Otrdiena, 21. maijs Ingmārs, Ernestīne, Akvelīna
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Atsākti Liepājas ostas padziļināšanas darbi

Atsākti Liepājas ostas padziļināšanas darbi
25.04.2011 15:00

Atslēgvārdi

Liepājas ostas padziļināšanas darbi, kas tika pārtraukti pagājušā gada augustā, patlaban ir atsākti, aģentūru LETA informēja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.

Kuģu ceļu padziļināšanu veic zemes smēlējs “Pinocchio”, kas ir viens no pasaulē lielākajiem ekskavatora tipa zemes racējiem – tā garums ir 60 metri, platums – 19 metri, bet kausa tilpums ir 21 kubikmetrs. Tāpat kuģu ceļu padziļināšanas darbos iesaistīts zemessūcējs “Rondo”, pastāstīja Ratniece-Kadeģe.

Lai gan bija plānots, ka padziļināšanas darbus atsāks ar Liepājas ostas vidus vārtu atbrīvošanu no nezināma kuģa vraka, kas atklāts vēl iepriekšējās ostas padziļināšanas laikā 1999.gadā, vraka izcelšana vēl nav veikta. Patlaban turpinās nepieciešamie saskaņošanas darbi, un vraku paredzēts izcelt maijā.

Beļģijas kompānija “Dredging International N.V.”, kas veic ostas padziļināšanas darbus, piesaistot speciālistus un ūdenslīdējus, iepriekš izpētījusi vraku un tā atlūzu atrašanās vietu. Zemes smēlējs “Pinocchio” pakāpeniski atsegs vraku un izcels tā atlūzas. Domājams, ka to svars nepārsniegs 15 tonnas, iepriekš atzina Liepājas SEZ pārvaldes Investīciju un mārketinga daļas vadītājs Ivo Koliņš.

Kuģa vraks atrodas Liepājas ostas vidus vārtos un traucē ostas akvatorijas padziļināšanu. Pagaidām nav izdevies gūt izsmeļošu informāciju par vraka izcelsmi un laiku, kad tas varētu būt tur nogrimis. Viena no versijām ir, ka tā esot barža, kas nogremdēta Otrā pasaules kara sākumā.

Vraka izcelšana jau sākotnēji tika iekļauta ostas padziļināšanas projektā, paredzot arī papildu izpēti pirms izcelšanas. 2009.gada nogalē tika veiktas divas izpētes kārtas. Vispirms ar sānskata lokatoru tika noteikta iespējamā vraka atlūzu atrašanās vieta virs kanāla gultnes. Vēlāk vraka atrašanās vieta tika apsekota ar magnetometru, kas ļāva noteikt metāla koncentrāciju zem smilšu sanesu slāņa. Abu veikto pētījumu rezultāti sakrīt.

Pērn pavasarī tika veikta vraka izpētes trešā kārta, kuras laikā ūdenslīdēji apsekoja vraka atrašanās vietu, lai konstatētu, cik daudz un kādas vraka detaļas atrodas virs grunts līmeņa. Šim kuģa vrakam nav nekādas kultūrvēsturiskas vērtības, līdz ar to pēc izcelšanas tas, visticamāk, tiks sagriezts metāllūžņos, iepriekš pastāstīja Koliņš.

Pēc vraka izcelšanas tiks turpināta 2010.gadā sāktā ostas kuģu ceļu padziļināšana. Tāpat kā pērn, padziļināšanas darbos tiks iesaistīts zemes racējs “Pinocchio”, kā arī lieljaudas zemes sūcējs.

2009. un 2010.gadā projektā “Liepājas ostas padziļināšana” padziļināšanas darbi veikti vadlīnijā starp dienvidu un vidus vārtiem, Loču kanālā, Ziemas ostā un brīvostas akvatorijā, kā rezultātā kuģu ceļi un ostas akvatorija ir padziļināta līdz 11,5 un 11 metriem. Tas veido aptuveni 29% no kopējā plānotā darbu apjoma. 2010.gada otrajā pusē, abpusēji vienojoties, darbus uz laiku pārtrauca. Šāds lēmums bija saistīts ar 2010.gada bargo ziemu, kas iekavēja plānoto darbu norisi, unLiepājas ostas attīstības plāniem, izbūvējot jaunus termināļus.

“Liepājas ostas padziļināšana” ir Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda projekts. Ostas padziļināšanas darbus sāka 2009.gada novembrī, un tie pilnībā jāpabeidz līdz 2011.gada 1.oktobrim. Projektu finansē ES Kohēzijas fonds, kā arī Latvijas valsts un Liepājas SEZ pārvalde. Kopējās projekta izmaksas ir 27 miljoni latu, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli.

Projektā tiek veikta Liepājas ostas kuģu ceļa padziļināšana no līdzšinējiem 11 metriem līdz 12,5 metriem un brīvostas rajona akvatorija padziļināšana no 10,5 metriem līdz 12 metriem. Paredzēta arī Loču kanāla rekonstrukcija un Ziemas ostas rajona akvatorijas padziļināšana līdz septiņu metru dziļumam. Pavisam plānots izsmelt 5,2 miljonus tonnu grunts, ko izbērs jūrā speciāli tai paredzētās vietās – atbērtnēs. Modernizēs arī Kuģu satiksmes vadības centru, kas nodrošinās padziļinātās ostas akvatorijas drošu izmantošanu lieltonnāžas un tuvsatiksmes kuģu satiksmei.

LETA

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz