Lai nodrošinātu ērtu vietnes izmantošanu un uzlabotu šīs vietnes veiktspēju un funkcionalitāti, mēs izmantojam sīkdatnes. Turpinot pārskatīt šo lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu saglabāšanai Jūsu ierīces atmiņā. Turpināt Vairāk informācijas

Pirmdiena, 25. jūnijs

Vārdadiena: Maiga, Milija

Vai tava medijpratība ir labāka kā sestklasniekam? Atbildes

Atslēgvārdi medijpratība | drošs internets | skolēni

 

  Jautājums Atbilžu varianti (skolēnu atbildes %)
1. Lielākajai daļai sociālo platformu (Instagram; Facebook; Snapchat, Youtube utt.) drošības apsvērumu dēļ ir noteikts vecuma ierobežojums, lai varētu reģistrēties. Kāds tas parasti ir?

a) no 10 gadiem; (5.9%)

b) no 13 gadiem; (54.6%)

c) no 16 gadiem. (39.4%)

2. Kas jādara ar e-pastu, kas saņemts no personīgi nepazīstama sūtītāja?

a) jāatver e -pasts, taču nav jāatver atsūtītie pielikumi; (20.9%)

b) nav jāver vaļā šāds e-pasts, drošāk uzreiz to dzēst; (69.9%)

c) jāatver e-pasts un atsūtītie pielikumi, lai pārliecinātos, ka tur nav vīrusa. (9.2%)

3. Par interneta vidē izdarītiem pārkāpumiem var sodīt tāpat kā reālajā dzīvē. No kāda vecuma Latvijā iestājas administratīvā un kriminālatbildība par rīcību gan reālajā dzīvē, gan arī interneta vidē?

a) no 14 gadiem; (62.8%)

b) no 16 gadiem; (18.5%)

c) no 18 gadiem. (18.7%)

4. Kas var notikt ar fotogrāfijām, video un informāciju, kas ir publicēta internetā? Atzīmē nepareizo atbildi!

a) to varēs redzēt ikviens, arī pilnīgi svešas personas; (37.3%)

b) to varēs viegli izdzēst; (48.3%)

c) to kāds, iespējams, izmantos, lai mani izsmietu. (14.4%)

5. Atzīmē pareizo apgalvojumu. Ja es pieslēdzos publiski pieejamam WiFi, kurš nav aizsargāts ar paroli, tad:

a) es droši varu lietot savu ierīci, ne par ko neuztraucoties; (17.7%)

b) es nedrīkstu lejupielādēt liela apjoma failus; (21.6%)

c) kāds var pieslēgties un piekļūt visai informācijai un fotogrāfijām, kas atrodas manā ierīcē. (60.8%)

6.

Apskati konfekšu etiķeti un atzīmē nepatieso informāciju:

a) konfektes „Gotiņa” ražo SIA „Skrīveru gotiņa”; (54.6%)

b) konfektes sastāvā ir piens un sviests; (25.0%)

c) šī ir klasiskā piena konfekte „Gotiņa”. (20.4%)

7.

Lai noskaidrotu, vai šī fotogrāfija ir īsta, Tu:

a) paskatītos vēl citas tās dienas fotogrāfijas medijos un sociālajos tīklos. Ja vairāki cilvēki tajā dienā ievietotu informāciju par sniegu vasarā un dažādas fotogrāfijas, tad šai informācijai varētu ticēt; (68.3%)

b) pārsūtītu to citiem draugiem un pajautāju, vai viņi tic. Ja daži teiktu – JĀ, Tu arī ticētu; (4.2%)

c) paskatītos datumu, kas parādās pie fotogrāfijas parametriem. Ja tas ir šīs dienas datums, tad ticētu. (27.4%)

8. Jūs ar draugu esat sarunājuši tikties Rīgas dzelzceļa stacijā. Tu zini, cikos viņš izbrauc no Tukuma, bet nezini, cikos vilciens pienāk Rīgā. Draugs ir aizmirsis mājās telefonu, un sazināties ar viņu Tu nevari. Kā visātrāk atrisināt šo problēmu?

a) ieiet www.pv.lv (Pasažieru vilciens) un apskatīties vilcienu kustības sarakstu; (74.9%)

b) zvanīt vecākiem un prasīt, cikos pienāk vilciens no Tukuma; (12.7%)

c) braukt ātrāk uz staciju, gaidīt un apskatīties sarakstu, kas stacijā pielikts pie sienas. (12.4%)

9. Tev ir vajadzīgs jauns telefons, un Tu redzi reklāmu, kurā teikts, ka šis ir ļoti stilīgs telefons un šodien ir akcija – tiek piedāvāta lētākā telefona cena Latvijā. Tu:

a) nekavējoties lūdz vecākus pirkt šo telefonu, kaut arī iepriekšējo telefona cenu nemaz nezini; (3.3%)

b) salīdzini cenu pie citiem tirgotājiem, noskaidro akcijas ilgumu un uzzini vairāk par šo telefonu; (91.6%)

c) pajautā draugiem, ko viņi domā par šo telefonu, un, ja viņi saka, ka telefons ir stilīgs, tad lūdz vecākus pirkt šo telefonu. (5.0%)

10. 10. Tavs draugs apmeklējis kādu pasākumu un internetā ielicis ziņu, ka pasākums bijis „galīgi garām”. Tu pats šajā pasākumā neesi bijis. Tu:

a) stāsti visiem, ka pasākums bijis „galīgi garām”, jo, ja draugs tā saka, tā arī ir bijis; (2.5%)

b) pajautā vēl kādam, kas bijis pasākumā, un tad droši dalies ar informāciju par pasākumu tā, it kā pats tur būtu bijis; (14.1%)

c) nekomentē, jo pats neesi tur bijis. (83.4%)

11. Skolā jārealizē projekts, strādājot grupā. Efektīvākā rīcība būtu:

a) viens skolēns uzņemas grupas vadītāja lomu, kam visi iesūta materiālus, viņš tos apkopo un izsūta pārējiem, kas katrs savā failā atkal labo un sūta atpakaļ. Tad grupas vadītājs atkal skatās visus failus, drukā tos ārā un veic izmaiņas; (37.5%)

b) izveidot koplietošanas dokumentu, kurā katrs var labot un pievienot savu informāciju tiešsaistē jebkurā sev ērtā laikā un vietā; (47.9%)

c) visi sēž pie viena datora un pēc kārtas ieraksta savu projekta daļu. (14.5%)

12. Tu organizē skolas pasākumu, un ir nolemts, ka Tev uz to ir jāuzaicina multimākslinieks Kašers. Tev jāatrod veids, kā sazināties ar viņu. Tu:

a) ej pie skolotājas un lūdz, lai viņa atrod kontaktus un Tev iedod; (57.4%)

b) ieliec ziņu FB, lai kāds Tev atsūta kontaktus, un gaidi; (10.2%)

c) ieej google.com un ieraksti: Kašers kontakti. (32.4%)

13. Digitālā etiķete nozīmē:

a) digitālo tehnoloģiju drošības instrukciju ievērošanu; (41.1%)

b) noteikumus, kas ļauj internetā uzvesties, neievērojot pieklājības normas; (11.3%)

c) pieklājīgas uzvedības normas interneta vidē. (47.6%)

14. Tu vēlies nokārtot velosipēda tiesības. Ērtākais veids, lai sagatavotos eksāmenam, ir:

a) ieiet www.csdd.lv un mācīties teoriju tiešsaistē, kā arī pieteikties eksāmenam tiešsaistē; (86.3%)

b) palūgt, lai kāds, kam ir teorijas grāmata, atnes Tev to tuvāko dienu laikā; (11.9%)

c) iet uz eksāmenu nemācoties, jo visu jau tāpat Tu zini. (1.8%)

15. Tev jānosūta skolotājai prezentācija. Tu:  

a) sūtītu to e-pastā, kaut gan tā ir 27 MB liela un Tu nezini, vai tā tiks nosūtīta; (24.8%)

b) izmantotu kādu bezmaksas failu glabāšanas vietni, piemēram, failiem.lv, wetransfer.com u. tml.; (45.9%)

c) dalītu to vairākās daļās un katru prezentācijas daļu sūtītu savā e-pastā, lūdzot skolotājai pašai salikt daļas kopā. (29.3%)

16. Tu izlasi rakstu internetā par kādu dzērienu, kuru dzerot uzlabojas atmiņa. Minēts arī profesora vārds, uzvārds, kas šo pētījumu veicis. Dzērienu var nopirkt tikai šodien par īpaši zemu cenu, bet, ja rakstu pārsūta 10 draugiem, cena ir vēl zemāka. Tu:

a) pirms pērc vai pārsūti šo ziņu, pārbaudi profesora vārdu, uzvārdu un noskaidro, vai šāds cilvēks eksistē un ar ko nodarbojas. Pārbaudi, kāda vēl informācija iegūstama par šo dzērienu; (65.5%)

b) pirms notici šai ziņai un pārsūti to citiem, nopērc šo dzērienu pats un centies pārbaudīt rezultātu; (5.2%)

c) netici šai ziņai, jo tā vienkārši nevar būt. Tu vispār netici nekam, ko raksta internetā. (29.4%)

17. Ar kuru no šīm ziņām, Tu dalītos:

a) (9.0%)

b) (1.9%)

c) (89.1%)

18.

Jūs ar draugiem vēlaties apmeklēt koncertu. Tev ir pašam sava kabatas nauda, un biļeti nopirkt Tu vari, neprasot atļauju vecākiem. Zem pasākuma plakāta ir šāda informācija:

Tu secini, ka noteikumi iekļūšanai koncertā ir šādi:

a) ja Tev ir 12–18 gadi, biļete ir jāpērk un ieeja pasākumā ir tikai pieaugušo pavadībā; (78.1%)

b) ja Tev ir 6–12 gadi, ieeja pasākumā ir bez maksas; (9.6%)

c) ja Tev ir 12–18 gadi, pieaugušā pavadībā ieeja ir bez maksas. (12.3%)

19. Tu esi atradis mājaslapu, kurā ir interesantas spēles matemātikas apguvei, taču mājaslapa ir angļu valodā. Tu nolem:

a) labāk šīs spēles nespēlēt – ja nu citās valstīs matemātika ir citādāka, bet Tu nevēlies iemācīties kaut ko nepareizi; (47.6%)

b) spēlēt spēles un pastāstīt par tām arī skolotājam; (43.7%)

c) nespēlēt spēles angliski un gaidīt, kad pēc gadiem kāds tās iztulkos latviski. (8.7%)

20. Internetā ir aicinājums piedalīties skolēnu konkursā ar vērtīgām balvām. Jāiesūta referāts par tēmu „Latvijas upes”. Referāti tiks publicēti internetā, lai citi skolēni labāk varētu apgūt tēmu par Latvijas upēm. Tu nupat esi rakstījis šādu referātu un esi saņēmis par to 5 balles, jo rakstīji ļoti ātri, neveltīji laiku dažādu avotu izpētei. Tu:

a) nesūti referātu, jo zini, ka tas nav pietiekami kvalitatīvs, bet laika to uzlabot Tev šoreiz nav; (71.7%)

b) kvalitātei nav nozīmes, galvenais ir censties saņemt balvu – Tu sūti referātu; (19.7%)

c) sūti referātu un pavadvēstulē ieraksti, ka saņēmi 9 balles. (8.6%)

21. Atsauce jālieto tad, ja:

a) tekstā iekļauts citāts; ietverts cita autora skaitliskais materiāls, tabulas, attēli, fotogrāfijas; pieminēts kāds zinātnieku pētījums; (45.7%)

b) tekstā minēts kādas personas vārds, uzvārds – tas vienmēr jāsaskaņo ar personu; (28.0%)

c) to atsevišķi pieprasa skolotājs, uzdodot gatavot referātu par kādu tēmu. (26.3%)

22. Tu gatavo prezentāciju par drošību internetā un izmanto materiālu „Paroles” no www.drossinternets.lv. Atzīmē precīzāk izveidoto atsauci!

a) Izmantota informācija no mājas lapā www. drossinternets.lv ievietotajiem materiāliem. (41.5%)

b) www.drossinternets.lv (25.7%)

c) paroles, https:// drossinternets.lv/lv/info/ paroles, sk. 08.04.2018. (32.8%)

23. Plaģiāts ir:

a) mūzikas klausīšanās internetā, par to nemaksājot, kā rezultātā tiek radīti zaudējumi autoram; (8.6%)

b) sveša darba vai idejas piesavināšanās, uzdodot to par savu un nenorādot īsto autoru; (76.9%)

c) precīza citāta, attēla, fotogrāfijas lietošana tekstā, atsaucoties uz autoru. (14.5%)

24. Ja Tu pamani sociālajos tīklos informāciju, ka 15. maijā nav jāiet uz skolu, un nepārbaudot dalies ar šo informāciju, tad Tu:

a) uzņemies līdzatbildību par ziņas izraisītajām sekām; (68.5%)

b) neesi atbildīgs, jo katrs pats izlemj, kam ticēt un kam ne; (27.0% )

c) vienkārši jokojies. (4.4%)

25. Kiberiebiedēšana (draudu izteikšana internetā) ir:

a) tāds pats noziegums kā draudi reālajā dzīvē, piemērojot sodu atbilstoši Krimināllikumā noteiktajam; (77.3%)

b) vārda brīvības izpaušana, ko ikviens var darīt interneta vidē, ja ir neapmierināts ar kāda cita uzvedību; (8.3%)

c) nepieklājīga, bet nesodāma rīcība, jo draudēts tiek internetā, nevis reālajā vidē, un par to atbildība nav jāuzņemas. (14.3%)

 

  • 0

Papildinformācija

Saistītās ziņas

Pamanīji neatbilstošu saturu? Būsim pateicīgi, ka par to informēsi mūs!