Plānots, ka ostu pārvaldes 10% no tonnāžas, kanāla, mazo kuģu, enkura un kravas maksas ieskaitīs Valsts autoceļu fondā
LETA
Plānots, ka ostu pārvaldes 10% no ikgadējās iekasētās tonnāžas, kanāla, mazo kuģu, enkura un kravas maksas ieskaitīs Valsts autoceļu fondā, teikts šodien Ministru kabineta komitejā akceptētajā valdības noteikumu projektā.
2014.gada 1.janvārī stājās spēkā grozījumi Likumā par ostām, kas paredz Rīgas brīvostas pārvaldei, Ventspils brīvostas pārvaldei un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldei veikt maksājumu valsts pamatbudžetā par valsts stratēģiskās infrastruktūras izmantošanu, kas ir vienāds ar šo ostu ieskaitījumiem pašvaldību speciālajos budžetos.
Ar noteikumu projektu tiek noteikts, ka ostu pārvaldes maksājumu par iepriekšējo gadu aprēķina un ieskaita valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā Valsts kasē divu kalendāro nedēļu laikā pēc ostu pārvalžu gadu pārskatu apstiprināšanas 10% apmērā no tonnāžas, kanāla, mazo kuģu, enkura un kravas maksas.
Iegūtie finanšu līdzekļi tiek piešķirti valsts budžeta dotācijas veidā ar ostu darbību saistītās publiskās lietošanas infrastruktūras pārvaldītājiem – Satiksmes ministrijai un ostu pārvaldēm – valsts galveno autoceļu uzturēšanai (segu pastiprināšanai, satiksmes drošības projektu īstenošanai) un ostu akvatoriju/kuģu ceļu padziļināšanas darbu veikšanai un dziļumu uzturēšanai, kurus veic ostas pārvalde pati vai piesaistot ārpakalpojumus.
Ostu akvatoriju un kuģu ceļu padziļināšanas darbu veikšana un dziļumu uzturēšana ir viena no svarīgākajām ostas infrastruktūras uzturēšanas izmaksu sadaļām. Lai ostu pārvaldes varētu izvairīties no ostu maksu līmeņu paaugstināšanas un saglabāt savu konkurētspēju, ar noteikumu projektu paredzēts noteikt, ka valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem tiek sadalīta šādā apmērā: ostu pārvaldēm 90% un Satiksmes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammai “Valsts autoceļu pārvaldīšana, uzturēšana un atjaunošana” 10% apmērā no ostu pārvalžu veiktajiem maksājumiem.
Noteikumu projekts paredz noteikt, ka ostu pārvaldes finanšu līdzekļu pieprasījumu kopā ar pamatojošiem dokumentiem iesniedz Satiksmes ministrijā divu kalendāro nedēļu laikā pēc maksājuma veikšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā Valsts kasē. Savukārt pārskatu par valsts budžeta dotācijas izlietojumu Satiksmes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammai “Valsts autoceļu pārvaldīšana, uzturēšana un atjaunošana” sniedz atbilstoši Ministru kabineta noteikumos par Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtību noteiktajā kārtībā.
Ostu pārvalžu plānotie kopējie ieņēmumi no tonnāžas, kanāla, mazo kuģu, enkura un kravas maksas ir šādi: Rīgas brīvostas pārvalde – 33 811 400 eiro, Ventspils brīvostas pārvalde – 14 896 610 eiro, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde – 4 500 000 eiro.
Plānotie maksājumi valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā 10% apmērā no tonnāžas, kanāla, mazo kuģu, enkura un kravas maksas ir šādi: Rīgas brīvostas pārvalde – 3 381 140 eiro, Ventspils brīvostas pārvalde – 1 489 661 eiro,Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde – 450 000 eiro. Kopā tas veido 5 320 801 eiro.
Plānotie budžeta izdevumi ostu akvatoriju/kuģu ceļu padziļināšanas darbu veikšanai un dziļumu uzturēšanai jeb 90% no ostu maksām ir: Rīgas brīvostas pārvaldei – 3 043 026 eiro, Ventspils brīvostas pārvaldei – 1 340 694 eiro,Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldei – 405 000 eiro.
Savukārt 10% maksājumu Satiksmes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammai “Valsts autoceļu pārvaldīšana, uzturēšana un atjaunošana” veido 532 080 eiro.
Valsts budžeta ieņēmumu un izdevumu pozīcijās norādītie ieņēmumi un izdevumi var mainīties, jo tie ir atkarīgi no ostas darbības rezultātiem.