Otrdiena, 7. maijs Henrijs, Jete, Henriete, Enriko
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Papildināts – Iebilstot pret situāciju pasažieru pārvadājumu jomā, piedāvās bezmaksas braucienus

Papildināts – Iebilstot pret situāciju pasažieru pārvadājumu jomā, piedāvās bezmaksas braucienus
Foto: travel.luxexpress.eu
23.08.2013 12:28

liepajniekiem.lv

Starptautisko autobusu reisu operators ”Lux Express'”, iebilstot pret esošo situāciju pasažieru pārvadājumu jomā Latvijā, no nākamās pirmdienas, 26.augusta, mēneša garumā ikvienam piedāvās bezmaksas braucienus ar autobusu no Rīgas uz Liepāju un atpakaļ, portālu informēja uzņēmuma komunikācijas konsultante Krista Roziņa.

“Lux Express” valdes priekšsēdētājs Hannes Saarpuu norādīja, ka esošais pasažieru pārvadājumu tirgus regulējums neveicina kvalitatīvu un mūsdienīgu pasažieru pārvadājumu jomas pakalpojumu attīstību.

”Esošais regulējums, kas nosaka, ka pasažieru pārvadājumu tirgus ir slēgts un valdības nepārtraukti dotē pārvadātājus, ir bezatbildīgs un var funkcionēt tikai īstermiņā. Neesošā konkurence pasažieru pārvadājumu sistēmā faktiski liedz cilvēkiem pieeju moderniem un augstas kvalitātes pakalpojumiem,” norāda H.Saarpuu.

“Lux Express” vadītājs uzsver, ka starppilsētu pārvadājumu tirgum Latvijā vajadzētu tikt atvērtam un liberalizētam, vismaz maršrutos starp Latvijas lielākajām pilsētām. Tādējādi pārvadātājiem būtu iespēja piedāvāt dažādus produktus un pakalpojumu līmeņus. Viņš arī norāda, ka šāda pieeja tiek izmantota Skandināvijā, Vācijā un Igaunijā. Tur arvien vairāk cilvēku izvēlas autobusu privātās automašīnas vietā – izmaksu, augstā komforta un papildus ērtību dēļ.

”Iespējams, kā būtiskāko ieguvumu var minēt to, ka, atverot tirgu, valdībai vairs nebūtu jāsubsidē pasažieru pārvadātāji tik lielā apmērā kā tas tiek darīts šobrīd un, kas katru gadu izraisa plašas diskusijas. Sabiedriskajam transportam ir nepieciešams vairāk pasažieru, kas “izkāpj” no personīgajām automašīnām, nevis arvien pieaugošas valdības subsīdijas,” turpina H.Saarpuu.

Uzņēmuma vadītājs norāda, ka neskatoties uz to, ka ”Lux Express” nemaz nevar piedāvāt savus pakalpojumus Latvijas iekšienē, valsts iedzīvotājiem ir jābūt iespējai pārliecināties par to, kādā kvalitātē pasažieru pārvadājumi varētu būt Latvijā un jau šobrīd ir Ziemeļeiropā. Tādēļ gandrīz mēnesi, katru dienu, sākot no nākamās pirmdienas, jaunais ”Lux Express”  autobuss bez maksas vedīs Latvijas iedzīvotāju no Rīgas uz Liepāju un atpakaļ.

Savukārt ”Ecolines” valdes
priekšsēdētājs Andris Podgornijs uzskata, ka valsts subsīdiju samazināšana vai atcelšana lielajos
maršrutos tikaisadārdzinātu braucienus mazajos maršrutos vai tos iznīcinātu
pilnībā. Tas ir taisnākais ceļš uz situāciju, kad lauku rajonos bērni uz skolu
vairs netiks, bet pensionāriem nebūs pieejams ne ārsts, ne pasts, ne baznīca.
Igauņu pārvadātāja apgalvojums, ka lielo maršrutu subsidēšanas pārtraukšana
būtu risinājums Latvijas situācijai, liecina par vienkāršu mūsu tirgus
nepārzināšanu vai populismu. Valdība nesubsidē konkrētus maršrutus, bet gan
pārvadātājus kā uzņēmumus, kas nodrošina pakalpojumus vairākos maršrutos. Tieši
tā ir iespējams vispār veikt pasažieru pārvadājumus mazajos un pārvadātājiem
citādi nerentablajos maršrutos, jo uzņēmums, kas turklāt konkursa kārtībā un
grūtācīņā par lētāko cenu uzvarējis valsts izsludinātā konkursā, var kompensēt
zaudējumus vienā no tiem ar peļņu citā. Tā, piemēram, mums maršruts Rīga – Rēzekne ir plusos, kamēr Rēzekne – Rogovka mīnusos, bet mēs
vienalga tur braucam un arī tos dažus cilvēkus, kam tas nepieciešams, vedam.

Arī apgalvojums par tirgus atvēršanu ir populisms. Līdz
ar iestāšanos Eiropas Savienībā Latvijas pasažieru pārvadājumu tirgus jau ir
pilnībā atvērts ne tikai Latvijas, bet arī ārvalstu pārvadātājiem. Tas ir
atvērts uz konkursa pamata un tajā piedalīties var ikviens ES pasažieru
pārvadātājs.

Šā brīža situācija iekšzemes pasažieru pārvadājumos
nav pareiza, tā ir jāuzlabo un jāpilnveido, šo viedokli gan mēs, gan citi
pasažieru pārvadātāji pauduši vairākkārt. Tomēr bez igauņu uzņēmuma minētās
Vācijas, Skandināvijas un Igaunijas piemēra, pasaulē pastāv vēl daudzi citi modeļi
iekšzemes pasažieru pārvadājumu sistēmām dažādās valstīs. Kādēļ netiek minēti
tie?

”Lux Express” personīgā mārketinga un sabiedrisko
attiecību akcija, vedot cilvēkus bez maksas savos autobusos ir lieliska ideja,
kā reklamēt sevi, izrādīt savus autobusus un pakalpojumus, bet kāds tad būs
Latvijas iedzīvotāju ilgtermiņa ieguvums? Cik Latvijas iekšzemes pasažieru
pārvadājumu konkursos ar saviem biznesa klases autobusiem ”Lux Express” ir
piedalījies? Pēc publiski pieejamās informācijas, šis pārvadātājs arī Igaunijā
iekšzemes pasažieru pārvadājumus nenodrošina.

Bet AS “Liepājas autubusu parks” viedoklis par “Lux Express” iebildumiem pret esošo situāciju pasažieru pārvadājumu nozarē Latvijā ir šāds: “Acīmredzot starptautisko autobusu reisu operators “Lux Express” tirgus situāciju ir izpētījuši nepilnīgi, kas novedis pie virspusējas izpratnes par to, ko nozīmē pasažieru pārvadājumi, kādēļ nepieciešamas subsīdijas un regulējams tirgus,” uzņēmuma viedokli pauž AS Liepājas autobusu parks valdes priekšsēdētājs Māris Ārbergs.

“Ja “Lux Express” ir vēlme piedalīties šajā tirgū, iesakām arī viņu rīkoto akciju izvērst pilnā apmērā – vest par brīvu pasažierus visos starppilsētu un Kurzemes rajona maršrutos, turklāt par brīvu pārvadājot ne tikai savus sociālo tīklu atbalstītājus, bet arī invalīdus, pensionārus, citas sociāli mazāk aizsargātas pasažieru grupas, tostarp arī maršrutos, kas ir mazāk rentabli par maršrutu Rīga-Liepāja-Rīga. Tas palīdzēs labāk izprast eksistējošā tirgus būtību un nianses, pirms censties pajokot,” norāda Ārbergs.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz