Pirmdiena, 29. aprīlis Raimonds, Laine, Vilnis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

ATD prasa “Liepājas autobusu parkam” samazināt maršrutu skaitu Pierīgā

Autotransporta direkcija (ATD) prasa pasažieru pārvadātājam ar autobusiem AS “Liepājas autobusu parks” samazināt veikto maršrutu skaitu Pierīgā, pārdalot tos starp apvienības dalībniekiem, aģentūru LETA informēja ATD pārstāvji.

ATD prasa “Liepājas autobusu parkam” samazināt maršrutu skaitu Pierīgā
Foto: Ilustratīvs
11.10.2023 11:33

LETA

Lai risinātu “Liepājas autobusu parka” reisu neizpildes, ATD samazinās pārvadātāja maršrutu skaitu un pārdalīs atbildības apjomu starp apvienības dalībniekiem, kas šobrīd nodrošina reģionālā sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu maršrutu tīkla daļā “Pierīga”, pavēstīja ATD pārstāvji.

Apvienībā ietilpst “Liepājas autobusu parks”, SIA “Latvijas sabiedriskais autobuss” un AS “Nordeka”.

Direkcija ir pieprasījusi līdz trešdienai sniegt informāciju par piedāvāto maršrutu un reisu pārdali minētās pārvadātāju apvienības ietvaros, nosakot, ka apkalpojamo maršrutu pārdale būtu veicama iespējami ātrāk – ne vēlāk kā šā gada 31.oktobrī, pabeidzot maršrutu nodošanas procesu ne vēlāk kā šā gada 30.novembrī.

“”Liepājas autobusu parka” rīcības rezultātā pasažieriem nav tikuši nodrošināti sabiedriskā transporta pakalpojumi tādā apjomā, kā to nosaka noslēgtais līgums. Pārvadātājs nav spējis rast stabilu risinājumu un reisu neizpilde nepaliks bez sekām. Uzskatām, ka neskatoties uz problēmām nozarē, reisu neizpildes šādā apjomā nav novērojamas citiem pārvadātājiem, tāpēc maršrutu pārdale ir vienīgais risinājums pirms līguma izbeigšanas procesa sākšanas,” norāda ATD valdes priekšsēdētājs Artūrs Caune.

ATD pārstāvji skaidro, ka “Liepājas autobusu parks” no šā gada 1.janvāra līdz 1.septembrim nav pienācīgi izpildījis līgumsaistības par pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes maršrutu tīkla daļā “Pierīga” attiecībā uz reisu izpildes apjomu. Minētajā laika posmā pārvadātāju apvienībai kopumā ir piemēroti astoņi līgumsodi par neizpildītajiem reisiem.

Savukārt “Liepājas autobusu parkam” šogad deviņos mēnešos ir piemēroti vēl 67 līgumsodi saistībā arī ar citiem pārkāpumiem visās trijās apkalpotajās maršrutu tīkla daļās, piemēram, par biļešu tirdzniecības noteikumu vai autobusu kustības sarakstu neievērošanu, neatbilstošas kvalitātes autobusu izmantošanu reisu izpildē, šķēršļu radīšanu līguma izpildes kontrolei, proti, autobuss neapstājās pieturā pēc kontroliera pieprasījuma, netika nodrošināta piekļuve videoierakstam no autobusa salona, tika novirzīta kamera no biļešu tirdzniecības zonas.

Līdzīga situācija ar reisu neizpildēm, kā maršrutu tīkla daļā “Pierīga”, ir novērota arī divās citās “Liepājas autobusu parka” apkalpotajās maršrutu tīkla daļās, proti, arī maršrutu tīkla daļā “Liepāja” un “Ogre, Aizkraukle”. Kopumā pārvadātājs šogad deviņos mēnešos visās trijās maršrutu tīkla daļās nav izpildījis 817 reisus no 233 302 plānotajiem. Procentuāli maršrutu tīkla daļā “Pierīga” reisu neizpilde veido 0,7%, maršrutu tīkla daļā “Liepāja” – 0,4%, bet maršrutu tīkla daļā “Ogre, Aizkraukle” – 0,07%.

Jau ziņots, ka “Liepājas autobusu parka” apgrozījums pagājušajā gadā bija 17,839 miljoni eiro, kas ir par 15,8% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās vairākkārt un bija 190 731 eiro.

Pēc Konkurences padomes 2022.gada 29.marta lēmumā par Konkurences likuma pārkāpuma konstatēšanu “Liepājas autobusu parka” darbībās uzņēmuma mazākuma akcionārs (34,85%) ir Liepājas pašvaldība, bet 59,83% akciju pieder SIA “LAP1R”, kas, pēc “Firmas.lv” datiem, pastarpināti pieder Andra Šķēles (67%) un Aināra Šlesera (LPV) (33%) ģimenēm.

ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā.

Liepājas autobusu parks (LAP) šodien no Autotransporta direkcijas (ATD) sagatavotas preses relīzes uzzināja, ka ATD samazinās LAP maršrutu skaitu un pārdalīs atbildības apjomu starp apvienības
dalībniekiem maršrutu tīkla daļā ”Pierīga”. Gan ATD, gan Satiksmes ministrija nav aktīvi atsaukušies LAP aicinājumam kopīgi risināt nozares problēmas, tā vietā nākot klajā ar vienpusējiem paziņojumiem, tai skaitā par to, ka sodu apmēri motivē pārvadātājus nepildīt reisus. LAP aicina atbildīgās institūcijas
vienlīdzīgi vērtēt visus pārvadātājus.

LAP vairākas reizes vērsis lēmumpieņēmēju uzmanību uz to, ka ar ievērojamiem izaicinājumiem saskaras un turpmāk saskarsies visa pasažieru pārvadājumu nozare, ne tikai atsevišķi komersanti. LAP nav vienīgais pārvadātājs, ko ietekmē autobusu vadītāju trūkums.

Piemēram, AS ”CATA” no 7. līdz 10. oktobrim autobusu vadītāju slimības dēļ kopumā atcēla 30 reisus, LAP šajā laika posmā atcēla 12 reisus. Ar dažādu regularitāti reisus šī paša iemesla dēļ atceļ citi pārvadātāji.

LAP godprātīgi informē visas iesaistītās puses gadījumos, kad reisi ir jāatceļ, ko nevar novērot dažu citu pārvadātāju gadījumā. Rezultātā publiskajā telpā nenonāk pilnvērtīga informācija par atceltajiem reisiem. Tieši ATD kā nozari uzraugošajai institūcijai jābūt lietas kursā par kopējo atcelto reisu situāciju, nevis jākritizē viens pārvadātājs, kas vairākkārtīgi ir aicinājis meklēt un jau piedāvājis reālus situācijas risinājumus.

27. septembrī LAP nosūtīja satiksmes ministram Kasparam Briškenam vēstuli, aicinot tikties un kopīgi un konstruktīvi risināt samilzušos pasažieru pārvadājumu nozares izaicinājumus.

Diemžēl divu nedēļu laikā no ministrijas puses nav saņemta atbildes reakcija vai izrādīta jebkāda iniciatīva kopīgi risināt izaicinājumus.

Par nepieciešamiem risinājumiem nozarei LAP runā jau vairāku gadu garumā, bet situācija nemainās. Situāciju vēl vairāk saasina fakts, ka vienā tirgū vienu pakalpojumu nodrošina dažādi pārvadātāji uz dažādiem nosacījumiem un par cenām, kas noteiktas pēc atšķirīgiem principiem. Ņemot vērā tirgus īpatnības, viens pārvadātājs neatrisinās nozares kopējo problēmu, tādēļ LAP aizvien ir pārliecināts – ilgtermiņa risinājumi nozares un sabiedriskā transporta sistēmas pilnveidošanai iespējami, tikai
kopīgi sadarbojoties pārvadātājiem, Satiksmes ministrijai un ATD.

Pašlaik novērojam pretējo – publiski tiek kritizēts viens pārvadātājs, bet pie kopēja sarunu galda neviena no iesaistītajām institūcijām nav gatava sēsties, tā vietā izmantojot publiskus, skaļus paziņojumus, kas nerisina nozares problēmas.

Lai nodrošinātu reisu izpildi, LAP veic autobusu vadītāju relokāciju, veic dažādus loģistikas pārplānošanas pasākumus, aktīvi strādā pie jaunu vadītāju piesaistes, apmaksājot tiesību iegūšanu, un īsteno citus pasākumus, lai nodrošinātu pakalpojumu visos maršrutos. Pārvadātāji nesēž rokas klēpī salikuši, tomēr
individuāla rīcība nesniegs ilgtermiņa risinājumus. Šos jautājumus risinātu mērķtiecīga nozares spēlētāju un lēmumpieņēmēju sadarbība, nevis darbību imitācija, meklējot vainīgo un pārvirzot atbildību vienam uz otru.

LAP ir gatavs vienoties par reisu pārdali apvienības ietvaros maršrutu tīkla daļā ”Pierīga”, tomēr tas nav ilgtermiņa risinājums, ņemot vērā, ka problēma nav autobusu pieejamībā, bet gan darbaspēka trūkumā, kas skar arī citus pārvadātājus.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz