠANU.

  1. PAKALPOJUMA ABONEMENTA KURZEMES VĀRDS DRUKĀTAIS LAIKRAKSTS PIEGĀDES UZSĀKŠANA.
    1. Ja PIRCĒJS ir veicis PAKALPOJUMA samaksu darba dienā līdz plkst.14.00, tad abonementa piegāde tiek uzsākta ar nākamo darba dienu, ja piegādi nodrošina AC Kurzemes Vārds, vai pēc divām darba dienām, ja piegādi nodrošina Latvijas Pasts;
    2. Ja PIRCĒJS ir veicis samaksu darba dienā pēc plkst 14:00, tad abonementa piegāde tiek uzsākta ar aiznākamo darba dienu, ja piegādi nodrošina AC Kurzemes Vārds, vai pēc trim darba dienām, ja piegādi nodrošina Latvijas Pasts;
  2. ATTEIKUMA TIESĪBAS 

KV Šī Līguma ietvaros ar PAKALPOJUMU Liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements sniedz pakalpojumu, kas atbilst digitālā satura priekšapmaksas pakalpojumam tiešsaitē (digitālā satura kā e-publikāciju piegāde, kas netiek piegādāta patstāvīgā datu nesējā), pieejams pēc pieprasījuma un tā piegāde tiek uzsākta ar PAKALPOJUMA  abonementa apmaksas brīdi, kurā automātiski PAKALPOJUMA abonements tiek aktivizēts. PIRCĒJS  piekrīt, ka ar PAKALPOJUMA  aktivizēšanas brīdi tiek uzsākta PAKALPOJUMA lietošana, līdz ar to PIRCĒJS atsakās no 14 dienu atteikuma tiesībām un samaksātās summas atmaksas, pamatojoties uz MK 20.05.2014. noteikumu Nr.255 ”Noteikumi par distances līgumu” 22.13.punkta noteikumiem.

  1. LĪDZĒJU ATBILDĪBA

LĪDZĒJS neatbild par otra LĪDZĒJA saistībām pret trešām pusēm, ja tādas veidojas saistībā ar šī līguma realizāciju. LĪDZĒJIi vienojas, ja kāds no tiem nepilda savus pienākumus saskaņā ar Līgumu Force majeure apstākļu dēļ, tas ir atbrīvojams no atbildības par Līguma neizpildi vispār vai Līguma pienācīgu neizpildi. Ar Force majeure tiek saprasti jebkādi no LĪDZĒJA gribas neatkarīgi apstākļi (ja LĪDZĒJS  ir rīkojies saprātīgi un godīgi), kuru rezultātā nav bijis iespējams izpildīt pienācīgi vai izpildīt vispār saistības un ja šos apstākļus nebija iespējams paredzēt ne vien attiecīgajam LĪDZĒJAM, bet jebkurai citai personai, kas darbojas vai darbotos attiecīgā LĪDZĒJA nozarē, kā arī, ja šos apstākļus nebija iespējams novērst ar saprātīgiem un godīgiem paņēmieniem.

  1. KONFIDENCIALITĀTE 

Visa informācija, kas nav publiski pieejama un ko kāds no LĪDZĒJIEM sniedz viens otram Līguma izpildes laikā vai tā atklājas pildot darba pienākumus, tajā skaitā informācija par finanšu stāvokli, izmantotām tehnoloģijām un datorprogrammām, PAKALPOJUMA un VIETNES attīstības plāniem, tiek atzīta un uzskatīta par konfidenciālu. 

Par konfidenciālu netiek uzskatīta šāda informācija, ja pirms tās iegūšanas, tāda jau bija otra LĪDZĒJA rīcībā, vai tā bija publiski vispārzināma, un, ja šādas informācijas  saņemšanas brīdī, uz to nebija attiecināts konfidencialitātes nosacījums; 

  1. AUTORTIESĪBAS

Šī Līguma ietvaros KV piešķir PIRCĒJAM  vispārējo licenci PAKALPOJUMAM. PIRCĒJAM aizliegts izmantot PAKALPOJUMA laikā pieejamo digitālo saturu darbībām, kuras neparedz šis līgums, t.sk., kopēt, pavairot, publicēt vai kā savādāk to izmantot  bez KV rakstveida piekrišanas un pretēji Autortiesību likuma tiesību normu prasībām. KV garantē, ka ar visām digitālā satura platformas liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements veidošanā iesaistītām personām ir noslēgts līgums, saskaņā ar kuru autortiesības uz PAKALPOJUMĀ pieejamo digitālo saturu un tā platformas risinājumiem pieder KV un tam nav zināma neviena trešā persona, kura varētu šīs KV tiesības apstrīdēt, kā arī likt šķēršļus PAKALPOJUMA izmantošanai un/vai izplatīšanai.

  1. DATU APSTRĀDE

LĪDZĒJI piekrīt, ka katrs LĪDZĒJS kā datu apstrādes pārzinis un personas datu operators šā Līguma darbības laikā manuāli un/vai elektroniski apstrādā (ieskaitot datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, pārveidošanu, izmantošanu, nodošanu, pārraidīšanu, bloķēšanu vai dzēšanu) no otra LĪDZĒJA saņemtus datus, tikai ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. Datu apstrādes mērķis un nolūks: līguma slēgšana, rēķinu sagatavošana un nosūtīšana, maksājumu pārvaldīšana, savstarpējā saziņa un sadarbības nodrošināšana, efektīvu KV pārvaldības procesu nodrošināšana, biznesa plānošana un analīze, pretenziju un/vai pieteikumu izskatīšana un apstrāde, jaunumu izsūtīšana ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. KV ievēro PIRCĒJA norādījumus, lieto nepieciešamos tehniskos līdzekļus un veic organizatoriskos pasākumus, lai aizsargātu fizisko personu datus un novērstu to nelikumīgu apstrādi. Personas dati tiks glabāti elektroniskā formā visā Līguma darbības laikā, kā arī piemērojamajos normatīvajos aktos noteiktajā noilguma termiņā, kura ietvaros var tikt iesniegtas sūdzības, celtas prasības un ierosināti līdzīgi procesi. LĪDZĒJS var nodot otra LĪDZĒJA personas datus piesaistītajiem apstrādātājiem, kuri šī līguma ietvaros sniedz grāmatvedības, juridiskos, IT vai cita līdzīga veida pakalpojumus. Noslēdzot Līgumu, PIRCĒJS piekrīt datu apstrādei, atjaunošanai un uzglabāšanai, identifikācijai, informācijas nosūtīšanai par PAKALPOJUMA izmaiņām un piedāvājumiem utml. PIRCĒJS, kurš šī Līguma ietvaros ir patērētājs, ir tiesīgs pieprasīt KV bez maksas izsniegt tā rīcībā esošo informāciju par PIRCĒJA personas datiem, ir tiesīgs pieprasīt to labošanu vai dzēšanu, kā arī nepieciešamības gadījumā ir tiesīgs atsaukt savu iepriekš izsniegto piekrišanu personas datu apstrādei. Šajā sadaļā noteiktie pienākumi ir spēkā neierobežotu laiku un paliek spēkā arī tad, ja kāds no LĪDZĒJIEM vienpusēji atkāpjas no Līguma, vai ja Līgums izbeidzas citādi.

  1. CITI NOTEIKUMI

Šis Līgums stājās spēkā, PIRCĒJAM veicot PAKALPOJUMA abonementa pirkumu VIETNĒ, piekrītot tā noteikumiem un samaksājot abonementa maksu. Līgums tiek noslēgts uz nenoteiktu laiku un ir spēkā līdz uzņemto saistību izpildei. Tāpat PIRCĒJS ir tiesīgs atteikties no PAKALPOJUMA abonementa, veicot atbilstošas izmaiņas VIETNĒ. Atteikums šajā gadījumā attiecas uz turpmāko abonēšanas periodu, par kuru PIRCĒJS nav veicis samaksu un/vai neplāno to darīt. Jebkuru strīdu starp LĪDZĒJIEM, kas izriet no šī Līguma, LĪDZĒJI apņemas risināt pārrunu ceļā. Ja nav izdevies atrisināt strīdu bez tiesas starpniecības, strīds tiek izskatīts Latvijas Republikas tiesā.

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz