Lai nodrošinātu ērtu vietnes izmantošanu un uzlabotu šīs vietnes veiktspēju un funkcionalitāti, mēs izmantojam sīkdatnes. Turpinot pārskatīt šo lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu saglabāšanai Jūsu ierīces atmiņā. Turpināt Vairāk informācijas

Ceturtdiena, 19. septembris

Vārdadiena: Muntis, Verners

Autobusu parka vadība uzskata, ka prasības ir tirgus situācijai neatbilstošas  (46)

Atslēgvārdi liepājas autobusu parks | streiks

Foto: Egons Zīverts

Kad izskanēja informācija, ka “Liepājas autobusu parka” šoferi gatavojas streikot, ja viņiem nepalielinās algas līdz 7 eiro stundā, Liepājas pilsētas dome paziņoja: ja AS “Liepājas autobusu parks” (LAP) šoferi patiešām streikos, uzņēmumam piemēros naudas sodu par pasažieru neapkalpošanu. Savukārt LAP uzskata, ka prasības par atalgojuma palielināšanu ir šā brīža tirgus situācijai neatbilstošas.

AS “Liepājas Autobusu parks” valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns norāda: “Mediju un publiskajā telpā izvirzītās arodbiedrības LAKRS prasības par 7,00 eiro stundas likmi visiem vadītājiem ir neadekvātas, neatbilstošas uzņēmuma iespējām un nozares situācijai.”

“LAP strādā konkrētā ekonomiskajā realitātē un iepirkumu summu ietvaros,” viņš skaidro: “Tas nozīmē, ka LAP ienākumu avots ir iepirkumu rezultātā noslēgtie līgumi. LAP finanšu iespējas ir mazāk atkarīgas no LAKRS prasībām, kas izteiktas bez pamatojuma, bet gan no valsts ekonomiskās situācijas, valsts stratēģijas transporta un pasažieru pārvadājumu jomās, no autoparka uzturēšanas un iegādes cenām, no degvielas cenu svārstībām, sezonalitātes, darbaspēka efektivitātes, publisko iepirkumu kritērijiem un daudziem citiem faktoriem.”

Un turpina: “Piešķirt visiem darbiniekiem minēto stundas likmi nav pareizi jo pasažieru pārvadājumi ir dažādi, turklāt uz katru loti ir savs iepirkums par citu iepirkuma summu un prasībām, kas jāizpilda. LAP nodarbina lielu skaitu šoferu, kuru atbildība, godaprāts, spējas, u.c. profesionālās kvalitātes ir atšķirīgas. Tieši šo iemeslu dēļ šoferiem tiek noteikta pamata atlīdzības stundu likme, pie kuras tiek pieskaitītas piemaksas par papildus darbu un darba rezultātiem. Ja šāda atalgojuma sistēma LAKRS nešķiet pareiza, loģiska un motivējoša, tad LAP aicina sniegt detalizētus un racionālus apsvērumus, kāpēc šāda atlīdzības aprēķināšanas kārtība ir prettiesiska vai nepamatota.”

“Turklāt, ja valsts publisko iepirkumu nolikumos zemāko cenu izvirza kā procentuāli svarīgāko kritēriju, tad tas nevar neatsaukties uz iesniegtajiem piedāvājumiem un no tiem izrietošajām uzņēmuma finanšu iespējām. Pie zemākas līguma summas, proporcionāli samazinās arī iespēja palielināt darbinieku algu fondu.”

“Diemžēl arī LAKRS līdz šim nav pārstāvējuši savus biedrus un iestājušies par viņu tiesībām tad, kad attiecīgajās valsts institūcijās tiek lemts par publisko iepirkumu budžetiem un nolikumu. Pēc notikušiem iepirkumiem, kas ir rezultējušies konkrētā līgumsummā un finanšu plūsmā uzņēmumos, kas šos iepirkumus ir uzvarējuši, mainīt spēles noteikumus vairs nav iespējams.”

“Jebkuram cilvēkam vēlmes un vajadzības var būt neierobežotas. Tas atsaucas arī uz vēlmēm par atalgojuma līmeni par darbu, ko šis cilvēks veic. Tomēr darba ņēmēji bieži maldīgi uzskata, ka uzņēmumiem arī finanšu līdzekļi ir neierobežoti un ikkatras darbinieku vēlmes tiem ir ne tikai pienākums, bet arī iespēja tūlītēji apmierināt. LAP labprāt maksātu lielākas algas jau tagad, bet daudzas lietas var sakārtot tikai pakāpeniski,” tā LAP valdes priekšsēdētājs.

“Vienlaikus LAP neatbalsta savstarpējās komunikācijas formu, ko ir izvēlējušies arodbiedrības pārstāvji.Starp LAP un tā darbiniekiem pagājušajā gadā bija noslēgts koplīgums, kas noteicaLAP darbinieku papildu sociālās garantijas. Darba likums nosaka, ka vienpusēji koplīgumu mainīt nedrīkst.Diemžēl LAKRS jau pagājušajā gadā sevi apliecināja kā neuzticamu sadarbības partneri, kurš nav gatavs iziet uz racionālu dialogu un pildīt savas saistības, pretēji koplīguma nosacījumiem sarīkojot piketu, kas tiešā veidā pārkāpa Darba likuma tiesību normas.Šī LAKRS rīcība šobrīd ir pāraugusi reālos streika draudos, kuru rezultātā ekonomiskais kaitējums var tikt nodarīts gan uzņēmumam, gan arī pašiem darbiniekiem, kuru intereses tiek pārstāvētas.”

“LAP vēlas rast situācijai atbilstošu risinājumu saprātīga savstarpējā dialoga rezultātā. Uzņēmums katru gadu, plānojot savu budžetu, pārskata iespējas kā palielināt darbinieku atalgojumu, pilnā apmērā saglabājot citas sociālās garantijas, ko tas sniedz saviem darbiniekiem, piemēram, veselības apdrošināšanu, pabalstus noteiktās situācijās, iespēju par kvalitatīvi paveiktu darbu saņemt prēmiju. Un katru gadu iespēju robežās atalgojums arī tiek palielināts.”

“Uzņēmumā ieviestā premēšanas sistēma līdz šim ir strādājusi efektīvi, turklāt tai ir pakalpojuma kvalitātes paaugstināšanas un darbinieku motivēšanas raksturs. Ikviens darbinieks kvalitatīvi un godprātīgi veicot savus darba pienākumus saņem piemaksas.

ATD Reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta attīstības koncepcijā 2021.–2030., kas izstrādāta sadarbībā ar auditorkompāniju PriceWaterhouseCoopers, nosaka algu likmes 2025.-2027. gadam 6,00 eiro apmērā, kamēr ATD minētais atalgojums šogad ir 4,42 eiro. Izvērtējot norādīto stundas likmes paaugstināšanas plānu, ir skaidrs, ka LAP savas saistības pret darbiniekiem jau šobrīd izpilda ievērojami lielākā apmērā nekā paredz nozares uzraugs,” uzsver LAP valdes priekšsēdētājs.

Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta darbinieku arodbiedrība (LAKRS) plāno rīkot streiku, lai AS “Liepājas autobusu parks” saviem autobusu vadītājiem nodrošinātu stundas likmi septiņu eiro apmērā, aģentūrai LETA pastāstīja LAKRS valdes priekšsēdētājs Juris Kalniņš.

Viņš norādīja, ka arodbiedrība vēlas, lai darba devējs stundas tarifa likmi noteiktu 7eiro apmērā, savukārt "Liepājas autobusu parks" vadība to apzināti kavējot.

“Trakākais, ka darba devējs nepiedāvā kompromisu un nav nācis klajā ar kādu piedāvājumu, tāpēc šodien mēs nosūtīsim paziņojumu, ka rīkosim streiku,” stāstīja Kalniņš, piebilstot, ka paziņojumā arī sniegs konkrētāku informāciju par streika norises laiku. Pašreiz “Liepājas autobusu parks” autobusu vadītāju stundas likme ir nedaudz lielāka par minimālo, stāstīja LAKRS vadītājs, piebilstot, ka ir arī piemaksas.

LAKRS arī nosūtījis vēstuli satiksmes ministram Tālim Linkaitam (JKP), cenšoties panākt autobusu vadītājiem vismaz minimālas prasības. “Lai nav tā, ka vajadzēs naudu degvielai, autobusiem, noslēgsies iepirkums, bet autobusu vadītāju algām nauda nepietiks,” teica J.Kalniņš.

Viņš stāstīja, ka iepirkuma dokumentācijā par sabiedriskā transporta pārvadājumu nodrošināšanu 2021.-2030.gadā Autotransporta direkcija ir iekļāvusi dažas normas attiecībā uz autobusu vadītāju atalgojumu, tomēr LAKRS ar to nav apmierināts.

Jautāts, vai šāda problēma ir tikai “Liepājas autobusu parkā” vai arī citiem pārvadātājiem, J.Kalniņš teica, ka situācija ir ļoti dažāda, bet kopumā algas ir zemas, un atalgojuma aprēķināšanas sistēmas ir sarežģītas.

Portāls jau informēja, ka Liepājas pilsētas pašvaldība nosūtījusi vēstuli LAP vadībai, tajā aicinot rast risinājumu, lai pilnībā vai daļēji apmierinātu darbinieku prasības, tostarp paaugstinātu autobusu vadītāju algas atbilstoši uzņēmuma finansiālām iespējām.

“Nav pieļaujama situācija, kad tūkstošiem iedzīvotāju dienas kārtība tiktu apgrūtināta nekursējošu autobusu dēļ,” tā domes priekšsēdētājs Jānis Vilnītis.

Pašvaldībai pieder kapitāldaļas šajā akciju sabiedrībā, taču normatīvie akti liedz pieņemt lēmumus jautājumos, kas ir tiešā uzņēmuma valdes pārraudzībā, tai skaitā par darba samaksas kārtību. “Tomēr pašvaldības interesēs ir gan Liepājas iedzīvotāju labklājība un ērtības, gan uzņēmumā strādājošo darbinieku nodarbinātība atbilstoši vienlīdzīgiem un taisnīgiem darba apstākļiem,” uzsvēra J.Vilnītis.

“Algas pieaugums par 38%, tas ir, līdz septiņiem eiro stundā, nav iespējams, tas ir pret veselo saprātu,” jau iepriekš teica LAP valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns.

Tāpat jau iepriekš ziņots, ka Latvijas sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība LAKRS lēmusi par LAP autobusu vadītāju streiku, kas varētu notikt jau maijā, ja netiks rasts kompromiss ar darba devēju par darbinieku prasībām.

  • Komentāri (46)
  • 0
+ skatīt visus Atlikušie simboli: 500

Pievieno komentāru

liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Portālā aizliegts ievietot:
- personas godu un cieņu aizskarošu, draudošu, apmelojošu informāciju;
-musināt uz rasu vai etnisko neiecietību;
-komentārus, kas neatbilst Latvijas Republikas likumdošanai;
- komerciāla rakstura informāciju vai jebkāda veida reklāmu un aģitāciju.

Noteikumu neievērošanas gadījumā, liepajniekiem.lv patur tiesības komentārus dzēst, slēgt iespēju komentēt un ziņot tiesībsargājošām iestādēm.

Uzmanību!!!
Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Bizness

Saistītās ziņas

Pamanīji neatbilstošu saturu? Būsim pateicīgi, ka par to informēsi mūs!