Ceturtdiena, 28. marts Ginta, Gunda, Gunta
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Zane Lobānova: Kā izglītības sistēma apstādina bērna attīstību

Zane Lobānova: Kā izglītības sistēma apstādina bērna attīstību
01.02.2014 15:00

Zane Lobānova, geštaltterapeite

Atslēgvārdi


kā esmu nevien pedagoģijas maģistre, psihoterapeite, bet arī divu meitu māmiņa,
tad dalīties pieredzē un ietekmēt sabiedrības viedokli par notiekošo izglītībā
ir mana vēlme un pienākums.

Šoreiz
par to kādu attīstības stādinošu efektu uz bērnu atstāj visiem zināmā un
pierastā mācību metode – frontāla lekcija pie tāfeles. Skolotājs runā, bet
skolēni 40 minūtes nekustīgi sēž un pieraksta pēc skolotāja norādes to, kas
jāpieraksta. Un tā visu dienu, gadu no gada.

Visas
mūsu kontakta funkcijas ietver darbību, pat ja tā ir niecīga mīmikas kustība.
Jebkura darbība, ko veic cilvēks, ir process, kurš ietver organisma regulāciju.
Bērni no dzimšanas pasauli iepazīst caur kustību un dabisku interesi par visu
apkārt notiekošo. Bērnu nav jāmāca rāpot vai staigāt, arī runāt bērns iemācās dabiski.
Bērnam ir dabiska interese par apkārtējo vidi. Zīdainis dabiskā veidā pārvar
zemes pievilkšanās spēku, pārvar to – noturot galviņu un ar laiku atraujoties
no zemes. Viņš sagrābj tuvumā esošos priekšmetus un aplaiza tos, nogaršo,
iepazīst un veido priekšstatus. Kad pienācis laiks, viņš atgrūžas no mātes un
tiecas pēc jaunām lietām un iespaidiem. Fiziskā pretestība ir par pamatu viņa
attīstībai. Fiziskā attīstība ir cieši saistīta ar psihisko. Mūsu attīstības
pamatā ir brīvība kustēties un iespēja izmantot savas sajūtas un maņas.

Kas notiek ar cilvēku, kad
attīstītas tiek tikai intelektuālās spējas, kas tiek atrautas no fiziskajām, kā
tas ir standarta pamatskolā. Salīdzinājumam var minēt radikālus piemērus – daudzu
psihisku slimību gadījumos, cilvēks nespēj būt kontaktā ar savām sajūtām. Paranojas,
bulīmijas, anoreksijas un citos gadījumos, slimniekam nav pieejas savām
sajūtām. Bieži cilvēkam ir izkropļots priekšstats par sevi. Viņš nespēj izjust
skumjas, prieku, mīlestību.Viņam ir grūtības sajust savu ķermeni.

Klausoties
sākumskolas skolēnu stāstos, kā tiek ierobežotas kustības – nedrīkst grozīties,
smieties, par staigāšanu stundas laikā vispār nevar būt ne runas, uz
labierīcībām drīkst aiziet, ja skolotājs atļauj, bet skolotājs to var arī
neatļaut (iekšējie nerakstītie noteikumi skolās atšķiras), nedrīkst sarunāties,
pat skatīties ārā pa logu. Tātad kontrolēts tiek pilnīgi viss – skatiens,
kustības, verbālās izpausmes, pat dabiskās vajadzības atviegloties.

Pie
šādiem aizliegumiem apzināt sava ķermeņa vajadzības un darbību ir apgrūtinoši.
Prāts tiek it kā atrauts no ķermeņa. Patiesībā intelektuālā darbība tiek
traucēta. Ilgstoša šāda veida ķermeņa ieslodzījuma rezultātā tiek liegta pieeja
savām sajūtām, līdz ar to arī netiek apzinātas vajadzības. Tiek apslāpēta bērna
spontanitāte un līdz ar to arī iniciatīva. Taču iniciatīva ir pamatā visiem
eksperimentiem un pašattīstībai. Pedagogi un vecāki pauž izbrīnu, kur palikusi
iniciatīva un darboties kāre 2 – 3 klases skolēniem? Kādēļ viņi pavada laiku
tukši skatoties tv un nevēlas doties uz skolu un pildīt mājas darbus?

Iniciatīva,
spontanitāte un vēlme izzināt tiek bloķēta līdz ar visiem kustību un
ķermeniskajiem ierobežojumiem. Aktīvā puse, kas darbojas – brīvi kustās,
izsakās, dod norādījumus – ir skolotājs, savukārt  pasīvā puse atvēlēta skolēnam.

Tas,
kas būtu nepieciešams – vairāk brīvības un neierobežotu kustību telpā, taču tas
prasītu citas darba metodes no skolotāja, arī uzticēšanos procesam, skolēniem
un sev.

Ķermeņa
kustību, verbālie un iekšēju vajadzību ierobežojošie uzstādījumi nav vienīgais
elements, kas bremzē pilnvērtīgu skolēna attīstību, bet tikai viens no
daudziem. 

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz