Oktobrī Liepājas ostā pārkrautas 662 020,46 tonnas kravu
liepajniekiem.lv
2015.
gada oktobrī Liepājas ostā pārkrautas 662 020, 46 tonnas dažādu kravu, kas ir par 13,2 %
vairāk nekā 2014. gada oktobrī. Liepājas speciālās ekonomiskās zonas
pārvaldnieks Guntars Krieviņš atzīst, ka lielāks kravu apgrozījums vienā
mēnesi Liepājas ostā bijis vien 2012. gada rudens mēnešos, kas bija saistīts ar
rekordaugstu graudaugu ražu un apliecina arī to, ka liela nozīme ir gan graudaugu
ražai, gan arī ostas uzņēmēju inovatīvām idejām, kas dod iespēju piesaistīt
jaunas kravas un ātrāk apstrādāt esošās. 2015. gada oktobrī Liepājas ostā
apkalpoti 102 kuģi, bet iebraukuši un izbraukuši 2582 pasažieri, portālu informē Liepājas SEZ pārvaldes sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.
Šā gada oktobrī Liepājas ostā pārkrautais
labības un labības produktu daudzums sasniedza 419, 3 tūkst. tonnu, kas ir 63,3
% no visām kravām un dominē beramkravu segmentā. Lai nākotnē varētu palielināt Liepājas ostas konkurētspēju, LSEZ SIA ”Liepaja Bulk Terminal” eksperimentālā
kārtā īstenoja graudu pārkraušanu atklātā jūrā. “Meklējam iespējas, kā apkalpot lielos kuģus un
nodrošināt pilnas kravas iekraušanu. Kuģa kraušana atklātā jūrā ir neordinārs
risinājums un darbi noritēja bez aizķeršanās. Ir vairāki priekšnoteikumi, kas
veicina pārkraušanas procesu, bet kā
vienīgais mīnuss ir neprognozējamie laika apstākļi. Kuģa iekraušanā tiek
izmantots otrs kuģis, kas ir speciāli aprīkots un piemērots šādiem darbiem,” stāsta LSEZ SIA ”Liepaja Bulk Terminal” valdes loceklis Juris Matvejevs.
Arī LSEZ SIA ”Laskana”, meklējot izeju
no ieilgušās stagnācijas kokmateriālu tirgū, sadarbojoties ar citu Liepājas
ostas kompāniju LSEZ SIA ”Ekers Stividors LP”, saražoja un eksportēja uz
Turciju augstvērtīgu koksnes šķeldu, kas turpat uz vietas ostā tika saražota no
bērza papīrmalkas. LSEZ SIA ”Laskana” valdes loceklis Krišjānis Vēsmiņš uzsver, ka tā ir daļa no uzņēmējdarbības – jaunu tirgu un kravu meklēšana pamudināja
atjaunot senus kontaktus un sadarbību. Koksnes šķelda ir jauns produkts un
tālāka sadarbība ar Turcijas rūpnīcu, kas ražo kokskaidu plātnes, būs atkarīga
no daudziem faktoriem. Ar panamax
klases kuģi ”Jobst Oldendroff” oktobrī uz Turciju
eksportēja 32,5 tūkst. tonnu kravu, kas ir līdz šim lielākā šķeldas krava, kas
uzkrauta Liepājas ostā. Kopumā beramkravu grupā oktobrī pārkrautas 541,8 tūkst.
tonnu.
Ģenerālkravu grupā stabila ir RO-RO
kravu plūsma, ko nodrošina regulāras prāmja līnijas Liepāja-Traveminde
(Vācija) un Liepāja-Nīneshamna (Zviedrija). Diemžēl sankcijas pret Krieviju
un Krievijas rubļa devalvācija negatīvi ietekmē ro-ro kravu plūsmu virzienā no
rietumiem uz austrumiem. LSEZ SIA ”Terrabalt” valdes loceklis Āris
Ozoliņš norāda: “Reaģējot uz
ģeopolitisko situāciju, ostas kompānijai ”Terrabalt” jāmeklē, kā kompensēt
iztrūkstošās kravas, kas arī veiksmīgi tiek īstenots, piesaistot projektu kravas
un negabarīta kravas, tai skaitā NATO militāro tehniku.” Oktobrī kopumā ar ”Stena line” prāmi no
Vācijas tika atvestas 178 militārās tehnikas vienības, kas tālāk pa dzelzceļu
nogādātas gan uz Rīgu, gan kaimiņvalstīm. Šā gada oktobrī Liepājas ostā
ģenerālkravu apgrozījums bija 88,9 tūkst. tonnu un bez ro-ro kravām,
pārkrauti arī apaļkoki un nelielā daudzumā melnā un krāsainā metāla kravas.
Lejamkravu apgrozījums šā gada oktobrī
bija 31,4 tūkst. tonnu, kas ir nedaudz vairāk nekā mēnesi iepriekš, tomēr
joprojām zemās naftas cenas pasaules tirgū nelabvēlīgi ietekmē lejamkravu apjomus.
2015. gada desmit mēnešos kopumā
Liepājas ostā pārkrautas 4,6 miljoni
tonnas kravu, kas ir par 8% vairāk nekā gadu iepriekš. Beramkravas veido 3170,7 tūkst.
tonnas jeb 69%, ģenerālkravas – 1153,6 tūkst. tonnas jeb 25%, bet lejamkravas –
300,1 jeb 6%. 2015. gada desmit mēnešos Liepājas ostā apkalpoti 1 108 kuģi, bet iebraukuši un izbraukuši 34 901 pasažieris. Šā gada desmit mēnešos pārkrauto konteineru skaists bija 3010 TEU, bet RO-RO vienību skaits – 29 169.