Uldis Hmieļevskis: Darbs pie satiksmes dalībnieku izglītošanas vēl nav galā
Ceļu satiksmes noteikumos ir divi ļoti izsmeļoši punkti. Viens no tiem vēsta, ka “katram ceļu satiksmes dalībniekam ir tiesības uzskatīt, ka arī citas personas ceļu satiksmes norisē izpildīs noteiktās prasības”, bet otrs – “ceļu satiksmes dalībniekiem un citām personām jārīkojas tā, lai neradītu satiksmei bīstamas vai satiksmi traucējošas situācijas un nenodarītu zaudējumus”.
Faktiski varētu noteikumus beigt arī ar otro no šiem punktiem, taču, tā kā arī ar 10 baušļiem nav pieticis, lai organizētu cilvēku savstarpējās attiecības, tad arī ceļu satiksmes noteikumos punktu ir vairāk kā 300.
Dažādas kampaņas faktiski ir vajadzīgas, lai pēc iespējas vairāk nodrošinātu manis divu minēto punktu izpildi, bet vienlaicīgi pasargātu tos, kas tomēr noteikumus pārkāpj. Piemēram, motociklistu sargāšanas kampaņa “skaties divreiz” jau pašā saknē pieļauj domu, ka motocikls brauks ātri, tāpēc mērķis ir iemācīt vienkāršu paņēmienu, kā autovadītājs var glābt motobraucēja dzīvību. Vai arī ieaudzināt sabiedriskās atbildības principu “izglāb draugu – neļauj braukt dzērumā”. Jāsaka, ka šīs kampaņas ir diezgan daudz mainījušas situāciju uz ceļiem, ar krietni labākiem rezultātiem, kā administratīvi sodi. Vai šobrīd aktuālākā tēma bija “ātrums”, var diskutēt, jo ir jūtams, ka vidējais ātrums uz šosejām ir samazinājies. Ekonomiskā situācija neļauj “iebudžetēt” sodos maksājamas naudas summas, līdz ar to atliek braukt lēnāk. Un prātīgāk.
Ar ātrumu saistītas tēmas vēl nāksies apskatīt arī turpmāk. Atsaucoties uz jau pieminēto satiksmes noteikumu punktu, uz ceļa jārīkojas tā, lai neradītu satiksmei bīstamas vai traucējošas situācijas. Vidēji ātrs braucējs, kas prot prognozējami un droši veikt apdzīšanas manevrus, būs mazāk bīstams, kā tas, kas apdzīt mēģinās pret kalnu vai nepārredzamā vietā. Vai tas, kurš izdomājis pa šoseju braukt ar 60 kilometriem stundā (arī tādi vēl ir), liekot bīstami (un riskanti) bremzēt, un meklēt apdzīšanai piemērotu mirkli. Vai “vidējais latvietis” kurš ar vidēji zemu ātrumu brauks pa vidējo joslu, liekot citiem to apsteigt pa labo pusi, kas ir pretrunā ar satiksmes loģiku (ātrākais apdzen pa kreiso) un drošību.
Jāsaka paldies kampaņu rīkotājiem, kas liek aizdomāties par to, kā braucam pa ielām un ceļiem, taču darbs vēl nav galā.
Uldis Hmieļevskis,
rallija “Kurzeme – 2009” direktors