Svētdiena, 29. marts Agija, Aldonis

Artis Daugins īsteno šķietami neiespējamo

Artis Daugins īsteno šķietami neiespējamo
Foto: Ruslans Šuļga
17.01.2016 07:00

liepajniekiem.lv

“Biju pārsteigts!” – tā savas emocijas raksturo Liepājas uzņēmuma “Blue Shock Race” līdzīpašnieks Artis Daugins, redzot, cik liela interese ir par viņu radīto bērnu elektrokartadromu, kas Rīgā durvis vēra aptuveni pirms mēneša. Puisis priecājas par veiksmi, un cer, ka tā viņu neatstās šobrīd “restartējot” otru savu firmu – “Blue Shock Bike”, kas nodarbojās ar elektrovelosipēdu ražošanu. Līdz šim pieļautās kļūdas un lēmumi nav ļāvuši darbību sekmīgi turpināt, tādēļ paņemta pauze, lai lietas sakārtotu, kā nākas.

Meklē telpas Liepājā

Vaicāts, kāpēc vērienīgais elektrokartadroma projekts īstenots Rīgā, Artis stāsta, ka sākumā ļoti cīnījušies, lai to realizētu Liepājā, taču dažādu apstākļu dēļ tomēr nav sanācis. Tad sekojis piedāvājums no tirdzniecības centra “Rīga Plaza”. Diskusiju rezultātā tikts pie telpām par ļoti labu cenu. “Nu vairs nevarējām atteikties,” atminas bērnu elektrokartadroma idejas autors, un tā tas īstenots galvaspilsētā. Šo dažu nedēļu laikā elektrokartadroms kļuvis ļoti iecienīts. “Pat īpaši nebijām to reklamējuši,” Artis spriež, ka izdevīgā vieta – tirdzniecības centrs, kurā dienā apgrozās līdz 12 tūkstošiem cilvēku, varētu būt tam par iemeslu. Lai izbaudītu elektrorallija pasauli, dažbrīd gribētājiem jāstāv rindā pat stundu un vairāk.

“Elektrorallija pasaule ir vieta, kurā jaunā paaudze var smelties zināšanas, iedvesmu, pieredzi un sajūtas autosportā, kura darbība balstīta tikai uz elektrību,” pastāsta “Blue Shock Race” pārstāvis, joprojām uzskatot, ka elektronenerģija ir mūsu nākotne. Elektrokartadromā vecāki var atstāt savas atvases sākot no 10 minūtēm līdz pat vairākām stundām, kuru laikā bērni profesionālu instruktoru pavadībā piedzīvo lieliskas rallija emocijas, paši izjūtot, kā ir būt pie elektrokartinga stūres un kā to vadīt trasē.

Bērnu elektrorallija pasaules koncepts ir radīts tā, lai bērnos raisītu vēlmi domāt un pieņemt dažādus lēmumus, kas veicinātu labāku rezultātu sasniegšanu. Projekta mērķis ir apvienot labi un pilnvērtīgi pavadītu laiku, attīstot bērnu lēmumu pieņemšanas iemaņas, liekot izvērtēt riskus dinamiskās situācijās. “Bērni vienā acumirklī to visu var izbaudīt uz savas ādas caur autosportu drošā un nebijušā formātā,” norāda Artis.

A.Daugins uzskata, ka elektrokartadroms, ko viņš sauc arī par bērnu autorallija skoliņu, ir alternatīva tradicionālajiem bērnu atpūtas stūrīšiem, kādus redzam lielveikalos. “Skoliņā bērns iziet cauri trim posmiem. Vispirms ir virtuālo spēļu simulācijas, tad viņš var piedalīties radio vadāmo mašīnu sacensībās, un tikai noslēgumā, trešajā posmā, var tikt pie braukšanas ar kartingu. Pirms tam gan bērns tiek apmācīts, kā pareizi tajā iesēsties, kā pareizi jārāda žesti, ko nozīmē dažādie karogi utt.” Ja sasniegts nepieciešamais līmenis, elektrokartadroma “absolventam”, piemēram,ir iespēja startēt kartingu sacensībās, ko rīko paši elektrokartadroma īpašnieki, vai arī braukt ar jaudīgajiem kartingiem pie Haralda Šlēgelmilha “333” trasē. “Uzrādot skoliņā iegūto pēdējo aproci, nav vairāk jāstāsta pamatlietas, vari kompleksā uzreiz sākt braukt,” Artis pastāsta par ieguvumiem, norādot uz sadarbību ar vienu no labākajiem Baltijas autošosejas pilotiem. Jāpiebilst, ka Šlēgelmilhs pie “Blue Shock Race” ir sev pasūtījis trīs demo testa elektrokartingus, un gaida to piegādi. Tik ļoti tas viņu ir pārliecinājis.

Runājot par elektrokartadroma atvēršanu arī Liepājā, Artis saka, ka lielākā problēma ir telpu atrašana. Pagaidām ar to nav veicies. “Vajag trīs līdz trīsarpus tūkstošus kvadrātmetru lielu, taču Liepājā praktiski tādu nav,” izpētījis A.Daugins. Ja ir kaut kas atbilstošs, bez milzu investīcijām tomēr nekas nesanāks. Attiecībā uz Liepāju, Artis saredz divus variantus: “Vai nu jātaisa liepājniekiem un vēl tiem, kas ir 20, 30 kilometru rādiusā, vai uzreiz vērienīgāks projekts – visai Baltijai.” Pagaidām viņi domā par mazo konceptu. “Paskatīsimies, kā tas funkcionēs, kāda būs kapacitāte.” Ja viss noritēs veiksmīgi, tad plāns ir meklēt partnerus, lai iesākto transformētu par kaut ko lielāku. Artis cer, ka elektrorallija burvību liepājnieki varēs baudīt jau pavasarī, un kliedēs aplamos priekšstatus par elektrotransportu, par kuru joprojām valda daudz stereotipi. Artis atzīst, ka tas nav viegli, un “Blue Shock Race” komanda pie tā ir smagi strādājusi, lai pierādītu, ka šķietami neiespējamais tomēr ir iespējams. Jāatzīmē, ka interese par bērnu elektrokartadromu ir ne tikai no citām Latvijas pilsētām, bet arī no Lietuvas, Vācijas un Norvēģijas.

“Deg” par savu darbu

Darbošanos alternatīvās enerģijas biznesā A.Daugins salīdzina ar ledus laušanu: “Braucu tirgū par kuru neviens nenojaušs.” Viņš cer, ka reiz tam izdosies izlauzties cauri. “Ja es gribētu pelnīt savai kabatai īstermiņā, tad nedarītu to, ko šobrīd daru,” puisis ir atklāts, liekot noprast, ka šobrīd privāti miljonus nepelna.

Vaicāts, kā no elektrodivriteņu ražošanas nonākuši līdz elektrokartingiem, puisis pastāsta par sava veida derībām ar Latvijas automobiļu federācijas Rallija komisijas padomes vadītāju Jāni Krastiņu. “Pirms diviem gadiem mūs uzaicināja rallijā “Kurzeme” izrādīt elektrovelosipēdus. Piekritām, un papildus uztaisījām arī elektrovelosipēdu uz četriem riteņiem. Bija maza improvizēta trasīte, kurā ar to rīkotas sacensības. Pēc tām Jānim nebija ticības, ka elektro var pārspēt iekšdedzes kartingu, bet ziņkārība par šādu iespēju bija liela. Tā kā par elektro esmu ļoti iededzies, teicu, ka kļūdies, ka iekšdedze pat nespēj konkurēt ar elektro. Un tā pusstundas laikā nonācām pie azartiskām rokas spiediena derībām un partnerības.” Principā elektrokarts radies, jo Artis pilnā pārliecībā apgalvojis, ka spēs to uztaisīt, ātrumā pārspējot jebkuru benzīna kartingu, bet J.Krastiņš bijis gatavs maksāt, lai to redzētu. “Jā, Jānis Krastiņš bija tas, kurš nofinansēja pirmo elektrokartinga prototipu,” Artis atminas, ka pēc tam, kad novērstas tehniskās ķibeles, par rezultātu visi bijuši ļoti pārsteigti. Un tā tas arī aizgājis: “Redzējām, ka interese ir milzīga, tāpēc nolēmām – taisām reālu uzņēmumu.” A.Daugins ar to ieinteresējis arī firmas “NPK Expert” īpašnieku Ģirtu Cēlāju, un šobrīd abi ir “Blue Shock Race” līdzīpašnieki.

Savukārt jau pusgadu ir šķīrušies vai transformējušies uz cita veida sadarbībām Arta un Neila Kalniņa ceļi. Tas noticis dažādu apstākļu dēļ. “Ir pieļautas lielas aplamības, pieņemti kļūdaini lēmumi, arī finanšu lietās,” paskaidro A.Daugins, kā rezultātā šobrīd elektrovelosipēdu uzņēmums “Blue Shock Bike”, kura līdzīpašnieki sākotnēji bijuši abi, bet tagad viņš viens pats, ir “uz pauzes”. “Tā turpināt, kā līdz šim, nevarējām. Agri vai vēlu tas novestu pie kraha,” neslēpj Artis, tāpēc, kad kļuvis par “Blue Shock Bike” vienīgo saimnieku, firmu “iesaldējis”: “Jā, varbūt radikāls vai traks lēmums, bet, manuprāt, pareizs. Vienmēr esmu bijis godīgs un atklāts, tāpēc saistības, ko bijām uzņēmušies, gribu nokārtot.” Kad tas notiks, “Blue Shock Bike” atsāks darbību. A.Daugins prognozē, ka tas varētu notikt pēc dažiem mēnešiem. “”Restartēsimies”, un sāksim visu no jauna.” Ka tas izdoties veiksmīgi, A.Daugins nešaubās, jo šo trīs gadu laikā, kopš “Blue Shock Bike” nodibināts, ir uzkrāta liela zināšanu bāze, kas un kā ir jādara attiecībā uz elektrovelosipēdu ražošanu, to pārdošanu, turklāt ir interese un pasūtījumi. Artis visu piedzīvoto uzskata par milzīgu skolu, tas nav licis nolaist rokas, kā varbūt varētu šķist, bet gan iet uz priekšu. “Neesmu vairs tas zaļais gurķis, kas sākumā, laužoties šajā biznesā.”

Kamēr “Blue Shock Bike” “restartējas”, “Blue Shock Race” – uzņēmums, kas nodarbojas ar nomas un sporta elektrokartingu ražošanu, un radīts tikai pirms gada – attīstās. Kopš dibināšanas iet uz augšu, teic Artis. Kopā ar viņu komandā ir vēl desmit cilvēku. Kolektīvs ir visai jauns, vecākajam ir tikai 29 gadi. A.Daugins viņus raksturo īsi: “Visi ir ar galvu uz pleciem, vēlmi darīt, riskēt.” Nebaidīšanos riskēt puisis savos padotajos vērtē augstu. To savā ziņā pieprasa darba specifika, jo elektrotransports Latvijā ir vēl samērā kaut kas jauns, salīdzinot ar pasauli. Tā kā daudz ko nākas izmēģināt pašiem, lai saņemtu atbildi uz jautājumu, “kas notiks, ka izdarīšu šādi”. “Esam savā ziņā psihopāti, risks jāuzņemas un jādara,” Artis rāda rētu uz rokas, ko guvis, programmējot elektrokartinga prototipu. “Tie, kas šeit strādā, darbam atdod sirdi un dvēseli. Tas drīzāk ir dzīvesveids,” liepājnieks stāsta, ka, tuvojoties termiņiem, stundas, ko viņi pavada savā bāzes vietā Dzērves ielā, nav saskaitāmas. Piemēram, Arnis Rubīns, kad būvēti pirmie bērnu elektrokartingi, negulēja divas diennaktis pēc kārtas, vai Jānis Lakstīgala, kurš vispār spēj apvienot divus darbus un negulēt gandrīz četras diennaktis. “Ir daudzas specifiskas lietas, ko pārzina tikai konkrēts cilvēks, tāpēc – grūti aizstājams,” “Blue Shock Race” līdzīpašnieks paskaidro, ieskicējot viņu ikdienu. Viņš piekrīt, ka dažreiz ir par traku, “bet tādi mēs esam”. “Mums bieži publiskajā telpā pārmet par daudzām lietām, ko cilvēki pat nezina, kā patiesībā ir, un kāpēc to darām tā vai citādi, bet tas, ko izdara šī komanda, nav par naudu nopērkams un ar prātu reizēm saprotams – tas vienkārši ir no sirds ieguldīts darbs, nesaudzējot sevi.”

Šobrīd “Blue Shock Race” komanda strādā pie vairākām nozīmīgām lietām. A.Daugins pastāsta, ka viena no tām ir pasūtījums no Lietuvas –”Sodi” kartingu pārbūve par elektrokartingu. “Sodi” kartingus ražo jau 40 gadus, ir lielākais spēlētājs Eiropā,” iepazīstina Artis. Izrādās, ka “Sodi” pie sava elektrokartinga strādā kopš 2006.gada. “Taču mēs tikai gadu, un jau esam vairākās lietās viņus apsteiguši,” palepojas liepājnieks. “Pati kartinga kontrukcija viņiem ir laba, tāpēc mums uzdota tikai to pārveide no benzīna par elektrokartingu.” Ja pasūtītājus apmierinās veikums, tad ļoti iespējama sadarbība turpināsies, kas nozīmē sekmīgu attīstību biznesam.

Vēl FIA Eiropas rallija čempionāta ietvaros sporta kanālam “Eurosport” par liepājnieku elektrokartingu jāuztaisa videorullītis, kura filmēšanu uzņēmies Liepājā pazīstamais video operators, režisors Roberts Vītols. Šobrīd norit galvenā “varoņa” pārbūve, atbilstoši “Blue Shock Race” iecerēm. “Ir darba pilnas rokas,” smaidot rezumē Artis, un aktīva rosība Dzērves ielā paredzama vēl ilgi. 

Foto galerija

24 komentāri

2016-01-17 09:06

mumins: Nu , prieks par visu to!!!! Lai veicas!!!

2016-01-17 11:33

cincinati: Ar leišiem prātīgi.....!

2016-01-17 13:13

Uldis puldzis: Malacis puisis. A šalle iekštelpās obligāta?:D

2016-01-17 13:37

Arta šoferis: Genādija šoferim labāk paklusēt, tava sēdēšna dīvānā un tukškakāšana vēl lētāka un pilnīgi bezvērta, bet ko šis puisis dara, tu viņam neesi cienīgs pat ūdeni pienest .

2016-01-17 14:06

izcili: Patikami dzirdet, redzet un lasit par aktivajiem cilvekiem ar izcilam idejam. Novelu dabut labu vietu biznesam Liepajaa, nevaram sagaidit kad vares sutit bernu macities kartingu tepat pie mums!

2016-01-17 14:12

izcili: Vel ceru ka ari pieaugusajiem bus sava trase un telpas bus pielagotas ari pieaugusajiem. Var but var pielagot kartingiem Karostas manezu, vienigais butu jaiegulda atjaunosanai. Varbut kadu ieinteresetu sis projekts un pavisam noteikti butu jareklamejas turismu biroja, bukletos, celvedi, un arpus LV par turisma iespejam Liepajaa

2016-01-17 15:14

aaaa: Lai viss izdodas!!!!

2016-01-17 18:57

Es...: Varbūt lai pastāsta, kas nogāja greizi ar "Blue Shock Bike"? Tas tak savā laikā arī tika prezentēts kā perspektīvs inovāciju projekts Liepājā.

2016-01-17 20:58

Opsis: Lai izdodas un esmu par kartingu halli Liepājā.

2016-01-17 21:04

Elīna V: Sveiciens no Zviedrijas! Man vēljoprojām ir klienti te, kas, gribētu, e-riteni made in LV. BSB sasolīja un pazuda ar galiem. Žēl. Lai veicas ar kartingiem!

2016-01-17 21:15

ARTIM?: Sveiks Arti Daugin! Vai ir plānots izveidot pieaugušajiem kartinga sacīkšu vietu Liepājā? Kaut vai ne zem jumta, bet vismaz vasaras sezonā , kad Liepāja ir daudz viesu, izveidot tādu uz kāda laba laukuma, domāju pieprasījums būtu ļoti liels!

2016-01-18 10:05

Šalle: Tur Dzērves ielā, ziemas periodā, nav īpaši silts

2016-01-18 11:30

An3: Ceriet...sapņojiet...fanojiet...slavējiet...bet realitātē tie viesi mums te tik daudz uzturās,nu jau arī vasaras laikā. Vienīgais kas aiziet ir visādas bufetes un tamlīdzīgi atsaldēti pasākumi. Liepāja izmirst...

2016-01-18 11:32

An3: Biju domājis,ka viesi ne tik daudz uzturās,un liepājnieks normālais diezin vai būs tik maksātspējīgs,lai šāds bizness rentětos. Visiem jauku dienu :)

2016-01-18 11:34

hmm: An3, tas ta ir bijis lidz sim u par pamatu tam labi apmaksatas darba vietas arzemes, bet tapec jau ari vajadzigi aktivie cilveki ar idejam u inovacijam, lai so negativo porcesu vienu reizi apstadinatu un lai atkal vienu dienu saktos Liepajas atdzimsana.Tici man, driz vien tadi migranti, merkaki, sagrauc Vaciju, Belgiju, Franciju, Zviedriju, Norvegiju,, tas ir NEIZBEGAMI un mums ir jabut tam gataviem.Starpibai darba algas ir jasaruk ar gadiem un tad vel sapnos visi lai atgrieztos paradizee

2016-01-18 16:08

Ha!: Par ko mēs šeit runājam?! SIA "Blue Shock Bike" nodokļu parāds uz 07.01.2016 EUR 31537.63! "Uzmetam" valsti uz nodokļiem un taisām jaunu kantori. Latvijā jau tas tā pieņemts. Tikai nevajag to masu saziņas līdzekļos vēl slavināt!!

2016-01-18 17:08

Esmm: Liepājā nav, jo tā ir bomžu pilsētele bez maksātspējas

2016-01-18 18:40

Artis Daugins: 1. Liepājā būs kartadroms tāds vai citāds (tiklīdz saliksim visu pa plauktiņiem). Ja kāds ir gatavs to palīdzēt izdarīt ātrāk - Laipni gaidīti ciemos.
2. Elīna - riteņi turpinās savu gājienu un no pavasara atgriežos pie Jums ar procesa turinājumu (eksportā uz Skandināviju).
3. Ja BSB ir nodokļu parāds, kas ir radies zināmu aplamu rīcību procesā un neviens nav uzmests (ja tas būtu uzmests, tas sen butu noslēgts - bet tas tur ir un tiek veiktas visas darbības lai tas tiktu atrisināts).

2016-01-18 18:48

to Ha!: Jā, darbīgi cilvēki veido uzņēmumus, domā, strādā, kļūdās, krīt un atkal pieceļas un strādā strādā strādā bez atelpas, bet tie kuri kūtri un skaudīgi, tie sēž savos mīkstos ierēdņa krēslos un tik vien spēj kā komentēt internetā. Lai veicas šiem puišiem un arī citiem, kurus šī valsts vēl nav iedzinusi depresijā!

2016-01-19 00:57

Artis Daugins: Ha! Tas nedaudz ietekmē tavu pensiju šobrīd, lai gan līdz tai tev vel ir nedaudz laika, bet apsolos, ka es sakartošu to nodokļu daļu lai tavs darbam veltitais laiks nepaliktu pensijā neatalgots no valsts puses. Gan jau es vēl daudz nomaksāšu nodokļos, diemžēl tie gan vairs neuzkrasies tava pensiju fonda. Un paldies par to ka atceries par mums un esi uzricams sekotajs.

2016-01-19 09:27

anniņa: Malači.Tikai uz priekšu.Lai veicas.

2016-01-19 09:30

Ha!: Vispār savu pensiju jau vairāk kā divdesmit gadus es pats sev krāju, maksājot nodokļus savā uzņēmumā. No savas dzīves un biznesa pieredzes gribētu nelielu ieteikumu - nejauc kopā ražošanu ar citām lietām. Ja ražo kartingus, tad ražo tos, ja vēlies nodarboties ar kartinga trašu biznesu - nodarbojies. Ar abiem reizē būs grūti.

2016-01-19 12:21

Artis Daugins: Ha! Ļoti labs ieteikums, to jau sakuma izvertejam un to ari no sakuma esam nodalījuši. Bet ir labi ka aiz izklaides parka stāv pats ražotājs. Tā visas virtuves lietas absorbēt var viss labāk uz āru iznesot tikai labāko.

1/500

Liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Uzmanību!

Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Aizmirsu paroli