Darbu atsāk vasaras kafejnīcas. Šobrīd galvenais uzdevums – noturēties
Linda Kilevica
"Kurzemes Vārds"
Covid-19 krīze ēdināšanas, izklaides un tūrisma jomā daudziem uzņēmējiem likusi doties piespiedu dīkstāvē vai ievērojami samazināt darbības apjomu. Tāpēc jo vairāk Liepājā priecē vietas, kas pēc ziemā ieturētas pauzes šobrīd atsāk darbu.
Pagājušajā gadā jūrmalā atvērtā zivju kafejnīca “Boroffish” šobrīd orientējas uz ēdienu promnešanai, lai cilvēkiem nebūtu jāpulcējas šaurajās telpās. “Nevar teikt, ka ir rindas, bet tie, kas iet pastaigāties, suņu īpašnieki ienāk,” stāsta saimniece Karīna Borova. “Kamēr vēss, nāk pēc siltiem dzērieniem. Paņem kafiju, kādu ēdienu. Mums nav mērķis, lai šeit būtu pēc iespējas vairāk klientu. Galvenais – lai nav jāver ciet, lai par mums atceras. Pagājušajā gadā pieprasījums bija liels, cilvēki bija priecīgi, ka ir tāda jauna ideja – viss saistīts ar zivīm.”
Jautāta, cik lielu noieta daļu pagājušajā gadā sagādāja tūristi, K. Borova saka: “Vismaz 80–90 procentus”. Katrā ziņā vasaras sākumā uz tiem nav ko cerēt. Saimniece prognozē: “Vienīgā cerība ir Latvijas tūristi, kas no citām pusēm brauks pamainīt vidi pie mums, ja būs tāda iespēja. Kritisks moments būtu tad, ja apmeklētāji vispār nenāktu. Kamēr ir vismaz desmit dienā, tikmēr var turēties. Mums ir labi, ka esam tikai paši. Vīrs pa virtuvi, es – veikalā.”
Pagājušās nedēļas nogalē durvis vēra “BB Wakepark”. Uzņēmuma vadītāja Santa Vēvere stāsta, ka šī bijusi pirmā ziema, kad sapratuši – tā jāaizvada, esot ciet. “Ieguldījām teritorijas un kafejnīcas uzlabošanā, negaidot, ka būs šāda situācija valstī un pasaulē. Šobrīd ir tā, ka viss ir praktiski izsmelts, un jāsāk darboties, lai atkal sāktu pelnīt,” viņa saka. Cilvēki nākot un esot priecīgi, ka ir vieta, kuru apmeklēt. “Bijām gatavi atvērt kafejnīcu arī tāpēc, ka cilvēki jau grib būt pie dabas, pazust no pilsētas un, pastaigājoties pa mežu, ienākt iedzert kafiju un ieturēt maltīti,” piebilst S. Vēvere.
Lai arī vēl pavēss, apmeklētāji sākot baudīt ūdenspriekus. “Jau pirmajā darba dienā viens cilvēks izīrēja supiņu. Arī veikbords jau atklāts, aktīvisti paspējuši pavizināties. Ārā laiciņš foršs, saulīte spīd, un cilvēki grib darīt kaut ko aktīvu arī uz ūdens,” priecājas veikparka vadītāja.
Kempingā vēl veic dažus uzlabojumus, to domājot atvērt maija sākumā. Īpašnieki cenšoties domāt pozitīvi, taču esot skaidrs, ka šobrīd var rēķināties tikai ar vietējiem tūristiem. “Varbūt vēlāk, vasarā, robežas būs vaļā. Ja ne, tad paliek tikai vietējie tūristi, un tad ir bēdīgāk. Tomēr ceru uz variantu, ka rīdzinieki gribēs pie pirmās iespējas pamest galvaspilsētu, lai brauktu atpūsties pie dabas,” cerīgi saka S. Vēvere.
Kafejnīca “Rietumkrasts” Karostā pie Ziemeļu mola atkal atvērta nedēļu nogalēs. Ievērojot drošības noteikumus, galdiņi izretināti, tāpēc var uzņemt mazāk apmeklētāju. “Nav jau to cilvēku tik daudz,” vērtē uzņēmuma īpašnieks Vilmārs Bogdanovs, “mēģinājām strādāt darbdienās, bet nav nekādas jēgas, tāpat arī būt vaļā pēc astoņiem vakarā.” Lai arī jaukos vakaros Ziemeļu mols ir pārpildīts ar automašīnām, saulrieta vērotāji uz kafejnīcu nenākot. “Viņi apēd un izdzer to, kas ir līdzi paņemts, izmet gružus pa logu un aizbrauc. Katru rītu lasām apelsīnu mizas, izsmēķus un pudeles,” pastāsta V. Bogdanovs.
Kafejnīca pašlaik strādājot ar 30–40% apgriezieniem, salīdzinot ar pērno gadu. “Uz lietuviešiem turējāmies. Sazin, kā tagad būs. Tā ir Karosta, un mēs tur esam tādi specifiski. Cilvēkiem pirktspēja ir mazāka,” vērtē saimnieks. Viņš priecājas, ka “vēl ir tie visi dullie”, kuri nāk sērfot, kaitot un braukt ar SUP dēli, jo šie klienti parasti apmeklē arī kafejnīcu.