Lai nodrošinātu ērtu vietnes izmantošanu un uzlabotu šīs vietnes veiktspēju un funkcionalitāti, mēs izmantojam sīkdatnes. Turpinot pārskatīt šo lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu saglabāšanai Jūsu ierīces atmiņā. Turpināt Vairāk informācijas

Trešdiena, 22. augusts

+16°C
Vējš: A 2.0 m/s
Laika ziņas Liepājā

Vārdadiena: Everts, Rudīte

Laila Millere: Jāņu svinēšanas laiks – garšīgs, bet ģiptīgs!  (2)

Atslēgvārdi ēdiens | uzturs | jāņi

Brūni kraukšķīgs, mazliet apdedzis šašliks, kārtīgi sacepti kartupelīši, žāvētas zivis, rosoliņš ar majonēzi, Jāņu siers, putojošs alutiņš un šņabītis. Kuram gan nepatīk Līgo vakarā sēdēt pie bagātīgi klāta galda un kārtīgi pasvinēt! Taču der zināt dažus vērtīgus padomus par ēšanas un dzeršanas priekiem.

Kā nepārēsties vai nepārdzerties, vai ir kāda metode, vai tomēr katram pašam jāizvērtē savas spējas gan ēšanā, gan arī alkoholisko dzērienu lietošanā?

Man par šo tēmu ir savs stāsts. Pavasarī, pēc garās un nogurdinošās ziemas, parasti vaicā: kā ātri atbrīvoties no liekajiem kilogramiem; pēc tam, ap Jāņu laiku, topā ir jautājumi, kā nepārēsties vai tikt vaļā no uzēstās riepiņas? Šis aplis atkārtojas gadu no gada. Dzīve rāda, ka sadaļā "kā nepārēsties svētkos" var stāstīt jeb ko, tāpat pārēdīsies un pārdzersies... Mans padoms: ēst var visu, tikai ar prātu un mēru!

Ja ēšana un dzeršana nav palikusi bez sekām, pats galvenais – to apzināties un sākt organisma atindēšanu. Galvenais, ar ko sākt: dzert daudz tīra, negāzēta ūdens nevis alu! Pēcjāņu rītā ļoti labs padzēriens varētu būt atvēsinātas paniņas vai medus dzēriens ar citronu. Tie attīrīs mūsu aknas, kas no svinēšanu pārmērībām cietušas visvairāk. Pēc pārmērīgas gaļas ēšanas, galveno vietu ēdienkartē ierādīt dārzeņiem, klijām ar vājpiena kefīru vai paniņām. Dārzeņi satur maz kaloriju – tajos nav ne tauku, ne cukura, taču ir daudz šķiedrvielu. Tas nāks par labu mūsu vielmaiņai, sekmēs vērtīgo vielu uzsūkšanos zarnu traktā, kā arī veicinās šlakvielu izvadi. Savukārt klijas uzskata par tievētāju top produktu. Tās satur nešķīstošās šķiedrvielas, kas kombinācijā ar labo baktēriju avotu – kefīru vai paniņām, attīrīs organismu no visa, kas tajā aizkavējies pēc pārmērīgās ēšanas.

Neatņemama pēcsvētku sastāvdaļa dažkārt ir galvassāpes. Tās ir organisma signāls vai sarkanā lampiņa, kas iedegas tad, kad kaut kā bijis par daudz. Standarta reakcija – tiek lietots kāds pretsāpju medikaments. Tas nav ieteicams – vienai toksiskai vielai klāt pievienojam otru, tikpat toksisku.

Saprātīgs risinājums būtu bioloģiski aktīvu pārtikas piedevu – antioksidantu – uzņemšana. Kad mēs trīs dienas un naktis būsim pavadījuši draudzējoties ar nikotīnu un alkoholu, pie tam ēdot neveselīgas uzkodas, ļoti svarīgi organisma šūniņas pabarot ar dabiskas izcelsmes antioksidantiem, kas neitralizēs uzņemtās indes. Atcerēsimies, ka sāpes ir organisma reakcija uz oksidācijas vai saindēšanās procesu. Pats vienkāršākais un vieglākais veids cīņā ar oksidāciju – antioksidantu un tīra ūdens lietošana. Piemēram C vitamīns, tas ātri uzsūksies un stimulēs brīvo radikāļu graujošo darbību.

Kā vēl būtu labi relaksēties pēc Jāņu svētkiem? Kā "atkopt" savu organismu? Būt saskaņā ar sevi un dabu, un draudzēties ar prātu! Kustības, svaigs gaiss, veselīgs ēdiens. Jāņi ir zemeņu laiks, to izmantosim lietderīgi. Cilvēka āda ir lielākais orgāns, caur kuru sviedrējoties tiek izvadītas iepriekšminētās nelabās lietas. Iesaku lauku pirtiņu.

Jāsaka, ka vienreizēja pārēšanās lieko svaru būtiski neietekmē, taču veselību un pašsajūtu gan! Ja svētkos vai reizi mēnesī uzcepsim šašliku, nekas traks nenotiks. Nav labi, ja tas vasarā pārvēršas par galveno ēdienu. Bauda no ceptas gaļas jau tiek tikai uz mēles esošajām garšas kārpiņām – pārējais – mūsu sirsniņa, akniņas un zarniņas drīzāk domā: "Kāpēc tu vispār ko tādu ēdi?" Lieti noderēs informācija, ka arī alkoholiskie dzērieni satur tukšās kalorijas. Uzziņai: 100 gr. alkoholiskā dzēriena alus – 33 Kcal, Martini – 240 Kcal, Vodka – 160 līdz 200 Kcal. Atcerēsimies, ka mūsu uzņemto kaloriju norma dienā vidēji ir 1800 līdz 2000 Kcal. Skaitīsim izdzertās glāzītes un kalorijas!

Es svētkos velētos nogaršot visu, taču konsekventi atturos no desiņām, baltmaizes, majonēzes un stiprā alkohola. Ar ketčupu ir savādāk. Tur lasu etiķetes, tāpēc zinu izstrādājumu sastāvu praktiski no galvas. Bet tas jau ir cits stāsts – par kaitīgajām un mazāk kaitīgām e vielām. Pārforsēt nedrīkst ne ar ko, pat ne ar paniņām. Saulainus un garšīgus Līgo svētkus!

Laila Millere,
uztura speciāliste

  • Komentāri (2)
  • 0
+ skatīt visus Atlikušie simboli: 500

Pievieno komentāru

liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Portālā aizliegts ievietot:
- personas godu un cieņu aizskarošu, draudošu, apmelojošu informāciju;
-musināt uz rasu vai etnisko neiecietību;
-komentārus, kas neatbilst Latvijas Republikas likumdošanai;
- komerciāla rakstura informāciju vai jebkāda veida reklāmu un aģitāciju.

Noteikumu neievērošanas gadījumā, liepajniekiem.lv patur tiesības komentārus dzēst, slēgt iespēju komentēt un ziņot tiesībsargājošām iestādēm.

Uzmanību!!!
Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Viedokļi

Saistītās ziņas

Pamanīji neatbilstošu saturu? Būsim pateicīgi, ka par to informēsi mūs!