Svētdiena, 17. janvāris Tenis, Dravis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Uzticamas un aktuālas ziņas šajā laikā ir ļoti svarīgas!

Piesakies paziņojumiem un esi informēts par būtiskākajiem notikumiem Liepājā!

Pieteikties

Inita Kopštāla: Viens gads bērna dzīvē ir milzīgi daudz!

Inita Kopštāla: Viens gads bērna dzīvē ir milzīgi daudz!
Foto: no privātā arhīva
05.01.2017 16:22

liepajniekiem.lv

Lai gan tagad pastāv iespēja mācības skolā sākt jau sešu gadu vecumā, es vecākiem ieteiktu šo soli kārtīgi apdomāt. Gan pati kā mamma, gan arī kā pedagogs uzskatu – sākt mācības, nesasniedzot septiņu gadu vecumu ir kļūda. Tas, ka bērns prot lasīt, rakstīt, nenozīmē, ka viņš ir gatavs skolai arī emocionāli un psiholoģiski. To es lieliski redzu savā darbā, kad vecāki savos bērnos nav ieklausījušies. Rezultāts ir tāds, ka grūti ir visiem – vecākiem, bērnam un pedagogam.

Manā tagadējā pirmajā klasē ir vairāki bērni, kuri skolā sākuši nākt sešu gadu vecumā. Jā, daži no viņiem lasa, spēj kaut ko uzrakstīt, bet viņi nevar nosēdēt, nespēj sekot līdzi un koncentrēties. Pietrūkst uzmanības, nav sociālo iemaņu – savākt aiz sevis, paņemt vajadzīgo, sasiet kurpes utt. Viens gads bērna dzīvē – it sevišķi vecumā no 6 līdz 7 gadiem, ir milzīgi daudz!

Var būt arī situācija, ka bērns it kā visam tiek līdzi, bet tad kādā brīdī iestājas krīze. Attīstība neturpinās, viņš sāk iepalikt, sagādājot raizes. Bija laiki, kad bērnu varēja atstāt 1.klasē uz otru gadu. Un tā arī tika darīts. Varēja redzēt, ka pieņemtais lēmums – pareizs. Bija pavisam cits skolēns! Svarīgi ir, lai bērns visu darītu ar prieku. Bet prieku taču gūst, darot to, ko tu dari atbilstoši savām prasmēm.

Tāpēc lēmums par to, vai laist sešgadnieku uz skolu, ir ļoti, ļoti jāizsver. Var parunāt ar bērnudārza audzinātājām, uzzināt viņu domas par to, vai jūsu bērns būtu gatavs skolai. Bet neaprobežojieties tikai ar vērtējumu, – ja lasa, rēķina, – tātad pilnībā gatavs. Lēmumu pieņemat paši! Var aiziet pie psihologa, noskaidrojot ar testu palīdzību, cik mans bērns patiesībā ir gatavs skolai.

Bet, manuprāt, jo vēlāk bērns ies uz skolu, jo labāk. Nekas taču nenotiks, ja bērnam paildzināsim bērnību!

Savā darbā esmu atrunājusi vairākas mammas no šī soļa, un viņas man par to ir pateicīgas. Arī mani bērni skolā sāka iet ar pilniem septiņiem gadiem. Meita skolas gaitas sāka, kad viņai bija jau septiņi ar pusi gadi, jo dzimusi janvārī. Ar dēlu darīju tāpat. Esmu par to, ka bērnam skolai ir jānobriest. Protams, ir dažādi izņēmumi, bet vairumos gadījumu tomēr pierādījies, ka sešus gadus vecs bērns var būt intelektuāli gatavs mācībām skolā, bet psiholoģiskā gatavība un sociālās prasmes nav pietiekamas mācību ritmam, veidam un komunikācijai skolā.

Inita Kopštāla, Liepājas Ezerkrasta sākumskolas 1.a klases audzinātāja

26 komentāri

2017-01-06 11:01

audzinātājai: Mana meita skolā sāka iet no 6 gadiem (7 palika decembra sākumā) .Un nav nekāda vaina. Mācās labi un visam spēj sekot līdzi. Tāpēc nevajag pārspīlēt. Un vienmēr būs bērni, kuri arī 15 gadu vecumā nekam nav spējīgi sekot līdzi. Ir jāmācās, ir nepieciešama audzināšana, un viss notiksies arī no 6gadu vecuma.

2017-01-06 12:00

Arī skolotāja: Pilnīgi pievienojos skolotājas Initas teiktajam. Tas nav tik maznozīmīgi - visiem bērniem sākt skolas gaitas no 6 gadu vecuma. Jo katrai lietai ir savs laiks. Ja kādam tas ir 6 gadu vecumā, nav problēmu. Bet, ja piespiedu kārtā, neskatoties uz paša bērna varēšanu, var nodarīt nopietnu kaitējumu viņa turpmākai attīstībai, arī veselībai. Tādā gadījumā būs problēmas visos nākošajos skolas gados. Neatņemiet bērniem bērnību! Saudzējiet savu bērnu veselību!

2017-01-06 12:59

aaaaaa: Ir pazīstamiem bērni,kuri sākuši iet ar 6iem gadiem,viss ir labi,bet kā pienāca 4. klase,tad sākās problēmas un ņēma privātskolotājus un tagad saka,ka tomēr nevajadzēja laist ar 6iem gadiem.

2017-01-06 14:09

Es888888: Piekrītu..bērnība tā jau tik īsa un dzīves laikā pienākumus bērns vēl paspēs sakrāt tāpat.

2017-01-06 14:38

paula k: Musu mila un vienmer smaidiga skolotaja Vinai vienmer ir taisniba 4akl Paula

2017-01-06 15:18

Jahnis: Zinātne gan saka daudz savādāk.Jo agrāk bērnu sāk attīstīt , jo labāk.Jāuzsver, ka runa gan ir par spēju, sajūtu un intuīcijas attīstīšanu, nevis agrīnu galvas piedzīšanu ar t.s. enciklopēdiskajām zināšanām.Tādi psihoterapeiti kā J.Zālītis, E.Goldbergs tieši otrādi -iesaka attīstīt smadzeņu labo puslodi, intuīciju, smalku prasmju sajūtas, jo to attīstības laiks vispār ir apmēram tikai līdz 11 gadiem

2017-01-06 15:34

JanaK: Jūsu minētās prasmes arī vistiešāk apgūst ģimenē, sabiedrībā, ģimeniskos pasākumos, kontaktā ar citiem bērniem, ne sēžot skolas solā un mācoties vielu.

2017-01-06 17:16

JanaiK: Pilnīgi piekrītu.Savā vaļā auguši arī 8gados nav gatavs skolai.
Pieradis darīt,ko un kad grib,negrib mācīties to kas neinteresē.
Ar bērnu jādarbojas jau no dzimšanas,lai izaugtu superīgs cilvēks

2017-01-06 18:03

Eleonora: Es nenožēloju, ka mani bērni skolas gaitas sāka 6 gados. Nu jau drīz beigs pamatskolu. Ja bērniņš nav pārāk labi attīstījies līdz 6 gadiem, protams, ka skolā vēl nevajag iet. Mācību gaitas tad labāk turpināt bērnudārzā.

2017-01-07 14:16

Ane: Ļoti labs raksts! Vairumam 6 gadīgo nosēdēt, skolas solā 40min, pie pašreizējās skolu sistēmas ir teju neiespējami.

2017-01-07 16:54

Priekš kam?: Bet kas bērnus pieskata un savāc pēc skolas,strādājošiem vecākiem jau septiņgadniekus grūti pieskatīt,pabarot,pārvest. Te vēl gadu jaunākus ved uz skolu,kur stundas beidzas divpadsmitos.Kas bērnus tik mazus pieskata pēc tam.Jo pagarinātās grupas daudzās skolās ir tikai nedaudz bērniem.Turklāt bez miega,visu dienu skolā.Kam tas vajadzīgs.Vai ir tik viegli jau sesgadnieku diendienā divpadsmitos savākt?Tā jau nav tikai mācīšanās.Man dēls runā angliski piecos gados.Bet man ne prātā nenāk,viņš pavasara bērns, grūst viņu no 6 ar pus uz skolu.Meita no pieci sāka tik burtus mācīties,divos gados visu iemācijās.Un ar septiņi aizgāja un man pietika ar vienu noskrieties.Mācībās 9,10.Bet tā vadāšana,bērns tak pats ēst sev nevar uztaisīt un tādus jau tik Latvijā vienus atstāj,visiem ir kas pieskata?Turklāt lielākā daļa vecāku paši ir braukuš diendienā sabiedriskos,viņi maz zina,ka maxam tie autobusi reizēm ir uz izdzīvošanu,lai tiktu ārā no pārbāzta busa.Pulksteni nemăk,naudu skaitīt nemāk.Tas nekas,ka ciparus pazīst.

2017-01-07 16:54

Priekš kam?: Bet kas bērnus pieskata un savāc pēc skolas,strādājošiem vecākiem jau septiņgadniekus grūti pieskatīt,pabarot,pārvest. Te vēl gadu jaunākus ved uz skolu,kur stundas beidzas divpadsmitos.Kas bērnus tik mazus pieskata pēc tam.Jo pagarinātās grupas daudzās skolās ir tikai nedaudz bērniem.Turklāt bez miega,visu dienu skolā.Kam tas vajadzīgs.Vai ir tik viegli jau sesgadnieku diendienā divpadsmitos savākt?Tā jau nav tikai mācīšanās.Man dēls runā angliski piecos gados.Bet man ne prātā nenāk,viņš pavasara bērns, grūst viņu no 6 ar pus uz skolu.Meita no pieci sāka tik burtus mācīties,divos gados visu iemācijās.Un ar septiņi aizgāja un man pietika ar vienu noskrieties.Mācībās 9,10.Bet tā vadāšana,bērns tak pats ēst sev nevar uztaisīt un tādus jau tik Latvijā vienus atstāj,visiem ir kas pieskata?Turklāt lielākā daļa vecāku paši ir braukuš diendienā sabiedriskos,viņi maz zina,ka maxam tie autobusi reizēm ir uz izdzīvošanu,lai tiktu ārā no pārbāzta busa.Pulksteni nemăk,naudu skaitīt nemāk.Tas nekas,ka ciparus pazīst.

2017-01-07 17:07

to priekškamam: Vai sešgadnieks ir tik neattīstīts, ka nevar pat viens mājās pasēdēt? Mans bērns vēl sviestmaizītes bija sataisījis, gaidot mani mājās no darba! Un pulksteni nepazīst, pat kapeiciņas neprot skaitīt? Tādam bērniņam patiešām labāk būtu internātskolā.

2017-01-07 17:16

Skolas padomes vadītājs: Reālākais raksts par šo tematu.Neviens no atbildīgajām instancēm nav ņēmis vērā ko šis mazais 6 gadīgais cilvēciņš darīs pēc stundu beigām. Lielākā daļa vecāku ir darbā līdz 17 iem.Kur ir slavenās bērnu aizsardzības iestādes ?

2017-01-07 17:16

Skolas padomes vadītājs: Reālākais raksts par šo tematu.Neviens no atbildīgajām instancēm nav ņēmis vērā ko šis mazais 6 gadīgais cilvēciņš darīs pēc stundu beigām. Lielākā daļa vecāku ir darbā līdz 17 iem.Kur ir slavenās bērnu aizsardzības iestādes ?

2017-01-07 17:48

Mamma ar pieredzi: Tas ir ļoti vispārināti. Man bērns aizgāja uz skolu ar 6 gadiem, jo bērnudārzā audzinātājas pateica, ka viņai tur ir garlaicīgi. Psihologs ieteica pašiem izvērtēt laist vai nelaist jau uz skolu, bet ja izlemj vēl nelaist, tad jāmaina bērnudārzs. Izvēlējamies skolu, jo vēl vienu gadu svešā bērnudārzā un pēc tam svešā skolā - tas nebūtu bijis labākais. Šobrīd mazā ir 5.klasē, līdz šim vienmēr bijusi labākā klasē un problēmu nav bijušas. Katrs gadījums ir individuāls - gan bērna gan pieaugušā.

2017-01-07 18:14

ARĪ NO PIEREDZES: Pieņemu, ka skolas gaitas bērni varētu uzsākt sešu gadu vecumā, bet ne jau pēc šādām apmācības programmām, kuras tiek piedāvātas šobrīd. Ir jāreformē visa valsts izglītības sistēma, un jo ātrāk, jo labāk. Ieguvēji būs gan vecāki, gan bērni. Arī pedagogiem jāiet līdzi laikam un jāapgūst jaunas metodes kā strādāt ar dažādiem, tostarp "nestandarta" bērniem, kuru ar katru gadu kļūst tikai vairāk.

2017-01-07 19:30

Sviestmaize: Es piemēram neuzskatu,ka bērnam jāēd sviestmaizes pēc skolas.Ir protams mikrenes,bet vai sesgadniekam vajadzētu vienam ar to rīkoties?Turklāt ļoti daudzi vecāki domā,ja pa velti pusdienas,tad ēd.Bieži neēd,jo ir vēs ēdiens,bieži mazam traucē lielais troksnis.Cik vecāki aizgājuši uz ēdnīcu pagaršot,šoreiz runāju par siltumu.Ir skolas kur uz vietas gatavo,ir kur ved.Un lai bērnu turētu uz maizēm visu pēcpusdienu,vajadzētu 100proc.būt pārliecinātam,ka vismaz skolā paēdis.Tur protams skolot.darīs ko varēd,bet tas vairs dav dārziņš,kur klusumā ierastā vidē ēd.Un ja tā nav,kādam mājās jāsagaida ar pusdienām,jo arī brokastis skolā nav.Unman liekas,tai vecumā silts ēdiens,miegs un pieskatīšana dienas garumā ir svarīgāka,par atzīmēm.Kas teica,ka 7.gados sliktāk mācīsies,kā sešos.Ja ir kas bērnu pieskata un savāc,tad jā.Ja nu tik ļoti gribas to lielo dzīvi.Bet citādi 6gadi vēl ir maziņš,kaut vai smagās somas dēļ.Bet katrs jau dara kā grib.Pēc tam tik kad sestā klasē neko vairs negrib brīnās.Es vienmēr domāju,kapēc četrgadnieku pēc 10.stundu turēšanas dārziņā,piem.vēl ved dziedāt kaut kur.Kopābūšana ar ğimeni bērnam ir svarīgāka un dod to,ko neviens pulciņš tai vecumā nedod.

2017-01-07 20:00

Vecāki: Jā un brīvdienās vēl omēm atdod,jo vecākiem vajag atpūsties.

2017-01-08 13:03

Lola99: Man patīk kā mammas un tēti šeit tagad liela savus bērnus, visu māk, visu zina un īstenībā var arī pa taisno uz universitāti :D
Aug mums spoži prāti!
P.S. Kaut kur augstāk bija komentārs, ka ja bērns nepazīst pulksteni vai neprot saskaitīt naudiņu, tad tāds jāsūta uz internātskolu. Nesmuki tā teikt. Ej nokaunies.

2017-01-08 13:52

nokaunies: 6 gados bērns vairs nav nekāds bēbis. Dīvaini patiesi, ja neprot naudiņu saskaitīt (cik tad nu viņam jāskaita, nav jau tūkstoši) un elementāri pulksteni nepazīst?

2017-01-08 16:46

Lola99: Nav pat svarīgi kāpēc bērns to neprot. Pieaugušajam teikt par bērnu tādas lietas neklājas.
Pajautā savai mammai vai Tu mācēji skaitīt naudu, uzsmērēt sviestmaizi vai sasiet kurpju auklas. Varbūt Tev arī uz internātu bija jādodas!?

2017-01-08 17:15

to lola: Kāpēc internāts jāuztver par kaut ko dikti sliktu? Es visu nepieciešamo mācēju izdarīt jau 5 gados. To visu pata tajā vecumā arī mani bērni. Gāja uz veikalu pat pēc piena! Nevajag stresot. Ja nodarbosies ar saviem bērniem, viss notiksies un būs labi!:)

2017-01-08 22:27

Zane Lobanova: Piekrītu raksta autorei par 100%. Nav runas, ka sešgadnieku nevarētu iemācīt rakstīt.Varbūt, ka kādu var iemācīt arī 3 gados, bet tas nav vajadzīgs. Mūsu izglītības sistēma patreiz nespēj piedāvāt to, ko vajadzētu sešgadniekam-rotaļas, atpūtu,drošu vidi utt

2017-01-09 10:50

dr.: Tas ir vajadzīga, un psiholoģei to vajadzētu saprast. Dzīve iet uz priekšu, arvien vairāk viss attīstās, arī cilvēki. Ir jāiet līdzi laikam, nevis jāsēž akmens laikmetā. Paies gadi un sešgadnieki jau kosmosā brauks! Ja bērns ir spējīgs, tā attīstība ir tikai jāveicina! Psiholoģei vajadzētu vismaz izlasīt par bērnu smadzeņu attīstību, savādāk, cik saprotu ,saprašana švaka. Un ko nespēj piedāvāt izglītības iestādes, to bērnam spēj piedāvāt vecāki, veicinot attīstību!

2017-01-09 18:12

Kašķe ir tikai mana iesauka: Tiešām labs un sirsnīgs raksts. var redzēt, ka ši skolotāja mīl bērnus un domā par viņu labumu. No dažiem komentētājiem tā vien sprēgā deklaratīvums- vot vajag tā un vajag šitā un tad jau būs tā un šitā! bet kur paliek jūsu mīlestība pret bērnu? teiksim-lai bērniņam būtu vieglāk, lai nebūtu jānes tās somas, lai nebūtu jāspraucas pilnajos autobusos,lai nebūtu jānāk mājās vienam?! Bija jau laiks un mans dēls gāja 0 klasītē 6 gados pēc bērnu dārza beigšanas, tā sacīt. Tur vis gandrīz bija kā bērnu dārzā tik tomēr ar to starpību, ka ap 12-jau bija kādam viņš jāved mājās.Tā bija neliela problēma. Cenšas jau agrāk piedāvāt iet skolā pēc ārzemju parauga. bet tur jau cita sistēma! Viņi gandrīz līdz 3.klasei apgūst vielu pamazām, rotaļās un nelielās sacīkstēs. Mājasdarbu nekādu.Un bērns viens nedrīkst atrasties uz ielas- tas ir, iet un nākt no skolas, uz nodarbībām. Bērnus ved māmiņas vai speciāli cilvēki, kas tiek noalgoti.Bet ko nu par to! Mums jau tas nedraud! Tāpēc, mīlēsim savus mazos knauķus un knīpas un domāsim nopietni, kas viņiem ir tas labākais!

1/500

Liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Uzmanību!

Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz