Svētdiena, 29. marts Agija, Aldonis

Sacenšas robotu programmēšanas konkursā

Sacenšas robotu programmēšanas konkursā
Foto: Ģirts Gertsons
24.04.2016 00:01

liepajniekiem.lv

Datorzinātņu olimpiādes ietvaros, ko organizē Liepājas Universitātes Dabas un inženierzinātņu fakultāte, sestdien, 23.aprīlī, notika robotu programmēšanas konkurss skolēniem. Vecāko klašu grupā uzvarēja Valsts tehnikuma komanda “Zemesrieksti”, bet jaunāko klašu grupā – Centra pamatskolas komanda “LCS”.

Robotu programmēšanas konkursā piedalījās 14 komandas, 2. – 12.klašu skolēni, pastāsta LiepU Dabas un inženierzinātņu fakultātes lektore Inta Znotiņa. Katrai komandai, kuras sastāvā bija divi līdz trīs dalībnieki, bija jāizveido “LabView” programma, kas iespējami īsākā laikā liek Lego Mindstrom EV3 robotam izbraukt labirintu, un izpilda sacensību dienā saņemtos programmēšanas uzdevumus. Robotus, izmērā 23 x 15 centimetri, dalībniekiem piešķīra organizatori.

Katram robotam sacensību laikā pēc iespējas ātrāk bija jāveic trīs braucieni – divi caur mazo labirintu un viens caur lielo labirintu. Ja tas norisa sekmīgi, komanda varēja saņemt papildus uzdevumus un līdz ar to arī nopelnīt papildus punktus.

Kā varēja novērot, konkursā skolēni darbojās apņēmīgi, atkal un atkal pārveidojot sastādīto programmu tā, lai robots izbrauktu labirintu bez kļūdām. Ne visiem ar pirmo reizi izdevās likt robotam kustēties tā, kā vajadzētu. Dažs pat radās augšpēdus.

Tādēļ neiztika bez emocijām un sev adresētiem retoriskiem jautājumiem, – “Kāpēc man nesanāk!”. Viens no konkursa rīkotājiem Dzintars Tomsons sacīja, ka izmantotie roboti nav profesionālas mašīnas ar precizitāti līdz milimetru simtdaļām, līdz ar to, īpaši lielā labirinta otrajā daļā, parādījās novirzes, un galu galā robots varēja ieskriet sienā vai kā citādi avarēt.

Liepājas Valsts tehnikuma komandas “Zemesrieksti” dalībnieki Artis Agrums un Gints Rūsiņš atzina, ka visgrūtāk bijis ar precizitāti. Artis norāda uz to, ko jau minēja Dz.Tomsons: “Uzskatu, ka roboti nebija pietiekami precīzi. Bija diezgan lielas nobīdes, kas neļāva trasi iziet līdz galam, lai arī programma bija sastādīta perfekti.” Šāda veida konkursā abi puiši, kuri Valsts tehnikumā ir “Mehatronisko sistēmu tehniķis” 2.kursa audzēkņi, piedalījās pirmo reizi, un neslēpa, ka ir ieinteresēti turpināt. “Skolotāja stāstīja, ka Latvijā tiek rīkotas dažādu veidu sacensības ar šāda veida robotiem, tāpēc domājam, ka piedalīsimies vēl kādās, tikai papildināsim zināšanas un prasmes.”

“Viss atkarīgs no tā, cik sen ar robotiem darbojas,” Dz.Tomsons apstiprina, – ja līdz tam ir bijusi pieredze darbā ar robotiem, konkursā tā bērniem lieti noderējusi. Tā kā robotikas kustība Liepājas pusē aizsākusies tikai aptuveni pirms trīs gadiem, vecāko klašu skolēniem šajā ziņā nav priekšrocību attiecībā pret jaunākajiem skolēniem, kā varbūt varētu šķist. “To jau varēja arī redzēt. Vienai no jaunāko klašu komandām uzdevumu izpilde sanāca pat labāk, nekā vecāko klašu skolēniem,” atzīmē Dz.Tomsons, turklāt abām vecuma grupām bija noteiktas prasības, ko bija izvirzījuši konkursa rīkotāji, tādēļ arī pieejas katram uzdevumam attiecīgi atšķīrušās.

Robotu programmēšanas konkursā startēja ne tikai skolas, piemēram, A.Puškina 2.vidusskola, Centra pamatskola, Draudzīgā aicinājuma Liepājas pilsētas 5.vidusskola, bet arī Bērnu un jaunatnes centrs un Liepājas Universitātes Robotikas pulciņš.

Liepājas Centra pamatskolas informātikas skolotāja Svetlana Meža, kas bija atnākusi atbalstīt savējos – komandu “LCS”, pastāstīja, ka skolā ar tieši tādiem pašiem robotiem, kādi šodien piešķirti konkursā, bērni no 2. līdz 6.klasei darbojoties jau divus gadus. Ārpusskolas nodarbības izvēloties apmeklēt aptuveni 10 līdz 20 bērnu. “Krājam pieredzi, arī piedaloties dažādās sacensībās. Esam startējuši līnijsekotāju ātrummačos, kā arī sumo cīņās,” S.Meža norāda, – lai arī šīs nav pirmās robotu sacensības, kurās viņas audzēkņi piedalās, ir savādāk, nekā citās reizēs. “Mums nebija jāprogrammē uz vietas, kā tas notiek šodien. Varējām to visu izdarīt mājās un, aizbraucot uz sacensībām, izmēģināt, kā būs.” Vaicāta, kā, no malas raugoties, audzēkņiem veicas, S.Meža smaidot atteica, ka kaut kas jau sanākot. Kā vēlāk izrādīsies – tieši Toms Jaunzems un Kristers Deiders kļūs par uzvarētājiem jaunāko klašu grupā.

“Pirmkārt, bērni mācās programmēt, otrkārt, būvēt, konstruēt,” informātikas skolotāja uzskaita, ko bērni iegūst, apmeklējot ārpusskolas robotikas fakultatīvu. “Attīsta loģisko domāšanu, arī matemātiskās spējas, jo dažkārt nākas veikt aprēķinus.”

Kamēr notika rezultātu apkopošana, konkursanti varēja vērot Arduino robotu un bezpilota lidaparātu – dronu – paraugdemonstrējumus.

Robotu cīņas Liepājas Universitātē notiks arī maijā, sezonas noslēguma pasākumā, atklāj Dz.Tomsons.

Jāatzīmē, ka komandu veikumu robotu programmēšanas konkursā vērtēja Liepājas Universitātes pasniedzēji un studenti. Vērtēšanā tika ņemts vērā, kā notika pamatuzdevuma izpilde (vai robots izbrauc labirintu), laiks, kas patērēts robota vadības programmas sastādīšanai, robota brauciena laiks labirintā un robota programmēšanas papilduzdevumu izpilde.

Konkursa veiksminieki saņēma dažādas balvas no atbalstītājiem, kā, piemēram, “Tildes” biroja un datubāzes “Letonika” gada abonementus, nelielus “Lego” komplektus, USB flešatmiņas.

Uzziņai

Robotu programmēšanas konkursa uzvarētāji

Vecāko klašu grupā

1.vieta – Liepājas Valsts tehnikuma komandai “Zemesrieksti”
2.vieta – Liepājas Valsts tehnikuma komandai “KM”
3.vieta – Liepājas Valsts tehnikuma komandai “Mehatroniķi”

Jaunāko klašu grupā

1.vieta – Liepājas Centra pamatskolas komandai “LCS”
2.vieta – Bērnu un jaunatnes centra komandai “Smadzeņu vētra”
3.vieta – Liepājas Universitātes Robotikas pulciņa komandai “Re:bots” 

Foto galerija

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Aizmirsu paroli