Maija beigās plāno sākt Karostas kanāla detalizētu izpēti
liepajniekiem.lv
Turpinās projekta ”Vēsturiski
piesārņotās vietas ”Liepājas Karostas kanāls” projektēšana un sanācija”
īstenošana. Maija beigās pilnsabiedrība
”SB&B” uzsāks Karosta kanāla detalizētu izpēti un sagatavos to piesārņotās
grunts izņemšanai, portālu informēja Liepājas SEZ pārvaldes sabiedrisko
attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.
Viņa skaidro, ka darbus
veic pilnsabiedrība ”SB&B”,
kura konkursā iesniedza piedāvājumu ar viszemāko cenu, kas atbilst visām
konkursa nolikuma prasībām. Pilnsabiedrību ”SB&B” veido SIA ”Skonto
Būve” un Nīderlandes kompānija ”Boskalis International B.V.” Projekts tiek īstenots ar ES Kohēzijas fonda
atbalstu un tā kopējā summa ir 12 099 900,68 latu ar PVN.
Pilnsabiedrība ”SB&B” turpina tehniskā projekta izstrādi
un ir apkopojusi visu nepieciešamo informāciju gan par dziļumiem Karostas
kanālā, gan piestātņu dokumentāciju un informāciju par to konstrukcijām. Visi
iegūtie dati tiek analizēti, lai sagatavotu tālāko izpētes programmu.
SIA ”Skonto Būve” projektu vadītājs Juris Pētersons stāsta:
”Visi darbi notiek saskaņā ar apstiprināto laika grafiku un jau maija beigās
kopā ar savu partneri ”Boskalis International B.V.”, balstoties uz apkopoto
informāciju uzsāksim detalizētu Karostas kanāla grunts izpēti. Ar īpašu metodi skenēsim
kanāla grunti, mērot reālos dziļumus, noguluma slāņa biezumu, meklējot dažādus
priekšmetus, t.sk. arī sprādzienbīstamus. Tas nepieciešams, lai nākamgad, kad
uzsāksim piesārņotās grunts izsmelšanu nebūtu nekādu pārsteigumu. Priekšmetu
izcelšanu plānojam sākt jūlija sākumā. Esam gatavi arī sprādzienbīstamo
priekšmetu izcelšanai, ja tādi tur būs, sadarbojoties ar Nacionālajiem
bruņotajiem spēkiem un sapieriem.”
Kā liecina priekšizpēte, Karostas kanāla dūņu slānī ir
ievērojams daudzums metāllūžņu, dažādi betona priekšmeti u.c. Saskaņā ar līgumu visi izceltie priekšmeti būs
Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes īpašums.
Liepājas speciālās ekonomiskas zonas pārvaldes Mārketinga un
investīciju daļas vadītājs Ivo Koliņš norāda: ”Pieaicinot speciālistus,
izvērtēsim izcelto priekšmetu
kultūrvēsturisko vērtību un tad arī lemsim par to tālāko likteni. Tā kā
visticamāk lielākā daļa no izceltajiem priekšmetiem būs bez kultūrvēsturiskas
vērtības, tad nodosim tos pārstrādei, izmantojot saimnieciski un finansiāli
izdevīgāko piedāvājumu.”
Līgumu par vēsturiski piesārņotās vietas ”Liepājas Karostas
kanāls” projektēšanas un sanācijas darbu veikšanu svinīgi parakstīja 2013. gada
12.februārī Liepājas speciālās ekonomiskās
zonas pārvaldnieks Guntars Krieviņš
un pilnsabiedrības ”SB&B” vārdā
privātās sabiedrības ar ierobežo atbildību ”Boskalis International B.V.”
direktors Mattijs Siebinga un
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību projektu vadītājs Juris Pētersons.
Karostas kanāls ir mākslīga būve, kas ir izveidota 20 gs.sākumā. Helsinku Komisija Karostas kanālu ir noteikusi par vienu no deviņām
vispiesārņotākajām teritorijām Latvijas Republikā. Projekta ietvaros ir
paredzēta Karostas kanāla gultnes attīrīšana – savācot piesārņotos nogulumus no
Karostas kanāla gultnes un deponējot tos iepriekš izveidotajā nogulumu
apglabāšanas vietā Karostas kanāla austrumu galā. Projekta rezultātā tiks
likvidēts piesārņojums Karostas kanālā – 780 000 kvadrātmetru lielā areālā, kā
rezultātā tiks uzlabota vides kvalitāte Liepājas ostā. Projektam būs pozitīva
ietekme arī uz Baltijas jūru kopumā – tiks samazināts risks Baltijas jūras
piesārņošanai.