Trešdiena, 17. aprīlis Rūdolfs, Viviāna, Rūdis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Elīna Dimiņa: Lietotne “Apturi Covid” ir sasniegusi savu mērķi

Cilvēki nereti sūdzas par to, ka informācijas aprite aplikācijā “Apturi Covid” ne vienmēr ir pietiekami operatīva. Kā paātrināt informācijas apriti pandēmijas laikā?

Elīna Dimiņa: Lietotne “Apturi Covid” ir sasniegusi savu mērķi
Foto: publicitātes
02.12.2020 06:00

"Kurzemes Vārds"

Atslēgvārdi

Process, kura rezultātā lietotnē Apturi Covid nonāk signāli, ir daudzpakāpju. Pirmkārt cilvēkam, kuram konstatēts Covid-19, piezvana epidemiologs, un lūgums pašam inficētajam uzreiz pateikt, ka viņš lieto šo aplikāciju. Protams, šis jautājums ir mūsu aptaujas sastāvdaļā, taču, ja saslimušo skaits dienā sasniedz dažreiz pat līdz deviņiem simtiem, var gadīties visādi.

Tajā brīdī, kad pacientam ar epidemiologu saruna beidzas, tiek ģenerēts saslimušā unikālais kods, kas tiek atsūtīts uz tālruni. Kad cilvēks saņem šo kodu, vēlams, lai viņš aplikācijas iestatījumos šo kodu ievada 30 minūšu laikā. Vēlāk to vairs izdarīt nevar, jo šī darbība vairs nav aktīva. Šo procesu mēs atstājam paša saslimušā ziņā, jo informēt vai neinformēt savas kontaktpersonas caur aplikāciju ir katra izvēle.

Cilvēks, kad nolemj lietot šo aplikāciju, parasti domā, ka noteikti pats izziņos savu kodu, tādējādi caur aplikāciju brīdinot savas kontaktpersonas, taču dzīvē viss ir savādāk. Nereti apjukumā un uztraukumā par saņemto diagnozi to neizdara. Mēs redzam, vai cilvēks ir vai nav ievadījis šo kodu, tāpēc, ja tas nav izdarīts, mēs zvanām un jautājam, bet tas no mums prasa papildu resursu.

Brīdī, kad kods ir tālrunī ievadīts, uz mūsu “aizmugures” sistēmu nonāk visas tā saucamās atslēgas jeb informācija par saslimušā kontaktēšanos ar citiem telefoniski. Šo informāciju mēs atjaunojam vienu reizi diennaktī.

No pieredzes varu pateikt, ka nereti cilvēki arī nepamana atsūtīto informāciju, pat netīšām izdzēš to, jo lietotņu tālrunī ir pietiekami daudz. Tas lielā mērā ir atkarīgs no katra individuāliem tālruņa lietošanas paradumiem. Tāpēc es aicinu ikvienu, kurš lieto šo aplikāciju, ieiet no jauna lietotnē un apskatīties informāciju.

Lietotne nav paredzēta situācijām, kad mēs zinām par kontaktēšanos paši. Šī aplikācija vairāk ir pielāgota situācijām, kad nav ne jausmas par to, ka esam kontaktpersona. Jo aplikācija nav vienīgais informācijas nodošanas veids, bet tas atvieglo darbu.

Vēl pavasarī es iedomāties nevarēju, ka šī lietotne kļūs par tik nozīmīgu kontaktpersonu brīdināšanas rīku. Tas ir svarīgi, jo īpaši tagad, kad saslimušo skaits dienā ir vairākos simtos. Kontaktpersonu apzināšanas process ir ļoti laikietilpīgs, tāpēc lietotne ir ātrākais veids, kā nodot informāciju. No visiem saslimušajiem ir aptuveni pieci procenti cilvēku, kuri lieto aplikāciju.

Uzskatu, ka pēc būtības lietotne ir sasniegusi savu mērķi – tā funkcionē, brīdina kontaktpersonas un izvērtē individuālo kontaktu risku. Protams, jo vairāk būs aplikācijas lietotāju, jo lielāku pienesumu tā dos sabiedrībai.

Elīna Dimiņa, Slimību profilakses un kontroles centra Infekcijas slimību uzraudzības un imunizācijas nodaļas vadītāja

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz