Piektdiena, 27. janvāra Ildze, Ilze, Izolde
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Nolietotas riepas – izaicinājums ne tikai atkritumu apsaimniekošanas nozarei

Kā nolietoto riepu apsaimniekošana notiek Latvijā? Ne tik raiti un efektīvi kā citās Eiropas Savienības valstīs. Ražotāju paplašinātās atbildības sistēma paredz, ka nolietoto riepu apsaimniekošanu finansē riepu ražotāji.

Nolietotas riepas – izaicinājums ne tikai atkritumu apsaimniekošanas nozarei
Foto: Publicitātes
25.01.2023 11:17

Apmaksāta informācija

Ņemot vērā faktu, ka katras valsts tirgū ir pārstāvēti daudzi riepu ražotāji, parasti šie ražotāji apvienojas, veidojot bezpeļņas uzņēmumus, kurus finansē paši riepu ražotāji. To mērķis, izmantojot visekonomiskākos risinājumus, ir organizēt nolietoto riepu savākšanu un utilizāciju.

Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācija ir dibināta 2018. gadā, un tās kodolu veido atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumi, kuriem nav tiešas saiknes ar riepu ražotājiem. Šāda pieeja norāda uz to, ka asociācijai nolietoto riepu savākšanu un utilizācija, iespējams, nav mērķis, bet gan līdzeklis šo uzņēmumu darbības un peļņas nodrošināšanai.

Lai arī Latvijā ir izstrādāta normatīvo regulējumu bāze, kas nosaka atbildību par nolietoto riepu apsaimniekošanu, kopumā joprojām ir problēmas ar tās īstenošanu dzīvē. Proti, visus riepu apsaimniekošanā iesaistītos uzņēmumus ietekmē tas, ka daļu riepu gan lietotu automašīnu, gan jaunu, gan arī lietotu riepu veidā Latvijā joprojām ieved nelegāli un par tām netiek samaksāts dabas resursu nodoklis, tāpēc uzņēmumiem ir jātiek galā ar lielāku riepu daudzumu, nekā paredz oficiālā statistika.

Uz to norāda arī Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas publicētā informācija, ka Latvijā netiek savākti vidēji 35%, savukārt pārstrādāti tiek tikai vidēji 30% no valstī ievestajām riepām.

Vispārīgi atkritumu, t. sk. nolietoto riepu, ”pievilcību” potenciālo apsaimniekotāju acīs rada apsaimniekojamo atkritumu tālākā pārstrāde. Proti, materiāli, kuru pārstrāde ir salīdzinoši vienkārša, neprasa lielus kapitālieguldījumus, sola ātru un salīdzinoši vieglu peļņu, parasti tiek apsaimniekoti ļoti labprāt, to apsaimniekošanā iesaistoties un savstarpēji konkurējot gan sabiedriskā, gan privātā sektora uzņēmumiem.

Savukārt materiāli, kuru pārstrāde ir sarežģīta, prasa lielus kapitālieguldījumus, t. sk. tās negatīvās ietekmes uz vidi mazināšanai, tādējādi nesolot ātru un vieglu peļņu, tiek apsaimniekoti ļoti nelabprāt, privātā sektora uzņēmumiem gaidot īpašu (parasti – naudisku, piemēram, dotāciju vai cita veida maksājumu veidā) pamudinājumu īstenot šādu materiālu apsaimniekošanu.

Lielā mērā tieši riepu pārstrādes (ne)esamība ir radījusi problēmsituāciju, ar kuru saskaras nozare – Latvijā riepu pārstrāde notiek, bet ļoti nelielos apjomos un pārsvarā aprobežojas tikai ar to sasmalcināšanu, tērauda tīklojuma atdalīšanu un iegūtā materiāla šķirošanu jeb pirmapstrādi, t. i., ignorējot augstas pievienotās vērtības pārstrādes procesus. Tikmēr trešdaļa Latvijā izmantoto riepu vispār netiek apsaimniekotas, radot nopietnus ugunsdrošības un vides piesārņojuma riskus.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz