Papildināts – Valdība atvēl papildu līdzekļus Liepājas tramvaja līnijas un dīzeļvilcienu projektam
BNS
Valdībā sēdē otrdien atbalstīja papildu
līdzekļu piešķiršanu Liepājas tramvaja līnijas rekonstrukcijas
projektam, kā arī dīzeļvilcienu vagonu modernizācijas projektam,
aģentūra BNS uzzināja valdībā.
Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotajā lēmumprojekta anotācijā
minēts, ka 2015.gada 30.janvārī koalīcijas partneru darba grupa par
Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda
jautājumiem atbalstīja papildu finansējuma 4,354 miljonu eiro
apmērā piešķiršanu pašvaldības uzņēmuma “Liepājas tramvajs”
projektam par jaunas tramvaja līnijas izbūvi un esošo sliežu posmu
rekonstrukcijai, palielinot projektam piešķirto Eiropas Reģionālās
attīstības fonda līdzfinansējumu, lai novērstu Kohēzijas fonda
līdzfinansējuma neapguvi.
“”Liepājas tramvaja” projekta īstenošanas laikā ir konstatēta
kritiska situācija Liepājas pilsētas tramvaju infrastruktūrā, jo
nerekonstruētajos posmos tramvaja sliežu ceļu tehniskais stāvoklis
apdraud pasažieru drošību, piemēram, 2014.gada 23.decembrī un
2015.gada 10.janvārī Klaipēdas ielā un Lielā ielā salūza sliede
nodiluma dēļ, kā rezultātā tramvajs noskrēja no sliežu ceļa. Ņemot
vērā slikto sliežu ceļu stāvokli, pastāv risks, ka “Liepājas
tramvajs” kā finansējuma saņēmējs nespēs nodrošināt projekta
uzraudzības rādītāja – pārvadāto pasažieru skaita pieaugums par 25%
– sasniegšanu, jo nāktos slēgt bojāto vai sliktā stāvoklī esošos
sliežu ceļus. Nerekonstruējot papildu tramvaju sliežu posmus, tiek
apdraudēta arī iespēja sekmīgi iesaistīties ES fondu 2014.līdz
-2020.gada plānošanas perioda specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt
videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru” ieviešanā,
jo jauna ritošā sastāva ekspluatācija pa veciem sliežu ceļiem
būtiski samazina tā kalpošanas ilgumu,” skaidro SM.
Tāpat koalīcijas partneru darba grupā par ES struktūrfondu un
Kohēzijas fonda jautājumiem tika atbalstīta papildu finansējuma
7,58 miljonu eiro apmērā piešķiršana pasažieru pārvadātāja pa
dzelzceļu “Pasažieru vilciens” dīzeļvilcienu modernizācijas
projektam, tostarp piešķirot valsts budžeta finansējumu 3,087
miljonu eiro apmērā nacionālā līdzfinansējuma nodrošināšanai.
Anotācijā skaidrots, ka “Pasažieru vilciena” noslēgtā
līguma ar pilnsabiedrību “DMU vilcieni” par dīzeļvilcienu vagonu
modernizāciju izmaksas 20,581 miljona eiro apmērā pēc būtības ir
attiecināmās izmaksas, jo 2015.gadā salīdzinājumā ar 2014.gadu par
9,04 miljoniem eiro ir samazināts valsts budžeta finansējums
“Pasažieru vilcienam” par sabiedriskā transporta pakalpojumu
sniegšanu, tādēļ ir apdraudēta sabiedriskā pakalpojuma sniegšana
reģionālos starppilsētu nozīmes dzelzceļa maršrutos, kas ietver arī
sekmīgu dīzeļvilcienu vagonu modernizāciju.
Pēc SM minētā, lai nodrošinātu sekmīgu projekta īstenošanu un
ilgtermiņā (20 gadi) samazinātu pamatlīdzekļu amortizācijas
atskaitījumus un aizņēmuma procentu maksājumus apmērām 10,5 miljonu
eiro apmērā, kas jākompensē valsts budžetam, nepieciešami papildu
līdzekļi.
“Liepājas tramvajs” ir dibināts 2003.gadā, un tā pamatkapitāls
ir 2,431 miljons eiro. Uzņēmuma vienīgais īpašnieks ir Liepājas
pilsētas dome, liecina informācija datubāzē “Lursoft”.
“Pasažieru vilciens” ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes
pasažieru pārvadājumus no valstij piederošā “Latvijas Dzelzceļa”
veiktajām funkcijām. Iepriekš “Pasažieru vilciens” 100% bija
“Latvijas Dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas
tika pārveidots par valsts uzņēmumu.