2011. gadā ostā par 10,8 procentiem palielinājies kravu apgrozījums
2011. gadā Liepājas ostas stividorkompānijas pārkrāvušas 4 856 937,6 tonnas, kas ir par 10,8 % vairāk nekā gadu iepriekš un par 7,9 % vairāk nekā plānots, informē SEZ sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.
Lielāko kravu apgrozījuma pieaugumu deva beramkravas, kas saistīts ar ostas padziļināšanu un beramkravu terminālu paplašināšanu.
2011. gadā turpinājās ES Kohēzijas fonda projekts “Liepājas ostas padziļināšana”, kas ļāva uzstādīt vairākus jaunus rekordus – pie 51. piestātnes pietauvojās pirmais panamax klases kuģis, kura iegrime sasniedza 10,2 m (līdz šim lielākā iegrime kuģiem Liepājas ostā bija 9,6 m), uz Turciju aizceļoja lielākā metāllūžņu krava – 37,2 tūkst., kuras īpašnieks bija pašmāju kompānija “Tolmets”. Arī kravu apgrozījums 2011. gadā bija sasniedza 4,86 milj. tonnu, kas ir viens no lielākajiem atjaunotās ostas vēsturē (iepriekš lielākais bija 2003. gadā – 4,86 milj. tonnu, kas bija saistīts ar īpaši labvēlīgiem tirgus apstākļiem kokmateriālu un šķeldas tirgū).
Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieks Guntars Krieviņš: “Nenoliedzami kravu apgrozījuma pieaugumu veicināja veiksmīga sadarbība ar uzņēmējiem, kas ostas padziļināšanu izmantoja, lai attīstītu terminālus un varētu apkalpot lielākus kuģus. Liepājas osta nostiprina savas pozīcijas tirgū, spējot nodrošināt konkurētspējīgus, kvalitatīvus pakalpojumus, bet katra pārkrautā tonna veicina liepājnieku un pilsētas labklājību.”
2011. gadā līdz ar divu beramkravu terminālu paplašināšanu beramkravas nostiprināja savas pozīcijas Liepājas ostā un palielināja to īpatsvaru līdz 49 %, sasniedzot 2,4 milj. tonnu apgrozījumu. No visām beramkravām labība un labības produkti veido 1,45 milj. tonnu, kas ir par 25,9% vairāk nekā gadu iepriekš. 2011. gadā labība un labības produkti veido 30 % no visām kravām. Turpat dubultojies cementa kravu apgrozījums – 545,2 tūkst. tonnu, kā arī palielinājušies koksnes šķeldas kravu apjomi.
Otra lielākā kravu grupa – 39% – Liepājas ostā 2011. gadā bija ģenerālkravas – 1899,0 tūkst. tonnas, kas gan ir nedaudz mazāk kā gadu iepriekš. Tas saistīts ar tirgus situāciju kokmateriālu tirgū. Pārkrauto kokmateriālu apjomi samazinājušies ir par nepilniem 30%.
Lejamkravas Liepājas ostā veido 11% un 2011. gadā pārkrautas ir 558,2 tūkst tonnas, kas ir par 1,3% mazāk kā 2010. gadā.
2011. gadā līdz ar veiksmīgu prāmju satiksmi palielinājies ir pasažieru skaits, bet samazinājies ir kuģu skaits. Guntars Krieviņš vēlreiz uzsver, ka kuģu skaits ir sarucis, bet tie līdz ar ostas padziļināšanu ir kļuvuši lielāki. Panamax un handimax klases kuģi nākotnē būs ikdiena.
Lielākā ostas stividorkompānijas LSEZ AS ”Liepājas osta LM” 2011. gadā pārkrāvusi 1 695 208,9 tonnas, kas par 12, 6 % vairāk nekā 2010. Gadā, bet otra lielākā kompānija ”Liepaja Bulk terminal” pārkrāvusi 820 287,5 tonnas, kas ir par 6,7% vairāk nekā gadu iepriekš.
2012. gadā balstoties uz stividorkompāniju prognozēm Liepājas ostā plānots 5 milj. tonnu apgrozījums. Šogad turpināsies un noslēgsies ostas padziļināšanas projekts un plānots uzsākt arī Karostas kanāla attīrīšanas projektu.