Otrdiena, 26. janvāris Agneta, Agnis, Ansis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Uzticamas un aktuālas ziņas šajā laikā ir ļoti svarīgas!

Piesakies paziņojumiem un esi informēts par būtiskākajiem notikumiem Liepājā!

Pieteikties

Lelde Kokaine: Pats svarīgākais ir spēt nodalīt problēmu no personības aizskaršanas

Ar Covid-19 saslimšanas gadījumiem nemazinoties, ir svarīgi ikvienam no mums ievērot noteiktos ierobežojumus un prasības, tostarp sejas maskas lietošanu, distancēšanos u.c. Diemžēl daļa sabiedrības joprojām šajā ziņā ir bezatbildīga, uz ko mēdz norādīt ne tikai policijas darbinieki, bet arī citi cilvēki. Kā izvairīties no konfliktiem Covid-19 laikā?

Lelde Kokaine: Pats svarīgākais ir spēt nodalīt problēmu no personības aizskaršanas
Foto: publicitātes
01.12.2020 06:00

"Kurzemes Vārds"

Atslēgvārdi

Ja radusies konflikta situācija, pirmais solis būtu – nomierināties, otrais – izvērtēt, cik liela ir problēma, un trešais solis būtu pieņemt lēmumu – iesaistīties šajā konfliktā vai ne. Veiksmīgas komunikācijas gadījumā tomēr vēlams risināt problēmu. Būtu jāizvērtē, vai pratīsim izteikties pietiekami skaidri, jo mērķis ir panākt, ka konfliktā iesaistītais cilvēks mūs sadzird un saprot. Pats svarīgākais ir spēt nodalīt problēmu no personības aizskaršanas. Ir jābūt cieņai pret otru cilvēku, tas palīdz arī tam otram izturēties līdzīgi. Jebkura problēma atrisināsies ātrāk, ja mēs izvairīsimies no personiskiem uzbrukumiem.

Laika gaitā katram cilvēkam izstrādājas reaģēšanas stils uz notiekošo. Bet tas nenozīmē, ka cilvēks nevar izkopt citus reaģēšanas veidus. Ir daudz metožu, kā var praktizēt reakcijas maiņu. Mans ieteikums ir meklēt speciālistu, ar kura palīdzību cilvēks var apgūt jaunas reaģēšanas prasmes.

Var trenēt arī elpošanu – elpošanas vingrinājumi palīdz spontānu dusmu gadījumos. Vēl ir kāds veids, kuru mācu saviem klientiem, – sāciet lielā ātrumā skaitīt no 100 pa trīs uz leju. Parasti tas beidzas ar smiekliem, jo, ātri rēķinot – 100, 97, 94, 91 utt., cilvēkam skaits sajūk, un viņš sāk smaidīt. Tas novērš domas no spontānas dusmu reakcijas.

Tā kā cilvēki diezgan bieži jūtas neapmierināti un īgni, īpaši pēdējā laikā, labs treniņš ir apzinātības prakse. Tas nozīmē uzdot sev jautājumu: kādu vajadzību sen neesmu apmierinājis? Izprast, kāpēc es jūtos tieši tā, un padomāt, kā varu sev palīdzēt. Es cilvēkiem sākotnēji mācu apzināties ķermeņu signālus un emocijas. Bet tas ir jātrenē katru dienu, nevis mirklī, kad dusmas jau ir uznākušas. Ja cilvēks regulāri trenē savu apzinātību, viņš ar laiku iemācās sevi pārvaldīt. Ir ļoti svarīgi saprast, kas mums spēj radīt labu noskaņojumu.

Tiem cilvēkiem, kuriem vienmēr pie visa vainīga valdība vai kāds cits ārējais faktors, varētu būt grūtības trenēt citus reaģēšanas veidus. Reizēm šie reaģēšanas mehānismi ir tā ierūsējuši, ka pašam ar to cīnīties grūti. Tādā gadījumā mans ieteikums būtu veikt izmeklējumus, piemēram, pie neirofiziologa vai veikt elektroencefalogrammu, lai noskaidrotu, vai problēma nav dziļāka. Ieilgušu procesu gadījumos neirologi mēdz ieteikt vai nu medikamentus, vai biofīdbeka metodi. Tā ir funkcionālā bioregulācija ar bioatgriezeniskās saites palīdzību. Tā ir centrālās un perifērās nervu sistēmas apmācības metode, kura tiek pielietota ar mērķi normalizēt sistēmas darbību.

Ja saskaraties ar kādu, kuram ir šī agresīvā reakcija publiskā vietā, pirmkārt, jāapzinās, ka tas nav uztverams personīgi. Cilvēks, kurš ir reaģējis agresīvi, tajā brīdī translē uz apkārtējiem savas bailes, dusmas un nespēju tikt galā ar grūtībām. Vislabāk šādās situācijās ir reaģēt pozitīvi, piemēram, novēliet viņam labu dienu. Tas noteikti radīs apjukumu agresorā, jo tā nebūs viņa gaidītā atbildes reakcija. Ja mēs atbildēsim agresoram ar līdzīgu reakciju, viņš būs panācis vēlamo, tāpēc iesaku reaģēt tieši pretēji. Cilvēks pēc pozitīvas reakcijas saņemšanas, iespējams, vēlāk aizdomāsies par savu neadekvāto rīcību.

Lelde Kokaine, psiholoģe

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz