Piektdiena, 19. aprīlis Vēsma, Fanija
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Saeimas apakškomisija aicina sakārtot taksometru pakalpojumu sektoru

Saeimas apakškomisija aicina sakārtot taksometru pakalpojumu sektoru
Foto: Egons Zīverts
16.06.2015 20:14

BNS

Atslēgvārdi

Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas Nodarbinātības apakškomisija vērsīsies ar vēstuli pie satiksmes ministra Anrija Matīsa, aicinot skaidrot, ko ministrs plāno darīt, lai tuvākajā laikā sakārtotu taksometru pakalpojumu sektoru, otrdien apakškomisijas sēdē sacīja tās vadītājs Andris Bērziņš.

Viņš norādīja, ka parlamentā saņemta taksometru kompānijas “Baltic Taxi” (tagad “Baltijas taksometrs”) darbinieku vēstule par situāciju kompānijā. Tostarp vēstulē teikts, ka “Baltic Taxi” nav precīzi uzskaitījis taksometru vadītāju nostrādātās stundas un tās pārsniedz darba likumdošanās noteikto apjomu, kā arī netiek uzskaitītas ne virsstundas, ne darbs naktī.

Tāpat uzņēmuma darbinieki norādījuši, ka dienas nauda, kas taksometru vadītājiem jāmaksā īpašniekiem, pieņemta bez atbilstoša dokumenta noformēšanas un faktiski tā ir noziedzīgi iegūta nauda, jo par tās saņemšanu netika noformēti dokumenti likumā par grāmatvedību noteiktajā kārtībā.

Vēstulē arī pieminēts tiesas spriedums lietā pret “Baltic Taxi”, kurā lēmums par līdzekļu atgriešanu ir par labu iesniedzējam.

Vairākus “Baltic Taxi” darbiniekus pārstāvošais advokāts Zigfrīds Berezovskis komisijas deputātiem skaidroja, ka tiesā celtas prasības par darba algas un kompensācijas par neizmantoto atvaļinājumu piedziņu. “Izskatot šīs lietas, faktiski visi spriedumi ir labvēlīgi prasītāju pusei. Pret “Baltic Taxi” ir bijušas 43 lietas,” teica Berezovskis.

Pēc viņa teiktā, uzņēmums paudis, ka taksometru vadītāji veic darbu tikai pārvadājot klientus, bet pērējais nav darba laiks, lai gan Darba likums nosaka, ka darba laiks ir kad darbinieks ir darba devēja rīcībā no maiņas sākuma līdz maiņas beigām.

Berezovskis pastāstīja, ka tiesa konstatējusi, ka darbiniekiem par algas izmaksu parakstīšanai dotās lapas, neatbilst likumos noteiktajām prasībām. “Līdz ar to faktiski šīs lietas ir vinnētas, bet jautājums ir par līdzekļu piedziņu, jo “Baltic Taxi” maina gan adreses, gan nosaukumu un izvairās no piedziņas,” norādīja advokāts.

Viņš sacīja, ka svarīgākais jautājums ir par darba laika uzskaiti un sociālā nodokļa nomaksu, un aicināja deputātus strādāt pie šī jautājuma, lai taksometru pakalpojumu uzņēmumu darbinieki saņemtu pilnu sociālo nodrošinājumu. “Tikai dēļ šī nodokļa nemaksāšana visas šīs prasības ir cēlušās,” uzsvērā advokāts.

Savukārt “Baltijas taksometra” valdes loceklis Jānis Naglis teica, ka darba strīdi atrodās tiesvedībās dažādas instancēs ir ierosināti vairākas krimināllietas par līdzekļu piesavināšanos un likumā noteiktā kārtībā šie jautājumi tiek risināti.

Vienlaikus viņš atzīmēja, ka kompānija ir novērsusi neprecizitātes un kļūdas grāmatvedībā. “Darbs ir veikts, bet ja runājam pēc būtības, domāju, ka nepieciešamas radikālas izmaiņas Pasažieru pārvadājumu likumā, lai šo nozari sakārtotu,” sacīja Naglis.

Tāpat viņš deputātiem norādīja, ka uzņēmums ir radījis informācijas tehnoloģiju sistēmu, kas nodrošina kontroli un kopš 2014.gada 1.janvāra uzskaites sistēma nodrošina Latvijas likumdošanā noteikto nodokļu nomaksu pilnā apmērā.

Naglis komisijas deputātiem sacīja, ka piedāvājums no kompānijas un asociāciju, kurā tā darbojas, ir patentmaksas noteikšanas, kurā būtu ierēķināts minimālais sociālais un ienākuma nodoklis. “Tas ir viegli administrējams un uz priekšu samaksājams,” sacīja “Baltijas taksometra” pārstāvis.

Valsts darba inspekcijas Darba tiesību nodaļas vadītāja Mārīte Noriņa sacīja, ka kopš 2010.gada līdz 2014.gadam ir saņemti daudzi iesniegumi no darbiniekiem un “Baltic Taxi” ir sodīts vairākkārt, tostarp desmit reizes ir piemēroti naudas sodi, kas ir apmaksāti un nav apstrīdēti. Pēc viņas teiktā, jautājumi, kuros visbiežāk ir konstatēti pārkāpumi ir, ir par darba laika uzskaiti un samaksu par darbu svētku dienās un nakts stundās.

Savukārt Finanšu ministrijas parlamentārais sekretārs Arvils Ašeradens pastāstīja, ka ministrijas uzmanības lokā ir jautājums par ēnu ekonomiku un taksometru pakalpojumu sektors ir viena no “smagākajām” nozarēm, kas ir nesakārtota un tajā ir daudz problēmu. Vienlaikus viņš atzīmēja, ka valdības pienākums ir šajā jautājumā rīkoties un Satiksmes ministrija ir paudusi stigru apņēmību to darīt.

“Baltijas Taksometrs” dibināts 2003.gadā. Kompānija veic pasažieru pārvadājumus ar taksometriem Rīgā, Liepājā un Jūrmalā, kā arī Mārupes novada teritorijā. Uzņēmuma pamatkapitāls ir 522,2 tūkstoši eiro. Tas pieder uzņēmumiem “Liepājas autobusu parks” (68,12%), “JS Advisory” (29,15%), “Baltijas Aviācijas sistēmas” (1,91%) un Jānim Naglim (0,82%), liecina informācija datubāzē “Lursoft”.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz