Otrdiena, 25. februāris Alma, Annemarija

Juris Pavītols: Ideja par “Spoku koku” nešķiet pareiza

Juris Pavītols: Ideja par “Spoku koku” nešķiet pareiza
Foto: liepajniekiem.lv
10.06.2014 09:31

Juris Pavītols, grupas "Līvi" dibinātājs


kā publiskajā telpā izplatīta ziņa par pieminekli grupas “Līvi”
fenomenam, tad atļaušos paust arī savu viedokli, jo vairāk tāpēc,
ka kā grupas dibinātāju (1972.gada nosaukums grupai gan tika
oficiāli apstiprināts tikai 1974.gadā) un tās vadītāju (līdz
1983.gadam) par šo procesu tiku uzrunāts vienreiz un arī tikai par
pašas idejas faktu.

Vēsture prasa tolerantu
pieeju! Man šķiet ir nepareizi, ka tiek salīdzinātas grupas
agrāko un grupas pastāvēšanas pēdējo laiku (kaut arī diezgan
gara) dziesmas ar to šī brīža popularitātes mērauklu, jo vairāk
tāpēc, ka laikā, kad grupa tapa, vairāki pieminekļa organizatori
nebija pat dzimuši, vai arī dzīvoja laicīgās dzīves pirmos
laimīgos gadus.

Tāpēc, ja runā par
grupas fenomenu, man nesaprotama šī pieeja – tā teikt, svarīgāka
ir kādas dziesmas šodienas popularitāte, nevis dziesmas kā tādas,
kas konkrētā laika sprīdī grupā un sabiedrībā veica kādu
nosacītu muzikālu, sociālu vai pat politisku funkciju – kā
savulaik, piemēram, dziesmas “Vairogi”, “Diadēma”,
“Kā caur tuksnesi”, “Sēj”, “Zīlīte”,
“Zušu dziesma”, “Šī zeme”, “Ziņģe par
bailēm”, “Dzimtā valoda” vai “Zābaku dziesma”.
Esmu pārliecināts, ka arī pašreiz daudziem nav zināma kaut vai
dziesmu “Diadēma” vai “Sēj” tā brīža jēga
vai nozīmība, nemaz nerunājot par Igo dziesmu “Šī zeme”.

Toreiz pa radio tā
saucamo pašdarbības ansambļu dziesmas praktiski neskanēja un
grupas savu popularitāti iekaroja ar koncertiem. Ja padomju laiki
nebūtu aizgājuši nebūtībā, tad analoģiski arī no A.Virgas
dziesmām mēs zinātu tikai dziesmu “Dzimtā valoda”, jo
tā būtu tā, kuru vislabāk cilvēki piesauktu un atcerētos. Tāpēc
noteikti organizatori nezin ne grupas pirmsākuma dziesmas, ne to
nozīmīgumu, ne kāpēc tās radās, jo vairāk tāpēc, ka daudzas
no tām (arī pirmās trīs manis pieminētās) bija aizliegts ne
tikai ieskaņot, bet pat spēlēt koncertos, ko grupā, neskatoties
uz aizliegumu, ne reti tomēr darījām.

Tieši
tad arī radās grupas nepakļāvības oreols. Diemžēl represijas
pret grupu darīja savu. Grupas dalībniekiem mainoties, mainījās
arī dziesmu repertuārs. Līdz ar to daudzas dziesmas piemirsās ne
tikai klausītājiem, bet, kā jau minēju, pieminekļa organizatori
tās, iespējams, nav pat dzirdējuši.

Pat,
ja neņem vērā manas subjektīvās šaubas par pieminekļa formu,
(šķiet ne visai pareiza ideja par “Spoku Koku”, jo
atceros gan to, kā dzejolis nonāca tieši Jāņa rokās, gan to, kā
un kāpēc šāda dziesma vēl manā laikā arī tapa), dziesmu
saraksts, manuprāt, prasa korekcijas un tas būtu jāskata no
muzikologa, grupas visas mūzikas pazinēja, ne balsojuma vai
apskatnieka viedokļa – kad un kas ko izdevis, kas ar ko
precējies.

Diemžēl
jāpiemin, ka tieši vēsturiski, vai nu konjuktūras vai citu
iemeslu dēļ, par grupu “Līvi” sarakstītas un ēterā
teiktas daudzas nepatiesības un muļķības. Jā! Starp citu – kā
šajā sarakstā kotējas “Līviskā ziņģe”?

Ja
ir būtisks arī mans atbalsts, gribētos cerēt, ka organizatori
pārskatīs pieminekļa dziesmu koncepciju un viedokļa skaidrībai
ņems vērā arī manas, kā tajā laikā grupā ne jau malā
stāvētāja, domas.

P.S.
Vai grupas “Pērkons” piemineklī visi sitīs nost gulbi? 

59 komentāri

2014-06-10 10:36

Okk: Lai viss būtu korekti, tad jātaisa divi pieminekļi - viens Līviem, otrs J.Pavītolam

2014-06-10 12:05

LG: Piekrītu Jurim Pavītolam, piemineklim jāattēlo būtība, nevis tas, kas šobrīd šķiet populārāks.

2014-06-10 13:14

loģiski jā: Piekrītu. Vajag iemūžināt un atgādināt par dzelzs priekškara laiku simboliskajām dziesmām, nevis tikai populārākās pieminēt, Populārākās ne vienmēr ir arī tās labākās un svarīgākās, it sevišķi toreiz, cenzūras apstākļu dēļ aizliegtās...

2014-06-10 13:24

ess: Es arī domāju, ka nosaukums "Spoku koks" ir galīgi garām. Tas var būt dziesmas nosaukums, bet ne pieminekļa priekš cilvēkiem. Pārāk drūmi. Pēc 100 gadiem varēs tādu likt, bet pašlaik Līvi vēl ir dzīvi nevis spoki.

2014-06-10 13:46

runas vīrs: Pavītolam taisnība, šeit nedrīkst vieglprātīgi muldēt, lieta ir nopietna.

2014-06-10 14:13

fans: Pavītolam ir 100 procenti taisnība.

2014-06-10 15:03

pajurītim: vajadzētu, beigu beigās, izēst savu ateju!

2014-06-10 15:52

NuNu: Kā tas nāk, ka pirmie vienmēr pie komentēšanas tiek tie savas atejas ēdēji???

2014-06-10 16:37

dīvaini: ....bet pirmoreiz piekrītu tam, ko Pavītols saka

2014-06-10 16:42

vilnis: Nu sanāk, ka gala vārds jāsaka Seskam, kā pilsētas galva teiks, tā tam būs būt!!!

2014-06-10 17:13

aa: Kur, gudrie, bijāt agrāk, kāpēc necēlāt savas balsis, kad vispār šo projektu sāka apspriest?
Domāju, ka SPOKU KOKS tieši atspoguļo Līvu būtību, jo vārdu virknējums SPOKU KOKS ir ar zemtekstu............žēl, ka daudzi to neizprot! Bet varbūt arī nav tā, bet es to uztveru tā!
Un, lūdzu, Pavītolam atsevišķu piemiņas vietu, ja jau šī ir par prastu!

2014-06-10 17:26

NuNu- aa: Tad varbūt kaut nedaudz paskaidro to būtību! Es gan tā ne visai. Starp citu- kur un kad viņš tika apspriests?

2014-06-10 18:03

nelīvs: Juris vienmēr PRET

2014-06-10 18:04

ezis miglā: Pieminekli vajaga ,par nosaukumu var strīdēties. Ir aizgājuši cilvēki ,kas ir atceres cieņas vērti. .Ne viss sākās ar Pavi'tolu.

2014-06-10 18:56

Nātre: Dzelzceļnieku klubā---->>>

Ir latviešu tauta - akmens,māls un smilts.....Līvi.....V.Ļūdēns
Atceros, kā šodien...

2014-06-10 19:27

aa: Žēl gan, ka tikai tagad par to esat izdzirdējuši............ it sevišķi Pavītols!!!

2014-06-10 22:07

Raitis: Pavītol, mīļais cilvēk, tak esi vecis un beidz nīdēt par visu....visur visi vainīgi, ne Tu pats....

2014-06-10 22:34

vijole: Reti kad piekrītu Pavītolam, bet sī ir tā reize. Spoku koks neataino Līvu būtību. Pāris jauniešu safanojušies, izdomājuši un cer, ka nu ieies vēsturē...Vai bija kāda publiska apspriešana? Ko kultūras priekšstāvis Vitkovskis par šo visu domā, ja vispār domā...

2014-06-10 22:56

pajurim: patiesībā Līvi savu īsto elpu ieguva tikai pēc tavas aiziešanas no grupas. pajuri, tev nav tiesību noniecināt Līvu turpmākās gaitas, tāpat tevi saeimā neievēlēs!

2014-06-11 00:10

Piebaldzēns Pazēns: Ja Jurim Pavītolam būtu kaut mazliet prāta un cieņas pret LĪVIEM, viņš šādas kļauzas nerakstītu! Ceru, ka acīm priekšā nav noklājes "zaļais plīvurs"?!

2014-06-11 00:16

SPOKU KOKS: tinies atpakaļ uzValmieras rajona Matīšiem! Beiz jaukt gaisu tur, kur to nevajag jaukt!

2014-06-11 00:26

SPOKU KOKS – PAREIZA IDEJA: Pavītol, tu jau nemaz īsiti nezini kas tas ROKS tāds ir! Tavos daiļdarbos tikai bubināšanu un rečetēšanu vien varēja manīt!

2014-06-11 07:07

par spoku koku: tikai bez tevis,juri,LIVI beidzot parvertas par tiem kadus redzejam vinus lidz pat pastavesanas beigam,dibinat jau var daudz ko...manuprat spoku koks ir pareizais nosaukums,jo vienmer virs isteniem liepajniekiem un livu cienitajiem lidinasies vinu gars

2014-06-11 08:13

burkšķis: ak, mēs, liepājnieki, sakasīsies gan par to, ka pieminekļa nav, gan par to, ka un kāds būs.

2014-06-11 09:11

sdddd: Iisteniibaa nosaukums LIIVISKAA ZINGE - man patiik labaak

2014-06-11 09:48

Pievieno komentāru: Daudzas labas grupas dibinājis dibinātājs Zīlmanis. Kāpēc nav viņa viedokļa?

2014-06-11 10:37

viss ģeniālais ir vienkāršs: Piemineklim jābūt tajā vietā, kur bija 1. rokkafejnīca!
Ēku tikai vajag pārklāt ar zelta krāsa foliju (simbolizē slavu) un uzstādīt skaļruņus, kur skanētu Līvu mūzika. Kaut gan turpat blakus ir 'rietumu radio' un uz ielas to var dzirdēt, šad tad tur arī skan Līvi - divi zaķi ar vienu šāvienu!

2014-06-11 10:54

Vislatvietis: Kauns paviānam Pavītolam! Tiešām Pavītol, brauc prom !

2014-06-11 11:01

Ivars (tas pats): Vai tik tu Pavītol netaisies kandidēt uz Saeimu! Un piesedzoties ar Līviem sev taisi politisko reklāmu.

2014-06-11 11:09

tarhūns: Kā publiskā telpā parādās Pavītols, tā dubļi, ķengas un nelietība garantēti.

2014-06-11 11:15

banāns: Pavītols atkal bļaustās un taisa trobeli gluži kā tads Zīgerists

2014-06-11 11:19

note: Tā nu tas ir - Pavītols atkal uzvedas kā tāda kašķīga tirgus tante....

2014-06-11 11:34

partijas biedrs: Interesanti, kā beidzās pavītola ķīviņš ar partijas biedru uzņēmēju Ivaru Kesenfeldu?

2014-06-11 14:37

es arī: Pajuris protams atkal parādās, jo taisās balotēties vēlēšanās, bet par "Spoka koku" viņam ir taisnība. "Līvi"nebija nekādi truli hārdrokieši, bet Liepājas un Latvijas roka mūziķi, kuru darbs bija ģenīālas leģendas ar saturu, dziļu domu, problēmu un traģismu līdz dziļām beigām. Tādēļ nedrīkst par viņiem nākotnei atstāt nosaukumu, kas nākotnes cilvēkiem asociēsies tikai ar spokošanos, jo tie neko vairs nesapratīs no "Līvu" mūzikas, bet uzskatīs to tikai par vecu veču grāvējiem. Piemineklī un nosaukumā jāieliek dvēsele.

2014-06-11 17:00

jurim taisnība: Ja visi būtu tik fundamentāli savās domās kā pavītola kungs, tad īslaicīgi impulsi neņemtu virsroku pār vēstures nozīmīgākiem mirkļiem. Tas pats par Liepājas Koncertzāli. Kāpēc kādu no zālēm nenosauc Lielākā Kurzemes dzejnieka Olafa Gūtmaņa vārdā, bet pāris gadus esošas partijnieces Goldes vārdā. Vai šie cilvēki vēstures laika nogrieznī ir samērojami?

2014-06-11 17:14

ziec: mums te pēdējā laikā vispār ir panesusies tāda kā pieminekļu mānija. un tautai kaut kas nav kārtībā ar vērtību mēru. apkārt ir pa pilnam cilvēku kuri pelnījuši arzinību vairāk par dažiem dzērājiem.

2014-06-11 17:38

to ziec: Precīzi tekts.

2014-06-11 18:34

kāpēc: jauniešu rokgrupai pieminekli jāliek prestižā pilsētas vietā, bet diviem tautas literātiem Gūtmaņiem kaut kur pie ostas žoga nomalē ? Vai tas nozīmē, ka tā literatūra ir mazvērtīgāka par rokmūziku?

2014-06-11 21:16

Rimsties, tavas domas ir tavas: Pavītols kā parasti ar visu neapmierināts. Dikti grib visu noteikt viens pats - atradies te galvenais Līvs! Ko tauta gribēs, to arī attēlos, jo piemiņas vieta par tautas naudu, ne Pavītola.

2014-06-12 08:35

fak: es neko nesapratu...LĪVI DZĪVI!

2014-06-12 12:39

Eriks: Esmu liepājnieks.Manas asociācijas par Līviem ir "Vairogi", "zīlīte", Zābaki,"Dzimtā valoda", nevis kāds spoku koks.Ja jau dome piešķir daļu naudas un es ziedoju grupas piemiņai, tad lūdzu publisko apspriešanu. Piekrītu Pavītolam.

2014-06-12 12:43

Neizpratne: Tas vispār ir dīvaini, ka taisa pieminekli grupai, kuras līderi ir dzīvi. Un ko darīsiet, kad nomirs Pavītols un Virga?Taisīsiet otru grupas piemiņas vietu?Domāju, ka viņi ir tie, kuriem ir jāprasa kas, kur un kā. Vai ne tā?

2014-06-12 13:55

to kšķu vācelēm: KĀDA STARPĪBA ,KAS DZĪVS VAI MIRIS---GALVENAIS ,KA IDEJA FOŠA ,VIETA IDEĀLA UN PATS KOKS BŪS ĻOTI IESPAIDĪGS...TAS JAU NEBŪS KAPA PIEMINEKLIS ,BET VIETA KUR PULCĒTIES ROKA UN LĪVU CIENĪTĀJIEM,VAI TAD NE?????????

2014-06-12 14:06

Dārta: Pavītols ir patiesas apbrīnas vērts cilvēks, vis tiešākajā nozīmē. Aiz katra viņa viedokļa aiz katras domas, aiz katra viņa izteikta vārda stāv viņš pats. Šie viedokļi citiem var patikt, var nepatikt, bet tie ir atklāti izteikti. Nevis paslēpies aiz segvārda- anonīmists, bez jebkāda sava viedokļa, kas cenšas citus vienkārši aizvainot un noniecināt. Būtu mums vairāk tik drosmīgu cilvēku, kas spēj savu viedokli paust atklāti un būtu gatavi par to arī atbildēt. Un vēl saņemt visādus draņķīgus komentārus, kaut gan tos tāpat nav vērts ņemt vērā. Turklāt, piekrītu Pavītola viedoklim.

2014-06-12 15:44

Dārtai: Nu nav jau tā, ka tikai visādi draņķīgi komentāri.

2014-06-12 17:33

visi kopā: uzskatu kad Pavitols ir labaakajs kandidāc uz kultūras Ministra vietu. Un viņa Dzimtā Valoda būtu cieniga but par Liepājas, ja ne par visas valsts Himnu. Viņš to ir nopelnījis, cik reizes nav miļiči dzenājuši Krievu laikos. Iesim u8n balsosim par pavītolu

2014-06-12 22:49

herberts-tautai: Tauta vēlas lai kāds mazgadīgs dir...js ar savu pārpīpējušos bandu te nejauktu gaisu. Varbūt pieminekli nosaukt "Līvi dzīvi", saīsināti varētu būt abreviatūra L/DZ vai kaut kā savādāk.No tā izejot varētu veidot arī monumenta dizainu. L/DZ-tas šeit varētu iemiesot kaut ko vairāk kā tikai grupu, par idejas pamatu ņemot , protams, to. Tas, protams, ir tikai mans viedoklis un, domāju , ka varbūt būtu vērts padiskutēt plašāk ar grupas bijušajiem un esošajiem dalībniekiem kopā, vo ne?

2014-06-12 23:36

Pavītol!: Salīdzinājumā ar taviem vienaudžiem no progresīvajām rietumu grupām, tu esi ņerga!

2014-06-13 05:55

Aainars: Iespējams katrā sākumā ir ļoti svarīgas nianses, bet kāpēc tas stulbais salīdzinājums ar Pērkona dziesmu? Radās iespaids, ka autors tā īsti nezin, ka šī dziesma ir nemazāk tajā laikā sociāli svarīga un ir par tā laika notikumiem.

2014-06-13 07:13

Ķiģelis: Sveiki. Maznozīmīgākas dziesmas laikam bija Saldus saule, Laika dziesmiņa, Aprīļa pilieni, Deviņvīru spēks. Tā ir :) Vairogi ir pati foršākā. Ai, Rudens vēju muzikants jau vispār ir maznozīmīgi.

2014-06-13 09:53

tečis: Ir pajuru tauta, akmens, māls un sūds..........................

2014-07-01 21:27

=====es: Man kas pirmais ienāca prātā pirms sākās runas par pieminekli bija LĪVI DZĪVI,,,,Jā un vēl,,,kur tad palika Jānim domātais krēsls ???????Naudu jau vāca krēslam!

2014-07-08 15:53

nikbits: Spoku koks ataino Līvu būtību.

2014-07-09 11:08

pļapa: Pavītol!Iedzer kādu nomierinošu tēju.Ja labi uzvedīsies,tad varbūt tev uzcelsim atsevišķu pieminekli.Izskatās,ka tev kāda cemme par to ka neesi slavas zenītā.

1/500

Liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Uzmanību!

Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Sadarbībā ar

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Aizmirsu paroli